Beastie Boys - To the 5 Boroughs (2004)

Label: Capitol

1. Ch-Check It Out (3:12)
  2. Right Right Now Now (2:46)
  3. 3 the Hard Way (2:48)
  4. It Takes Time to Build (3:11)
  5. Rhyme the Rhyme Well (2:47)
  6. Triple Trouble (2:43)
  7. Hey Fuck You (2:21)
  8. Oh Word? (2:59)
  9. That's It That's All (2:28)
  10. All Lifestyles (2:33)
  11. Shazam! (2:26)
  12. An Open Letter to NYC (4:18)
  13. Crawlspace (2:53)
  14. The Brouhaha (2:13)
  15. We Got The (2:56)
  16. Brrrr Stick Em * (2:27)
  17. And Then I * (2:57)
  18. Now Get Busy * (2:26)
  19. Ch-check It Out [Just Blaze Remix] * (4:25)
  20. Triple Trouble * (3:46)
  21. Triple Trouble [J. Wizzle Remix] * (3:11)
  22. Triple Trouble [Dexter’s Triple Decolte Situation] * (2:56)
  23. Triple Trouble [Graham Coxon Remix] * (3:57)
  24. Rizzle Rizzle Nizzle Nizzle * (3:05)
  25. MTL Reppin’ for the 514 * (2:58)
  26. RRNN: Straight Outta Shibuya * (2:58)
  27. An Open Letter to NYC [Andy Wallace Mix - Radio Edit] * (4:00)
avatar van BoordAppel
Altijd leuk als je nog antwoord krijgt op vragen waarvan je niet meer wist dat je ze gesteld had .

Dit is een echt old school hiphop album dus is het logisch dat die rock sfeer wat moet verdwijnen. Hoe je beats rommelig kan vinden ontgaat me compleet, het is vrij sober allemaal.

Pauper
Oh Word?

Kan me maar matig boeien, op 'An open letter..' en 'Ch-Check it out' na. Beats zijn vrij standaard, en nergens echt spannend.
Jammer.

avatar van ewalk
Typisch Old School sound die mij wel kan boeien. De zeurachtige stem van Mike D en van King ad rock en de roestige stem van MCA kunnen me altijd wel bekoren.

avatar van Sjaakspeare
Ik vind dit een behoorlijk ondergewaardeerd album, dat niet denderend veel onderdoet voor de voorloper Hello Nasty.

Het heeft inderdaad een ander sfeertje, maar dat is niet verwonderlijk aangezien dit een puur oldskool hiphopalbum is en omdat er niet continu uiterst merkwaardige doch vermakelijke nummers tussen zitten.

Dit kun je afdoen als minpunten, maar na een funky album (Ill Communication) en een rocky tot salsa enzovoort album (Hello Nasty) vind ik een echt oldskool album goed op z'n plaats en zeker niet teleurstellend.

De beats zijn hier weliswaar minder wisselend en creatief dan op Hello Nasty, maar naar mijn mening zeker niet verkeerd. Hierbij moet ook rekening gehouden worden met het feit dat Beastie Boys hier weer gewoon met gehele verses werkt, en niet met het 'ieder een zinsdeel'-systeem dat de drie op Hello Nasty hanteerden, wat uiteraard veel meer ruimte biedt voor merkwaardige en uiterst creatieve beatwisselingen. Alleen Right Right Now Now en We Got The kunnen mij wat betreft de beats niet bekoren. Dit wordt ruim goedgemaakt door ingenieuze oldskoolnummers als Crawlspace, Oh Word? en 3 The Hard Way.

Verder blijken de Beasties het 'on the mic' nog totaal niet verleerd te zijn; nog altijd zijn ze fantastisch op elkaar ingespeeld en dragen hun excentrieke stemgeluiden nog altijd uitstekende maar bovenal eigenzinnige flows die als je het aan mij vraagt evolutionair in de hiphop genoemd kunnen worden, met de vele toonhoogtewisselingen, stemaanpassingen en 'sampples' van hunzelf.

Ook tekstueel is het wederom erg vermakelijk, hoewel hier juist ook het grootste minpunt van het hele album naar boven komt; de nummers It Takes Time To Build, We Got The en That's It That's All hebben een primaire anti-bushboodschap. Nu vind ik dit juist goed, maar ze doen het zo slap en argumenteel laagstaand dat het afdoet aan de kwaliteit van het album. Dit laatste vind ik erg jammer en maakt van de eigenlijke 4.5*, die dit album in potentieel heeft, een 4*.

