Vangelis - Chariots of Fire (1981)

Griekenland
Score
Label: Polydor

1. Titles (3:25)
  2. Five Circles (5:15)
  3. Abraham's Theme (3:14)
  4. Eric's Theme (4:04)
  5. 100 Metres (2:00)
  6. Jerusalem (2:40)
  7. Chariots of Fire (20:34)
neo
De score waarmee Vangelis bekend werd. Zijn synthesizer thema ''Titles'' is enorm aanstekelijk.''Eric's Theme'' is zelfs thematisch nog beter. ''Jeruzalem'' biedt de kans voor de Ambrosians om van zich te laten horen. Niet geheel toevallig is een van Vangelis eerste werken getiteld Salut, Jerusalem. De laatste track bevat wat stukken die nergens in de film te horen zijn.
4 sterren

avatar van ChrisX
Ter info: Jerusalem is geen stuk van Vangelis zelf maar een uitvoering van een oer-traditionele Engelse Anglicaanse hymne. Wel een erg mooi stuk overigens dat eerder ook al eens erg goed bewerkt is door Emerson, Lake & Palmer op hun Brain Salad Surgery plaat.

avatar van nuf
nuf
heerlijk aanstekelijke die theme

prachtig dat ik deze plaat voor een euro een een winkel zag liggen, ik geniet ervan

*3.5

vigil schreef:

Ow dan ben ik nog opgelicht op een beurs voor 2 euro

ik zag hem zelfs laatst voor 50 cent

avatar van JohnWilliams
Wat maakt dat kleine verschilletje in prijs nou uit...wees blij dat je hem 1: hebt, en 2: dat hij zo goedkoop was.

avatar van Gerards Dream
Het album Chariots of Fire begint al goed met de aanstekelijke hit van destijds Titles. Dit blijft na al die jaren tijdloos klinken. Hierna volgt het zeer gevoelige Five Circles waar ik altijd wat kippenvel van krijg. In een track als Abraham's Theme zie ik een wijze oude man zitten die de sporters de fijne kneepjes van het leven bijbrengt. Het is muziek die tegen de stilte aanzit. Na die rust is het tijd voor actie. In mijn gedacht zie ik een sporter die zich mentaal op de wedstrijd aan het voorbereiden is. Hij denkt al aan de groote overwinning, terwijl hij nog de baan op moet. In een track als 100 meters is goed de spanning te voelen die daarbij komt kijken. De zenuwen gieren door het lijf van de sporters, de hartslag is te voelen. Hierna volgt een kerklied wat voor mij niet had gehoeven.

Het dik twintig minuten durende Chariots Of Fire klinkt zoals de hoes er uit ziet. De golven van de zee zijn te horen terwijl de sporters hun ochtendtraining aan het doen zijn. Daaronder zijn haast klassieke piano klanken te horen. Het is op sommige plaatsen muziek die tegen de stilte aanzit. En dan ineens een heerlijke uithaal zoals Vangelis die maken kan. Op sommige plaatsen is de muziek zo zacht, dat ik zowat in luidsprekers wil kruipen. En dan zijn er ineens weer van die uithalen die me na al die jaren nog steeds verbazen.

Door alle bovenstaande factoren is dit een album wat in mijn oren tijdloos is te noemen en wat nog steeds mee kan komen met andere moderne instrumentale muziek.

avatar van ChrisX
Fantastisch album waarbij met name het ruim 20 minuten durend titelstuk ik nog steeds erg bijzonder. Ik noem het altijd Vangelis' space-piano-concerto

avatar van Gerards Dream
Dat is inderdaad een schitterende naam, die volgens mij wel aardig de lading dekt.

avatar van vigil
JohnWilliams schreef:

inmiddels die oude vervangen door de remaster

tangmaster
Groot geworden door de film maar nou niet direct het beste van Vangelis die op soundtrack gebied wel beter schijven gemaakt heeft. Het 20 minuten durende Chariots of Fire kan mij niet lang vast houden duurt veel te lang. De rest is ok.

avatar van Gerards Dream
Het boeiende van muziek is wat een ander er bij voelt. Of dit te maken heeft met de leeftijd, gevoel of ervaring is een moeilijke vraag. Door de jaren heen ben ik het 20 minuten durende Chariotis Of Fire steeds meer gaan waarderen, omdat ik door de jaren heen steeds meer klassiek ben gaan luisteren. Vooral een componist als Bruckner doet mij wat en met name het eerste deel van zijn derde Symfonie. Hiermee ben ik zo van de wereld. Een track als Chariots of Fire heeft voor mij min of meer dezelfde magie. Het heeft zijn zachte kanten, maar daarnaast ook zijn dynamische zaken. Het is als het ware een wolf in schaapskleren en nu eens goed bedoeld.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Over het algemeen misschien wel één van de bekendste albums van Vangelis, mede dankzij de hit die hij had met "Titles". Persoonlijk vind ik het gewoon een goede plaat, alhoewel het zeker niet zijn beste is. Hier en daar zitten er prachtige momenten in, zoals uiteraard het al eerder genoemde "Titles". Daarentegen is, zoals Neo al opmerkte in een eerder bericht, "Eric's Theme" dankzij het veel sterkere en pompeuze thema, veel beter. "Five Circles" is ook niet verkeerd, echter neigt het wel op een gegeven moment wat sentimenteel te klinken, waardoor ik soms (met lichte zelfspot), de neiging krijg om er op een wat gezapige manier bij heen en weer te gaan zitten wiegen. "Abraham's Theme" is een vrij simpel maar doeltreffend stukje ingetogen muziek die er ook mag wezen. Het sterke en filmische "100 Meters" is vanwege z'n minimalisme gewoon erg goed en dient, lijkt het, als een soort intro op de psalm "Jerusalem". De mooie "Chariots of Fire"-suite is een soort medley waarin dus naast bijna alle thema's die nog eens de revue passeren, ook nog ruimte is voor een aantal interessante stukken, waarbij vooral de laatste 4 minuten me erg opvallen, vanwege de plechtige, afsluitende akkoorden die zich een paar keer herhalen in combinatie met de indrukwekkende 'spacey' achtergrondgeluiden die me vanwege de typische klanken ergens aan de muziek van Blade Runner doen denken.
Conclusie dus: een zeer degelijke soundtrack, maar het sublieme Blade Runner zou deze met gemak overtreffen.

