MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Simple Minds - Neon Lights (2001)

Alternatieve titel: Originals as Played by Simple Minds

mijn stem
2,29 (86)
86 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop / Rock
Label: Eagle

  1. Gloria (3:45)
  2. The Man Who Sold the World (4:08)
  3. Homosapien (4:21)
  4. Dancing Barefoot (3:48)
  5. Neon Lights (4:17)
  6. Hello I Love You (3:32)
  7. Bring on the Dancing Horses (5:52)
  8. The Needle & the Damage Done (4:15)
  9. For Your Pleasure (4:09)
  10. All Tomorrows Parties (3:36)
  11. Being Boiled * (3:51)
  12. Love Will Tear Us Apart * (4:48)
toon 2 bonustracks
totale tijdsduur: 41:43 (50:22)
zoeken in:
avatar
JonnieBrasco
Ik hou van de typerende Simple Minds-synthesizers uit begin jaren '80, en ook van de donkere, doffe, slepende, effectvolle rock uit eind jaren '90, daar ligt het niet aan. Het is hier best terug te vinden, maar zelfs voor een coveralbum zijn de uitvoeringen allemaal toch erg inspiratieloos. Als je voor The Man Who Sold the World (een draak van een versie!) moet terugvallen op het glamgitaartje dat Nirvana gebruikte, tja... Bedenk wat origineels! Leuk om een keertje te horen hoe ze hun favoriete nummers coveren, maar daar houdt het ook mee op... Af en toe heb ik last van koude rillingen tijdens het luisteren van dit album. Flop! 1,5*

avatar
3,0
Half geslaagd album.
Het idee achter het maken van deze cd is leuk.
Gloria, Homosapien, Dancing barefoot, en All tomorrow's parties zijn wel geslaagd. De andere nummers zijn soms niet om aan te horen.

avatar van c-moon
1,0
Zondermeer het slechtste wat de Minds op de mensheid los hebben gelaten. Alleen "Good News For The Next World", dat ik altijd "Bad News" noem, vind ik erger.

Zoals SoundWave & Braco aangeven: het idee is goed... maar..

In een eerdere bespreking van een coveralbum zei ik het al: covers opnemen ok, maar DOE er dan iets mee.

Op dit coveralbum is het op enkele uitzonderingen na, bloedarmoede en wel willen maar niet kunnen troef...

Hoe fantastisch ik het ook vind wanneer Simple Minds Gloria live brengen, zo slécht is de versie op NL. Arme Van Morrisson. Hopelijk heeft ie dat n iet gehoord. The Man Who Sold The World (Bowie), is niet slecht gedaan, maar het voegt niets toe!

Neon Lights (Kraftwerk). Geeuw! (één troost, de coverversie van U2 op één van de recentste singles is al niet veel beter).

Hello, I Love You. Nog zo'n tegenvaller...

Maar het ergste moet nog komen. Blijkbaar zijn ook Jim & Charlie, net zoals ik tevens Neil Young fan. Dus, totzover: OK. Maar Jezus Christus. Wat ze met The Needle And The Damage Done gedaan hebben?!!!! Dit is pure blasphemie, heiligschennis! Je moet het maar kunnen een nummer zo naar de bliksem helpen.


All Tomorrows Parties is niet slecht,maar de versie van Nick Cave & The Bad Seeds op hun "Kicking Against The Pricks" album staat er wel met kop en schouders bovenuit...

Gelukkig zijn er ook enkele lichtpunjtes op dit album.

Ik ben zeer te spreken over Homosapien (Pete Shelley). Zeer frisse en leuke versie. En ook Bring On The Dancing Horses vind ik erg goed gedaan.

Patti Smith's Dancing Barefoot wordt zeer goed gebracht vind ik, en moet absoluut niet onderdoen voor de versies van U2 en The Mission.

En For Your Pleasure (Roxy Music) vind ik zelfs schitterend. Ik zou bijna zeggen: krijg er kippenvel van.

Maar het zal me toch niet overtuigen mijn 2 te upgraden naar meer vrees ik...

Ik zeg dit niet gemakkelijk over een Simple Minds plaat, maar: absoluut niet kopen!

avatar van musicboy
3,5
En toch is dit album zo slecht niet. Het staat wel onderaan in mijn lijstje van Simple Minds, maar ik luister er, hoe zelden ook, graag naar. Een 3,5.

avatar van Hans Brouwer
5,0
musicboy schreef:
En toch is dit album zo slecht niet.

