Rush - Snakes & Arrows Live (2008)

Canada
Label: Anthem

1. Limelight (4:47)
  2. Digital Man (6:56)
  3. Entre Nous (5:18)
  4. Mission (5:39)
  5. Freewill (6:01)
  6. The Main Monkey Business (6:06)
  7. The Larger Bowl (4:21)
  8. Secret Touch (7:45)
  9. Circumstances (3:46)
  10. Between the Wheels (6:01)
  11. Dreamline (5:15)
  12. Far Cry (5:20)
  13. Workin' Them Angels (4:48)
  14. Armor and Sword (6:57)
  15. Spindrift (5:46)
  16. The Way the Wind Blows (6:24)
  17. Subdivisions (5:43)
  18. Natural Science (8:34)
  19. Witch Hunt (4:49)
  20. Malignant Narcissism - De Slagwerker (10:41)
  21. Hope (2:21)
  22. Distant Early Warning (4:53)
  23. The Spirit of Radio (5:03)
  24. Tom Sawyer (5:48)
  25. One Little Victory (5:26)
  26. A Passage to Bangkok (3:57)
  27. YYZ (5:17)
avatar van Ricardo74
Rush is en blijft gewoon een topband. Wederom een meesterlijk live album. Geddy is erg goed bij stem, Alex speelt zoals altijd heerlijk soepel en Neil is en blijft de beste drummer op deze aardbol.

avatar van sander.h
Heb gisteren de dvd gekeken. Wederom een mooie registratie.
Ik vind het gaaf dat de heren moeite doen om iedere keer weer een andere setlist samen te stellen. Geweldig om krakers als Circumstances of Mission nog eens voorbij te zien/horen komen.

avatar van BenZet
Wat is de kwaliteit van dit album? Is de zang en instrumenten goed? Hoe is het publiek, ik vond namelijk de cd live in Rio vreselijk met dat uitzinnege publiek op de voorgrond? is dit hier anders?

Antonio
BenZet schreef:

Persoonlijk heb ik erg genoten van Rush In Rio, wat een enthousiast publiek, niet normaal meer.
Maar wat wil je ook, als je 28 jaar hebt moeten wachten om je favoriete band voor de eerste keer in jou land te mogen aanschouwen ?

Ook de extra dvd vind ik erg de moeite waard, je zit af en toe met een brok in je keel te kijken

Maar goed, wat betreft Snakes & Arrows op dvd, die kan ik alleen maar aanraden, zeker omdat het publiek minder aanwezig is als bij Rio.

avatar van BenZet
Ga ik er eens voor kijken. Bedankt!

avatar van BenZet
Heb hem beluisterd, muziek vind ik goed, opname is goed. Zang vind ik een beetje te. Goed live album, maar voor mijn geen meerwaarde in mijn Rush verzameling. Ga hem daarom ook niet kopen. Misschien dat ik ga kijken naar different stages. Staat ook goed aangeschreven.
Voor dit album 3,5 ster.

Antonio
Voor dit album 3,5 ster.

Ik ben wellicht ietwat bevooroordeeld, ik stond bij beide shows in Rotterdam bijna vooraan schaamteloos te genieten

Wat betreft Different Stages ---> beste live album van RUSH !
Een complete live versie van het magnum opus 2112 en dan ook nog een 3e disc met daarop een groot gedeelte van een show uit 1978, met daarop Cygnus X-1, Xanadu, By-Tor & The Snow Dog en een hele serie andere klassiekers !

Blindeloos aanschaffen

Antonio schreef:

Wat betreft Different Stages ---> beste live album van RUSH !

Blindeloos aanschaffen

Ik denk dat ik dat ook maar gaat doen. Die tracklist ziet er ook verdomd goed uit!
Ik kan begrijpen dat als je bij het concert bent geweest het een fantastisch live album is, zeer zeker!

BenZet schreef:

Deze registratie is op en top! Perfect gewoon!!

Buiten het feit dat het heerlijk is om Geddy "alles goed?" te horen zeggen (na al die jaren een Rush Live CD uit ons land, ongelooflijk) vind ik het vooral opvallen dat de nummers van S&A heerlijk overeind blijven staan in het geweld van het oudere werk.
Een absolute must voor elke Nederlandse Rush-fan.

avatar van ricardo
Is deze live plaat beter dan Exit...... Stage Left?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Het enige wat deze plaat écht toevoegt aan eerdere livealbums van Rush, is de live-uitvoering van liefst negen Snakes & Arrows nummers. De oudere nummers zijn goed, maar in het verleden wel beter gedaan. Ook de selectie had eventueel iets verrassender gekund.

avatar van rushanne
ricardo schreef:
Is deze live plaat beter dan Exit...... Stage Left?

