Camel - I Can See Your House from Here (1979)

Label: Deram

1. Wait (4:50)
  2. Your Love Is Stranger Than Mine (3:14)
  3. Eye of the Storm (3:42)
  4. Who We Are (7:26)
  5. Survival (1:04)
  6. Hymn to Her (5:23)
  7. Neon Magic (4:39)
  8. Remote Romance (4:01)
  9. Ice (10:10)
  10. Remote Romance [Single Version] * (3:59)
  11. Ice [Live] * (7:19)
avatar van Jester
Dit album kent een aantal hoogtepunten in het songmateriaal van Camel, en dan denk ik met name aan Hymn to Her en Ice, met een fantastische gitaarsolo van Andy Latimer. Helaas staan daar nummers als Neon Magic en Remote Romance tegenover, waarvoor Andy zich eigenlijk zou moeten schamen.

avatar van HiLL
Hier slaat Camel toch echt de plank mis. Wat een foute cd zeg. Remote Romance is echt verschrikkelijk. Niks maar dan ook niks meer is er over van de band die cd's maakten als Camel, Mirage, Moonmadness en Snow Goose...

avatar van Jester
Ik vind dat je hier wat te kort door de bocht gaan, Hill. Dit album kent inderdaad een aantal nummers die de naam Camel niet zouden mogen dragen, maar voor nummers als Hymn to Her, Who we Are en Ice geldt dat absoluut niet. Wat vind je van die nummers, Hill?

avatar van HiLL
De drie genoemde heb ik nog eens even beluisterd en ik moet zeggen dat een nuance op z'n plaats is. Die nummers zouden inderdaad op eerdere, betere albums van Camel kunnen staan. Ik zal mijn stem dan ook verhogen naar 2.5*

avatar van TomvanderHeuvel
Toen ik 20 jaar geleden begon met LOKALE RADIO te maken draaide ik met regelmaat stukken uit dit album.
Your Love Is Stranger Than Mine en Neon Magic vind ik even goed als eender welk "commercieel" nummer dat op de radio gedraaid wordt.
Tom van der Heuvel

avatar van avdj
En ook deze geeft allmusic 4,5*.....
Smaken verschillen blijkbaar.

Casartelli (moderator)
Allmusic zegt over de hele lijn best een hoop verstandige dingen, maar er zijn ook enkele bands waar hun opvattingen haaks op de mijne staan en Camel is daar wel ongeveer het sterkste voorbeeld van.

avatar van DikkeDarm
Casartelli schreef:

(behalve Ice dan....

avatar van Gert P
Casartelli schreef:

Met andere woorden: dit is het dieptepunt van het Camelrepertoire. 2*

Ben ik niet met je eens.

vooral ice, hymn to her, who we are,eye of the the storm en love is stranger than zijn beter dan wat er op breathless staat en rain dances en ook op de single factor.

avatar van Rinus
4 sterren, alleen al voor "Ice".

avatar van Kasperbert
Ice is echt prachtig en behoort tot Camels beste nummers.... De rest van de nummers stelt erg teleur, al helemaal gezien wat de band bereikt heeft met onder andere The Snow Goose, Moonmadness en Nude. Ik kom niet verder dan 2,5* (waarvan minimaal 1 naar het briljante Ice gaat).

avatar van Cygnus
Naast Ice (beste nummer van Camel imho) zijn ook Wait en Hymn to Her goede nummers, maar de rest van de plaat is toch Camel-onwaardig...

Casartelli (moderator)
Ik heb mijn 2* van een eindje hierboven inmiddels met een halfje opgehoogd omdat er best een aantal heel aardige nummers tussen zit (hoewel ik Ice daar dan weer niet toe vind behoren). Wat echter beklijft, ook bij de aardige nummers, is een wat verdrietig gevoel: dit is niet míjn Camel...

Overigens kan ik Neon Magic nog wel hebben (het toetsenwerk redt het nummer net), maar Remote Romance is iets om heel snel weer te vergeten.

Cygnus schreef:

Eens Frank, Your Love Is Stranger Than Mine en Remote Romance zijn echt dieptriest

De reden dat ik toch nog 3* geef is vooral het magistrale Ice.

avatar van argus
Sommige nummers zijn een beetje 'poppy' uitgevallen, maar op diverse songs zijn toch mooie soli te horen. En nummers als "Hymn to Her", "Eye of the Storm" en "Ice" behoren toch tot het betere werk van Camel. Dit album is gelukkig weer beter dan hun vorige album 'Breathless'.

bikkel
Teleurstellend album van een groep die nogal Poppy wil klinken.
Ice is een geweldig nummer met eeuwigheidswaarde.Your Love is Stranger Than Mine zou hitpotentie kunnen hebben.Ik vind het wel een pakkend nummertje.De opener Wait wordt op Pressure Points(live 1984)oneindig veel beter gespeeld.Met name swingender en losser.
De rest van het album is wat mij betreft nauwelijks interessant.Gelukkig maakte Nude weer een hoop goed.Camel is op zijn best als het op de Concept tour gaat.

