Isobel Campbell & Mark Lanegan - Sunday at Devil Dirt (2008)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Label: V2

1. Seafaring Song (3:32)
  2. The Raven (5:00)
  3. Salvation (3:19)
  4. Who Built the Road (2:55)
  5. Come on Over (Turn Me On) (4:41)
  6. Back Burner (6:36)
  7. The Flame That Burns (3:38)
  8. Shot Gun Blues (3:52)
  9. Keep Me in Mind Sweetheart (2:36)
  10. Something to Believe (3:34)
  11. Trouble (4:50)
  12. Sally Don't You Cry (2:44)
Een prima terugkeer met een grotere rol voor Mark Lanegan. Meer van hetzelfde en toch een tikkie anders (voor mijn gevoel wat duisterder en dat zal ongetwijfeld door de grotere rol voor Lanegan komen).
Liefhebbers van de vorige cd zullen dit album ook wel kunnen waarderen, degenen die dat album maar niks vonden kunnen dit ook wel met een gerust hart laten liggen.
Het is hier en daar wat aan de kitscherige kant door de stroperige strijkers, maar als je daaroverheen de stem van Lanegan hoort dan is het voor mij een combinatie om je vingers bij af te likken. En wie wil nu eens niet met zijn vingers in de strooppot zitten zo af en toe?
Wat wel opmerkelijk is is dat ik op het vorige album gelijk een paar hoogtepunten kon ontdekken, nummers die ook gelijk in mijn hoofd zaten en dat is hier veel minder het geval.
Voorlopig neig ik nog naar de eerste samenwerking tussen dit duo en daarom voor deze een halfje minder, maar nog altijd een dikke 4*.

avatar van Woody
in tegenstelling tot aEro vindt ik dit album een stuk beter dan zijn voorganger. Misschien omdat hij inderdaad wat donkerder is? Maar zeker omdat de samenwerking meer in elkaar verweven is. De eerste nummers zijn erg donker aangezet. Heel opvallen dat Mark lanegan zo'n grote rol inneemd en dat Isobel Campbell zich in de meeste nummers de rol als achtergrond zangeres heeft toebedeeld. Pas in Who Built the Road stapt ze uit de donkere schaduw van Mark Lenagan en komt er direct wat licht in de kamer.. Toch denk ik dat dat de kracht van dit album is. Misschien behoord het ook geen harmony te zijn en voelt dit album daarom wat natuurlijker. Ik ben er in ieder geval erg mee in mij nopjes. Eigenlijk staat er 1 (kleine) misser op het album. Back Burner had van mij 3 minuten korter mogen duren.

avatar van miak
Ook ik vind dit een stuk beter te pruimen dan zijn voorganger. Daar stonden leuke liedjes op, maar deden me maar weinig. Dit album is inderdaad een stuk donkerder en hier bewijst Mark Lanegan toch weer dat hij echt tot een van mijn favorieten artiesten hoort. Wat een stem heeft die man toch. Het is erg prachtig om hem op zo'n rustigere plaat te horen in tegenstelling tot bijvoorbeeld The Gutter Twins. Maar ook lof voor Campbell, haar zoete stem is een erg goede combinatie met de rauwe stem van Lanegan. Naar mijn mening is de samenwerking veel beter in evenwicht dan op de voorganger en zo is het een plaat met meer diepgang geworden. Zeker materiaal voor de eindlijstjes (alhoewel het nog vroeg is om dat te zeggen).

