Morphine - The Night (2000)

Rock / Jazz
Label: Dreamworks

1. The Night (4:48)
  2. So Many Ways (4:01)
  3. Souvenir (4:40)
  4. Top Floor, Bottom Buzzer (5:43)
  5. Like a Mirror (5:26)
  6. A Good Woman Is Hard to Find (4:14)
  7. Rope on Fire (5:36)
  8. I'm Yours, You're Mine (3:46)
  9. The Way We Met (2:59)
  10. Slow Numbers (3:58)
  11. Take Me with You (4:53)
avatar van Tromop
Mark Sandman op z'n best op dit helaas laatste album van deze fantastische band.

voltazy

avatar van The Scientist
Goed.. maar niet zo goed als Good of Cure for Pain naar mijn mening

dank je wetenschapper,

avatar van Jochempie
the Night is 1 van de mooiste nummers ooit geschreven. De rest van het album is ook erg mooi maar Cure for Pain is net iestje beter.

In 1996 was het (toen 3 jaar oude) Morphine album Cure for Pain een bijzonder album voor mij.
In een hoop opzichten was het een heel heftig jaar (en dat alles blijft gewoon lekker privé). Het album was mede daardoor toen een prachtige soundtrack voor mooie late uurtjes met een net leren kennen vriendin, maatje voor het leven. Veel gelach, af en toe een traan, een wijntje hier en daar, kortom: sterke herinneringen want we waren beiden gek op Cure for Pain en ook de opvolger Yes.
Hierdoor ben ik Morphine eigenlijk nooit echt uit het oog verloren en was de tragische dood van Mark Sandman een grote schok.
The Night bleek het laatste album te zijn, verschenen na zijn dood.

Opener is de titeltrack The Night. Ik vind het een hemeltergend mooi nummer. Dit is pure muzikale schoonheid die zich aan je openbaart. Absoluut één van de mooiste nummers van Morphine.
So Many Ways heeft een schemerige orgel op de achtergrond en heeft die typische Morphine sound, mede veroorzaakt door de sax in combi met dat mooie, warme basspel. De drums geven het een catchy ondertoon.
Souvenir heeft een warme maar ook donkere sfeer. Ik word er een beetje triestig van als ik het hoor. Maar ik vind ook dit nummer ongelooflijk mooi en vooral als de sax er zo'n warme, troostende deken op weet te leggen. Het geeft je bescherming, terwijl je weet dat dekens maar een vals gevoel van veiligheid geven.
Top Floor Bottom Buzzer bevat een heerlijk pulserend basgeluid, hierdoor waan je je op een hip underground feestje waar het er nogal sleazy aan toe gaat en tegelijkertijd best chique is.
Like A Mirror doet me een beetje aan Tom Waits denken alleen dan zonder het gegrauw en gegrom. Wel heeft het de duistere sfeer die je ook in het werk van Waits tegenkomt.
A Good Woman Is Hard To Find rolt en dendert rauw door. Het valt me bij dit nummer ook echt op dat dit album toch wel donkerder klinkt en duidelijk poogt wat complexer over te komen hier en daar. Het heeft een wat zware ondertoon meegekregen.
Rope On Fire valt enorm op door de oosterse instrumentatie. Wat een heerlijke (Arabische?) sfeer heeft dit nummer toch. Hierdoor krijgt het iets mysterieus sprookjesachtigs mee. De bariton sax geeft het dan weer de typische Morphine sound. Erg mooi en heerlijk te horen dat er nieuwe wegen worden ingeslagen. Wat had ik de band graag verder horen experimenteren in deze richting.......
I'm Yours You're Mine heeft een enorme dreigende lading. Dit nummer weet helemaal onderhuids te kruipen en doet rare dingen met je. Elk moment denk je dat er een enorme swing aan zit te komen en die komt maar niet. Hierdoor heeft het haast iets pesterigs en dat maakt dit tot een aparte luisterervaring.
The Way We Met is wat meer rock. Maar dan wel zonder gitaargerag. Heel knap gemaakt dus. Ook dit nummer werkt vervreemdend op mij alsof je in een draaikolk geraakt waar het absoluut niet mogelijk is om aan te ontsnappen.
Gelukkig haalt Slow Numbers je er dan wel uit, maar je kunt je afvragen waar je terecht bent gekomen. Het is tergend, een beetje sloom, erg lazy en je hebt het gevoel te ontwaken op een plaats die jou niet bekend is.
Maar omdat het toch wel erg lekker aanvoelt heb je maar één gedachte en dat is Take Me With You. Neem me mee vanaf waar we terecht zijn gekomen, laat me niet meer terugkeren. Een prachtige orkestratie zorgt hier ook wel voor. Dit is zo verdomde mooi dat je op het moment van beluisteren eigenlijk niks anders meer wilt horen.
Helaas overtuigt de stilte je ervan dat de cd is afgelopen. Je knippert met je ogen en je beseft dat je 50 minuten lang in een bijzondere roes hebt verkeerd...................