Ik vind Neon Lights een goed album. De echte S.M. fans vinden het wellicht niets, ik mag er graag naar luisteren, geef 4*

avatar van Hans Brouwer
5,0
c-moon schreef:
For Your Pleasure (Roxy Music) vind ik zelfs schitterend. Ik zou bijna zeggen: krijg er kippenvel van.

Ik zeg dit niet gemakkelijk over een Simple Minds plaat, maar: absoluut niet kopen!

De eerste opmerking van c-moon: mee eens
De tweede opmerking van c-moon: toch maar proberen, is zo slecht nog niet!!

avatar van c-moon
1,0
Hans Brouwer schreef:
(quote)

De eerste opmerking van c-moon: mee eens
De tweede opmerking van c-moon: toch maar proberen, is zo slecht nog niet!!


En zo zijn we het een beetje wel, en een beetje niet eens he

avatar van VanDeGriend
2,0
Mm..Ben het vaak eens met C-Moon, zeker over Simple Minds Ook ik moet hier toch afhaken. Imo veruit de zwaktse Simple Minds release ooit.

Edit, zie onder !

avatar van c-moon
1,0
VanDeGriend schreef:
Mm..Ben het niet vaak oneens met C-Moon, zeker niet over Simple Minds, maar hier moet ik toch afhaken. Imo veruit de zwaktse Simple Minds release ooit.


VanDeGriend: je hebt vrees ik me niet goed gelezen
Ik heb dit album redelijk duidelijk afgebroken dacht ik... ik noem het zelfs ei zo na hun slechtste release, maw.. ik denk dat we het dus wél eens zijn

avatar van VanDeGriend
2,0
Ja jeetje...dat krijg je als je net je verslag over OSATS nog eens hebt gelezen en aansluitend een post wilt plaatsen . Daar is waar we het niet eens zijn.

Hier dus wel. Had ook niet anders verwacht

avatar van SirNoodle
2,0
Simple Minds & Duran Duran: samen 1 strijd. Beide bands werden met de grond gelijkgemaakt na het uitbrengen van hun coveralbums/erebetonen (lees: makkelijk geld voor platenfirma + gebrek aan inspiratie bij de groepen), en in grote lijnen was dat ook volledig correct.

Zwak, slappe koffie, ongeïnspireerde covers, enz... maar er staan toch (zoals bijna altijd) ook wat goeie zaken op, hier is dit voor mij heel duidelijk 'dancing horses'. Mooie lange dance-achtige versie, en vrij gedurfd.

avatar van Hans Brouwer
5,0
Hans Brouwer schreef:
(quote)

Ik vind Neon Lights een goed album. De echte S.M. fans vinden het wellicht niets, ik mag er graag naar luisteren, geef 4*
Ik heb vanmiddag "Neon Lights (2001)" in de auto, terugkomend van een zakelijke bespreking, maar weer eens gedraaid . Ik vind de muziek op "Neon Lights (2001)" dermate goed dat ik vanmiddag een aantal keren achter elkaar met veel luisterplezier naar dit album heb geluisterd . Het bericht dat ik ruim een jaar geleden hier heb geplaatst kan ik alleen maar herhalen. Een prima cover album waarop ik muziek hoor, gespeeld door Simple Minds, dat mij meer aanspreekt dan het eigenlijke, originele Simple Minds werk .

avatar
EVANSHEWSON
Een coversplaat; En niet één van de beste... Dancing barefoot is behoorlijk en zo ook Bring on The Dancing Horses... de rest vind ik van veel mindere kwaliteit en allure.

**

avatar van deric raven
3,0
Wat jammer, wat jammer.

Simple Minds hebben in het verleden wel laten zien dat ze met covers zeer goed (Biko van Peter Gabriel) tot goed (Sign O The Times van Prince) uit de voeten kunnen.
Wat ze hier doen met artiesten die hun blijkbaar beinvloed hebben, hadden ze beter niet kunnen doen. Niet dat het allemaal zo slecht is, maar een band die het album New Gold Dream maakte, is echt niet onder geschikt aan Echo & The Bunnymen, welk album Ocean Rain net zo belangrijk was als die van Simple Minds in de jaren 80.
Stop met jezelf kleineren Jim Kerr, is nergens voor nodig.

Het nivo van een Biko of Sign O The Times wordt hier trouwens niet gehaald.

avatar van Rainmachine
1,5
Diep, diep, diep treurig deze release. Hoe is het mogelijk dat een band die platen als Sons & Fascination en New Gold Dream heeft gemaakt met zoiets vreselijks op de proppen komt. Tenenkrommend slecht .....

avatar
Pieter Paal
deric raven schreef:
Wat jammer, wat jammer.

