Cult of Luna - Eternal Kingdom (2008)

Zweden
Label: Earache

1. Owlwood (7:40)
  2. Eternal Kingdom (6:41)
  3. Ghost Trail (11:50)
  4. The Lure (Interlude) (2:34)
  5. Mire Deep (5:11)
  6. The Great Migration (6:32)
  7. Österbotten (2:20)
  8. Curse (6:31)
  9. Ugín (2:44)
  10. Following Betulas (8:56)
avatar van andnino
Hij is gelekt ik kon het niet weerstaan en ben gaan luisteren..
Misschien niet zó fantastisch als Somewhere Along the Highway... wél prachtig. Zeker weten jaarlijstmateriaal

Ik heb hem geluisterd.
Ik ben weer overdonderd door deze mannen. Ze maken toch zo'n prachtige Post-Metal.
Inderdaad doet ie net onder aan Somewhere Along the Highway. Maar zeker een goede plaat van deze mannen.
Staat zeker in mijn jaarlijstje.

weenie of ie onder doet. Vind dit zeker veel afwisselender en donkerder ook. Misschien niet zo bikkelhard, maar daar is al het andere materiaal toch al voor, goed die afwisselin. Gebruike ze hier trouwens de 2e drummer, die ze recentelijk live gebruiken? Drumwerk klinkt een stuk afwiisselender, maar kan niet traceren of ze er een 2e bij hebben.

avatar van andnino
Sowieso weinig te traceren van deze band...
Hebben ze op dit album nou een nieuwe zanger? Ik las van niet, maar hij klinkt toch wel behoorlijk anders.

avatar van Alarum
Volgens gebruiken ze inderdaad de 2de drummer ook op dit album.
Grote band dan trouwens, met 8 man sterk.

avatar van snarf349
machtig mooie brul post-metaal.
live spelen ze met 2 drummers, zal in de studio niet echt nodig zijn.

avatar van Alarum
Oke even verhoogd met een half puntje.
Zeer lekker album, hoe vaker ik hem luister.

avatar van Jochempie
Ik luister hem nu voor de eerste keer, en ben bij nummer 9. Wat een fantastische plaat is dit, deze ga ik morgen nog zeker een keertje of 3 luisteren en waarschijnlijk genieten, echt fantastisch muziek. De vorige platen van CoL wisten mij totaal niet te overtuigen, is dit compleet anders of moet ik die nog maar eens herluisteren?

avatar van andnino
Het is wat progressiever en expirimenteler, maar wijkt qua sound niet zó veel af van de voorgangers. Je zou Salvation en Somewhere kunne proberen, de eerste twee albums zijn vooral wat harder en minder afwisselend.

avatar van andnino
Het weet mij tot nu toe nog niet écht te overtuigen... houd het vooralsnog op een 3,5*je (stem nog niet)

avatar van Alarum
Aanraders zijn inderdaad de 2 voorgangers Salvation en Somewhere Along the Highway. Die liggen in hetzelfde straat als dat album. Persoonlijk vind ik Salvation hun beste album/.

avatar van Joy4ever
Ik begin dit album toch de beste te vinden van Cult of Luna. Salvation sprak mij in aanvang het meeste aan maar deze Eternal Kingdom is over de gehele breedte sterker. Owlwood, Eternal Kingdom, Ghost Trail(!!), Curse en Following Betulas zijn dik 5*-en waard. Wat een geweldige band is dit toch!

Word nu een 4*. Indrukwekkend en meeslepend. Misschien ooit nog wel een 4,5*

avatar van jedimaster
Dit album is gebaseerd op een dagboek van een geesteszieke wat ze vonden in hun oefenhok dat maakt het luisteren nog wat leuker.

avatar van essence
Meeslepende pijnlijk goede plaat. Zware kost, maar toch met een open sound. Eén van de topreleases uit het hardere werk van dit jaar!

heb deze een paar keer geluisterd omdat the ocean in hun voorprogramma stond. alles behalve slecht,maar weet me nog niet zo te pakken zoals precambrian dat bv wel doet. mischien komt t nog

avatar van Nakur
Ik ben tevreden over de nieuwe Cult of Luna. Vooralsnog vind ik de twee voorgangers beter, maar dat deerd in dit geval helemaal niet.

ja het kwartje is gevallen een dikke 4

avatar van THEMARSVOLTA
Nakur schreef:

Half mee eens, hij voelt wat rustiger aan, maar tegelijkertijd vindt ik hem moeilijker inkomen dan een Salvation of een Somewhere Along The Highway, een pluspunt.

avatar van andnino
ff mijn recensietje voor zwaremetalen.com plaatsen

Cult of Luna is een band die voor mij inmiddels de status 'heilig' heeft bereikt. Hun uit 2006 stammende meesterwerk Somewhere Along the Highway heeft me letterlijk op handen en voeten door de kamer laten kruipen, en beslaat op het moment de mooie positie van nummer één in mijn lijst van favoriete albums aller tijden. Begrijpelijk dat ik zeer benieuwd was hoe de band dit ooit nog ging overtreffen.

Waar Salvation een puur studio-meesterwerk was, was Somewhere Along the Highway meer een op band gevangen "moment". Deze plaat draaide puur om de emotie, en was dus ook verre van technisch perfect. Eternal Kingdom neigt meer naar Salvation, maar lijkt toch meer te focussen op de luisterbaarheid van de muziek. Hoewel postmetal een genre is waarin het normaal is zonder grenzen te streven naar het creëren van sfeer, brengt Cult of Luna met Eternal Kingdom zijn meest progressieve, maar ook meest luisterbare plaat uit. Het langste nummer beperkt zich tot "slechts" elf minuten, gevolgd door de afsluiter van bijna negen minuten. Passages herhalen zich dan ook niet zó hopeloos vaak meer als op de voorganger(s). De band zet een hoop indrukwekkende kalme (bijna prog) passages neer, en wisselt meer af dan ooit tevoren. Het sludge element is gelukkig (in opener Owlwood bijvoorbeeld) nog wel volop aanwezig, en ook de dreigende sfeer is gebleven.

