16 Horsepower - Low Estate (1997)

Rock / Roots
Label: A&M

1. Brimstone Rock (4:28)
  2. My Narrow Mind (2:59)
  3. Low Estate (4:12)
  4. For Heaven's Sake (4:54)
  5. Sac of Religion (3:28)
  6. The Denver Grab (5:08)
  7. Ditch Digger (3:22)
  8. Pure Clob Road (3:43)
  9. Phyllis Ruth (4:38)
  10. Black Lung (2:26)
  11. Dead Run * (3:21)
  12. Golden Rope (4:17)
  13. Hang My Teeth on Your Door (2:35)
  14. Coal Black Horses * (3:56)
  15. The Partisan * (4:12)
  16. Fire Spirit * (2:55)
ElMeroMero
Peter Pontiac schijnt ook een fan te zijn

image

avatar van Zachary Glass
Peter Pontiac rules big time!

Zijn tekeningen van Neil Young ("Cortez the killer") & Keith Richards zijn werkelijk magistraal

ElMeroMero
Ja, hij ruult behoorlijk.

Ook heeft hij een nog niet zo lang geleden een mooie strip gemaakt over zijn vader die behoorlijk fout was in WO II.

Geweldige CD, jammer dat de groep uit elkaar is gevallen. De extra nummers staan bij mij jammer genoeg niet op de cd.

Allmusic
Inderdaad een erg goede cd, misschien nog wel beter dan Sackloth 'n' Ashes.... 4,5*

Dead Run staat niet op mijn cd, wel de extra tracks...

avatar van Rayaccos
Solo is het ook wel prima vind ik.

avatar van mic
mic
Echt wel de best 16HP.
Errrugg donker ook.

avatar van beruk
Hear hear!, dit krijg je ervan als je thuis met hel en verdoemenis christendom bent op gevoed.

Ongelovelijk dat deze band in Amerika vrijwel niks doet, ik heb het geluk gehad om ze ooit live gezien te hebben. Mensen die The Veils mooi vinden moeten eens naar deze band luisteren. Jammer dat ze nooit het verdiende succes bereikt hebben.

avatar van Shangri-la
Mijn favoriete 16 horsepower cd, lekker duister sfeertje inderdaad.

avatar van Reint
Ik hoorde een tijd geleden de opener van dit album. Ik wist niet wta ik hoorde! Een geniaal nummer met een geweldige overgang.

avatar van berwt
Geniale mix van (grunge)rock, country, folk. Zeer melodramatische melodieën waar je de pijn van de zanger overneemt. Maar met gaarnte, want gedeelde smart is halve smart.

avatar van Lukas
Ik heb eigenlijk altijd wat problemen met deze plaat. Waar de voorganger en de opvolger mij onmiddellijk bij de strot grijpen, weet deze me maar niet echt te pakken. En dat bij de strot grijpen, dat is nu juist waar deze muziek om draait. Ik word hier niet bang van. Helaas. 3*.

avatar van berwt
ik word wel bang van deze. ik zal maar beter wegblijven van die 2 andere dan zeker?

avatar van Lukas
Juist niet natuurlijk

Misschien had ik dit ook wel beter gevonden als dit mijn eerste kennismaking was hoor. Maar nu vind ik het vooral een slag minder dan SnA en SS.

Toevallig tegen dit album aangelopen en inmiddels een parel in mijn collectie. De vergelijking met the Veils is inderdaad nog niet zo gek.

avatar van jellorum
Deze plaat ken ik al lang en na al die tijd nog niets van power, dreiging en mystiek verloren. Heerlijk ingetogen loos gaan met David Eugene Edwards (wat een stem heeft die man). Rillingen van kop tot teen. Eigenlijk is dit wel het volle pond waard want al heel (mijn jonge ) leventje belangrijk en onmisbaar!

avatar van Paalhaas
mic schreef:
Echt wel de best 16HP. Errrugg donker ook.

Hmm, ik vind deze nou juist een stuk minder donker en dreigend dan het debuut (veruit mijn favoriete 16HP-plaat).

