Karl Bartos - Communication (2003)

Duitsland
Electronic
Label: Home

1. The Camera (3:56)
  2. I'm the Message (5:02)
  3. 15 Minutes of Fame (4:12)
  4. Reality (4:40)
  5. Electronic Apeman (5:37)
  6. Life (3:30)
  7. Cyberspace (6:33)
  8. Interview (4:44)
  9. Ultraviolet (4:09)
  10. Another Reality (3:27)
avatar van Crush
Ik vind dat Bartos in zijn eentje meer als Kraftwerk klinkt dan de band zelf op hun 'Tour de france soundtracks'.

Het geluid op 'Communication' is veel meer Kraftwerk en ook ontbreekt de voor de band typerende vorm van humor niet, zoals in 'Electroinic apeman'.

Bartos mocht dan bij Kraftwerk veelal in de schaduw van de heren Hütter en Schneider vertoeven, hij schreef wel aan veel Kraftwrek nummers mee en daarmee was zijn rol groter dan de twee leden die nu naast de Kraftwerk oprichters op de bühne staan (vooral omdat het beeld van de 'vier poppetjes' in stand moet worden gehouden)

Jammer dat er anno 2008 nog steeds geen opvooger is van dit prima solodebuut van Bartos.

avatar van Gerards Dream
Na een zelfde aantal luisterbeurten kan ik niets anders constateren dat dit stukken beter is dan Electric Cafe van Kraftwerk. Dat album is voor mij te "stug" en daarnaast mis ik daar de humor die toch verbonden is met deze Duitse band.

Dit Communication van Karl Bartos had me al snel in de greep. Het klinkt inderdaad erg naar het goede van Kraftwerk. Daarnaast is er een leuke knipoog te horen richting de disco muziek. Dergelijk sarcasme mag ik graag horen. In de gedachte zie ik dan ook Karl Bartos naar hartelust experimenteren in de studio. Een song als Electronic Apeman geeft na de eerste paar tonen al licht in de duisternis. Weg met dat depri gedoe lekker genieten. Life versterkt dit nog alleen maar. Ik wordt er althans helemaal happy van.

Ja, en zo hebben alle songs iets wat bij mij een gevoel oproepen aan lekker fijn spelen met de Lego, terwijl de geur van verse appeltaart door het huis heen gaat met naast je op tafel een beker warme chocola. Dit gevoel wordt nog eens versterkt door die stemmen uit de vocoder. Even wordt het spannend op een track als Ultaviolet. Gevoelsmatig waan ik me tussen de wolkenkrabbers waar het gevaar zo om de hoek kan komen. En dan komt er met Another Reality veel te snel een einde aan het muziekgedeelte van dit album. Als ik dan de cd vervolgens in de dvd-speler doe van mijn computer kan ik als bonus genieten van een leuke video van I'm the Message.

Kortom: een erg leuk en humorvol album dit Communication van Karl Bartos. Een album wat je zo je zorgen doet vergeten en opnieuw kracht geeft om het van de daken te schreeuwen.

avatar van mk1992
@Gerards Dream

Electric Cafe is ook niet hét beste vergelijkingsmateriaal wat je kan vinden, persoonlijk het minste Kraftwerk Album dat er is, komt ook deels door een fantastisch 'Computerworld' dat vooraf ging en doordat het opgevolgd werd door een misschien wel miskend talent 'The Mix'

Misschien heeft Mr. Bartos er wel goed aan gedaan om uit Kraftwerk te stappen. Zo heeftRalf (Hütter) gezegd heeft na het vertrek van Florian Schneider dat hij enigszins opgelucht was, Florian was alleen maar bezig om het geheim Kraftwerk te behouden, muziek kwam op het tweede plan.

Ik hoop dat Bartos nog een plaatje uitbrengt, nu hij solo is hoeft het niet zo lang te duren als de meeste Kraftwerk albums (The Mix '91 gevolgd door Tour de France '03)

avatar van Gerards Dream
Wellicht was het beter geweest dit album te vergelijken met het album Tour de France Soundtracks van Kraftwerk uit 2003 dan met Electric Cafe, maar dat kwam toen niet in mij op. Terugdenkend kan ik enkel concluderen dat ik aangenaam verrast was door het frisse geluid wat uit de boxen schalde bij het draaien van dit Communication van Karl Bartos, waar ik helemaal vrolijk van werd.

avatar van mk1992
Vandaag binnengekomen, en hij voldoet aan mn verwachtingen. De Kraftwerk invloeden zijn overduidelijk, de 'synthesizerloopjes' zijn meer dan herkenbaar maar over het algemeen is Bartos de meer dansbare Neef van Kraftwerk; zelfde roots, maar net iets leuker

vooruit 4,5* omdat ie nu al voor de 4e keer op rij helemaal afgespeeld is en een 5e keer nog wel zie zitten

avatar van Poles Apart
mk1992 schreef:
De Kraftwerk invloeden zijn overduidelijk...

Ook de invloed New Order (op hun beurt natuurlijk weer door Kraftwerk beïnvloedt) komt veelvuldig terug, vooral op "Life" en "15 Minutes Of Fame".

Prima frisse plaat, alleen gaat het overmatige gebruik van de vocoder me na een tijdje toch wel storen.

avatar van Svendra
De electronica en de beats zijn van Kraftwerk, maar de belangrijkste ingrediënt ontbreekt: die onnavolgbare, vaak briljante melodielijntjes. Wat overblijft is tamelijk gemiddelde synthpop. En ja, die vocoder gaat mij ook tegenstaan.

avatar van freddze
Poles Apart schreef:

Mij dus ook en vandaar dat ik de twee door jou genoemde nummers uiteindelijk nog de betere nummers van de plaat vind. Eindverdict: 62/100 -> 3*