Tegen twee elementen binnen het nieuwe geluid liep ik echter een beetje op. Ten eerste de klank van de zang, die (hoewel de zanger nog steeds dezelfde is) toch wat aan overtuiging lijkt te hebben ingeboet. Tweede kritiekpunt is het drumwerk, dat soms wel geprogrammeerd lijkt. Vooral tegen het einde van Ghost Trail hindert dit, wat niet wegneemt dat dit samen met Following Betulas, toch wel het meest indrukwekkende nummer van de cd is. Het spectaculaire einde (van Ghost Trail) word op fora en allerhande internetsites met reactiemogelijkheden onvermoeid de hemel in geprezen. Hoewel de term indrukwekkend toch zeker op zijn plaats is, deed het me wel verdacht veel aan Godspeed You! Black Emperor (East Hastings) denken.

In de onderstaande beschrijving die ik ooit eens tegenkwam, heb ik me met Cult of Luna altijd kunnen vinden. De muziek die Cult of Luna maakt laat zich het beste omschrijven als een gigantische ijsberg die langzaam afbrokkelt en zich dan langzaam maar zeker met een donderend geraas op je tere lichaam stort om een complete complete stilte achter te laten. Op Eternal Kingdom is dit echter weg. Geen eindeloze sfeerpassages en gitaarmuren meer, maar veel afwisselender werk met veel regelmatiger rustpunten en geëxperimenteer (zelfs blazers!).

Cult of Luna heeft met hun nieuwe werkstuk absoluut een stap vooruit gezet. Dit is natuurlijk begrijpelijk, maar deze plaat heeft daardoor niet datgene waar ik me bij Salvation en Somewhere Along the Highway zo in kon vinden. Desondanks is Cult of Luna zonder twijfel de meest vooruitstrevende band in het postmetal genre op dit moment, en is Eternal Kingdom een beest van een album geworden.

avatar van Joy4ever
Prachtige recensie Andnino. Hoewel ik Eternal Kingdom het beste album van de heren vind kan ik me toch grotendeels in je verhaal vinden. Ik vind de sfeer op dit album onovertroffen. Vooral het einde van Following Betulas is prachtig. Dat blaasinstrument heb ik weleens voorbij horen komen met klassieke muziek. Vernieuwend zijn ze zeker en binnen het genre is er imho geen betere.

avatar van gherdt
Begint een behoorlijk indrukwekkend oeuvre te worden van deze band. De slepende riffs, het brute gebrul en de prachtige vondsten (trompetten!) gaan erin als ketelapper. Moet hun oude werk weer eens bestuderen om dit in perspectief te plaatsen. Knettert al weken lang regelmatig door mijn speakers. Indrukwekkend!

avatar van Tha)Sven
Ik denk dat deze plaat beter tot zijn recht komt op een LP. Dan is het tenminste een geheel en valt alles mooi samen. Ik vind de plaat trouwens steeds beter worden, vooral de progressieve elementen bevallen me nu wel. Het hele album is doordrenkt met die progressieve sfeer.
Wie weet er trouwens wat meer over het concept te vertellen? Ik had dit namelijk gevonden:
'Eternal Kingdom' is a concept record based around a bizarre diary discovered in the band's rehearsal space, from a mental patient imprisoned for the murder of his wife.'

avatar van andnino
Hoe bedoel je dat het beter tot zijn recht komt op lp? Ik luister het op cd ook altijd als geheel. Is de lp versie trouwens gewoon op twee lp's gezet of ingekort?

avatar van Tha)Sven
Beter geluid vooral en inderdaad verdeeld over twee platen. Ik merk in ieder geval een groot verschil tussen SATH op vinyl en op cd.
Als ik een plaat op vinyl luister ben ik eerder geneigd er voor te gaan zitten. Ff alleen maar genieten en al mijn aandacht richten op de muziek.

avatar van andnino
Ahzo, kan ik me wel voorstellen ja. Denk dat Cult of Luna (vooral op de laatste twee albums) beter tot zijn recht komt op lp. Ik hoop trouwens dat ze op hun volgende album wat minder compact te werk gaan, want hoe goed het ook is, ik zie het niet zitten als definitieve sound.

avatar van THEMARSVOLTA
Wat een fantastische plaat hebben ze toch weer gemaakt, laatste tijd weer een aantal keer gedraaid en heb eigenlijk de neiging om 'm naar een 5* te gooien, wat een muziek, kippenvel bij Ghost Trail, vooral de laatste paar minuten, moment net na de 5 seconden stilte, mooie opener en een eveneens geweldige afsluiter, en dan was er ook nog een nummer waar ik trompetten in hoorde dat ook zo lekker klonk, ik verhoog 'm maar...

5*, 3 zeer sterke platen achter elkaar gemaakt, doen nog maar weinig bands hun na.

avatar van Joy4ever
Ghost Trail blijft een gruwelijk mooi nummer, ik denk zelfs mijn favoriete nummer van COL. Alle kwaliteiten van de heren komen hierin samen. "Past my dreams, all doubt disappeared, my vision became clear".

avatar van Tha)Sven
Het einde van Ghost Trail doet mij altijd denken aan Absent van Rosetta, dat nummer vind ik toch een stuk sterker.

avatar van andnino
Het einde van Ghost Trail doet mij denken aan East Hastings van Godspeed...