Father McKenzie
Deze gisteren teruggevonden... ooit eens gecopieerd van de bieb. Zit hem nu te beluisteren, klinkt niet onaardig, wel héél apart.
Plaatje dat totaal vergeten geraakt was...
Kom wel eens met een beoordeling.

avatar van LucM
Dit album meermaals beluisterd, en het heeft wel een aparte sound. Rock vermengd met traditionele country en folk. De muziek klinkt wel erg somber en melodramatisch. Vooral "For Heaven's Sake" vind ik een mooie song. Zeker het beluisteren waard, dit album.

avatar van berwt
Ik heb enkele maanden terug al the partisan als één van mijn favoriete tracks opgegeven en wat kom ik dit weekend te weten? Dat is gewoon een cover van de grote meester Leonard Cohen! Wat is het wereldje 'Helden van mij' klein...

Ik zou wat voor dit album schrijven in het kader van dit topic, maar het valt me zwaar eigenlijk. 16 Horsepower associeer ik vooral met de studentenvereniging waar ik vroeger actief was. Daar werden de eerste twee platen van Eugene en de zijnen behoorlijk grijs gedraaid.

Met vrienden van die vereniging ben ik ze ook eens live gaan zien op een buitenfestival in Haarlem. Het was een mooi concert. Niet lang daarna gaf 16HP er de brui aan.

Echt diep ben ik nooit in deze plaat gedoken, kan er dan ook weinig over melden. Het is voor mij vooral een sfeerplaat, eentje voor een (voor mij kerkloze ) zondagavond...

Nooit geweten dat er ook versies met een cover van The Partisan in omloop waren trouwens. Die zal ik dan maar 's opzoeken.

avatar van jellorum
Low Estate moet zowat na Mellon Collie het meest gedraaide album zijn tussen 16 en 20 jaar oud. Niet echt een sinecure als je de teksten onder de loep neemt. Indertijd moest ik het dan vooral hebben van de muziek zelf.
De muziek zelf is op zijn minst 'spannend' te noemen. Waarom? Wat we te horen krijgen is een boeiende mix van country, rock en folk. Een mix die ik tot nu toe weinig ergens anders hoorde of het was van een veel lager allooi.
De manier waarop Brimstone Rock inzet met die banjo is bijna een van de mooiste momenten van de plaat. En dan die tekst; 'Listen closely to me now my darling girl, There's one who's out to have you an jus his breath will burn your curls'. Prachtig banjo-getokkel doorheen dit nummer en dan plots naar het einde toe een oerschreeuw van Eugene alsof wil hij zeggen dat hij meent wat hij zingt. Geen zorgen jongen, ik geloof je alvast!
My Narrow Mind is een rockabilly/dark country nummer, een klein tussendoortje na de magistrale openingstrack. Maar wat voor een!!
Het titelnummer is misschien wel mn favoriet, die accordeon, de banjo en dan die overstuurde stem van Edwards maken dit nummer top!
Wat een sfeer zeg!!
Het ene hoogtepunt na het andere want For Heaven's Sake is een meeslepende rock-song waarop we horen hoe goed de beste man wel niet kan zingen.
'When will I hurt for heaven's sake, when will I suffer for the sake of heaven?' veel duidelijker kan je niet zijn wat betreft je welwillendheid tegenover 'the guy upstairs', niet?
En zo gaat het maar verder mensen, geloof me, er zit niet één song tussen die je van middelmatigheid kunt beschuldigen.
Luister naar The Denver Grab, wat een intro zeg, mysterieus, onheilspellend maar toch wordt je aangezogen door al die ingetogen schoonheid. En meteen het nummer dat toch eventjes boven de (geniale) rest uitsteekt..
Coal Black Horses is het meest poppy nummer dat hier te vinden is, niet in het minste te danken aan de heyhey's....
In Pure Clob Road speelt de accordeon weer een prominente rol op een manier waar ik geen genoeg van kan krijgen.
Hang My Teeth on Your Door is dan weer pure folk en een klein buitenbeentje qua luchtigheid.

