Flying Lotus - Los Angeles (2008)

Electronic / Hip-Hop
Label: Warp

1. Brainfeeder (1:31)
  2. Breathe . Something / Stellar Star (3:20)
  3. Beginners Falafel (2:28)
  4. Camel (2:22)
  5. Melt! (1:45)
  6. Comet Course (3:01)
  7. Orbit 405 (0:44)
  8. Golden Diva (4:02)
  9. Riot (4:02)
  10. GNG BNG (3:38)
  11. Parisian Goldfish (3:01)
  12. Sleepy Dinosaur (1:55)
  13. RobertaFlack (3:07)

met Dolly

14. SexSlaveShip (2:14)
  15. Auntie's Harp (0:55)
  16. Testament (2:28)

met Gonja Sufi

17. Auntie's Lock / Infinitum (2:44)

met Laura Darlington

avatar van Gyzzz
Omdat iedereen zo verschillend tegen dit album aankijkt, en mijn hiphopleeft-review toch vooral een sfeerbeschrijving is van hoe ik de plaat ervaar, post ik hem ook hier maar even.

Kersvers getekend door het Warp-Label, opereert Steven Ellison alias Flying Lotus in een muzikaal hoekje waar artiesten als Daedelus, Prefuse 73 en in lichte mate ook Madlib zich al sinds jaar en dag bevinden. Terwijl deze artiesten altijd met interessante beatcollages voor de dag komen, is het lastig je te onderscheiden in een nagenoeg instrumentaal subgenre dat bestaat uit knip- en plakwerk. Het eerder dit jaar uitgekomen Los Angeles doet dit wel, en imponeert zodanig dat het als totaalplaatje de genregrenzen ontstijgt. Een flinke scheut samples wordt met psychedelische electronica in hiphoppatronen vermengd tot een wonderlijke, filmische ervaring, die dieper duikt dan de losse samples en nummers doen vermoeden.

Wat we te zien krijgen van dit Los Angeles is een stadstrip die aanvoelt als een beklemmende koortsdroom. Contacten vallen niet te leggen en als in een slaaptoestand trekken de stadsscènes onafwendbaar aan je voorbij. De plaat is verre van afstandelijk, maar communiceert op geen enkele manier met zijn luisteraar en voelt hierdoor broeierig en ongemakkelijk. Wanneer in Comet Course dan toch enige menselijke inmenging plaatsvindt, behelst dit iets als ''Will there be peace...?'' , uitgesproken in een moeilijk verstaanbare waas. We treffen de krochten van een ongrijpbare omgeving. Onwerkelijke spelonken waarin industriële processen zich onverstoorbaar voltrekken, niet gehinderd door enige compassie met jou, luisteraar, jij die bent verworden tot een vervreemd hoofdpersonage in een ultiem afstandelijke ambiance.

En net als in een echte droom sluiten volkomen verschillende situaties - in de vorm van albumtracks - als vanzelfsprekend op elkaar aan. Ze staan los van elkaar, maar het zijn fragmentarische hoogstandjes die in het geheel geen verbanden behoeven. Vanuit het album spreekt een grote vrijheid, een gevoel van toeval dat degene die het ondergaat zo'n onverbiddelijke berusting meegeeft dat de plaat als onafwendbaar en onomkeerbaar voorbijtrekt. Van de gedurfde opener Brainfeeder, die je meteen de diepte inzuigt, tot aan de afsluiter Auntie's Lock / Infinitum, die de uiteindelijke gelatenheid illustreert met een vederzachte en toch nog absurde vrouwenstem: Los Angeles onttrekt zich aan alle normen.

Zo heeft Flying Lotus een plaat gefabriceerd die bijna onprettig is, maar zonder mededogen voortpruttelt. Een intensieve beluistering betaalt zich uit in een intrigerende verzameling van korte schetsen die geen kop of staart behoeven, omdat ze op zichzelf al danig vervreemdend zijn dat ze acute ademhalingsproblemen opwekken.

Welbeschouwd bevat de plaat helemaal geen moeilijk te doorgronden structuren, maar de wazige sfeer die neergezet wordt door middel van grove blokken repetitieve duisternis is genoeg om van Los Angeles een bijzonder kunststukje te maken. Een belevenis van formaat, die in het donker op hoog volume meer dan uitstekend tot zijn recht komt.

Oorspronkelijk geschreven voor Hiphop Leeft.

jorisje123456
Verdomme zeg, dit klinkt heerlijk.

Iemand die nog mij nog meer CDs van deze soort muziek kan aanraden?

Probeer eens een plaat van Four Tet of Amon Tobin.

herman schreef:
Probeer eens een plaat van Four Tet of Amon Tobin.

Bedankt, ik zal me er zeker eens in verdiepen. (na deze verdomde examens)

avatar van KampF
En Entroducing van DJ Shadow, hoewel die meer straightforward is en minder wazig.

avatar van Ryan
Ik zou Burial ook noemen, het is dan wel geen hip-hop, maar voor mij ademt het net zo veel sfeer uit en klinkt het net zo 'cosmopolitan' bij gebrek aan een betere beschrijving.

jorisje123456
Ik luister hier nu al 3 dagen aan een stuk naar, tijdens het blokken (bah!). Kan dus echt niet anders dan hier 5* voor geven.

