Sly & The Family Stone - The Essential (2003)

Funk
Label: Epic

1. Underdog (3:59)
  2. I Cannot Make It (3:19)
  3. Dance to the Music (3:00)
  4. Are You Ready? (2:50)
  5. Fun (2:23)
  6. M'lady (2:47)
  7. Life (3:00)
  8. Love City (2:45)
  9. Stand! (3:09)
  10. Don't Call Me Nigger, Whitey (6:01)
  11. I Want to Take You Higher (5:24)
  12. Somebody's Watching You (3:21)
  13. Sing a Simple Song (3:57)
  14. Everyday People (2:22)
  15. You Can Make It If You Try (3:40)
  16. Hot Fun in the Summertime (2:40)
  17. Everybody Is a Star (3:06)
  18. Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin) (4:47)
  19. Family Affair (3:06)
  20. Luv N' Haight (4:04)
  21. Poet (3:02)
  22. (You Caught Me) Smilin' (2:55)
  23. Runnin' Away (2:56)
  24. Brave & Strong (3:30)
  25. Just Like a Baby (5:12)
  26. Thank You for Talkin' to Me, Africa (7:16)
  27. In Time (5:50)
  28. If You Want Me to Stay (3:01)
  29. Frisky (3:12)
  30. Skin I'm In (2:55)
  31. Babies Makin' Babies (3:39)
  32. If It Were Left Up to Me (1:59)
  33. Time for Livin' (3:17)
  34. Loose Booty (3:47)
  35. I Get High on You (3:13)
avatar van Kos
Kos
Wow, dit lijkt me wel een hebbedingetje.

Lijkt ? IS !!!!!!
Gewoon kopen, ik had een andere verzamelaar waar minder opstaat dan hier. Wat doe je in zo'n geval: iemand anders erg blij maken met je oude versie en jezelf nog veel blijer maken met deze versie.

avatar van george clinton
Ik ken niemand die van Sly and the Family Stone houdt dus heb ik inmiddels drie verzamelaars. Goed dat ze SFS blijven uitbrengen. Andere funkgroten (bv Idris Muhammed) zijn soms niet meer te krijgen .

avatar van sq
sq
george clinton schreef:
(bv Idris Muhammed) .
Ik heb LP "Make it Count" indertijd op bandje gezet, en ben het daarna nooit meer tegengekomen. Jammer inderdaad.

Welkom trouwens George Clinton, met de veelbelovende naam.

sq, tevens liefhebber Sly & Family Stone

avatar van george clinton
Dankje, ik heb vandaag trouwens toch nog iets kunnen bestellen van Muhammed . De titel ben ik vergeten.

avatar van El Ninjo
In 1966 richt Sylverster Stewart (Sly Stone) samen met zijn broer Freddy "The Stoners" op, maar al snel wordt de band omgedoopt in Sly & the Family Stone

Wat begint als een mengsel van R&B en psychedelische pop, groeit in no time uit tot een zeer persoonlijke vorm van een soort van funky rock aangejaagd door fuzzbas, wah-wah gitaar en ritmische, sfeermakende geluidswaaiers uit Sly's hammond orgel. Dit resulteerde in een eerste hoogtepunt met het album Stand! uit 1969.
Begin jaren '70 ontwikkelt doen de ritmebox en tweede generatie synthesizers zijn intrede in het werk van Sly. Dit leidde in 1971 tot een nieuw hoogtepunt met There's a Riot Going On, een plaat vol obsederende, bijtende funk die een onheilspellende sfeer uitademt.
Hierna leverde Sly met Fresh nog 1 goed album af, helaas ging het daarna m.n. door overmatig drugsgebruik snel bergafwaarts.

Dit album geeft een perfect overzicht van ’s mans carriere en bewijst dat Sly Stone in muzikaal opzicht zijn tijd steeds ver vooruit was. De nadruk ligt (gelukkig) op de meesterwerken Stand! en There’s a Riot Going On (en in iets mindere mate Fresh), welke bijna in z’n geheel op deze fantastische verzamelaar staan.
Ik kan me verder alleen maar aansluiten bij wat aERo hierboven al terecht opmerkte: “Gewoon Kopen” !!!.