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als Aerodynamic bij deze plaat: het wordt nergens echt onaangenaam maar het weet bij de eerste luisterbeurten ook nergens werkelijk bij het nekvel te grijpen. Een erg vlak, kabbelend luisterstuk dus dat kan dienen als achtergrondmuziek maar op het einde van de rit (hun vorige worp indachtig) toch maar vederlicht uitvalt. Misschien ben ik misleid door het instant appeal dat Ballad of the Broken Seas destijds had en is dit eerder een groeier maar voorlopig kan ik niet meer geven dan een 3*

(verwijderd)
Voor mij ook een iets minder dan voorganger 'Ballad'.. Dit luistert mooi weg, maar gaat zoals Aero al zei niet in je hoofd zitten.. bij de eerste luisterbeurt had ik zelfs zoiets van.. 'hmmm jammer'.
Nu is ie meer genesteld en moet ik zeggen dat het weer diezelfde schoonheid bezit

avatar van misja82
Daar ik een groot liefhebber ben van Mark Lanegan ben ik toch wat minder euforisch over dit album dan de vorige plaat. Heb hem nu een aantal keer geluisterd en kom er toch niet helemaal in. Ik weet niet precies waar het aan ligt. Maar ik geef niet op, ik zal de schoonheid vinden!

avatar van Midnite Cruiser
ik vond de vorige cd prachtig en dan vooral de nummers die mark lanegan zong. hoge verwachtingen dus voor deze tweede cd

avatar van Bertus
Ook ik vind hem weer erg fijn. Come On Over (Turn Me On)!

avatar van djarend
wederom een leuke cd van dit duo, yes, lekker geil is ie.....

avatar van Mr. B
Wat een verrassing ik wist niet dat er een vervolg was...

...Net voor het eerst geluisterd, gelijk al helemaal goed, wat een heerlijk album....de fles whisky is open.

Verzekerd van een plaats in de top 10 van 2008 en heel erg hoog kan ik je wel zeggen.

Favoriet voor nu Who Built the Road, heerlijke samenzang, briljant.

Mr. B schreef:
Wat een verrassing ik wist niet dat er een vervolg was...

Inderdaad een verrassing, we laten ons verrassen.

Ik vind Isobel, de ex-zangeres van Belle & Sebastian altijd een fijne stem hebben

avatar van Mr. B
Wederom een fantastische Mark Lanegan, kan het ook anders, dit album groeit zo helemaal naar boven in mijn eindejaars lijstje voor 2008. Nu al nummer 1 in mijn voorlopige lijst. Dikke 41/2 ster, zeker verdiend.

Vooral lekker meebrommen en meefluiten op Something To Believe, gewoonweg heerlijk. Zometeen maar eens even kaarten aanschaffen voor Paradiso!

avatar van judgepaddy
Mn eerste kennismaking met dit duo.
Na een luister(paal) beurt al 4 sterren?
Jazekerrrrr!

Zigstar
Zeer vermakelijk album (net als het eerste van dit duo). 'Raven', 'Come on over (turn me on) en Trouble steken er voor mij bovenuit. Ik denk wel dat dit album langer zal meegaan dan de voorganger. Lijkt me alsof de songs volwassener zijn, en meer groeipotentieel hebben..

avatar van wolf
Bij Mark Lanegans stem moet ik altijd aan Johnny Cash denken(tijdens de American Trilogyperiode) . Niet loepzuiver, maar o zo prachtig emotioneel. Lanegan is dan ook de grootste troef van dit album, zonder zijn stem zou alles minder zijn. Toch is ook Campbell zeer sterk (het zijn haar composities). Voorlopig de beste plaat van het jaar voor mij. 4*

avatar van RadioMad
'Trouble', wat een fantastisch mooi nummer!
Enne... de rest van het album mag er ook wezen

nanneb
lekker album! lekker relaxt en het nummer 'The Raven' is echt:
voorlopig 4*

avatar van misja82
8 juni in paradiso, toepasselijk op een zondag. De eerste keer (volgens mij 2 jaar geleden) was erg goed bevallen, hopelijk deze keer weer.

avatar van grovonion
Toch wel een inconsistent geheel wat mij betreft. Een aantal irritante nummers (Back Burner voorrop, het herinnert me een Sealion woman) gevolgd door mooie nummers (Trouble). Ik heb ook vaak het gevoel dat het een plaat is van Isobel/Mark ipv Isobel & Mark, ik ben nog steeds niet overtuigd dat hun stemmen (beiden afzonderlijk prachtig) samen het geheel tot een groter niveau kunnen stuwen. 3*