avatar van Freggel
The Night

avatar van Oldfart
Rope on Fire, I'm Yours an; You're Mine, the Night; wat een plaat, wat een plaat.............
Ooit op een Nachtcongres, voor nachtwerkenden in de zorg, dat, hoe kan het anders, ' s nachts werd gehouden; vertelde een professor die jarenlang studie heeft gemaakt van de effecten van het 's nachts werken op geest en lichaam, dat 's nachts alles anders is.

Zo langzamerhand gaat dat wat mij betreft voor dit album gelden: het is mijn favoriete 'nachtplaat' van de laatste maanden.
Relaxed, sfeervol, moody, prachtig........als ik hem overdag draai is het toch anders, niet echt minder, maar anders.

Social_Mask
The Night is idd erg mooi. Behoort zeker tot hun beste nummers, en wat hebben ze er veel zeg! Net wat minder dan Yes. Wel heeft dit album dan een nummer als The Night. Rope on Fire(deed me denken aan arabische muziek), A Good Woman Is Hard to Find en ook Take Me with You vind ik erg goed.

avatar van Shelter
The Night is echt een heerlijk nummer... die blazers doen het um helemaal... ze maken het nummer echt af.
Ik ken deze band net via hier, ik ben erg onder de indruk

pretfrit
The Night is zeker een fraai nummer maar ik vind b.v. Souvenir en Rope on Fire zeker net zo mooi.

Op dit Morphine album bij vlagen meer rock en zowaar expirimenten met electronica. Tevens meer aandacht voor compositie en minder minimaal als hun vorige albums. door productie is dit naar mijn idee wel het meest donkere ("zware") album van Morphine.

Na Good mijn favoriete Morphine album

Johny Favourite
Dit is inderdaad zo'n plaat die je 's nachts moet draaien. Magisch! Er zit een soort melancholische groove in deze muziek, erg mooi. War mij betreft Morphines beste.

[Roel]
ik ken enkel the night, via de cover van zita swoon en ik wil deze band zeker beter leren kennen

avatar van Shelter
Kan iemand mij de uitleg geven van "the night"... naar mijn idee gaat het om een geliefde die gestorven is en dat Sandman rouwt om haar.
Maar volgens een vriend van mij klopt dat niet....
nu lees ik die tekst een paar keer, maar ik kan er niks anders van maken...

avatar van Mindshifter
Prachtige plaat; duister, melancholisch en stampvol gevoel; *4.

Shelter schreef:
Maar volgens een vriend van mij klopt dat niet....
nu lees ik die tekst een paar keer, maar ik kan er niks anders van maken...

Volgens mij gaat het over "The Unexplainable"

pretfrit schreef:

Volgens mij gaat het over "The Unexplainable"

ok en wat betekent dat?
Hij zingt het wel ergens maar ik begrijp de tekst niet meer

I hope you waiting for me, behind your carpet of stars...is dit gericht aan iemand die overleden is of aan God?

