Isis - Oceanic (2002)

Label: Ipecac

1. The Beginning and the End (8:02)
  2. The Other (7:15)
  3. False Light (7:42)
  4. Carry (6:46)
  5. [untitled] (2:05)
  6. Maritime (3:03)
  7. Weight (10:46)
  8. From Sinking (8:24)
  9. Hym (9:14)
Steengoeie ingehouden post-metal/hardcore/whatever. Vergelijkinsmateriaal: Neurosis, Cult of Luna, Hydra Head. Een echte groeiplaat, soms lijkt het aan de oppervlakte wat saai en monotoon, maar na meerdere luisterbeurten groeit het besef dat het toch verdomd goed in elkaar zit en Oceanic weet itt het gros van de metalbands een gevoelige snaar te raken. Qua impact lijkt het erg op Neurosis mede door het geflirt met elektronica en de logge trage ritmes. Een eigen stijl bezit Isis absoluut en ik kan het iedere avontuurlijk ingestelde metal/rock liefhebber aanraden.

avatar van dudehere
op deze plaat is het heerlijk wegdromen
niets geen singles of hits
uitgesponnen mooi opgebouwd gitaarwerk
soms veder licht en dan weer loodzwaar

een fijne trip

4.5*

avatar van dudehere
voor de liefhebber check dit eens uit

avatar van HammerHead
Het is zeker aangenaam toeven bij de sfeer en klanken van dit album. Een mooi contrast tussen de harde gitaar-riffs en de vaak rustige opbouw daarnaartoe, zo ook dat tussen de mannelijke en vrouwelijke vocalen.

Maar zover als hun duidelijke inspiratoren Neurosis zijn ze wat mij betreft nog niet. Een krappe 4 sterren.

avatar van Paalhaas
HammerHead schreef:

Maar zover als hun duidelijke inspiratoren Neurosis (en Godflesh)zijn ze wat mij betreft nog niet. Een dikke 3,5/5.

avatar van Dr-Gonzo
Ik heb al regelmatig gelezen over Isis dat ze sterk zijn geinspireerd door Neurosis. Ik kende echter eerst Isis en was redelijk snel verkocht. Ik kwam later pas achter de Neurosis-inspiratie en was toen ook erg benieuwd naar die band, maar vreemd genoeg heeft Neurosis mij nooit echt helemaal kunnen overtuigen. Opmerkelijk dat soms de volgorde waarin je bands/albums ontdekt van invloed kan zijn op je waardering ervoor.
Zo begreep ik ook dat mensen die Lateralus van Tool eerder kenden dan zijn voorganger Aenima eerstgenoemde beter vinden, terwijl degenen die Aenima eerder kenden die vaak beter vinden. Ik kende Laterulas eerder en vind die inderdaad beter dan Aenima...
Zomaar even een paar constateringen op een dinsdagnacht

avatar van Paalhaas
Ja, dat is herkenbaar, doctor. Zo ook met sommige covers.

avatar van Dr-Gonzo
Paalhaas schreef:
Ja, dat is herkenbaar, doctor. Zo ook met sommige covers.

Nu je het zegt, ook daar geldt het voor, mij schiet meteen het nummer "No Quarter" te binnen. Het origineel van Led Zeppelin (dat ik overigens ook weer later hoorde dan de cover) vond ik een stuk minder dan de versie die Tool speelt op Salival..

avatar van Raspoetin
Kent er hier iemand old man gloom? Dat zou een samenwerkings project zijn met onder andere de zanger van ISIS. Ik heb zelf niks van deze band. Maar er wel het één en ander over gelezen op allmusic.com.

Parabola
Damn, wat een opening van een album; "The beginning and the end". Schitterend opgebouwd en dan die uitbarsting [kippevel]. En dan te bedenken dat er nog 8 geweldige, loodzware, melancholieke nummers achter aan komen. Weinig meer aan toe te voegen; deze heerlijke, sfeervolle plaat heeft me toen echt overdondert. 5*

avatar van Snowblood
Rauw, hard, schreeuwerige zang, vette riffs, het eerste nummer brengt je gelijk al in een flow waar je niet meer uitkomt...

Ik verhoog naar 4,5...

avatar van Nakur
Oceanix staat al een paar jaar in mijn top10 maar hij had hier geeneens 5* gekregen. Halfje erbij dus!

avatar van Joy4ever
Via Cult of Luna op het spoor gekomen van Isis. Eerste luisterbeurt was positief maar het begint me nu toch vervelen. Ik kan moeilijk aangeven waar de schoen precies wringt. Weight is dan wel weer een absoluut topnummer.

avatar van HammerHead
Kan, persoonlijk vind ik Isis ook minder dan CoL en dan metname deze plaat. Alle andere Isis' albums bevallen mij eigenlijk beter.

Sietse
ik zie allemaal vergelijkingen hier, maar laten we niet vvergeten dat ISIS oorspronkelijk uit de hardcore scene komt. Daarom vind ik die vergelijkingen met bands zoals Neurosis en Cult Of Luna toch niet helemaal lekker.
ISIS heeft gewoon een hele andere ontwikkeling doorgemaakt en zijn op een hele andere manier gekomen waar ze nu zijn dan die andere bands.

avatar van Nakur
Oceanic is een monoliet. Rauw, hard, bezwerend en is me nooit gaan vervelen.