(verwijderd)
Dat gevoel van Isobel/Mark kan ik wel delen. Het is op zich ook wel te verklaren omdat Isobel alle teksten heeft geschreven en Mark een paar dagen is langs geweest om zijn bijdrage in te spelen. Ook is dit de meeste gehoorde kritiek wanneer ze samen hebben opgetreden, beide zijn introvert en lijken voor zichzelf te spelen. Toch vindt ik het niet afdoen aan de kwaliteit van dit heerlijke album!

avatar van thelion
Lekker duister plaatje...... het kabbelt allemaal lekker voort en gaat verder waar Ballad of the Broken Seas op is gehouden......
Niets nieuws onder de zon, maar dat had ik ook niet verwacht...
Al met al 3.5*

Na vele draaibeurten blijf ik bij mijn conclusie dat waar die eerste mij volledig inpakte, deze dat veel minder doet. Ik moet er echt veel meer moeite voor doen en de nummers blijven wat minder hangen.
Het is niet genoeg reden om met een halfje te verlagen, maar mijn voorkeur gaat toch wel uit naar het vorige album.

avatar van Bertus
Ik begin deze juist steeds maar interessanter te vinden. Sprongen er eerst voor mij een paar nummers heel duidelijk uit en vond ik er een aantal wat tegenvallen, inmiddels begin ik het album als geheel steeds meer te waarderen. Want dat is precies wat ik aan SaDD dan aan BotBS: als geheel klopt het album voor mij veel meer. Misschien komt hier nog wel een halfje bij de komende weken... Kaartjes voor Paradiso zijn in ieder geval besteld, ben benieuwd wat ze er dit keer van gaan bakken!

avatar van coldwarkids
tja... de tweede plaat is altijd het moeilijkste

tip_of.yourstar
Een groeiplaat, deze nieuwe van Isobel & Mark. Zeker in tegenstelling tot 'Ballad of the Broken Seas', die inderdaad wat gemakkelijker blijft hangen.

Toch denk ik dat 'Sunday at Devil Dirt' (leuke titel trouwens) minstens evenveel potentieel bevat en misschien gewoonweg beter is dan 'Ballad'. Maar het is voor mij nog te vroeg om zo'n oordeel te vellen.

Tijdens de eerste luisterbeurt vond ik vooral 'Who Built the Road' en 'The Flame That Burns' eruitspringen.
Inmiddels vind ik ook 'Come On Over' (met de mooie violen) en 'Trouble' zeer goed.
Mijn favoriete nummer is momenteel echter 'The Raven'. Zo een zalig refreintje.

Voorlopig geef ik 3,5* met een groeimarge.

coldwarkids schreef:
tja... de tweede plaat is altijd het moeilijkste

Maar 1.5 ster

avatar van Mr. B
Iemand interesse in kaarten voor Paradiso?

avatar van beaster1256
zeer goede opvolger en inderdaad wat donkerder en meer lanegan dan de eerste alhoewel de meeste nummers van isobel zijn , donkere sfeer met die machtige stem vol steengruis maken dit tot een heel goed album

avatar van Chungking
Goede plaat, maar laat geen echt diepe indruk na. Ook na een aantal herbeluisteringen blijft ik het allemaal net iets te mak vinden. Toch net iets meer van verwacht, maar het blijft wel aangenaam luistervoer.

Come on over is wat mij betreft absoluut het hoogtepunt van de plaat.

Opvallend is trouwens dat Lanegan met zijn 'parlando'-achtige manier van zingen en door zijn timbre énorm doet denken aan Leonard Cohen.

zzz
Vind deze beter dan de vorige, waarop de kwaliteit tussen de liedjes onderling te veel verschilde.
Hier één, mooi organisch geheel.