Wat jij wil

Maar om het even serieus te houden. Volgens mij gaat het over de de nacht of de eeuwige nacht (de dood) of mischien wel dat wat je niet ziet in het algemeen(toekomst?). Je weet niet wat je wachten staat dat maakt je angstig ( A Little Girl Lost in The Woods) maar het bevat ook mogelijkheden.(You're the Possibility)
In het laatste couplet bezingt hij "de reis" hij heeft "The Night" (het onbekende) aanvaard en ziet haar (!?) als zijn reisgezel. De naam Lilah staat overigens voor zoiets als donkere schoonheid of schoonheid van de nacht...maakt het duidelijk toch?

Drive me down the the pitch black road
Lilah, you're my only home
And i can't make it on my own...

avatar van Shelter
mmm ok thnx...zo had ik het nog niet bekeken

Social_Mask
Zou heel goed kunnen wat pretfrit zegt, maar ik denk wat simpeler: Lilah is de personificatie van de dood. Wat het ook is, het blijft een mooi nummer. Vind zelf Souvenir zelfs nog mooier. Deze, Yes en Like Swimming staan een beeetje in de schaduw van de eerste twee platen. Ikzelf draai ze ook heel weinig, of eerlijk gezegd niet. Maar ben er weer aan begonnen, en dit is toch erg lekker. Direct een halfje omhoog.

Souvenir..

Een nummer dat ik associeer met het betreden van een Jazz café in de late uurtjes, met een beschonken gevoel - omdat je haar maar niet vergeten kunt . Een plek gehuld in een mist van rook waar jouw verdriet niet te zien is.. Daar zit je dan; eenzaam. Maar gelukkig niet alleen.

Wát een band was het toch, Morphine.

avatar van Paalhaas
Hup vijf sterren. Wat een stelletje helden. Mijn bevindingen

avatar van Ataloona
Wat een fantastische plaat is dit zeg! Good stond al in mijn top 10, Cure For Pain zit al dicht tegen een 5* aan en dan krijg je met The Night te maken. Ik ben weggeblazen door deze band in een toch nogal korte tijd, The Night is na Good mijn favoriete nummer van Morphine en dan hebben ze nog zoveel hoogtepunten. Hoe dit album niet de status op MuMe heeft als de rest blijft mij onduidelijk, maar een sterke plaat. Nog nooit wist een band pijn, zwartgalligheid, cynisme en dus fantastische teksten te mengen met zulke originele en catchy muziek, ik ben ''stunned''.

avatar van thesceneisnow
'Take me with you'; wat een nummer om je carrière mee te eindigen.

Een plaat die met iedere luisterbeurt intenser en beter wordt.
De muziek van Morphine doet mij vaak verbanden leggen met de muziek die tegelijkertijd in België werd gemaakt. Maar dan nog wel een stukje sterker. 5 op 5 inmiddels!

avatar van Droombolus
Cure For Pain blijft mijn fave Morphine plaat, maar deze zit er niet ver achter...

Wat een geweldige band was dit toch. Als er weer eens een ( stuk van ) een nummer in een film voorbij komt hoor je gelijk dat zij het zijn. Uniek mag je zoiets noemen.

avatar van Manfield
Bijzonder fraai album van Morphine. Deze band heeft al enkele fantastische platen afgeleverd. Met The Night worden er meer jazz invloeden verwerkt in de muziek. Een uitstekende toevoeging , het houdt de muziek spannend! Voor de muzikale omlijsting zijn - voor mijn gevoel - meer instrumenten gebruikt als op vorige albums. Ik hoor zo af en toe een cello voorbij komen, maar ook orgel, viool en contrabas. Fantastische aanvulling! Zowel het titelnummer 'The Night' als het derde nummer 'Souvenir' vind ik beiden absolute krakers. Het is een dreigend en donker album geworden, echt iets voor mij!

O.... En de backing vocals van de verschillende dames op de nummers 'So Many Ways' en 'Like a Mirror' geven die beide nummers ook net dat beetje extra.

Manfield heeft het helemaal begrepen

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar hun debuut, al zit The Night hem jaar na jaar dichter op de hielen.