avatar van vaas
Tja, misschien hadden ze als uitvoerend artiest dan Happy the Caravan of Camels op de hoes moeten zetten als mensen deze plaat Camel-onwaardig vinden en erover struikelen dat er dan toch de naam Camel op de hoes staat. Ik zelf vind het één van hun beste platen met naast de uitgesponnen symfocomposities zoals we het van hun gewend zijn een aantal ijzersterke symfopopsongs. Ik vind die afwisseling wel goed gelukt op ICSYHFH; iets dat ik bijvoorbeeld minder geslaagd vind op het voorgaande studioalbum Breathless. Daarnaast vind ik dit album behoorlijk verrassend, afwisselend en eigenzinnig. Ik kan me goed voorstellen dat mensen geen reet aan een nummer als Remote Romance vinden, vooral als je het vergelijkt met het vroege werk van de band, maar ik vind het een grappig nummer met een lekkere Kraftwerk-achtige sound en die typische Camel-humor. En zo'n nummer als Your love is stranger than mine is gewoon een uitstekende symfopopsong die misschien net zo goed op een album van The Alan Parsons Project had kunnen staan, waar ik overigens ook een groot liefhebber van ben.
De produktie is trouwens echt super gelikt waar ik normaal eigenlijk helemaal niet van hou. Het geeft de plaat echter net iets bijzonders, een eigen sound.

Daarnaast heeft deze Camelplaat een enorme emotionele waarde. Het was mijn eerste Camel album en Ice is één van de mooiste nummers die ooit zijn gemaakt.

Ik heb een beetje een Going for the one-gevoel bij deze plaat. Het is niet meer puur de geijkte prog die we van Camel gewend zijn, er zijn naast de gigantische composities ook verdomd goeie popsongs aan de songlist toegevoegd.

4,5 ster...

vaas schreef:

Tja, hoewel ik het verder met de strekking van het verhaal niet zo eens ben, vind ik dit wel een interessante vergelijking (die eigenlijk erg voor de hand ligt bij twee tijdgenoten, maar ik was hem eigenlijk nog niet eerder tegengekomen).

Going for the One vind ik eigenlijk heel onevenwichtig. Een paar erg mooie korte nummers en een paar die me helemaal niks doen. En Awaken kent schitterende passages, maar ook momenten die van mij wel weggelaten hadden mogen worden... dus... onevenwichtig in beide disciplines.

Nu ja, dat laatste vind ik van deze plaat dus eigenlijk ook.

matige plaat , wel ok verder, maar niet super

avatar van Fairy Feller
Staat wat mij betreft verder weg van mijn Camel favorieten Snow Goose en Moonmadness, maar luistert wel lekker weg. Ice blijft natuurijk een hoogtepunt.

avatar van Bluebird
Weinig prog, veel Alan Parsons gehalte op dit overigens prachtige album. Ik ontdekte Camel pas in 1980 toen ''Nude'' bij Wim van Putten in het LP uur te horen was. ICSYHFH was de tweede Camel LP die ik aanschafte en die plaat is samen met ''Nude'' puur jeugdsentiment. ''Ice'' is inderdaad het absolute hoogtepunt. Neon Magic en Remote Romance vond ik wat afbreuk doen aan de sfeer van de plaat maar zijn op zich beslist geestige liedjes.

Kingsnake
Ik vind Ice nogal saai, eigenlijk.

De uistchieters hier zijn wat mij betreft Who We Are en Wait, met zijn dubbel-keyboard-leads.

Verder is het teveel synth-gericht en het doet me nogal denken aan de symfo waar ik niet van houdt: Alan Parsons Project en Electric Light Orchestra.

avatar van dynamo d
Remote Romance blijft een heel apart en naar mijn smaak mooi nummer. Erg origineel. Who We Are is rustiger maar ook goed. Alles bij elkaar een goed Camel album.

Ik vind het erg verdwaald klinken . Camel duidelijk op zoek naar een groter publiek in de zin van lichtvoetigere liedjes .
Op voorganger Breathless was dit ook al aan de orde . Los zand vooral hier en van de zang heeft de groep het al nooit moeten hebben .
Gelukkig zag Andy Lattimer het ook in .

avatar van Bluebird
Dan heeft ie het nog een redelijk aantal albums volgehouden, maar dat terzijde.

De composities op deze plaat mogen dan allemaal niet even briljant zijn, de muziek blijft toch erg fraai. Hangt een beetje naar de Kayak kant. Mainstream maar toch heel mooi uitgewerkt.

avatar van hmaeghs
Ja, die gelijkenis met de Kayak sound (zoals in Wait) was me ook al eens opgevallen. Vast niet voor niets dat bij de opvolger Kayak's toetsenist / frontman Scherpenzeel werd benaderd. Verder een minder album voor Camelbegrippen, maar nog altijd veel beter dan het gemiddelde aanbod.

avatar van Bluebird
''Hymn To Her'' heeft ook een aardige ''Ballad For A Lost Friend'' gelijkenis. Ik verdenk Latimer er stiekum van hier zijn inspiratie vandaan te hebben gehaald.

avatar van freakey
Zeker niet de beste Camel, daarvoor is het niet evenwichtig genoeg, te weinig sterke nummers, maar Ice is werelds.....

Dit album van Camel is inderdaad een poging wat minder gecompliceerde symphonic rock te maken, om zo toch uiteindelijk tot het grotere publiek door te breken. Helaas is het resultaat te onovertuigend en dankzij dat is de groep nooit echt groot geworden. Prefereer dan eerder Abacab of Duke van Genesis of het oudere materiaal van Alan Parsons. 3,0

avatar van Running On Empty
Onlangs de remaster van Nude aangeschaft. Aanvankelijk dacht ik dat er slechts 2 bonus live nummers op stonden maar het bleken er tot mijn genoegen veel meer te zijn. Prima aanschaf dus.

Ik kan niet goed ontdekken hier en op de sites van Bol en Amazon UK welke bonusnummers de remaster van deze heeft. Iemand die het wel weet?