16 Horsepower - Low Estate (1997)

Rock / Roots
Label: A&M

1. Brimstone Rock (4:28)
  2. My Narrow Mind (2:59)
  3. Low Estate (4:12)
  4. For Heaven's Sake (4:54)
  5. Sac of Religion (3:28)
  6. The Denver Grab (5:08)
  7. Ditch Digger (3:22)
  8. Pure Clob Road (3:43)
  9. Phyllis Ruth (4:38)
  10. Black Lung (2:26)
  11. Dead Run * (3:21)
  12. Golden Rope (4:17)
  13. Hang My Teeth on Your Door (2:35)
  14. Coal Black Horses * (3:56)
  15. The Partisan * (4:12)
  16. Fire Spirit * (2:55)
Ik heb dit album altijd op het eerste werk van The Waterboys vinden lijken. Als ze ervoor gekozen hadden om de country kant op te gaan, dan hadden ze zo geklonken. Helaas gingen ze de Folk kant op.
Gelukkig was daar opeens halverwege de jaren 90 Sixteen Horsepower.
De perfecte combinatie tussen Country, Roots en Rock. Live zeker een sensatie.
Low Estate dan ook gekocht vanwege de geweldige live versie van For Heaven’s Sake in de Effenaar in Eindhoven die op de cd single van Coal Black Horses staat. De studio versie is helaas een stuk minder spannend. Als dit hele album als live album uit gevoerd zou worden, dan was dit een 5 sterren album geweest.
David Eugene Edwards vraagt dan namelijk het uiterste van zichzelf. En ik ervaarde het dan ook als een soort van rituele duiveluitdrijving. Het assortiment van instrumenten waarvan gebruik wordt gemaakt is meer dan indrukwekkend te noemen.
Verdere hoogtepunten zijn wel de opener Brimstone rock ( die dus ook beter klinkt op de cd single), en het slepende Low Estate.
De cover van Leonard Cohens The Partisan had voor mij achterwege mogen blijven.

avatar van frolunda
De volgorde van de tracks is bij mij iets anders maar dat doet niets af aan het feit dat dit een sterk tweede album is van Sixteen horsepower.Ook een veelzijdig trouwens want in de sound komen zowel Country,Blues,Gospel,Folk en Rock elementen terug.Bij het geweldige Free spirit moest ik overigens meteen aan de Gun club en dat bleek achteraf ook grappig genoeg een cover van de desbetreffende band te zijn.
David Eugene Edwards blijkt hier overigens erg goed overweg te kunnen met de zanglijnen van de voor mij toch wel legendarische Jeffrey Lee Pierce.
Andere nummers die er voor mij uitspringen zijn Sac of Religion,Ditch Digger en het titelnummer al moet ik erbij bij zeggen dat de kwaliteit van de andere nummers in vrijwel alle gevallen ook hoog is.
Prima plaat derhalve al is dit niet het Magnum opus van de band ; de opvolger Secret South deed er nog een schepje bovenop..