Scarlett Johansson - Anywhere I Lay My Head (2008)

Label: Atco

1. Fawn (2:32)
  2. Town with No Cheer (5:03)
  3. Falling Down (4:55)

met David Bowie

4. Anywhere I Lay My Head (3:38)
  5. Fannin Street (5:06)

met David Bowie

6. Song for Jo (4:09)
  7. Green Grass (3:33)
  8. I Wish I Was in New Orleans (3:59)
  9. I Don't Want to Grow Up (4:11)
  10. No One Knows I'm Gone (2:57)
  11. Who Are You? (4:49)
avatar van Improvision
Improvision kijkt alvast uit naar de videoclips.

Ik vond het een goede plaat. Onverwacht want ik had bij haar iets meer 'pop' voorgesteld. Erg sobere muziek, maar je hoort wel dat hier tijd is ingestoken. Goeie producties zijn het. 3,5, omdat het niet een cd is die ik vaak wil horen..

avatar van gherdt
Ik ben benieuwd wat ik hiervan had gevonden als ik niet geweten had wie er hier aan het zingen was. Maar nu ik voortdurend die sensuele lippen en opwindende rondingen voor me zie wordt dat wat moeilijk.
Net als in de film is Scarlett's stemgeluid bijzonder, onderscheidend, diep en opwindend. Maar als zangstem dient ie toch minder goed, het klinkt allemaal wat monotoom en ongeinspireerd. Maar een kenmerkende eigen stijl heeft ze dus wel en de muzikale begeleiding lijkt op het eerste gehoor dik in orde. Behoorlijke vage en psychedelische klankentapijten, een laag tempo en weinig commerciele potentie. Als Scarlett haar beroemdheid had willen exploiteren was ze wel met Justin Timberlake oid in zee gegaan. De keuze voor Dave Sitek pleit voor haar.....
Ik hoop nog steeds op een showcase in de kleine zaal van de Paradiso.

avatar van Flipper
Geslaagd muzikaal avontuur van Scarlett, waarbij ze zich in dienst opstelt van de muziek en dat is niet veel sterren gegeven.
Uitstekende muzikanten die een sfeer creëren welke zo op het 4AD label passen.

Voor mij één van de positieve verrassingen van het vorig jaar.

avatar van oruiz
dat gemiddelde is veel te laag voor iemand met haar looks, kom op zeg!

avatar van frankieman
Looks hebben niets te maken met de kwaliteit van de muziek toch?

blaauw
lijkt me een grap

De covers op dit album zijn deprimerend en de teksten zijn sterk. "Falling Down" en "I don't want to grow up" zijn de twee hoogtepunten voor mij. Maar vooral de producer van dit album heeft geweldig werk geleverd. Ook de instrumenten zijn mooi, de teksten zijn mooi, en voor het kleine aandeel dat Scarlett hierin heeft: haar lage stemgeluid past prima bij de deprimerende sfeer van dit album. Het is fijn in elkaar gezet en ik heb de nummers al vaak gedraaid.

Iedereen noemde dit een van de slechtste albums van de afgelopen jaren, maar zo erg vond ik het helemaal niet. Mensen boren anderen mensen graag de grond in, zeker als ze er zo goed uitzien als Scarlett. Dit album is niet voor het grote publiek bestemd. Eigenlijk richt dit album zich op geen enkel publiek. Het is een deprimerend album zonder bestemming en dat vind ik er mooi aan.

Want al met al zijn er in de afgelopen tien jaar ontzettend veel actrices geweest die van acteren naar zingen gingen, maar heel vaak toch met popmuziek. Dat Scarlett een album met zo'n alternatief geluid als hier maakt vind ik op z'n minst opmerkelijk. Niet dat dit meteen reden is om het een meesterwerk te vinden (dat is het niet) maar toch wel bijzonder. Ik vind het persoonlijk ook nog eens aardig goed!

(alhoewel het misschien beter "Scarlett Johansson & Crew: Cover Tom Waits" had kunnen heten)

avatar van Maartenn
Kaaasgaaf schreef:
Ah, ik heb hem gister éindelijk op vinyl aan kunnen schaffen!
In de hoes zitten allemaal geheime deurtjes, als een adventkalender, met sexy foto's van haar erachter. Cool!

Sexy foto's zelf! Vandaag ook binnen gekregen, maar durf de binnenhoes gewoon niet toe te takelen

avatar van Maartenn
Ik heb een stiekeme liefde voor deze plaat. De lage, lijzige stem van Scarlett in combinatie met teksten van de excentrieke Tom Waits geven dit album een mystieke glans.

Natuurlijk is het altijd maar afwachten wat je krijgt als de zoveelste actrice haar creatieve uitspatting verder wil brengen dan het witte doek en besluit een album uit te brengen. Meestal floppen de doorgaans overgeproduceerde platen met wegwerp popnummers, maar deze plaat is van een compleet andere categorie.

In de liner notes schrijft Scarlett over haar liefde voor de muziek van Tom Waits. Opmerkelijk, want de muziek van Waits is niet bepaald toegankelijk te noemen, op het debuut Closing Time na misschien. Het zegt wel iets over de creatieve hoek waarin ze zit.

Op deze plaat zijn dan ook vier nummer te horen die door Waits zijn geschreven waarvan het trage Falling Down en het achteloos ingezongen I Don't Want to Grow Up mijn favorieten zijn.

Deze plaat is meer dan het beluisteren waard. Wat mij betreft mag Scarlett nog wel zo'n prachtig mysterieus pareltje maken.

avatar van swoon
Maartenn schreef:

Correctie: elk nummer is door Waits geschreven, buiten Song for Jo.

avatar van E-Clect-Eddy
Vreemd, dacht echt dat ik al eens op dit album gestemd had? Wel nu een goede gelegenheid om het nog eens te luisteren en dat stemmen alsnog te doen. Heerlijk donkere sfeer op het album, is iets wat je niet zou associëren met deze actrice. Jammer dat ze zo weinig albums op neemt.

Zie net dat ze nog wel singles gemaakt heeft voor de nieuwe The Jungle Book (trust in me) en voor Alice's Adventures In Wonderland (nummer met dezelfde titel) en Moon Song van de film HER met Joaquin Phoenix.

Er is trouwens een heel leuk nummer van Franse Indie-Rock/Electroclash band The Teenagers uit hetzelfde jaar getiteld Scarlett Johansson.