The Velvet Underground - VU (1985)

Alternatieve titel: A Collection of Previously Unreleased Recordings

Label: Verve

1. I Can't Stand It (3:23)
  2. Stephanie Says (2:51)
  3. She's My Best Friend (2:49)
  4. Lisa Says (2:55)
  5. Ocean (5:12)
  6. Foggy Notion (6:44)
  7. Temptation Inside Your Heart (2:30)
  8. One of These Days (3:53)
  9. Andy's Chest (2:52)
  10. I'm Sticking with You (2:26)
avatar van ratfish
A collection of previously unreleased recordings. Reed-klassiekers als Stephanie says, Lisa says en Ocean beleven op dit album hun finest hour. Ook met I'm sticking with you, gezongen door Moe Tucker.

avatar van Jan 1970
Dit album vandaag aangeschaft. Eerste gedeelte vind ik erg goed, met als uitschieters "I Can't Stand It", "Stephanie Says" en "Lisa Says".
Tweede gedeelte beduidend minder, na 2 minuten "Foggy Notion" weet ik het wel.
Wel leuk om vals meet te galmen met "One Of These Days".

Kortom, een 4 voor de eerste 5 nummers en een 3 voor de laatste nummers maakt 3,5.

Hier staat blijkbaar materiaal op dat op het eigenlijk vierde album had moeten verschijnen. Door problemen met de platenmaatschappij werd dat niet uitgebracht en kwam er pas een vierde album in de vorm van Loaded.

Ik heb dit jaren geleden wel eens geleend van iemand, maar weet amper nog hoe het klinkt. Toch maar 's in huis halen, om de VU-collectie wat completer te maken.

En weer een heerlijke Velvet Underground plaat, ditmaal niet eerder uitgebracht materiaal. Wat mij betreft doet dit niet erg veel onder voor het studio materiaal. Heerlijke Rock 'N' Roll nummers met die geweldige stem van Lou Reed. The Velvet Underground, wat een ontdekking!
4 sterren ****

avatar van avdj
Dit IS studiomateriaal! Maar anno 1968 hadden ze gezeur met de platenmaatschappij, eigenlijk had deze na White Light / White Heat moeten komen. Gelukkig is het jaren later alsnog uitgebracht. Ook van mij 4*

paranoidandroid
Beter dan Loaded, even goed als de derde. I can't stand it en Foggy notion zijn fantastische jams, en het einde van One of these days [met orgel] is onvoorstelbaar mooi. De rest is eigenlijk ook fantastisch. Zo is Stephanie Says hier mooier dan op Berlin en Andy's Chest rockt meer dan op Transformer [dat hawaiiaanse gitaartje].

avatar van Kaaasgaaf
[quote]avdj schreef:
Dit IS studiomateriaal! Maar anno 1968 hadden ze gezeur met de platenmaatschappij, eigenlijk had deze na White Light / White Heat moeten komen. quote]
Je bedoelt zeker na The Velvet Underground (3e plaat)?

Ocean = Mooiste nummer ooit!
Jammer dat Reed er zo'n verkrachte versie van op zijn eerste solo-album zette.

avatar van maseddi
Ik heb deze plaat (cd) ooit eens gekoch voor het nummer foggy notion..

avatar van Stijn_Slayer
Zo te lezen moet ik deze ook maar halen.. Another View vond ik al best wel de moeite waard, deze moet nog veel beter zijn als ik het hier zo lees. Laat ik hem maar kopen dan heb ik de VU collectie zo'n beetje compleet

avatar van Stijn_Slayer
Ongeveer even goed als 'The Velvet Underground' en beter dan Loaded. Dit is net als 'The Velvet Underground' een veel rustiger album. Bevat gedurende het hele album een heerlijk dromerig sfeertje, erg uniek. Ook erg meeslepend moet ik zeggen.

Absolute hoogtepunten zijn 'I Can't Stand It', 'Lisa Says', het wonderschone 'Ocean', 'Foggy Notion' (1 van de beste VU nummers) en 'Temptation Inside Your Heart'. Maar elk nummer op dit album is van een bovengemiddeld niveau.

