Rush - Moving Pictures (1981)

Canada
Label: Mercury

1. Tom Sawyer (4:33)
  2. Red Barchetta (6:09)
  3. YYZ (4:24)
  4. Limelight (4:19)
  5. The Camera Eye (10:58)
  6. Witch Hunt (Part III of "Fear") (4:44)
  7. Vital Signs (4:46)
  8. 2112 - Overture [Live in YYZ 1981] * (4:25)
  9. 2112 - The Temples of Syrinx [Live in YYZ 1981] * (2:16)
  10. Freewill [Live in YYZ 1981] * (5:51)
  11. Limelight [Live in YYZ 1981] * (4:46)
  12. Cygnus X-1 Book II: Hemispheres - Prelude [Live in YYZ 1981] * (4:22)
  13. Beneath, Between & Behind [Live in YYZ 1981] * (2:52)
  14. The Camera Eye [Live in YYZ 1981] * (11:01)
  15. YYZ [Live in YYZ 1981] * (7:55)
  16. Broon's Bane [Live in YYZ 1981] * (0:49)
  17. The Trees [Live in YYZ 1981] * (4:19)
  18. Xanadu [Live in YYZ 1981] * (12:49)
  19. The Spirit of Radio [Live in YYZ 1981] * (5:24)
  20. Red Barchetta [Live in YYZ 1981] * (6:55)
  21. Closer to the Heart [Live in YYZ 1981] * (3:42)
  22. Tom Sawyer [Live in YYZ 1981] * (4:58)
  23. Vital Signs [Live in YYZ 1981] * (5:22)
  24. Natural Science [Live in YYZ 1981] * (8:28)
  25. Working Man / Cygnus X-1 Book II: Hemispheres - Armageddon: The Battle of Heart and Mind / By-Tor & the Snow Dog / In the End / In the Mood / / 2112 – Grand Finale * (12:33)
  26. La Villa Strangiato [Live in YYZ 1981] * (10:09)
avatar van ricardo
Van de jaren 80 albums vanaf Signals vind ik Power Windows inderdaad wel de beste!

De jaren 70 Rush tot en met deze heeft verreweg mijn voorkeur.

Mijn Rush top 5.

1. Moving Pictures.
2. A Farewell To Kings.
3. Counterparts.
4. Hemisheres.
5. Snakes And Arrows.

vanson
ricardo schreef:
Ik denk ook dat dit het hoogtepunt is van Rush. Als ik in een Rush bui ben dan zet ik altijd deze op.

De rush na deze hebben de heerlijke middeleeuwse sfeer niet meer en vind ik de keybords teveel de overhand hebben.

Pas met counterparts vind ik dat ze weer een acceptabel album hebben uitgebracht.

Ik vind dit ook het hoogtepunt van Rush. Albums ervoor en erna zijn bijna niet te vergelijken. Op Moving Pictures komt alles samen. Vind Rush eigenlijk pas weer op Snakes & Arrows weer als een hele goede band klinken.

Wat bedoel je met 'middeleeuwse sfeer'?
Moving Pictures is juist heel erg 'modern' in zijn onderwerpen.

avatar van Tony
De schilderijen en de bogen op de hoes doen wel een beetje middeleeuws aan.

avatar van Leptop
Progrock in optima forma. Zeer coherent album in alle opzichten; spel, tekst, productie, etc. Behorende tot het allerbeste dat ooit is opgenomen, althans in mijn ogen en oren dan.

avatar van Broem
Tony schreef:
De schilderijen en de bogen op de hoes doen wel een beetje middeleeuws aan.

HoesFoto is genomen in Ontario. Bijgaand een link met wat tekst en uitleg omtrent het album en de lokatie van de hoesfoto. Altijd leuk om te weten (of niet natuurlijk)

Moving Pictures (Rush album) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

ricardo schreef:

De jaren 70 Rush tot en met deze heeft verreweg mijn voorkeur.

Mijn Rush top 5.