Simple Minds hebben in het verleden wel laten zien dat ze met covers zeer goed (Biko van Peter Gabriel) tot goed (Sign O The Times van Prince) uit de voeten kunnen.
Wat ze hier doen met artiesten die hun blijkbaar beinvloed hebben, hadden ze beter niet kunnen doen. Niet dat het allemaal zo slecht is, maar een band die het album New Gold Dream maakte, is echt niet onder geschikt aan Echo & The Bunnymen, welk album Ocean Rain net zo belangrijk was als die van Simple Minds in de jaren 80.
Stop met jezelf kleineren Jim Kerr, is nergens voor nodig.

Het nivo van een Biko of Sign O The Times wordt hier trouwens niet gehaald.


Ze moeten nu maar eens een cover van 'Sign of the times' van The Belle Stars doen.

avatar van Ayreonfreak
1,0
Dit is voor mij één van de meest diepe dieptepunten van de band. Belachelijk album, en dit is volgens mij gewoon gemaakt om weer wat geld te verdienen. Er zit totaal geen gevoel in de covers en ik kan nergens ergens liefde vinden voor de nummers

avatar
beaster1256
de simple minds en covers zijn als hetzelfde als een glas jack daniels en een amandelkoek , ze passen totaal niet bij elkaar ,

zeer slechte simple minds , waarom covers , geen inspiratie meer mannen ?????

avatar van deric raven
3,0
Ze hadden al vaker covers uit gebracht. Alleen is hier de uitvoering zeker niet altijd geslaagd.

avatar
Sstttt
deric raven schreef:
Wat jammer, wat jammer.
.... dat Neon Lights op deze site zo wordt afgekraakt.

De enige gebruiker op MusicMeter die Neon Lights waardeert is geloof ik Hans Brouwer. Nou Hans hier dan een medestander. Ik kan van Neon Lights net zo genieten als de cover albums van bijvoorbeeld Rush of Toto. Artiesten die zich er niet voor schamen om nummers, die zij mooi vinden of waardoor zij zijn beinvloed, in een eigen jasje te steken. Ik vind het een loffelijk streven en het geeft alleen maar een meerwaarde aan desbetreffende vertolker, in dit geval Simple Minds. Ook voor Neon Lights mijn welgemeende 5*****

avatar
lowriderluuk
Echt niet Simple minds waardig, hoe komen ze erbij achter deze
productie te staan.
Klinkt echt als: Ik wil wel, maar ik kan niet meer !!!

Met "Gloria" meedeinen tijdens een concert is puur voor de sfeer, maar het heeft niets met de SM te maken !!!!!!!

avatar van LucM
1,0
Inspiratieloze covers van overbekende nummers, vooral de versies van "Gloria" (Them) en "The Needle & the Damage Done" (Neil Young) zijn tenenkrommend. Kan een band nog lager zakken?

avatar van c-moon
1,0
c-moon schreef:
Zondermeer het slechtste wat de Minds op de mensheid los hebben gelaten. Alleen "Good News For The Next World", dat ik altijd "Bad News" noem, vind ik erger


Bij nader inzien (april, 2009) schat ik 'Good News For The Next World' toch wel hoger in dan Neon Lights, wat maakt dat bij deze in c-moons boek NL écht wel te boek staat als slechts Simple Mindsalbum ooit...

Ondertussen houden we ons hart vast voor de bonusdisc bij 'Graffiti Soul', genaamd 'Searching for the Lost Boys', jawel: een coveralbum (!).

avatar
lowriderluuk
De diverse Mu-me gebruikers hebben bij de SM album top 5
klik Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De Simple Minds Top 5 Albums
tot op heden aan Neon Lights, Neapolis en Cry en geen enkele punt gegeven.
Cry had ik toch iets hoger ingeschat, hetzelfde geldt voor OSATS.
Alleen c-moon en ondergetekende hebben OSATS in hun SM top 5 staan en omdat dit album toch sporen uit hun beginperiode bevat had ik meer punten verwacht.
Van de "matige"albums wordt mijns-insziens Good News From the Next World aardig op waarde ingeschat (de beste van de rest), er staan toch goede nummers als She is a River en Hypnotised op en is zeker niet hun "slechtste" album.
Neon Lights is zonder twijfel met afstand hun slechtste album en kan de puntloze waardering goed begrijpen.
Naar aanleiding van de beluisterde korte stukjes op simpelminds.com heb ik hoop op Graffiti Soul maar hou m'n hart toch vast vanwege de bonus CD met uitsluitend covers zoals ook op Neon-Lights, als ze bij losse verkoop een cover als afsluiter gebuiken op het basisalbum voorspeld dat niet veel goeds, nog even afwachten, heb uiteraard de "de luxe" versie besteld incl. bonus CD.

avatar van Janz
2,5
Ik heb het commentaar hier allemaal eens zitten lezen. Neon Lights komt er niet best vanaf. Probleem met dit soort platen is dat het gebodene wordt vergeleken enerzijds met het reguliere werk van de uitvoerenden en anderzijds met de originele versies. Dat maakt een artiest die een coveralbum maakt, dubbel kwetsbaar.

