St Germain - Tourist (2000)

Frankrijk
Jazz / Electronic
Label: Blue Note

1. Rose Rouge (7:00)
  2. Montego Bay Spleen (5:42)
  3. So Flute (8:29)
  4. Land Of... (7:50)
  5. Latin Note (5:57)
  6. Sure Thing (6:22)
  7. Pont des Arts (7:25)
  8. La Goutte d'Or (6:17)
  9. What You Think About... (4:48)
  10. Rose Rouge [Blaze Early Shelter Mix] * (6:20)
  11. Sure Thing [Todd Edwards Deepline Remix] * (6:28)
  12. Rose Rouge [Spiller Rouge Mix] * (8:27)
shappy1010
VanDeGriend schreef:

Hier kan ik het van harte mee oneens zijn. Over 10 jaar verkoopt deze plaat nog steeds. In het genre het standaardwerk. En gesampled electronisch geweld Ja er zitten samples in maar de muziek is grotendeels ingespeeld door echte, en behoorlijk competente, muzikanten.

? Is dat werkelijk zo, volgens mij zijn het allemaal samples van oude jazz platen.

avatar van T.O.
Nee hoor, zie ook hier

eerste album dat ik kocht en doet me eigenlijk niets, nauwlijks geluisterd ook
misschien maar weer eens proberen

tijdloos! kan ik nog altijd zonder problemen helemaal uitluisteren.

heerlijk voor in de trein trouwens.

Ik kan het helemaal mis hebben. Maar ik heb eens een keer zoiets gehoord, dat de muziek is ingespeeld door henzelf. Kan ok dat ik in de war ben met een andere groep

avatar van glennton
heb destijds van een collega een kopie gekregen, hij was er lyrisch over, ik kon er helaas geen moment warm van worden, ben halverwege het luisteren gestopt, een paar dagen later het album weer een kans gegeven en stopte nog sneller met luisteren, het is niets voor mij deze muziek.
Tja, het boeide mij totaal niet terwijl ik er veel van verwacht had.
Monotoon, dat is het eerste wat mij te binnen schiet om deze muziek te omschrijven, het heeft niet "mijn"swing,of dansbaarheid.
1 ster.

Ingespeeld of niet, mega album. 4,5

vooral het eerste nummer kan ik blijven luisteren...

avatar van FunkyMonk
Fris plaatje! Leuke nummertjes (sure thing, rose rouge, so flute) Idd heel leuk om te horen als je aan het chillen bent in een loungeclub ofzo; en liefst met een cubaanse Monica achter de bar 3,5*

avatar van FunkStar
Zeer goede lounge-muziek gemixt met jazz-invloeden op een ritmisch perfecte dance-beat. Ik raak er zeer ontspannen van, maar kan er aan de andere kant ook juist mee uit m'n dak gaan (rouse rouge, so flute). Deze band heeft zeker een verbetering aangebracht ten opzichte van hun eertse album 'Boulevard'.Met deze cd zijn ze zeer origineel en vernieuwend bezig!

avatar van Paap_Floyd
Joh, hoe het ook geproduceerd is... Het gaat toch om wat je hoort wat de muziek met je doet. Dan maakt het toch geen drol uit van wie het is, hoe het geproduceerd is, etc. etc.
Heerlijk plaatje dit: 4,5*

avatar van starbright boy
1,0
Paap_Floyd schreef:
Heerlijk plaatje dit: 4,5*

Hoe het geproduceerd is kan veel invloed hebben op wat de muziek met je doet en het bepaalt zelfs voor een flink deel wat je hoort.

Blijf dit onbegrijpelijk populair vinden. Ik vind er helemaal niks aan.

De poging die St. Germain met ‘Tourist’ ondernam om elektronica (en dance) te laten samensmelten met Jazz is verdienstelijk, doch niet van de klasse zoals velen wel eens durven beweren. De muzikanten maken ‘lounge’ van een erg hoog niveau, maar daar eindigen de muzikale perspectieven ook. Chill als achtergrondmuziek, maar beetje eentonig (soms) om zo naar te luisteren. Toch toont ‘Tourist’ hoe veelbelovend de band is: ‘So Flute’ is een geniaal Jazzy nummer met onconventionele bezetting (u raadt het al: fluit!), maar ook ‘Land Of...’ laat een enorm scala aan capaciteiten vermoeden (zeker bij piano en sax).
Als de band op de volgende plaat meer resoluut voor jazz kiest, dan zouden de gevolgen wel eens top kunnen zijn. Blijven ze echter volledig into dance, dan blijft St. Germain een gewoon (overgewaardeerd en gehyped door de jeugd) crossover-project.
Aangenaam, maar in de toekomst hopelijk meer.

avatar van KampF
Ik weet niet of je dit met grote jazz platen wil vergelijken, maar het is toch een best geslaagde plaat door electro met jazz te husselen. Chill out muziek. 3,5*

Maarten||
Echt heerlijk om te luisteren om even layback te gaan (wel vaker bij jazz natuurlijk).. wel allemaal zo eentonig helaas en heb wel wat beter werk gehoord op gebied van jazz dus een 3,5

Social_Mask
Gisteren was ik op bezoek bij een vriend en ik zat wat te kijken in zijn CD collectie. En 1 van de albums die ik van hem leende was deze. Was altijd al benieuwd geweest naar dit album. Geluk dat hij hem had. Ik zit hem nu te beluisteren en het klinkt niet echt slecht. Mooie combinatie, die toch wel goed gelukt is. Zal hem binnenkort kunnen beoordelen.

Prachtige hoes trouwens.