Eigenlijk moet je dit album samen met 'Another View' (al zijn de beste nummers op deze VU te vinden) zien, daar staan de overige achtergebleven nummers op.

avatar van Reint
I Can't Stand It! Yeah! Binnenkort maar eens mijn VU/Reed-collectie uitbreiden.

avatar van Lennonlover
Foggy Notion is héééémels!

Dit album is een leuke aanvulling op de collectie. Eigenlijk zijn het vooral The Velvet Underground & Nico en The Velvet Underground die ik echt geweldig vind en de rest valt in die genoemde 'aanvulling categorie'.
Ik kan goed tegen vals zingende artiesten maar hier ergert het me soms net wat te veel. Neemt niet weg dat er genoeg goede nummers tussen staan.
Het blijft een apart bandje.

avatar van music4life
WAT een lekkere muziek zeg is dit!! vooral het eerste helft van het album vind ik super!! en Foggy Notion

avatar van music4life
ik ben niet een echte Velvet Underground kenner, zijn deze nummers gewoon nooit eerder verschenen op een reglier album of zijn het alternatieve versies van nummers?

avatar van Lennonlover
neen hoor, er zijn best wat nummers daarvan eerder verschenen. Andy's Chest hoor je bijvoorbeeld ook op Lou Reeds Transformer ('72)album en I Can't Stand It het album Lou Reed (72'). She's My Best Friend staat op Reeds Coney Island Baby album uit '76. Zo zijn er bijvoorbeeld nog een paar. Zo is er I'm Sticking with you dat in hetzelfde jaar als dit album op een Maureen Tucker album staat.

avatar van Stijn_Slayer
Het klopt wat Lennonlover zegt, al zijn de nummers van VU natuurlijk de originele versies. Deze zijn destijds op de plank blijven liggen, en toen heeft Reed ze hergebruikt.

avatar van music4life
oke, ik vroeg me dit namelijk af omdat Ratfish zei 'A collection of previously unreleased recordings' (in het allereerste bericht)
dank voor reacties

avatar van Lennonlover
'A collection of previously unreleased recordings' staat waarschijnlijk op het album als verkooppraatje.

avatar van music4life
De eerste DRIE NUMMERS zijn GEWELDIG!!
Het lekkere I Can't Stand It, het mooie Stephenie Says en het leuke She's My best Friend! Voor die drie nummers en Foggy Notion geef ik zo 5*!
Maar helaas is niet elk nummer zo geniaal, dus daarom 4*

Matig album, op een paar zeer goede nummers na. I cant stand it, Stephanie says en Foggy Notion (prachtig nummer) zijn zeer goede nummers. De rest valt me een beetje tegen..

avatar van Blue88
Foggy Notion

Ook n.a.v. dat nummer gekocht. Ik ben benieuwd hoe de rest is

avatar van Rudi S
Wat music4life zegt, maar ook het bekende Lisa says mag er zijn.
En ja ik vind het druilerige en sullige I'm sticking whit you eigenlijk ook wel een beetje onweerstaanbaar.

avatar van pygmydanny
En Stephanie Says is ook heel mooi met Cale op viola!

avatar van Rudi S
Zeker mooi maar die noemde ik al "wat music4life zegt"

avatar van Reint
Overlapt dit album nou eigenlijk erg met Peel Slowly and See?

avatar van Stijn_Slayer
Voor een deel. Ik weet niet meer uit m'n hoofd hoeveel nummers overlappen. Ik dacht dat een stuk of zes nummers van deze cd op de box staan.

avatar van Reint
Hmm, heb het nog even nagekeken, alleen She's My Best Friend en Andy's Chest ontbreken op Peel Slowly and See.

avatar van Stijn_Slayer
'Ocean' op de box is wel een andere versie, verder klopt het.

avatar van Booyo
Wederom een waanzinnig album van the Velvet Underground. Wat hebben die lui ongeloofelijk goede muziek gemaakt zeg, momenteel misschien wel mijn meest favoriete en beluisterde band. Echt zonde dat dit niet gelijk op plaat is verschenen, waarschijnlijk was het anders net zo'n klassieker geweest als hun andere albums. Ik zie dat I'm Sticking with You weinig als favoriet is aangevinkt (evenmin door mij overigens), vind het wel een van de meest aandoenlijk en lieve liefdesliedjes die ik ken.

Favorieten zijn Ocean en Stephanie Says.. Prachtig!

It's so cold in Alaska