Op mijn versie staan ook enkele extra tracks maar die luister ik eerlijk gezegd nooit.
Deze plaat staat nog steeds als een huis, te studio Jellorum na 10 jaar nog steeds...
Voor de rest....luister zelf!!

mefyfrancky
Low Estate is een erg boeiende mix van country, rock en folk, gekruid met lekker duister sfeertje.
Ik heb (samen met een lieve werkcollega) deze band verschillende keren live aan het werk gezien en telkens opnieuw was het subliem.
De nieuwste 2 CD “ Live march 2001” was trouwens in de Ancien Belgique te Brussel die wij ook samen hebben mogen bijwonen.

16 Horsepower was en is het ene hoogtepunt na het andere. Luister zelf en koop alle CD’s !

Nu hebben we na de split in 2005 nog Woven Hand.
Op 22 November 2008 waren zij in Kortrijk en … het was opnieuw denderend.

Spijtig dat beide groepen serieus ondergewaardeerd worden !

Leer luisteren naar goeie muziek ! ! !

Ik heb dit album altijd op het eerste werk van The Waterboys vinden lijken. Als ze ervoor gekozen hadden om de country kant op te gaan, dan hadden ze zo geklonken. Helaas gingen ze de Folk kant op.
Gelukkig was daar opeens halverwege de jaren 90 Sixteen Horsepower.
De perfecte combinatie tussen Country, Roots en Rock. Live zeker een sensatie.
Low Estate dan ook gekocht vanwege de geweldige live versie van For Heaven’s Sake in de Effenaar in Eindhoven die op de cd single van Coal Black Horses staat. De studio versie is helaas een stuk minder spannend. Als dit hele album als live album uit gevoerd zou worden, dan was dit een 5 sterren album geweest.
David Eugene Edwards vraagt dan namelijk het uiterste van zichzelf. En ik ervaarde het dan ook als een soort van rituele duiveluitdrijving. Het assortiment van instrumenten waarvan gebruik wordt gemaakt is meer dan indrukwekkend te noemen.
Verdere hoogtepunten zijn wel de opener Brimstone rock ( die dus ook beter klinkt op de cd single), en het slepende Low Estate.
De cover van Leonard Cohens The Partisan had voor mij achterwege mogen blijven.

avatar van mpl
mpl
The Partisan is niet oorspronkelijk van Leonard Cohen, ook zijn versie is een cover.

Wat een fantastisch opzwepend album is dit? Mijn eerste kennismaking met 16 Horsepower is alvast meer dan uitstekend.

avatar van Cor
Cor
Dit zeker niet slechte album kan me toch veel minder boeien dan het prachtige debuut. De songs dringen minder door, hebben wat teveel dezelfde klank. Er ontbreekt ook een song die er echt uitschiet. Opvolger 'Secret South' heeft wel weer een paar van die nummers die je doen opveren van de bank: "hé, wat mooi". Maar misschien was dit wel de plaat die nodig was om de opmaat te vormen tot die opvolger 'Secret South', die toch een wat rockender geluid kent en iets minder rudimentaire Americana.

For Heaven's Sake is anders wel een zeer sterke song.

avatar van rushanne
Een cd waar ik niet zonder kan. Het kan een paar weken/maanden duren, maar dan pak ik hem weer, om hem weer een paar weken grijs te draaien. Nu de herfst weer nadert pak ik hem maar weer eens op. En verdraaid, wat is ie toch weer fijn. Gelijk maar een verhoging naar 4,5 *

Moeilijk om er een track te pakken die er bovenuit steekt, of het zou For Heaven's Sake moeten zijn.

Door dit album leerde ik 16HP kennen. Wat een intrigerend geluid van deze "gereformeerde country-rockers". Het debuut heb ik daarna bemachtigd, wat uiteindelijk toch gegroeid is naar mijn favoriet. Deze desalniettemin toch 4*.