The Jesus and Mary Chain - Automatic (1989)

Label: Blanco Y Negro

1. Here Comes Alice (3:54)
  2. Coast to Coast (4:13)
  3. Blues from a Gun (4:44)
  4. Between Planets (3:27)
  5. UV Ray (4:05)
  6. Her Way of Praying (3:46)
  7. Head On (4:11)
  8. Take It (4:35)
  9. Halfway to Crazy (3:41)
  10. Gimme Hell (3:18)
  11. Drop * (1:55)
  12. Sunray * (1:35)
avatar van Flipman
Het eerste album dat ik van ze kocht, veel goeie herinneringen . Vooral "Coast To Coast" is goed.

avatar van Castle
Voor mij het beste album van TJMC, de recnsie in OOr indertijd dekt de lading aardig... Vet, met uitgeknepen puisten, hoe verzin je het, maar gewoon vet goed album.

avatar van johan de witt
Die laatste 2 nummers staan niet op mijn LP (moet dus een sterretje achter). Inderdaad een vet album. Head On is later nog gecoverd door Pixies, maar het origineel van JAMC is toch echt veel beter. Jammer dat het hierna bergaf met ze ging.

avatar van Flipman
Noh, von'k niet. Ik ben hun muziek hierna erg blijven waarderen. Hetwerd iets toegangkelijker en soms laak het commerciëler, maar het bleef goed!

avatar van Saldek
'Darklands' ? 'Automatic' ? Ik weet het niet. Wellicht beiden. Maar met 'Between planets' moet je me vastbinden

Hoe dat ?

tondeman
Hierna hebben ze nog zat leuks uitgebracht hoor. Munki was een zeer waardig afscheid. Maar zo goed als deze is het nooit meer geworden.

avatar van Saldek
Between planets geeft m'n voeten eigen leven, adrenaline giert, dansneigingen........etc. Als ik besluit op een zaterdagavond thuis te blijven, maar hoor kort erop bij toeval dit nummer, dan moet ik iets doen. Maakt niet uit wat. Als ik maar uit m'n dak kan. En dan ben ik ook echt weg !

djeffibrelich
waarom moet ik altijd aan bossanova van pixies denken als ik deze plaat luister?

tondeman
Dit blijf ik toch wel zo'n heerlijk plaatje vinden, en zo keurig geciviliseerd in vergelijking met de voorgangers Hier perfectioneren ze hun pop-geluid vind ik. Drumcomputers ftw!

tondeman
Hoe asociaal verslavend. Ik heb dit album de laatste maand elke dag minimaal 1 keer opgehad (en speel het nu ook). Hoe ideaal kun je rock n roll clashen met pop? Coolste band ev0r!!!11

djeffibrelich schreef:

Ik ken Bossanova niet, maar heb wel eens gelezen dat ze graag ''Head On' coverden...

djeffibrelich
yep, staat zelfs op het album ''trompe le monde''.

skyline
Deze plaat is zo goed omdat hij me doet denken aan hoe Ronnie O'Sullivan snooker speelt.
Het LIJKT zo simpel, achteloos bijna. Maar het resultaat is verbluffend in al zijn eenvoud.
Dit is een one-four-seven. Zonder te krijten.

avatar van Near
De riff van UV Ray (Is die gepikt van ergens eigenlijk? Altijd als ik 'm hoor, heb ik dat gevoel..)

avatar van Castle
Damn, na lange tijd weer eens gedraaid, heerlijk!!!
(gelijk Sunray geript om als beltone op mijn mobie te zetten )

Castle schreef:
Damn, na lange tijd weer eens gedraaid, heerlijk!!!
(gelijk Sunray geript om als beltone op mijn mobie te zetten )

Ik ben niet zo van de beltones, maar dié ervoor te hebben gekozen is wel puik inderdaad! (de mensen in de bus zullen blij met je zijn als die afgaat., lol)
De zomer is weer naderend, lange avonden, snelle nachten. Tijd voor zon, tijd voor house en muziek, het is tijd voor oppeppende geluiden......al 21 jaar oud, maar hij doet het nog steeds.........tijd voor Automatic.
.....???????????......zie nu pas dat ik geen beoordeling heb gegeven.
Makkie: 4,5

En hier haalde Pixies het nummer Head On vandaan en ik denk sowieso wel meer inspiratie van deze band

Blijft heerlijk. Darklands is een enorme favoriet maar deze mag er ook zijn. Ik hou wel van het popgeluid dat er in is geslopen. Het genoeg gruizige randen om het aantrekkelijk te houden en bevat dusdanige catchy nummers dat vrolijk stuiteren door de woonkamer haast onbedwingbaar is.

avatar van frolunda
Blijft toch hun beste album.....denk ik.

avatar van Castle
Net weer gedraaid, ja het blijft ook voor mij (net iets meer dan Darklands) hun beste album...

avatar van LucM
Vergeleken met de vorige twee albums vind ik dat toch wat minder. Niet dat de songs slecht zijn - wat poppier met gruizig randje - maar het drumgeluid is hier mechanischer (syndrums?) en dat vind ik niet echt bij het totaalgeluid passen. Head On kende ik door Pixies maar het origineel van The Jesus and Mary Chain doet er niet voor onder. Het zou mij overigens niet verwonderen dat Pixies de mosterd ook bij The Jesus and Mary Chain hebben gehaald.

avatar van Reint
Hoewel deze plaat inderdaad niet de charmante dromerige shoegaze-sounds heeft die Pyschocandy zo'n klassieker maakt is mijn initiële koele reactie op deze door drumcomputer en betonnen gitaarmuren gevormde gitaren al snel ontdooid. De songs en de attitude zijn hier gewoon dik in orde.

Naast 'popsongs' Her Way of Praying en Head On zijn mijn favorieten de opgefokte Take It en UV Ray, songs die mij doen denken aan de stop-start-stijl van Screaming Skull van Sonic Youth.

Wel jammer dat de stofzuigers verdwenen zijn

avatar van Yield
"Blues From A Gun" verveelt mij echt nooit. Wat een heerlijke flow heeft dit nummer. Ook het album zelf blijft staan als een huis.

avatar van Koen St
erg leuke album hoes, helaas vind ik de muziek wat minder

avatar van TEQUILA SUNRISE
Lekker album met een enkele inzakker (Take It/ Gimme Hell)
Vind Darklands net even wat beter.
Echter hier staat wel wat fraais op hoor!
Here Comes Alice, Coast To Coast, Between Planets & Half Way To Crazy zijn geweldig.
Zojuist de plaat beluisterd en ben nu weer klaarwakker!