In zoverre dat dit een compleet concert is (sommige intro's uitgezonderd vanwege tijdsbeperkingen) en Exit Stage Left heeft een aantal live nummers van verschillende concerten door elkaar gehusseld.

Dus echt vergelijken is niet reeel. Allebei zijn ze erg goed, maar omdat deze in onze Ahoy is opgenomen geef ik deze toch het voordeel, zij het slechts nipt.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
rushanne schreef:

Daar heb je wel een punt. En met op dat gebied vergelijkbare releases (alleen In Rio en R30 denk ik?) doorstaat deze de vergelijking toch wel.

avatar van Ricardo74
Heb dit optreden op blu-ray gekocht en dat is helemaal geweldig!
Wat een beeld en wat een geluid!
5 sterren is eigenlijk nog te weinig. Super super super!!!

avatar van renerush
...misschien wat bevooroordeeld omdat ik er zelf was en ik meen mijzelf te horen juichen...
Fantastisch concert waar mijn helden gewoon 3 uur met enthousiasme hebben gespeeld en dat is ook terug te horen. Een fraaie mix van nieuwe en oude nummers met een paar verrassende keuzes die ik een tijd live niet gehoord had.
Hoogtepunt voor mij was "natural science", waar geddy's stem in topvorm klinkt en de liveuitvoering de perfectie nadert (maar ja, ik ben rush fan en wellicht bevooroordeeld );
Maar zonder twijfel is dit een geweldig album, een must have voor elke prog rocker

avatar van Stalin
renerush schreef:

Ik was bij beide concerten aanwezig in de Ahoy en stond bij beide behoorlijk vooraan (tussen een zootje hardcore fans uit o.a. Schotland en Amerika) en heb elk nummer uit volle borst meegezongen, wat een genot

Viel mij wel op dat 1 van de coupletten van Natural Science tijdens de concerten (ik geloof het laatste) niet gezongen is, maar dat ze in plaats daarvan nogmaals het refrein zongen, wat wel een beetje jammer was.

Voor de rest niets dan lof en ik kijk uit naar hun nieuwe album en hopelijk daaropvolgende tournee door Europa.

Ze hebben onlangs hun Time Machine Tournee afgesloten in Santiago (Chili) en de berichten zijn behoorlijk positief.

Volgens Billboard heeft Rush de meest succesvolle tournee gehad dit jaar, in vergelijking met andere artiesten dit jaar.

Total Gross : $18,989,834
Show Dates: Aug. 5-Oct. 2 (zit de laatste 2 weken niet eens bij)
Total Attendance (Capacity): 270,757 (319,077)

Ook een serie zeer goed opgenomen filmpjes op Youtube beloven wat, als de mannen deze lijn doorzetten naar hun volgende tournee.

Shot from second row! Allentown Fair, Allentown, PA, August 31, 2010:

La Villa Strangiato
Closer To The Heart
Freewill
Subdivisions

Dezelfde persoon heeft ook nog een aantal filmpjes (van zelfde kwaliteit, alleen van verder af) van een optreden in Las Vegas op Youtube gezet.

Time Machine Tour, Grand Garden Arena, Las Vegas, NV, August 14, 2010.

2112 Overture
YYZ
Neil Peart Drum Solo

avatar van Sebashuis
Nog nooit eens goed een nummer van Rush gehoord totdat ik de Blu-Ray zag liggen voor 5 euro, kijk! daar kon ik gewoon niet moeilijk over doen met zo'n lange setlist.

Hij is nog leuker met beeld erbij, essentieel kan ik het niet noemen want de muziek is ook erg goed hier en daar en daar gaat het uiteindelijk om. Maar toch bepaalde dingen zijn erg mooi en grappig om te zien. Leuk weer eens een live registratie die echt helemaal top is omdat er om de mannen heen ook nog genoeg gaafs gebeurd, super.

Ik heb eerst de "Time Machine" DVD gekocht, voordat ik deze CD aanschafte, maar ik vind dat de band op de "Time Machine"-opnames een stuk energieker en pittiger speelt dan op deze CD. Opener "Limelight" is bijvoorbeeld best traag gespeeld. Zo zijn er meer nummers waar ik wat meer pit in had verwacht. Het is een goeie cd, dat staat buiten kijf.

avatar van viking1
Maar es aan mijn rush periode begonnen(beter laat dan nooit ha)
Kon de band al wel vroeger wel es wat van gehoord maar kon niet wennen aan de zang vondt het muziekaal indrukwekkend maar toch jaren links laten liggen.