Dit is een absolute topplaat waarvan je ze maar zelden tegenkomt. De cd voelt aan als één groot geheel waarover goed is nagedacht, mooi gedoseerd.

Ik sluit me volledig aan bij ichi. Wat betreft kwaliteit en 'totaliteit' is deze plaat echt een juweeltje, maar komt soms wat monotoon over aan de oppervlakte. Daar moet je de tijd voor nemen om overheen te komen. Maar toch, er zijn verdomd weinig bands die iets kunnen neerzetten dat technisch zó verfijnd is.

edris.
Sietse schreef:

Neurosis en CoL komen toch ook uit de hardcorescene? Neurosis in ieder geval toch wel. Toch?

avatar van HammerHead
Neurosis is begonnen als pure hardcore band. Beluister Pain of Mind en de Abberation EP maar eens.

Sietse
Was mij niet bekend. Ik dacht dat zij altijd metal hadden gespeeld.

CoL iig geen hardcore verleden, althans niet als band. Misschien wel de leden solo ooit eens.

avatar van Fred Zed
Ik vind weight zo'n geweldig nummer, dat rifje blijft zweven.
The beginning and the end is een classic ondertussen

Straks live in de vooruit Gent 10dec08, yeah

avatar van Aghora
Een hele tijd niet meer dit soort platen opgezet (Neurosis, Isis, Pelican, Jesu etc.), en net een vier gegeven aan wat ik me er van kon herinneren. Toch maar weer eens opgezet en weer helemaal onder de indruk. Meteen een halfje erbij.

avatar van Wouter30
Na Panopticon het beste isis album volgens mijn mening.
Met nog wat rauwere grunts die eerst best shockerend kunnen werken.
Vreemd genoeg vind ik deze plaat prachtig bij een mooie warme zomerse dag passen in tegenstelling tot veel andere metal.
Deze zomer veelvuldig gedraaid op mn ipod op de racefiets fietsend over de dijk terwijl de zee glinsterd in de zon en het zweet langs je hoofd gutst............ dit is genieten..........

Nihilisme
Oceanic laat mijn hart sneller kloppen.

avatar van itbites
Ik vind deze net zo mooi als Panopticon. Moeilijk om favoriete nummers aan te wijzen, elk nummer is gewoon een knaller. Geweldig hoe die sferen worden opgebouwd en elkaar afwisselen.
En wat een verdomd vernuftige riff in False Light, gewoon geweldig in die maatsoort.
Aanrader.

avatar van TJN
TJN
Kan dit ook heel goed hebben, lekker zwaar maar blijft gedistingeerd, vol erin vervolgens een rustpunt met open sfeer, alle frustraties eruit maar blijft heavy, steengoede postrock, steengoede registratie. Krachtig.

avatar van xrockerx
Sietse schreef:
Was mij niet bekend. Ik dacht dat zij altijd metal hadden gespeeld.

Cult of Luna zal toch wel een hardcore verleden hebben anders cover je niet Unbroken op die tour 7"

avatar van Supersid
Gruwelijk mooi...

avatar van Eveningguard
Steengoed inderdaad, spreekt ontzettend tot de verbeelding door de werkelijk fantastische instrumentatie en de brute vocalen dragen zeker hun steentje bij.

avatar van nachtschade
Geweldige plaat...... voor de liefhebbers: dit verscheen in 1985/1986:

Gore - Extirpation / To The Gallows - YouTube

Nederlandse band, toch wel een beetje van invloed op Isis dunkt me

avatar van andnino
Oceanic is een sterke opvolger op het debuut Celestial, waarop de eigen identiteit van Isis al een stuk beter naar voren komt. Ook het oceanische thema is mooi, met onder meer walvisgeluiden en andere sfeerstukken tussendoor. Dat The Ocean (de band) hierdoor is geïnspireerd tot Fluxion en latere albums is zeer waarschijnlijk.
Toch is mijn score niet veel hoger, dat heeft vooral te maken met het feit dat de plaat een stuk langer duurt dan het debuut, maar Isis op dit punt nog niet helemaal het niveau heeft om de aandacht zo lang vast te houden. En hoe sfeervol The Beginning and the End en Weight ook zijn, die sfeer mis ik in sommige interludes (die hier best lang duren). Ook zijn simpelweg niet alle nummers even sterk.
Hierbij moet ik natuurlijk de kanttekening plaatsen dat ik dit album 16 jaar later beluister. Zelfs al hoor ik de remaster, dit genre was in 2002 volop in ontwikkeling en Isis was een van de meest vooruitstrevende bands die er waren. Dat hoor je zeker op de opvolgende platen, die alleen maar beter gingen worden.

avatar van ABDrums
andnino schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan. Een plaat die zeer zeker de moeite waard is, maar die in tegenstelling tot later werk van ISIS de aandacht niet continue weet vast te houden. Daarnaast zijn de composities simpelweg van een minder hoog niveau dan bijvoorbeeld op Panopticon het geval is. Nu is het, zoals je terecht stelt, een beetje oneerlijk dat dit inderdaad een plaat is die in de context van een bloeiend, zichzelf zoekend genre moet worden geplaatst. In dat licht zijn de kritiekpuntjes de band toch snel vergeven. Desalniettemin is het latere werk inderdaad een slag beter dan deze plaat. Een ruime voldoende; 3,5*.