The Serenes - Back to Wonder (1993)

Label: RCA

1. Spirit (Let Me Walk with You) (4:09)
  2. Feel Me (3:13)
  3. Every Sunday (4:05)
  4. Millbank Wood (4:11)
  5. Here (3:35)
  6. Dreamscape (3:37)
  7. All of These Days (3:21)
  8. Wilder Green (3:22)
  9. Love Under Will (3:26)
  10. Back to Wonder (5:52)
  11. The Gathering of Eighteen Years of Silence (3:27)
een van de mooiste nederlandse albums ooit. mystiek, bombastisch, rustiek, het heeft alles in zich.
titelnummer zeer vaak meegegalmd in auto en douche

avatar van Rodenrijck
Helemaal mee eens, wat is er eigenlijk gebeurd met Theo de Jong? Na Simmer niets meer van vernomen. Hij had al lang honderdduizenden platen moeten verkopen in nederland en ver daarbuiten en op de cover van de Oor moeten staan, ipv die longlijer met z'n Gombal in z'n wang.

JonnieBrasco
Theo ging nog wel wat uitbrengen, zie hier.

avatar van Aion
Dit is een van de mooiste Nederlandse popplaten ooit! Helaas heb ik de plaat niet eens, maar alleen een grijsgedraaid cassettebandje. O, als ik hier nog eens een cd van zou kunnen vinden, dat zou fantastisch zijn.
De sfeer op de plaat is weids, krachtig en authentiek!

patrick_p72
Aion schreef:
De sfeer op de plaat is weids, krachtig en authentiek!

Heb ik ook een grijs gedraaide cassette alleen geen mogelijkheid meer het af te spelen. Kan het album ook nooit ergens vinden. Schijnen misschien veel mensen het album niet te kennen? Het is echt een prachtige aanrader. 5*

avatar van Nomar109
Er is zelden een beter album van Nederlandse makelij gemaakt dan deze.
Gelukkig zijn The Serenes succesvol(ler) gereïncarneerd in Johan.

avatar van Nautilus
Wauw, wat een ontdekking is dit zeg. Kwam eergisteren al Googlend op recensies van het nieuwe album van Johan toevallig de naam The Serenes tegen.
The Serenes is toentertijd blijkbaar helemaal langs me heengegaan (ach, ik was in 1993 ook pas 15) en ik heb zo te horen al die tijd heel wat gemist.
Erg mooi album met stuk voor stuk wereldnummers, 'Feel Me', 'Every Sunday', 'Here'... Top, voorlopig 4,5*.

Volgens mij is er in ons land geen betere plaat gemaakt,
Landelijk, uitgesponnen, melodieus en krachtig.
De ultieme nederpopplaat. Wat mij betreft komt Trailer tales nog het dichtst in de buurt.
Volgens mij is ie ooit nog no-risk disk geweest bij Plato.
Deze plaat moet idd gewoon opnieuw uitgebracht worden.
Johan en Daryll-Ann adepten zullen zich verbazen.

avatar van Xel
Xel
Deze is tamelijk briljant, maar de voorganger is nog briljanterder....

avatar van starsailor
Zo is het...Barefoot & Pregnant is het allerbeste wat er ooit op Nederlandsche bodem is gemaakt.

avatar van Xel
Xel
en dan volgt deze redelijk rap.... Want laten we eerlijk zijn, hoeveel briljante muziek is er nu in NL gemaakt?

Het is ongelooflijk dat deze cd's slecht verkrijgbaar zijn. Ik pleit voor prachtige reissues met bonustracks!

avatar van starsailor
Ik heb ze gelukkig allebei op CD

avatar van LeRoi
starsailor schreef:

Eens met Xel en Star: deze is idd MOOI maar Barefoot is 'Something Else' (Lees: veel mooier is er op Neerlands bodem nie gemaak..)

avatar van charlezzz
allebei liggen ze weer in de rotatie, en ik denk dat ik deze toch iets beter vind. hij mist een beetje de charme van de eerste onbevangen cd maar is compositorisch wat hechter.

avatar van starsailor
Dus Barefoot gaat binnenkort door deze vervangen worden in je top 10?? Vond het juist wel bijzonder dat je Barefoot er in had staan!

Moet eerlijk zeggen dat ik deze echt stukken minder vind. Het magische sfeertje van Barefoot mis ik hier (het gemis van Paul Dokter...?) en ik vind deze veel te gepolijst en te 'goed' geproduceerd waardoor veel nummers mij te snel zeikerig worden.

starsailor schreef:

ik heb met de nodige bands het probleem dat er twee platen van die band zijn die om de top10 strijden, maar dit is toch wel duidelijk. barefoot klinkt wat meer onbevangen maar verliest het toch van back2wonder. het blijven beiden natuurlijk juweeltjes, die hoognodig eens weer uitgebracht dienen te worden!