Was vorige week bij een vriend die draaiede de lp(ja) moving pictures ik was overdonderd.
Heb afgelopen zaterdag 10 cd's van hun gekocht ja als je t doet dan maar gelijk goed ha.

Toch maar een 2e kans gegeven en tot nu toe met flag en wimpel geslaagd.
Het hele weekend rush weekend heerlijk.

Ben nog lang niet uitgeluisterd heerlijke muziek moet nog wel wat wennen aan de zang maar dat komt wel.

Overweeg zelfs om volgend jaar naar hun concert te gaan heb hun laaste album nog niet maar wel iets van gehoord.

Vindt naar 2 luisterbeurten dit live album geweldig.
Ga in alle rust de komende dagen de 10 cd's beluisteren een oordeel komt nog.
Maar dit live album is top, ook nog in rotterdam opgenomen.

Een mooie late herontdekking dit rush,vondt vroeger niets en nu waardeer ik dit ten zeerste.

Op mijn verlanglijst staat nog time machine en hun laaste cd ,maar eerst deze 10 maar es ha.

avatar van ricardo
Van deze heb ik de 3 dvd set vanavond nieuw gekocht voor maar 3.33 euro.

Pracht concert met een goede beeld en geluidskwaliteit.

Dit is tenminste stukken beter dan de dvd of cd set van rush in rio waar het geluid van het publiek de muziek compleet overspoelde.

Ben er blij mee, en het mooie is dat het nog een concert in nederland was ook.

ricardo schreef:
Van deze heb ik de 3 dvd set vanavond nieuw gekocht voor maar 3.33 euro.

Pracht concert met een goede beeld en geluidskwaliteit.

Ben er blij mee, en het mooie is dat het nog een concert in nederland was ook.

Jeetje man RUSH nu al in de uitverkoopbakken? Het zou verboden moeten worden

avatar van ricardo
Het gekke is dat de 3 dvd van deze bij bol.com te koop is voor 31 euro, en dat is dezelfde versie dan die ik donderdag heb gekocht, had deze snakes & arrows, no bull van ac/dc en de dvd van the song remain the same samen voor maar een tientje, bij bol was ik rond de 65 euro kwijtgeweest. Wel een beetje erg veel verschil vind ik.

avatar van freakey
Waar heb je die gekocht dan Ricardo?

avatar van Goldhand
Vast bij de V&D

Een van de weinige albums die ik niet ken. Ik ga hem downloaden en op mijn gemak beoordelen en beluisteren.

Goldhand schreef:
Vast bij de V&D
klopt pesies bij v&d inderdaad.

avatar van ricardo
Wat een mega mooi live concert is dit eigenlijk. Met name het imposante drumstel van Neil Peart, en leuk om te zien hoe duizendpoot Geddy Lee zowel basgitaar, de keybords en de zang in zijn eentje voor zijn rekening neemt. Maakt samen met het virtuose gitaarspel van Alex Lifeson een superband. Heb enorm genoten van de dvd versie van deze. Zet je de tv uit, dan is het net of je er een cd in hebt!

Van deze een stuk meer genoten dan van hun live plaat Rock in Rio.

avatar van Sir Spamalot
Dit is een livealbum opgenomen tijdens 2 concerten in de Ahoy in Rotterdam op 16 en 17 oktober 2007, een kijk op de website setlist.fm leert dat... Blijkbaar bevatten beide avonden dezelfde songs in dezelfde volgorde maar je gaat me zeker niet horen klagen: ze staan er allemaal op. Op de dvd's staan nog vier extra nummers én de diverse intro's en intermezzo's van het concert, laat wikipedia of andere bronnen uw gids zijn. De dvd ligt al klaar.

Ik ben een hevige fan van Rush en in het bijzonder drummer van Neil Peart (RIP), maar ik heb ze nooit live, in het echt, in concert meegemaakt en het was er toen bijna van gekomen. Familiale omstandigheden hebben er anders over beslist, later daarover meer. Soms is tijd een onrechtvaardig concept.