Social_Mask
Mijn eerste luisterbeurt zit erop en het wordt 4*. Prachtig is dit. Totale rust. Erg mooi gedaan. Ook waar ik blij om ben is dat je ook vocals hoort. Dat maakt het wat minder eentoniger en saai. Wellicht kan dit nog stijgen. Zit nu al tegen de 4,5*. Maar nog even 4*.

Nr 6 doet me een beetje denken aan een nr van Miles Davis...maar weet niet welke.

avatar van FunkyMonk
Social_Mask schreef:

Heerlijk nummer toch?

Social_Mask
Jah behoort tot mijn favoriete samen met Rose Rouge en So Flute, maar dit hele album is gewoon mooi.

Prachtig gedaan. En vandaar dat ik het ook verhoog naar 4,5*. Moderne-Jazz(of hoe het ook heet) is meer mijn ding dan de oudere. En een mix van Moderne-Jazz en Electronic is lang niet zo slecht. Érg goed zelfs.

Maarten||
Leuk tussendoortje. Lekker lay-back muziek voor op de achtergrond. *3,5

avatar van Coldplayer
Nu-jazz valt dit onder volgens mij....

EVANSHEWSON
Social_Mask schreef:

Nu-jazz geloof ik, maar het is inderdaad een mengeling van jazz met electronica.
Zéér geslaagd album dat ik vaak draai.
So Flute is gewèldig en het openingsnummer swingt als een tiet (geen hangtiet !).
Héél dit album is erg geslaagd ! 4 sterren ! Hoera !

dansbaarheid?

je legt je op deze plaat beter in een lekkere zetel en rookt er een goeie joint bij!

echt chil...

Improvision
Rose Rouge

avatar van Martijn Jonkers
Sure Thing steekt er met kop en schouders bovenuit. Vind ik veruit het beste nummer.

avatar van LeRoi
Goede plaat die prima past in het tijdsbeeld toen het uitkwam (zoals ik ook Yonderboi met zo'n prachtplaat uitkwam dat jaar, beetje in hetzelfde genre). Daarna niet veel meer van onze Ludovic gehoord (een verdwaalde concertrecensie in de krant hooguit).... Jammer, wat het genre heeft bij mij de laatste jaren een warme belangstelling......Gelukkig heb ik recentelijk Briskey (Cucumber Lodge) ontdekt waar ik vleugjes Germain in terug herken (Briskey komt uit Gent.....) alleen zijn zij toch wat (muzikaal-)completer. Afijn, luister zelf eens....

thejazzscène
Dit is Nu-Jazz, de 'moderne jazz', een fusie tussen jazz en electronica. Men gaat samples nemen van originele met intstrumenten gespeelde jazz en giet dit in een vorm die een totaal nieuw nummer opleverd. Een soort van knutselwerkje als het ware waar je bepaalde periodes binnen de jazz stijl kan herkennen. Dit kan een eclectisch effect geven. Vind ik wel leuk gevonden.

Dit maakt het mogelijk om via electronische apparatuur een nieuw nummer te maken zonder effectief te moeten werken met instrumenten.
Deze stijl ontstond in de jaren 90 en nu gaan groepen als St. Germain erop verder namelijk door echte instrumenten te mixen met electronica. Waar de electronische apparatuur niet enkel de beat zet. Op deze plaat merk ik wel dat de electronische apparatuur beperkt is tot het minimum. Maar op compilaties als Saint Germain de près café en dergelijke staan daar wel vol van.

Dit is een merkwaardige plaat. Het neigt naar een soort van jazz-house. Een rustige housebeat die het tempo aangeeft en een ander instrument moet maar zorgen voor de verandering. Die verandering probeert dan het nummer interessant en boeiend te houden.

Ik moet zeggen dat ik dit een erg goed album vind. Ze slagen er ook werkelijk alles boeiend te houden. Dit is een album dat er bij mij uitsteekt binnen deze stijl. Ik ken verschillende cd's binnen de nu-jazz die erg saai worden na een tweede luisterbeurt. Deze albums zijn dan ook meer bestemd voor café's of loungebars.
Dit album is daarentegen evengoed geschikt voor thuisgebruik.

Heel leuk concept vind ik het wel als je ze op een podium ziet. In Parijs heb ik zo eens een Nu- jazz groep gezien. Dat was live op een groot plein. Geen kat stond er voor dat podium en toch had het iets.

Ik blijf meer van de traditionele jazz houden hoewel ik dit toch wel een schot in de roos vind.

avatar van Reijersen
St. Germain levert met 'Tourist' een beter album af als de voorganger 'Boulevard'. Nummers als 'Rose Rouge' en 'Sure Thung' maken voor mij het grootste verschil. Dat zijn topsongs. De rest is weer even onderhoudend en luistert wederom lekker weg.

3,5 ster.

avatar van Groenteboer
Reijersen schreef:

3,5 ster.

Akkoord! alleen ik maak er 4* van

avatar van Tabossi
Leuke en logische vermenging van genres. Rose Rouge ondertreept dat vooral. Lekkere lounge waar ik maar weinig op kan aanmerken, behalve dat het een beetje 'integreert' met de omgeving wanneer je de cd op hebt staan. En dan vervalt het wat naar de achtergrond.

avatar van Carolaah
Hmm heerlijke cd..
Vooral voor de rustigere momenten, om gewoon lekker te zitten luisteren, of tijdens de studie of dergelijke.

Rose rouge vind ik nou weer niet zo'n superieur nummer.. Klinkt opzich wel lekker, maar na verloop van de tijd begint die zin die zich steeds herhaalt me wel de keel uit te hangen..

Verder vind ik dit gewoon een geniale plaat.. En ach, 'Rose rouge' hoort er ook gewoon bij.. Nice nice.. minimaal een 4