Voor mij blijft Barefoot and Pregnant duidelijk de betere van de twee. Maar misschien komt dat ook omdat ik met het debuut gewoon meer heb, meer emotie, meer geschiedenis.
Dit album ben ik pas in het download tijdperk gaan beluisteren en puur uit nieuwsgierigheid. Op die manier blijft er toch wat afstand bestaan en die afstand is er niet met de voorganger.
Daarmee is dus niet gezegd dat dit heel veel minder is. Nog steeds horen we juweeltjes en nog steeds horen we de betere muziek van eigen bodem.
Ik mis net als starsailor het magische sfeertje maar dat zal me er toch niet van weerhouden een 4* uit te delen maar wel met de toelichting dat het een krappe is.

Barefoot&pregnant vergelijken met back to wonder is appels met peren vergelijken.Bij Barefoot&pregnant zat Paul Dokter erbij deze is na onenigheid vertrokken.Back to wonder is eigenlijk van Theo alleen.Het is jammer maar Theo doet niet zoveel meer in de muziek,ook een aanrader is Sippe Sibbele-Lanes komt ook uit Joure en zit wat in dezelfde hoek als the Serenes.

avatar van charlezzz
goed nieuws: goede kans dat deze dit jaar nog opnieuw uitkomt (wellicht zelfs met de bonustracks van de singles). werd tijd ook.

JonnieBrasco schreef:
Theo ging nog wel wat uitbrengen, zie hier.

Jammer dat de link niet meer werkt die Jeanpaul had echt een verdomd goede site over The Serenes gemaakt.
Hij was zeer goed op de hoogte over de mannen, heb zelfs nog een bijdrage geleverd met het aanleveren van LP & CD-hoezen.
Mijn persoonlijke favoriet blijft toch Barefoot maar Back to wonder was zeker niet te versmaden.

charlezzz schreef:

Al wat bekend over de releasedatum van de re-release.

avatar van Tony
JAAAAA, ik zit hier ook met smart op te wachten. Back to wonder is de enige reden waarom ik mijn Sony Walkman nog niet heb weggekieperd, maar het casettebandje, met Barefoot & Pregnant op kant B, heeft z'n langste tijd allang gehad.

Ben al zo lang op zoek naar een origineel of een goede kopie. Niet in de platenzaak verkrijgbaar, niet op platenbeurzen gespot, niet te downloaden via iTunes, niet te vinden op de betere downloadsites, alleen bij Fonos.nl een rip-off van de CD te bestellen voor 20 euri's... Nee bedankt, dan wacht ik wel op het origineel. Of heeft iemand een linkje voor me??

avatar van Stoneman
Een van de beste NL platen, heel sfeervol.
Waarom dit niet is doorgebroken is een raadsel.......

avatar van Ernie Ball
Waar blijft die re-release met bonus tracks.... die koop ik gaarne naast het exemplaar dat reeds jaren mijn CD speler geregeld bevolkt. Want wat is dit GOED. En nee... ik weet nog steeds niet of ik deze of Barefoot beter vind. Allebei briljant. Verslaat Johan op alle fronten wat mij betreft. Slechts Daryll Ann en Bettie Serveert komen enigszins in de buurt in nederland. Met de nadruk op enigszins.
Theo.... maak weer eens zo iets moois?

klikkerdeklik!

we zijn er mee bezig!

avatar van Ernie Ball
Sorry, ik ben niet zo'n facebook kenner, maar ik heb klikkerdeklik gedaan, maar weet eerlijk gezegd niet wat ik moet zien.... maar houd me niet in spanning......

avatar van BrotherJohn
Kennelijk is Charles werkzaam voor label Tonefloats, alleen heeft hij (per ongeluk?) een link naar zijn facebookprofiel geplaatst i.p.v. naar de website van het label.

avatar van Dibbel
The Serenes waren een van de beste groepen die Nederland heeft voortgebracht.
Jammer dat het maar 2 albums mocht duren.
Na het draaien van de ook al zo goede The Adventures vanavond, vond ik dat er recht op had om deze ook nog maar eens op te zetten.
Prachtige en euh enigszins serene tingelgitaarpop uit Friesland.
Had aan de Amerikaanse westcoast gemaakt kunnen zijn begin jaren 70.
Sterke melodieen, beklijvende nummers en zo sfeervol als een zomeravond bij een kampvuurtje.
Nederlands goed.
Geen een slecht nummer, maar met als uitschieters Spirit Let Me Walk With You, Back To Wonder en Millbank Wood.
Eigenlijk verplicht voor iedereen.

Darterdre schreef:

Al wat bekend over de releasedatum van de re-release.

Tja dat zou ik ook wel willen weten, Tonefloat (Charles) zit als het goed is rond deze tijd om de tafel met de mannen van de Serenes voor een vinyl (!) release. Hij zou de beschikking krijgen over de originele opnamebanden om een mooie kwaliteit release te bewerkstelligen. Ik ben heel benieuwd.

Brooklyn Dodger
Prachtige plaat waar vooral de Teenage Fanclub invloed er nogal dik op ligt. Maar echt prachtige nummers als Spirit (Let Me Walk With You) en het titelnummer samen met alle andere net wat minder maar ook geweldige nummers maken deze plaat toch misschien de beste die Nederland ooit geproduceerd heeft