avatar van Ataloona
Denkt niemand bij Titles aan Chevy Chase in National Lampoon.
Als ze bij dat pretpark aankomen.

avatar van Gerards Dream
Ben er nooit geweest, dus mijn geest staat voor van alles open.

avatar van Ataloona
Mmmm Dat is in een film met Chevy Chase als ze bij dat pretpark komen hoor je Titles

tangmaster
Klopt.

avatar van IntoMusic
Heb dit album toch maar na lang aarzelen besteld. Voor het eerst de complete versie van Chariots gehoord en wat is dat een prachtig nummer. De edit-versie van 3,5 minuut is toch wel een lachertje, want dit nummer kan simpelweg niet ge-edit worden.

Titles ken ik natuurlijk al en de rest beluister ik wel als ik het album binnenheb. Beoordeling volgt dan ook later .

avatar van Gerards Dream
Veel luistergnot bij deze toegewenst.

Chariots Of Fire: Een regenachtige dag, een fiets en deze 20 minuten durende pracht.
Je dag is gemaakt.

Met een eervolle vermelding van Eric en Abraham's Theme natuurlijk. Ook kunststukjes.

avatar van Madjack71
Onderweg naar huis, koptelefoon op mp3 spelert aan, een blauwe lucht met witte wolkjes met achterlating van de zon, die in een oranje schijn over mij heen werpt. Als laatste nummer Chariots of Fire van ruim 20 minuten, is het goed fietsen naar het thuisfront. Vangelis is een meester in sfeer en hoewel deze soundtrack mij niet over de gehele linie weet aan te spreken, zitten er weer hele mooie stukken tussen van de meester der synths.

avatar van wowter
Gek genoeg kwam het gisteravond laat ineens weer in mij op om het 20 minuten durende titelnummer te draaien. Zou het komen door een soort verlangen na de OS 2012 met die 'gecoverde' medailleversie van het thema? Geen idee... maar niettemin heb ik weer eens genoten van wat ik misschien wel het mooiste stuk van Vangelis vind. Naast Soil Festivities en stukken van Spiral, See You Later en Direct.

WPE
Titles is natuurlijk helemaal stukgedraaid. Het was mnisschien wel Vangelis grootste hit, op zich een mooi thema, maar eerlijk gezegd een beetje overgewaardeerd. Dit album heeft veel meer te bieden en is echt een pareltje, een van zijn beste werken. Het is ook van een continu hoog niveau en bijzonder homogeen, echt een geheel. Prachtig en sfeervol.

avatar van ChrisX
Voor het eerst in jaren weer dit album opgezet en wat is dit toch over de hele linie een sterk album en vooral consistent van niveau.

Ben in het bezit van de schitterend warm (maar niet schel) klinkende uitgave op het Mobile Fidelity label, echt een genot voor het oor.

avatar van musician
Het is inderdaad een mooi album, typisch Vangelis ook.

Misschien dat ik ook eens de cd moet aanschaffen. Ik heb er een vrij bizarre LP van, een Servische persing uit 1981 van de (destijds) platenmaatschappij van de staat RTB (onder licensie van Polydor). Ooit 2e hands gekocht en nog niet versleten. Het is grappig om te weten dat ten tijde van de koude oorlog de muziek van Vangelis in die tijd blijkbaar de scherpe controle van de communistische apparatchik wist te doorstaan. Op subversieve teksten zal Vangelis met zijn instrumentale albums natuurlijk ook nooit zijn betrapt. De muziek werd in ieder geval geschikt bevonden voor de Rode Jeugd in Belgrado.

Ik heb erg weinig van al zijn solo werk moet ik bekennen, moet het vooral hebben van zijn albums met Jon Anderson.
En dat is nu net de man waar hij het ten tijde van de opnames van Chariots of Fire ook zo druk mee had, in '80, '81, '82 en '83.

Chariots of Fire valt qua opnames in precies dezelfde periode en ik vind het, misschien is het toeval, buitengewoon herkenbaar en ook passen bij zijn werk met Anderson. Die op hun duo-albums natuurlijk hoofdzakelijk zong en teksten schreef.

Niet alleen een productieve periode, maar ook van een behoorlijk niveau. Wie begint bij Chariots of Fire zal ongetwijfeld interesse krijgen in meer van het werk van Vangelis. En dat is natuurlijk altijd net de bedoeling.

AC1
Chariots Of Fire staat bij mij niet zo hoog aangeschreven maar Abraham's Theme en 100 Metres zouden zo uit de film Blade Runner kunnen komen. Het is 100% dezelfde sound en sfeer.

avatar van ZAP!
Ataloona schreef:
Denkt niemand bij Titles aan Chevy Chase in National Lampoon.
Als ze bij dat pretpark aankomen.
Schitterend idd!