Fantastisch album, en blijkbaar goede achtergrondmuziek tijdens het leren .

avatar van luc011190
Dit blijft toch wel echt een briljant album, grootste ontdekking van 2008 wat mij betreft. Zo een onwaarschijnlijk nieuw en eigen geluid, kwam voor mij gevoel echt een beetje uit het niets. De combinatie van elektronica, hiphop, dubstep, triphop etc. en dan op zo'n bijzondere manier. Klinkt een beetje als Dilla en Madlib die zich mogen uitleven in het klassieke Warp-museum (303's en 808's!) en wat vervolgens wordt afgemixt over een transistorradio, want wat een gekraak en een gepiep hier.
Helemaal mooi om te zien dat dit soort muziek in 2009 toch een soort navolging krijgt, die vertraagde samples, slepende kicks die zo lekker in de muziek vallen, geflipte acid; ik noem een Lone, een Hudsom Mohawke, een Dimlite en een Rustie.
Hoogtepunten vind dit plaatje vind ik de belletjes in Camel, de filmnoir-achtige vocaal in RobertaFlack en het gehele Comet Course.

avatar van MurryMusic
Camel??
nice dat nr op zich al is echt al vet.

MurryMusic schreef:
Camel??
nice dat nr op zich al is echt al vet.

Het album is nog beter als geheel, vind ik.

avatar van Raul
Eerste luisterbeurt: klinkt heerlijk!
Supervaag maar toch toegankelijk. Knap.

Nog geen stem.

avatar van J.M.
Bij mij viel de eerste luisterbeurt een beetje tegen. Raar album.

avatar van MurryMusic
FlyLo schreef:

Het album is nog beter als geheel, vind ik.

die van amon tobin of flying lotus?

MurryMusic schreef:

die van amon tobin of flying lotus?

Beide, alleen bedoelde ik hier inderdaad Los Angeles, had het filmpje niet aangeklikt en alleen naar de titel hier gekeken

bevalt me meer en meer.

avatar van Stapler
Deze plaat is echt geweldig!
Het geeft mij echt een gevoel waardoor ik de wereld anders ga observeren.
Heel mooi en origineel, heerlijk ook die vinylkrakelingen

avatar van eviljoke
ik kan al niet anders meer dan zeggen dat dit voor mij de beste cd op warp is in jaren.....

avatar van Sjaakspeare
Voor iedereen die weg is van Flying Lotus, kan ik Third P - Space Travelers aanraden.

avatar van Jacktherapper
Lekker om na een uurtje of twee geslapen te hebben - door een kraker van een nacht - te draaien en de trip voort te zetten. De invloed is te abstract om te zeggen of het een warm of koud album is, maar de cover klopt exact. Een navy album met allerlei tinten maar bovenal een smerig goede vibe.

avatar van Lennart_M
Achteraf toch het beste album van 2008. Zoals gezegd heerlijk sfeer die ik niet echt goed in een bepaalt hokje kan plaatsen ofzo.

Ik ben blijkbaar niet meer de enige die dit in zijn top 10 heeft gezet

avatar van eviljoke
hup 5* (heb deze cd al meer dan 20 keer beluisterd dit jaar - dat is al zeer lang geleden dat een cd zo lang goed - correctie beter - blijft klinken)

Improvision
Flying Lotus zet met Los Angeles iets totaal vernieuwend neer. Vervreemdende elektronische geluidjes vinden hun plaats in de totale sound van een nummer en blijven tegelijkertijd toch de muzikale geluidenstroom eigenzinnig doorzwemmen. De drums klinken bijna menselijk en doen af en toe een schreeuw om aandacht om vervolgens weer rustig op de achtergrond voort te blijven praten. Onvoorspelbaar, spontaan en toch niet helemaal ontoerekeningsvatbaar, en hoewel er zo op sommige momenten hevig buiten de lijntjes wordt gekleurd, blijft elke track zijn structuur netjes behouden. Als een schizo die 's morgens met zichzelf beslist wat ze die dag gaan doen.
Elke track grijpt je vast en laat je niet meer los, iedere keer als ik het album luister kan ik het niet over mijn hart krijgen om een track over te slaan. Het gevoel en de emoties die FlyLo in de ogenschijnlijke overdaad aan geluiden legt is bijna ongelooflijk.

avatar van De Daniël
Nu ik met Fennesz heb kennis gemaakt verbreed ik mijn horizon eens wat en ga ik door met Flying Lotus. Hopelijk is het een goede zet. Is dit trouwens te vergelijken met Bibio's laatste album?

Relax
Sterke beats, maar op een gegeven moment kom je erachter dat zijn techniek nogal in herhaling valt en dat het wat saaitjes word op het eind.

3,5*, het zijn wel erg originele beats.

avatar van De Daniël
Kan hier toch niet zo veel mee. Het is mij allemaal wat te vlak.

avatar van eviljoke
Tis wel een groeiplaatje, de eerste keren vond ik het ook wat vlak, maar nu krijg ik het steeds opnieuw warm van deze cd

avatar van Nakur
Zéér sluw is deze plaat, die op Fileunder.nl werd weggezet als wegwerpelektronica, mijn meest geluisterde plaat van het moment geworden. Met name op de koptelefoon in de trein en tram kan ik goed genieten van de kleine dingen die het totaal zo goed maken.