CocoRosie - La Maison de Mon Rêve (2004)

Pop / Avant-Garde
Label: Touch and Go

1. Terrible Angels (4:10)
  2. By Your Side (4:00)
  3. Jesus Loves Me (3:10)
  4. Good Friday (4:23)
  5. Not for Sale (1:20)
  6. Tahiti Rain Song (3:37)
  7. Candyland (2:56)
  8. Butterscotch (3:09)
  9. West Side (1:25)
  10. Madonna (3:49)
  11. Haitian Love Song (4:56)
  12. Lyla (4:04)
avatar van levenvergeten
CocoRosie wagen een poging je mee te nemen naar hun wonderland, het huis van hun dromen. CocoRosie-land, zo zou je het kunnen noemen. De beelden die ze neer zetten zijn nooit standaard liedjes, misschien eerder wel een soort sfeerbeelden. U ziet het voor zich, wellicht, twee meisjes - die niet persé kinderlijk zijn, maar eerder de spontaniteit van de kinderlijkheid enorm waarderen - samen op een zolderkamer met allerhande speelgoed-objecten sfeerbeelden en liedjes in elkaar knutselen die ze in hun dromen of fantasie hebben gezien, en dus bestaan.

Soms doet de film "The Science of the Sleep" van Michel Gondry me aan dit album denken. Het hoofdpersonage uit die film is een dromer, die het liefst een uitvinder wil zijn. In zijn wereld kunnen de kartonnen uitvindingen echt leven, zoals bijvoorbeeld de TV-Studio. Dat is nou net de link met CocoRosie, alles kan leven. Een roze badeend is misschien gewoon een echt wezen, en misschien zitten wij nu wel in een kristallen kasteel.

Wat ik dan vooral zo prachtig vind aan CocoRosie is de speelsheid waarmee zij de liedjes in elkaar knutselen. Soms horen we ergens verdwaald opera-gezang, danwel een verdwaald geraakt stuk speelgoed dat opeens per ongeluk precies op het juiste moment invalt. Juist dat soort dingen maken het ook erg aangenaam om CocoRosie te luisteren, je bent er constant van bewust dat je ineens een wonderlijk geluidje uit CocoRosie-wonderland hoort.

Heerlijk.

avatar van The Scientist
Ik heb hier gewoon nog nooit iets bij neergezet, terwijl hij toch inmiddels op nummer 3 in mijn top10 staat... toch maar eens doen dan.

De eerste keer dat ik hiermee in aanraking kwam was door de vraag 'Goh Jelle, kun je dat eens voor me branden'... Zo gezegd zo gedaan, en zonder het geluisterd te hebben gaf ik het cdtje aan mijn moeder mee.

Een maand of 2 later kwam ik een keer bij mijn moeder de woonkamer binnenlopen waar ik 2 meisjes nogal vage muziek ter ore hoorde brengen. Geinteresseerd vroeg ik wat het was, en hoe ze hier zo bij kwam. Na een uitlegje en een paar nummers gehoord te hebben besloot ik toch ook zelf maar eens te gaan luisteren.

Wat me er vooral in pakt is het rare en vage, overal geluidjes mee maken en er leuk bij zingen, wat niet eens ergens over hoeft te gaan. Hele lieflijke stemmetjes die eigenlijk vrij eenvoudig tot me doordringen. Eigenlijk is dit helemaal niet mijn soort muziek, maar ik kan er niet genoeg van krijgen.

Hoogtepunten voor mij zijn Terrible Angels, Good Friday, Butterscotch en Haitian Love Songs. Vind de teksten vaak leuk gevonden en ze komen prima uit de verf zoals ze gezongen worden, mooie 5*

avatar van hoi123
Kos schreef:
Klinkt een beetje als amateuristische zolderkamertjes muziek van wat lieve meisjes die iets te veel likeurtjes op hebben, met af en toe wel iets leuks qua melodie, maar bepaald niet bijzonder.
En ondanks je matige cijfer en het laatste gedeelte van je zin, kan ik eigenlijk nauwelijks een betere beschrijving bedenken.

CocoRosie bestaat uit twee zussen die al ruim volwassen zijn. Toch klinkt dit eigenlijk als muziek van 8-jarigen die net de drankkast van papa en mama hebben ontdekt en zich aangeschoten samen hebben verstopt in de kast of in de tuin. Kijkend naar de wereld om zich heen, gefascineerd, naïef en vooral gewoon onvervalst positief. Tekstueel klinkt het ook zo - regels waarin het verschil tussen Sint-Nicolaas en de Kerstman wordt betwist hadden zo geschreven kunnen worden door een zich verwonderend en naïef meisje dat ik zo probeer te beschrijven.

De instrumentatie? Gepast kinderlijk, met boerderijgeluidjes, ontstemde gitaargeluidjes en gefluister of verbaasd gemompel als 'zang'. Niet bijzonder commercieel verantwoord dus, en eigenlijk het perfecte voer voor mensen die apartheid - de andere betekenis - adoreren.

En soms slaat de originaliteit ook wel wat door. Meestal eigenlijk; als dit album in een bui die niet heel hard naar naïviteit en jeugd schreeuwt beluisterd wordt, is het een nogal vervelend samenraapseltje van ondefinieerbare geluiden, speelgoed, gitaartjes en pretenties. Daarom moet dit album niet vaak beluisterd worden; eens in de paar maanden voldoet. Maar dit album maakt eens in een paar maanden de omgeving even een mooie, kleurrijke en wonderlijke plek.