Cult of Luna - Eternal Kingdom (2008)

Zweden
Label: Earache

1. Owlwood (7:40)
  2. Eternal Kingdom (6:41)
  3. Ghost Trail (11:50)
  4. The Lure (Interlude) (2:34)
  5. Mire Deep (5:11)
  6. The Great Migration (6:32)
  7. Österbotten (2:20)
  8. Curse (6:31)
  9. Ugín (2:44)
  10. Following Betulas (8:56)
avatar van Tha)Sven
Mha het heeft er wel wat van ja, maar East Hastings vind ik dan een stuk subtieler. Maarja dat is GYBE! he

avatar van andnino
Heb je gelijk in, maar vaak ben ik zo gefocust op de opbouw dat ik niet eens meer doorheb wat voor herrie het in essentie is.

avatar van Joy4ever
Ik weet begod niet hoe Cult of Luna dit meesterwerk nog kan overtreffen. Dat einde van Following Betulas alleen al is te briljant voor woorden. Het titelnummer is ook prachtig. Follow the pack! En laat ik Curse niet vergeten. Man, man, als dat nummer losgaat. Ongekend. The path is taken. The curse received. Ik moet die gasten echt een keer live aan het werk zien. Muzikaal gezien ken ik geen gelijke. En niet vergeten de emotie die ze overbrengen. Onovertroffen. Dikke 5* voor deze Eternal Kingdom.

avatar van Tha)Sven
Vind je deze dan beter dan Salvation EN Somewhere Along the Highway ?

Tha)Sven schreef:
Vind je deze dan beter dan Salvation EN Somewhere Along the Highway ?
Zeker weten! Qua emotie en qua songs vind ik deze Eternal Kingdom het magnum epos van de heren.

avatar van andnino
Ik moet als Cult of Luna fan stellen, dat ik met dit doch fraaie werkstuk niet blij ben met de richting die ze ingeslagen zijn. Ghost Trail is mooi, en Following Betulas kan me wel redelijk beroeren maar ik kan het gevoel niet onderdrukken dat erin geknipt is. Ik vind het allemaal veel te compact, en de emotie kan ik niet bij. Het doet me één keer denken aan het fenomenabele Somewhere Along the Highway, en dat is in Ugin, en dat klinkt nog steeds een beetje 'gemaakt' in de oren.

Als ik Somewhere Along the Highway onderga ik een gevoel van perfectie, hoewel die plaat verre van perfect is natuurlijk. Ik kan de band op dat album gewoon geen moment tegenspreken, en hier laat het voor mij allemaal flink te wensen over. Spijtig, maar geen plek in de jaarlijst voor Cult of Luna, hoe ik ze ook gun.

avatar van THEMARSVOLTA
Verschrikkelijk goed nieuws: Cult of Luna komt 23 maart met hun eerste dvd op de proppen, zie o.a hun officiële site waar een teaser staat.

De dvd zit bij een re-issue van Eternal Kingdom, volgens hun site zal de dvd ook los te koop komen te staan.

THEMARSVOLTA schreef:

Die teaser klinkt vertrouwd goed inderdaad. Koop normaal nooit muziek dvd's, maar dit word wel aanschaf denk ik.

1. Following Betulas
7. Adrift
8. Eternal Kingdom
9. Echoes
10. Dark City Dead Man

Hele toffe setlist, maar ik kan niet ontkennen dat ik 2 nummers mis: Vague Illusions en Dim, verder alleen maar top nummers.

THEMARSVOLTA schreef:

Van mij had er ook nog wel een nummertje van eerder werk (Receiver, The Watchtower, Arrival of Sleep bijvoorbeeld) bij gemogen. Maargoed, dat is gezeur want wat er nu staat is al weergaloos.

Nu nog Nederland

avatar van sander.h
Wederom een erg sterk album.
Het doet inderdaad hier en daar iets rustiger aan dan zijn voorgangers.
Hier hebben ze de neiging om 60 gitaren over elkaar te stapelen (die bij een nummer als Dim op het vorige album een gigantisch mooi effect opleverde) grotendeels weten te onderdrukken. Niet dat dat een mindere plaat oplevert: de onderhuidse spanning is ook hier constant aanwezig. En wat een oor voor detail weer! Bruljant.

Tot nu toe 4*, maar ik hou ernstig rekening met een verhoging.

avatar van Fred Zed
Een paar keer her-beluisteren was nodig om dit album te leren waarderen. Muzikaal is het allemaal dik in orde, mooie arangementen met gelijkmatige opbouw, enkel met die zang heb ik in dit album toch wel problemen, moet dat nu echt allemaal en op ieder nummer van uit de krochten van de Hel komen, satan zit echt met die man zijn stembanden te spelen, eens een keer brullen tot daartoe aan maar als dat in iedere song gebeurd, beginnen die songs op den duur allemaal op elkaar te trekken ondanks de virtuoze instrumentale track op de achtergrond, mixt feelings.
SAtH vond ik persoonlijk beter.
Nu zien dat ik op 10maart binnen geraak in de recyclart.

avatar van Dudeness
Hoe bedoel je, binnengeraakt? Vrees je een overrompeling?

avatar van Fred Zed
Om eerlijk te zijn wel, ben naar isis geweest in de vooruit vorig jaar, gelukkig al tickets op zak. Vrees dat er toen een hoop mensen niet zijn binnengeraakt die geen ticket hadden.