DonDijk
niet helemaal mijn ding, toch funkt het de pannen uit bij tijd en wijle. 3.5

EVANSHEWSON
El Ninjo schreef:

Dit is absoluut verplichte kost voor ieder die iets heeft met soul, funk, zwarte muziek, rock, muziek met bàllen...

El Ninjo heeft dat hier prima verwoord. Deze compilatie is supergoed samengesteld, hier is werk van gemaakt. Ook qua vormgeving, dit is verschrikkelijk GOED, dit swint leterlijk de pan uit!

Sly : Thank You (For lettin' me be myself again, ook al spèl je het geheel fonetisch màn!)!
Hier past enkel 5 sterren!
***** 5 funky stars *****

Father McKenzie
22 stemmen voor een quasi perfect overzicht van de soul-funk-rock-crossover van Sly & The Family Stone.... het is bitter weinig.

Ik mag hopen dat deze muziek nog niet vergeten is...

avatar van bikkel2
Deze muziek kan en mag niet vergeten worden . Dit is soul/funk van het hoogste niveau .
Een artiest als Prince heeft hier veel aan gehad bijvoorbeeld . En hoewel Prince een paar geweldige artistieke knallers heeft gehad , doet mij dit toch meer . Het zijn die broeierige blazers , die heerlijke damescoirtjes en de constant swingende band onder leiding van Sly die het naar een zeer groots plan tillen .
Het fraaie is ook dat het allemaal heel basic en heel '' live'' klinkt .
Voorbeeldige compilatie met de meest sterke songs .
Jammer dat het op een gegeven moment zo bergafwaarts ging met het genie Sly Stone . Hij gaf ons een paar fraaie platen ( eind 60 en begin jaren 70 ) maar god weet wat ie nog meer voor moois had kunnen maken als hij op rechte pad was gebeleven . Het lot van de genialiteit . Kijk maar naar Brian Wilson of een Syd Barret .

avatar van citizen
Father McKenzie schreef:

Tja, maar het stemgemiddelde is wel weer lekker hoog. En misschien na die geweldige vpro- docu over de zoektocht naar Sly komt het met het aantal ook wel goed.

avatar van LucM
Ik kan El Ninjo en bikkel2 enkel bijtreden, dit is - wat de titel aangeeft - de meest essentiële compilatie van Sly & the Family Stone, één van de boegbeelden van de funk. Hun - artistieke en commerciële - hoogtepunt beleefden ze eind jaren '60, begin jaren '70, nadien ging het bergafwaarts mede door de drugsverslaving van Sly Stone.
Maar deze compilatie mag je niet laten liggen vanwege omdat alle belangrijke songs op staan en hun invloed op latere artiesten.

Sly Stone kwam midden / eind jaren '60 met een vrij unieke sound: een crossover van soul, rock, gospel & jazz. En natuurlijk vormde hij en zijn band mede de basis voor de funk, want wat klinkt het toch vaak heerlijk funky deze muziek. Ook de teksten gingen ergens over, met als duidelijk voorbeeld: Don't Call Me Nigger, Whitey (en andersom).

Het mooie is dan ook dat hun eerste album A Whole New Thing heette: hoe toepasselijk. Hiervan vind je 2 nummers terug, net als van Dance to the Music. Van Life staan er 3 tracks op. Een goede keus is dat de meesterwerken Stand! en There's A Riot Going On er praktisch in hun geheel op staan, net als de helft van het sterke Fresh. Ook een goede keus is dat de songs grotendeels in tijdsvolgorde worden weergegeven. Op CD1 staan de jaren '60 (67-69) en op CD2 de jaren 71-75. Veel beter kan je een verzamelaar over Sly Stone & zijn 'familie' niet maken.