Beste nummers: Ch-Check It Out, Oh Word & Crawlspace.
Minste nummers: Right Right Now Now (waarom is die een single?!), It Takes Time To Build en That's It That's All.

DonDijk
Mooi stukje Sjaak, inderdaad -opvallend imo- te kritisch beoordeeld deze cd. 4.0

avatar van GraveyardJunkie
leuke plaat, alleen jammer dat het release nummer ch-ch- check it out het enige echte pakkende nummer is.. De rest is inderdaad een beetje rommelig in elkaar gezet.. 2,5*

avatar van Reijersen
Onoverzichtelijk album, het schiet een beetje van de hak op de tak. Er is niet echt lijn in te vinden. Buiten kijf staat natuurlijk wel dat de Beastie Boys kwaliteiten hebben die altijd zullen aanspreken. Maar dit is zeker niet hun beste cd.

3 sterren.

avatar van Tijn79
een wat vlakkere plaat dan z'n voorganger(s), maar bevat toch een aantal lekkere tracks

avatar van Rudie
Erg matig album, slechts enkele tracks kunnen mij boeien, voelt erg onsamenhangend en onduidelijk aan, jammers.

avatar van Shelter
Beetje oldschool gemixed met futuristische beats, maar nog steeds wel met fijne hiphop scratches. Mix master mike is gewoon king!
Ik vind deze beter dan Hello Nasty, ik dig die beats juist wel. En zit meer vet scratchwerk in dan in Hello Nasty.
Tekstueel ook erg goed.
Chcheck it out, 3 the hard way, It takes time to build (scratch break erg nice), Triple Trouble, That's it That's all (lekkere beat zeg), The Brouhaha (beat en sample zijn echt vet en lekkere scratches tussendoor) zijn mijn favoriete nummers. 4*

avatar van Shelter
serieus...dat heb ik echt nooit geweten hehehe
Wie is de dj op dit album dan? Verklaart wel weer de meer futuristische beats... ik dacht mixmaster mike is aan het experimenteren geslagen

DonDijk
Jazeker zit Mix Master Mike hier wel in! Prima album trouwens.

avatar van Sjaakspeare
Mijn excuses. DonDijk heeft gelijk; Mix Master Mike heeft hier wel aan meegewerkt. Heel vreemd, want ik weet honderd procent zeker dat ik wel eens gehoord heb dat dit een album zonder Mike was. Blijkbaar geldt het wel voor de producties dat de Beastie Boys het zelf deden, niet het DJ-werk. Tenminste, dat zie ik nu.

avatar van Shelter
ah aan de ene kant jammer, want anders was er nog een dj opgestaan die het scratchwerk van een meester in de vingers heeft

avatar van mayhemblik
De scratch in het tweede nummer maakt me altijd zo ontzettend blij en vrolijk !
Het begin van open letter is overgens het intro van Sonic reducer van de Dead boys, de Beasties kennen wel hun klassiekers.

mayhemblik schreef:
De scratch in het tweede nummer maakt me altijd zo ontzettend blij en vrolijk !

Eigenlijk moet ik hier natuurlijk Rocket from the tombs noemen!!!

avatar van mayhemblik
Weet iemand wanneer de nieuwe van deze drie rappende rakkers uitkomt, licht me in, licht me in.

En het is overigens, niet overgens, sukkel.

avatar van Vortex
Lekker album van de Boys! Door de fijne deuntjes 4*. Tekstueel vind ik het wat minder. Een aantal nummers zijn nogal gedateerd, over/tegen Bush Jr. etc. Van 'An Open Letter' valt het me tegen dat het een beetje een simpel nummer is. De titel belooft meer dan dat het werkelijk is.
Maargoed het tempo is behoorlijk lager dan Paul's Boutique waardoor het allemaal makkelijker te volgen is .