Ik ben het er mee eens dat dit album niet tot het beste werk van de Simple Minds gerekend kan worden. Ik ben zelf van de generatie Once upon a time. Hiermee heeft Neon Lights weinig mee van doen. Maar als we nu eens doen alsof we nog nooit van de Simple Minds gehoord hebben en ook de originele versies niet kennen, m.a.w. dat dit een nieuw album is van een onbekende groep. Is het gebodene dan echt zo slecht? Ik vind van niet en waardeer deze plaat met 2,5 *.

Verder ben ik blij dat de Simple Minds de laatste tijd weer goede kritieken krijgen. Ik moet Black & White en de nieuwe Graffit Soul maar eens gaan checken.

Overigens: leuk hoesje. Ik ben van de cassettebandjes generatie. Nog dozen vol op zolder staan...

avatar van Hans Brouwer
5,0
Janz schreef:
Ik heb het commentaar hier allemaal eens zitten lezen. Neon Lights komt er niet best vanaf. Probleem met dit soort platen is dat het gebodene wordt vergeleken enerzijds met het reguliere werk van de uitvoerenden en anderzijds met de originele versies. Dat maakt een artiest die een coveralbum maakt, dubbel kwetsbaar.
Wat ik al eerder berichtte, ik vind dat Simple Minds met "Neon Lights (2001)" een prima album heeft afgeleverd waarop favoriete klassiekers van de heren op een prima "Simple Minds wijze" worden vertolkt. Ik begrijp niet dat "Neon Lights (2001)" zo laag scoort op MuMe. Ik handhaaf mijn "tegenstem" van 4****. Of zal ik er vijf sterren van maken. Dat is mischien teveel van het goede. Dan maar de gulden middenweg: 4,5****

avatar van Hans Brouwer
5,0
lowriderluuk schreef:
Neon Lights is zonder twijfel met afstand hun slechtste album en kan de puntloze waardering goed begrijpen.
Ik kan de puntloze waardering voor "Neon Lights" dus helemaal niet begrijpen. Welke Simple Minds kan mij uitleggen waarom "Neon Lights", door de S.M. liefhebbers, niet wordt gewaardeerd. Want zonder gekheid, "Neon Lights" is het Simple Minds album dat ik verre weg het meest draai. Komt het omdat ik geen uitgesproken Simple Minds fan ben maar de door hun vertolkte covers objectief weet te beoordelen?

avatar van VanDeGriend
2,0
Dat zal ik dan eens even uitleggen

Neon Lights is qua sound,die in vergelijking met het op 1 na slechtse SM album zeer mager is, qua productie, die in vergelijking met het op 1 na slechtste SM album te zouteloos voor woorden is, qua zang en ook nog eens qua songkeuze zo'n beetje het meest waardeloze cover album dat ik ooit gehoord heb. En dat van een band die ik normaal gezien erg hoog heb staan. Jij begijpt niet dat mensen dit een lage waardering geven? Fijn, dat kan en veel plezier er dan mee. Ik daarentegen begrijp weer niet dat iemand dit album daadwerkelijk in zijn cd-speler durft te stoppen en ik begrijp het al helemaal niet als iemand vindt dat dit tot het beste werk van Simple Minds behoort. Close to beweren dat Ijsselmeervogels een betere voetbalploeg is dan Barcelona.

1,5* is nog te veel eigenlijk maar wil verder de zuurpruim niet gaan lopen uithange

avatar
lowriderluuk
Hans, we zijn als SM fan sosimpleminded.com, dus geen idee !
Maar ik vind het fijn dat er nog iemand is die het kan waarderen, hebben ze het niet voor niets gemaakt.

avatar van musicboy
3,5
Het album vind ik ook zo slecht niet als velen beweren. Het behoort wel tot het minste wat Simple minds voortbrachten. Maar nog eens: zoals sommigen er hier over schrijven, vind ik ferm overdreven. Het is gewoon een zijsprongetje, leuk, niks meer en niks minder.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 01:27 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 01:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.