1. Moving Pictures.
2. A Farewell To Kings.
3. Counterparts.
4. Hemisheres.
5. Snakes And Arrows.

Je vindt Power Windows de beste van de jaren 80 albums schrijf je . Daaronder komt dan jouw lijstje en wat staat daar bovenaan? Moving Pictures . 1981 !
Enfin, ik vind nog steeds Moving Pictures en Signals erg goed ! Power Windows ook , maar net iets minder.
Snakes and arrows (+ live ) ook weer top !

avatar van horned_reaper
Power Windows is mijn favoriete Rush album.

Daarnaast, Signals, Grace Under Pressure, Couterparts en Moving Pictures.

@ horned reaper: je 'vergeet 'hun twee beste platen: A Farewell to Kings en
Hemispheres (waarop hun beste nummer ooit staat La Villa Strangiato).
Ken je ze niet? Dan gauw gaan beluisteren. Toen speelde Alex Lifeson nog echte topsoli!!!Later vond ik Alex nog wel aanwezig, maar zo goed als hij op die albums was heb ik hem niet meer gehoord. Dat was echt eenzame hoogte

avatar van horned_reaper
Natuurlijk ken ik die platen Neal Peart. Ik ken iedere plaat van Rush van voor tot achter.

De twee platen die je noemt zijn voor mij ook platen van eenzame hoogte, maar zo zijn veel andere platen van Rush dat ook. De sound van de jaren 80 Rush ligt mij gewoon net iets meer.

2112, AFTK en Hemispheres zijn inderdaad geweldige platen die ook gekoesterd worden in mijn collectie. Desondanks voor mij niet de absolute top van het Rush oeuvre.

avatar van vielip
Je moet de albums van Rush uit de verschillende decennia ook niet met elkaar gaan vergelijken vind ik. De stijlen zijn zó verschillend en divers (maar toch telkens weer onmiskenbaar Rush) dat elke vergelijking min of meer mank gaat.

avatar van Running On Empty
Ik denk dat een voorkeur voor Rush platen ook sterk te maken heeft met het moment waarop je instapt want die gasten draaien al zo lang mee.

Voor mij ligt het absolute topniveau van Farewell To Kings tot en met Power Windows.

avatar van horned_reaper
Hold Your Fire hoort er voor mij ook nog net bij. Daarna is Rush voor mij de sound waar ik zo van hou kwijt geraakt.

Counterparts was ook nog een erg sterk album, maar wel in een andere stijl.

avatar van iggy
Dan zou ik 2112 er zeker ook nog bij doen.

Running On Empty schreef:

Meestal is dat wel zo ja. Maar bij Rush ben ik door de jaren heen meer en meer de jaren 82-87 gaan waarderen. Vandaag de dag luister ik eigenlijk net iets liever naar deze jaren dan de periode 76-80. Komt waarschijnlijk ook omdat deze twee periodes meer dan behoorlijk verschillen. Daar heeft Vielip dan weer een punt.

Moving Pictures is en blijft mijn favoriet.

avatar van gigage
Bij mij ook. Maar met een album of 7 rond deze vind ik het ook wel mooi geweest. Dat heb ik met Dream Theater ook. Paar live dvdtjes erbij dan nog natuurlijk. Voor de echte fans is dat volstrekt onvoldoende, I know.

avatar van Lonesome Crow
Ik stapte in ten tijde van "Grace Under Pressure" maar dat album had ik pas een paar jaar later.
Ik stelede me een jaartje tevreden met dat eerste live-alnum.
Echter toen ik zo rond 1984 op MTV die liveregistratie "Exit Stage Left" zag ging er een wereld voor me open, toen pas zag ik hoe goed progressieve muziek kon zijn.
In al die jaren daarna heb ik de symfo periode van Rush bijna helemaal stuk gedraaid.

Geldt helaas ook voor dit album, elke noot kan ik dromen alleen track 4,6 en 7 daar kan ik nog intens van genieten.
Die andere songs komen ook te vaak voor op live-albums echter "Limelight" kan ik altijd horen.