Op een totaal van 27 nummers is het album Snakes & Arrows met maar liefst 9 nummers vertegenwoordigd, het zorgt samen met een aantal minder gespeelde krakers (Circumstances!) toch voor een setlist die zijn best doet om niet te verzanden in de zoveelste Greatest Hits concert, hoewel het samenstellen van een setlist toch iedere keer een opdracht van jewelste moet geweest zijn. Zoveel goede albums, zoveel goede nummers, zoveel publieksfavorieten, zoveel klassiekers en dan van je hart een steen moeten maken in een setlist die toch dik 2,50 uren duurt. Zoveel kwaliteit ook.

Wat een geluid, ik herhaal, wat een geluid en onze Geddy is goed bij stem! Drie klassemuzikanten zijn hier aan het werk in een omgeving die, zo las ik toch hierboven, niet altijd uitnodigt tot dat goed geluid. Toch heb ik de indruk dat het algemeen tempo van dit concert toch iets lager ligt dan anders, een dingetje dat ik ook opmerkte op het album Snakes & Arrows. Je kunt dit ook positief bekijken in het kader van het vermijden van voorspelbaarheid en dat lukt hier bijzonder goed.

De nummers van Snakes & Arrows komen ook live goed uit de verf en dat is niet verwonderlijk maar het zijn weeral een aantal oudjes die me doen rechtveren: Mission, Between the Wheels, Natural Science, Subdivisions en Distant Early Warning. Ook vind ik de keuze om met een vijftal oudere nummers het optreden te openen opmerkelijk, ik had Far Cry meer vooraan in de setlist verwacht en gewenst. Opmerkelijk is ook dat de drie instrumentale nummers van Snakes & Arrows ook hier live worden gespeeld naast het overbekende afsluitende YYZ.

Nu we toch bezig zijn, Natural Science en De Slagwerker (O Baterista, Der Trommler, The Percussor, iemand?). Geweldig zijn de titels van de drumsolo's en natuurlijk het ding zelf. Het kan, het mag, waarom niet. Natural Science, daar lijkt men het voorlaatste couplet te zijn vergeten, bewust of onbewust?

Dit is 'em:
Art as expression,
Not as market campaigns
Will still capture our imaginations.
Given the same
State of integrity,
It will surely help us along.

Mijn favoriete livealbum van Rush? Moeilijk, echt moeilijk. Als adept van de jaren tachtig Hard Rock en Heavy Metal én Rush ligt mijn voorkeur toch elders, maar ik beschouw dit als een prima motivator om ook de latere Rush te blijven koesteren. Waar ik hun andere livealbums zonder enige moeite kan waarderen, moet ik hier iets meer inspanning doen en dat is het juist: ik vertik het nog altijd om mezelf als een kenner te beschouwen, er valt altijd iets nieuws te ontdekken en ook voor mezelf wil ik dat hongerig gevoel blijven houden, dat is het misschien. Deze Snakes & Arrows Live is een mooi document dat een minder “populaire” zijde van Rush laat horen en ik ben jaloers. Neen, jaloezie is een slechte eigenschap. Ik benijd de mensen die hierbij waren en het wreekt zich nog altijd bij mij, het is wat het is.

Aan 2007 hou ik slechte herinneringen over door, zoals eerder gezegd, familiale omstandigheden. Tot dan toe was ik “met mijn gat in de boter gevallen”, een West-Vlaamse uitdrukking om te zeggen dat alles in mijn leven voorspoedig verliep: al jaren een vaste job dicht bij huis, nog niet die zware rugproblemen van later en alles liep als een trein in mijn leven dat mij kamerbreed toelachte.

Toen kwamen mijn ouders in mei 2007 terug van hun zoveelste reis naar Zwitserland en mijn moeder vroeg me “om vader in het oog te houden, er scheelt iets met hem”. Hij was niet meer zo zeker van zijn reisweg in de auto. De laatste hersenbloeding kraakte hem op donderdag 31/08/2007, exact een week later op een donderdag overleed hij, exact nog een week later weeral op een donderdag namen wij afscheid van hem. Die datums verfoei ik.

2007 had op de valreep één geweldig lichtpunt voor mij. De geboortedatum van mijn vader was 25/12/1935, juist op Kerstmis. Op 24/12/2007 kwam mijn nicht op bezoek die wist dat ik het nog altijd moeilijk had, ze vertelde me dat ze opnieuw zwanger was en vroeg me om de “peter” te worden van haar derde kind, Wout, mijn kleine god én lang mijn avatar op MusicMeter. Zo kon ik dat ellendig jaar 2007 toch op een positieve noot afsluiten. Carpe diem en nogmaals, dank u, Rush.