avatar van principal2000
Album in de old school / elektro stijl van de Beasties. Erg gewaagd en dat is een beetje te merken in de waardering van sommigen. Ik was zelf bij een eerste beluistering in de platenzaak verkocht. Waarschijnlijk vooral omdat ik het een mooi antwoord vond op al die jiggy-jiggy rappers uit die periode (tot en met nu). Het is echter geen album wat ik met repeat een aantal dagen in mijn speler laat liggen. Vind het wel vreemd om berichten te lezen van mensen die het een onsamenhangend en rommelig album vinden. Vergeleken met de andere albums van de beestenjongens is dit misschien juist wel het meest eentonige album met de meest 'simpele' beats.

festus
artwork van de cover is echt heel dope!
mss wel de dopeste cover die ik ooit gezien heb
daarom ben ik ook blij dat ik hem gekocht heb
maar de inhoud van het album vind ik matig

jammer.. 3*

beaster1256
leuke cd en vooral track 4 waar de heer bush nogal goed onder zijn kl.......krijgt , ook de grooves zin echt old skool en zeer goed !

k.grubs
Lekkere beats, na maanden weer eens in de roulatie. Vitale oude jongeren met lol in het leven. Kom daar nog maar eens om. Hello Nasty heb ik veel meer gedraaid, maar vind ik jaren later niet zo boeiend meer. Deze is alleen maar beter geworden. Min: beetje slappe tekst hier en daar, en na de eerste helft zakt het nogal in.

avatar van frolunda
Ik vond hem destijds zwaar onderschat en daarom staat hij nu nog steeds als een huis.Heerlijk hiphop album en een van hun beste.

avatar van vantagepoint
Een van de meest onderschatte platen van de Beastie Boys, maar langs de andere kant wel een van de meest toegankelijke. Een plaat die boordevol gewoon vette beats en rhymes zit zonder al te veel poespas.

avatar van Shelter
echt waar? meest toegankelijke?
Mee eens met het eind oordeel, maar ik vind dit nou niet bepaald de meest toegankelijke plaat van ze dat is naar mijn mening "Hello Nasty".
Deze plaat heeft nogal wat oldschool invloeden wat over het algemeen minder aantrekkelijk is bij het grote publiek nu. Ook het turntablism is nice hier, wat ik ook zie als minder toegankelijk.
Het zijn niet van die suffe scratchen om te scratchen dingetjes die je vaak in pop muziek ziet.
Voor de rest mee eens vette plaat hoor

avatar van Ernie
De laatste officiele plaat van de Beastie Boys die ik nog moest leren kennen en na 2 luisterbeurten heb ik al door dat deze To the 5 boroughs ook heerlijk is! Meer oldschool is echt wel hetgene dat je van dit album mag zeggen. De futuristisch aanvoelende geluidjes die van Hello nasty ook al zo een lekker gelaagde schijf maakten zijn op deze opvolger volledig weggelaten maar in de plaats daarvan is er echt goed turntabelism en goede beats. Het afwisselen met elkaar en de zinnen van de anderen afmaken is al lang een stokpaardje van de beasties en op dit album doen ze dat perfect. 3 the hard way & triple trouble zijn op dat vlak goede voorbeelden. De teksten bij de Beasties zijn ook altijd een klein feest! Met welke absurde lyrics zouden ze nu weer afkomen was de vraag die ik mij altijd stelde als ik een nieuwe worp van hen voor het eerst hoorde Ook een zeer mooie lofzang op het New York na de aanslagen in de vorm van het rustige An open Letter to NY maar op elk album van hen zat die liefde voor hun thuisstad al. Deze 6de van hen is een terugkeer naar de roots van hiphop en alweer slagen ze erin om zichzelf niet te kopieeren en opnieuw met een kwalitaitef album aan te komen. Nergens kwamen ze dichter bij hun eigen song '3 MC's and 1 DJ' van Hello Nasty als op deze. Simpel gezegd hebben de Beasties na de puberale grap Licensed To Ill (de beste puberale grap die er ooit wel gemaakt is ) voor mij 7 albums gemaakt die elke hiphopliefhebber in zijn kast moet hebben! ja ook de instrumetale worp uit 2007 die op elke zomerbarbecue verplicht voer zou moeten zijn en waarvan ik niet begrijp dat ie niet hetzelfde gemiddelde heeft als de instrumebtale verzamelaar The insound from way out! Fuckin legendes zijn het deze mannen en elke keer als ik een plaat van hen afdraai breekt mijn hart een beetje omdat ze niet meer compleet zijn RIP MCA