Noot: Als je voor de deur staat vanwege uitverkocht/volzet, kan je nog altijd naar het travestietenbal dat op dezelfde locatie plaatsvind heb ik op de site gelezen. Daar wordt echter niet op prog-metal geswingt, cheers.

avatar van Dudeness
Mja, je zou het wel bij rechte eind kunnen hebben

Was er ook, bij Isis...en zelfs met een kaartje was het nauwelijks mogelijk redlijk dicht bij het podium te komen (heel vervelend voor een bijziende zoals mezelf) . Zaal zat afgeladen vol...

Ik ga dan maar heel heel vroeg vertrekken...

avatar van Dudeness
Goh, was me dat genieten gisterenavond....

avatar van THEMARSVOLTA
Zit nu weer naar dit plaatje te luisteren en het valt mij nu pas op hoe goed Eternal Kingdom is geproduceerd, je hoort zo'n verschil tussen hard en zacht wat ik vaak niet bij andere cds hoor, de harde stukken komen echt met kanonschoten binnen. Neiging om Salvation uit mijn top 10 te halen en deze erin te zetten.

THEMARSVOLTA schreef:
Neiging om Salvation uit mijn top 10 te halen en deze erin te zetten.
Waar wacht je nog op zou ik zeggen .

Ik heb dit album ook weer eens in de herbeluistering gegooid en ik was na afloop nog enhousiaster dan ik al was. Dit is zo een ongelofelijk goed album, echt fantastisch. Het zit zo goed in elkaar. De sfeer op het album, het gebruik van de diverse instrumenten, de teksten. Ongekend. Pijnlijk mooi.

avatar van THEMARSVOLTA
Hm, ia de release van de 're-issue met dvd' weer uitgesteld ofzo?

avatar van THEMARSVOLTA
En vandaag de cd + dvd ontvangen van dis-order.com.

En kan niet anders zeggen dat het concert op de dvd fantastisch is, 90 minuten lang Cult of Luna, wat wil je nog meer. Cool om de 2 drummers te zien rossen.

Fire Was Born:

7. Adrift
8. Eternal Kingdom
9. Echoes
10. Dark City Dead Man

Stereo audiotrack.... geen DD of DTS tracks, prachtige audiotrack!

Half uur aan interviews

3 promo video's

Zijn verder geen bonusnummers toegevoegd aan het album.

avatar van Tha)Sven
Wat voor een prijskaartje hangt er dan aan die DVD ?

avatar van THEMARSVOLTA
12,99, inclusief het album, oftewel cd + dvd. De dvd is niet los te koop in nl, deze is alleen te kop in zweden. Maar wie laat nou een cd + dvd van col liggen voor 12,99, prachtprijs voor een fantastisch band ("ondertussen knalt Finland door mijn speakers..."), wat klinken die gasten toch goed live!

avatar van andnino
Die ga ik waarschijnlijk ook even laten bezorgen dan

edit: zo, besteld

avatar van Joy4ever
Mijn bestelling is ook zojuist verzonden. Ik kan niet wachten!

avatar van Joy4ever
Voor de fans van Cult of Luna is de DVD Fire Was Born echt verplichte kost. Wat een waanzinnig concert. Zo indrukwekkend om die twee drummers aan het werk te zien. Het slot van Following Betulas is echt te briljant voor woorden, kippenvel. Mijn persoonlijke favoriet Ghost Trail is ook weergaloos, vooral het einde als ze helemaal los gaan. Wel moet ik opmerken dat ik de screams van Johannes stukken beter vind dan die van Klas. Kan ook komen door verminderde geluidsweergave op de tweede helft van de DVD. Mede daardoor viel een andere favoriet van mij, Eternal Kingdom, een beetje tegen. Maar goed, dat is dan ook het enige minpuntje. Trouwens maar saai publiek . Het interview vond ik ook interessant. Met onder andere het verhaal achter het nummer Thirtyfour. En nu maar hopen dat de heren een keer ons land aan doen voor een concert. Ik zal er bij zijn.

avatar van andnino
Vorig jaar waren ze er al eens maar potverdorie zeg. Bestel hem eerder dan jij, en ik heb hem nog niet grr

avatar van laboomzaa
Pas ontdekt en het laat me niet meer los...ik wordt compleet met de sfeer meegezogen!

leander?
Van de officiele CoL site:

"The next release from Cult of Luna will be a book. A short story covering the lifes and times of Mr. Holger Nilsson, the full story behind the "Eternal Kingdom" theme. The book will be bilingual, written in Swedish and translated into English. The hardback book includes an audiobook. The narrated versions of this short story is accompanied by newly written C.o.L pieces and soundscapes.

This has been a work in progress throughout the whole 2009. During the last few days we've finally recorded the music and sound parts. We're looking forward to mixing and printing soon.

Title: "Eviga riket"
Format: hardback book/audiobook
Release: Early 2010 (C.o.L Press)"

Nice!

avatar van Fred Zed
Heb me onlangs ook de re- EK-issue aangeschaft enkel en alleen voor de Dvd in bijlage. Deze versie verdiend a fat four en is verplicht voer voor CoL fans. De interviews geven ook wat insight in het reilen en zeilen van het hoopje losgeslagen Zweden.