Geschift meesterwerkje van meneer Funk. Eng, sfeervol, schizofreen en overall absoluut geniaal. Dit schijfje volgt een prachtig patroon met een vrij rustige opbouw, enorme uithalen en even zovaak weer momenten waar het anarchisme plaats maakt voor (ongemakkelijke) rustpunten. Zo volgt de hele cd een op- en neergaande conjunctuur, een soort nachtmerrieachtige koortsdroom waartegen af en toe een stevig asperientje wordt genomen.
Pygmalion zou zo een track van Aphex Twin kunnen zijn. Wat spooky pianoklanken, rommelende beats, onheilspellende geluiden en piepjes.. een voorbode voor wat komen gaat. Remi gaat op dezelfde voet verder, al krijgen de beats een wat meer Snares-typisch karakter. Veel offbeat, lekker snel.. sweet.
I Rent the Ocean introduceert vervolgens een jazztrompet (scary, brrr..), een zangkoor en wat vioolstrings, die allemaal over- en door elkaar heen lopen. Het ene geluid morpht achterloos in het andere, beats en percussie rommelen ondertussen lekker verder. Pianootje is d'r weer even bij, vooral ter introductie van de volgende track; Dollmaker.
Dit nummer begint vrij ontspannen.. piano, wat percussie.. je waant je even in een elitiar jazzcafeetje

. Al snel komen d'r gitaarsounds (!) doorheen, vervolgens een stevige bass, een duistere soundscape en een gave stemsample, wat uiteindelijk ontaardt in een soort van darkstep/drum 'n bass track met gekke geluidjes en een donkere sfeer. Onvoorstelbaar hoeveel genres hier worden gemixed zonder een vervelend allegaartje te worden. Dikke 5-sterrentrack.
Befriend a Childkiller (

) begint met een 3 minuten durende ambientwave die steeds killer en griezeliger wordt om vervolgens heel langzaam lekker los te gaan met allerlei donkere melodieen en vlug rondspringende bassjes. Heerlijke track die o-zo typerend is voor de stijl van VSnares, en daarom juist zo onconventioneel.
Het stelt allemaal echter weinig voor vergeleken met Pressure Torture, waar Funk werkelijk álles uit de kast haalt. Track begint meteen snoeihard. Moordend tempo, verschillende verspringende bassen, industriele geluidjes en schril getrompetter om het compleet te maken. Klinkt als waanzin, ís 't ook

, maar maakt het niet minder geweldig. Macerate... neemt wat gas terug. Leuke aan deze track is de bewerking van de zangsample van het top40 hitje Delerium - Silence, die hier als een soort vreemde sirene klinkt. Cool
De cd eindigt met All the Children are Dead en geeft daarmee een mooie samenvatting van de cd. Naargeestige soundscapes, anarchistische geram en samples die het allemaal gewoon hartstikke geflipt maken. Hier komt die jazztrompet weer even op de hoek kijken, alleen lijkt het nu wat op een soort van claxon. Geweldige vondst om deze cd een doorlopend jazzthema mee te geven. Neemt de toch al chaotische muziek mee naar weer een overtreffende trap, goed!
Knap ook dat het nergens te debiel gaat klinken. Nergens gaat Funk voor mij de grens "briljant - onbegrijpelijke herrie" voorbij. Hij balanceert er gewoon keurig op, echt heel knap. Wat ik bijvoorbeeld van Xanopticon heb gehoord valt voor me in de categorie "wel geinig", die kerel gaat wat te ver met z'n experimenten om het leuk te houden. Doll Doll Doll is naast weird namelijk ook best heel dansbaar (had ik een paar maanden geleden anders tegenaan gekeken, maar goed), voor mij wel een belangrijk criterium als ik naar muziek luister met zwaar overstuurde bassen, etc.
Nergens minpunten, een paar wereldnummers (Dollmaker, Pressure Torture) en vooral... méér dan de optelsom van die 8 tracks.
5*