De periode 1983 - 1987 is een uiterst sterke Rush periode, ietwat ondergewaardeer vind ik.

avatar van Edwynn
Ik vond Rush vroeger echt nooit wat aan. Pas met Different Stages, raakte ik geïnteresseerd. Kan alle gezichten wel goed hebben maar heb toch een lichte voorkeur voor 2112 en Farewell enzo. Het hardere spul zeg maar.

Moving Pictures heeft dan een beetje het beste van beide werelden. Klasse-album. Puntig, krachtig maar soms ook dromerig.

Edwynn schreef:

Het grappige is dat bij Different Stages juist het Hammersmith concert mijn voorkeur geniet. Het hardere spul dus.

avatar van Edwynn
Sterker nog, het was volgens mij reden nummer één om het te kopen haha

iggy schreef:

Ja daar werden de kanjer nummers gespeelds zoals Cygnus X1 en Xanadu!!!

avatar van ricardo
manecas36 schreef:

Snakes and arrows (+ live ) ook weer top !
Dit album blijf ik gewoon een klasse apart vinden van Rush, vooral wat edwynn mooi aanhaalt dat het een goede mix is tussen hard en dromerig vind ik gewoon super.

Vanaf deze vind ik het eigenlijk te gelikt en een beetje als een ' gewone' band klinken. Grace under pressure heb ik echter nog nooit gehoord, maar veel zal die qua stijl vast niet afwijken van signals of power windows.

@ ricardo: Grace under Pressure is ook gewoon een top RUSH album, die wel een licht ander RUSH laat horen dan ik gewend was.

avatar van vielip
Nou, licht anders? Ik vind Rush op Grace under pressure behoorlijk anders klinken dan wat ze daarvoor gedaan hebben. Die reggea achtige ritmes met name...verder borduurt het muzikaal voort op de met Signals ingeslagen weg; synths en electronische drums.

avatar van Tony
Ook gewoon een toppertje hoor dat Grace Under Pressure. Ik merk de stijlverschuiving en andere instrumentatie, maar aan power wordt niet veel ingeboet. Ze hebben echt wel 'softere' albums gemaakt dan GuP. Ik vind 'm in ieder geval niet onderdoen voor deze Moving Pictures, die ik dan ook weer niet tot mijn absolute Rush favorieten reken. Die zijn in de '70's gemaakt.

avatar van Edwynn
Vital Signs geeft alvast een mooie doorkijk op datgene waar Grace Under Pressure vol mee kwam te staan.

Everybody got to elevate from the norm...

Dig je dat, dan dig je Grace Under Pressure ook.

@vielip: je hebt 100% gelijk. Het leek af en to wel of ik de Police hoorde. Vandaar dat ik er zwaar aan moest wennen (zeker i.v.m. AFTK, Hemispheres en Moving Pictures)

avatar van vielip
Ik had Grace under pressure als eerste album van Rush in mijn bezit. Ik hoefde in zekere zin dus nergens aan te wennen. Ja, de albums uit de jaren 70 die ik pas veel later leerde kennen. Dáár moest ik wel behoorlijk aan wennen. Geddy zong toen toch wel behoorlijk anders. Veel meer afgeknepen.

vielip schreef:

Klopt dat kreeg ik dus al mee in 1977. Maar je moet toch toegeven dat Alex veel meer echt soli gaf in die periode? Nu is vaak dat er een solootje in een nummer hoort, maar toen was Alex de grote man hoor.

avatar van vielip
Ja dat heb je al vaker geschreven in diverse Rush topics
Die solo's zal allemaal wel en ik vind de albums uit de jaren 70 ook zeker geweldig. Toch gaat er wat mij betreft niks boven de periode '79-'90. Dus van Permanent waves tot en met Roll the bones zeg maar.

Oké vielip daarin verschillen we dus. Geen punt. Moet kunnen