Dynamo Open Air 10th Anniversary (1995)

Metal / Rock
Label: Roadrunner

1. Dog Eat Dog - No Fronts (3:59)
  2. Paradise Lost - Once Solemn (3:05)
  3. Machine Head - Old (6:01)
  4. Biohazard - Punishment (4:47)
  5. Grip Inc. - Paint It Black (2:46)
  6. Type O Negative - Blood & Fire (4:37)
  7. Downset. - Body Cry (4:52)
  8. Fear Factory - Self Bias Resistor (5:13)
  9. Trouble - Till the End of Time (4:09)
  10. Madball - Ball of Destruction (2:13)
  11. Dub War - Gorrit (4:56)
  12. Eleven Pictures - Proof (5:12)
  13. Mental Hippie Blood - Still Pounds (6:44)
  14. Nevermore - The Systems Failing (3:36)
  15. Motorpsycho - On the Toad Again (3:55)
  16. Warrior Soul - Pump It Up (3:14)
  17. Waving Corn - Liefe (3:28)
  18. Tiamat - Whatever That Hurts
Een heel mooi muzikaal document over de hoogtijdagen van de vernieuwing in de Metal. Alle grote bands van die tijd (die ook op een van de meest bijzondere Dynamofestivals stonden) staan erop. Mijn persoonlijk hoogtepunt is wel Paint in Black van Grip Inc.

Naar het einde toe zwakt het album wat af dus daarom 4,5*

avatar van knoltor
Mijn broer had deze cd en ik kan me herinneren dat ie ook de nodige uurtjes op mijn kamer heeft doorgebracht. Ik was destijds helemaal geobsedeerd door een aantal bands van deze cd (Machine Head, Fear Factory, Type O). Nog altijd blijft die periode van midden jaren negentig voor mij een unieke periode, waarin belachelijk veel goeds is uitgebracht.
Weliswaar is het einde wat zwakker inderdaad, toch blijft dit een uitstekend overzicht van waarom die periode zo bepalend was voor de verdere ontwikkeling van de metal.

avatar van vin13
Opvallend dat Motorpsycho hierop staat, altijd lastig te plaatsen.
Grote verscheidenheid voor de omnivore rocker.

i was there in 1995 en het was een geweldig festival.Met bands die na de jaren 80 metal revolutie,de revolutie van metal heeft voortgezet.Denk aan bands als life of agony,machine head,biohazard,paradise lost,type o negative.het was echt een kick om daar te zijn geweest.Top punt was toch dog eat dog met crowd surfing op surf board.Het publiek werd zo gek dat je geen eens meer een kant op kon bewegen,go with the flow heet dat geloof ik.Een ander hoogte punt was nailbomb,het project van Max van Sepultura,was echt een kick optreden.Deze cd is mooi maar gaat niet op bij er bij zijn geweest.

avatar van Fleppie
Ik was er ook.
Vond het leuk, maar verlangde destijds terug naar de jaren '80. Nu verlang ik terug naar de jaren '90.

avatar van Agony
Deze verzamelaar was ik bijna vergeten. Bijna mijn hele "metaljeugd" verzameld op 1 schijfje! Eleven Pictures, Type O, Madball, Biohazard, Machine Head en Mental Hippie blood als persoonlijke favorites.

avatar van Edwynn
Tien jaar Dynamo en dan een ceedeetje met alleen maar hippe jaren 90 meuk. Nog doodgewoon studiospul ook. Ik heb ze voor minder op de brandstapel gesodemieterd. Waar is Stryper? Waar is Toxik? Waar is Death Angel? Waar is Sepultura? Brr, goedkoop onderzettertje. Weg ermee.

Robbiev
@edwynn: Smaakt die azijn een beetje

Voor een echt overzicht van dit legendarisch festival is het wel wat mager, maar wel lekker om terug te horen.
Geweldige tijd gehad toen...

avatar van DargorDT
Goedkoop onderzettertje of niet, deze cd is voor mij wel een soort jeugdsentiment. Ineens zie ik die hoes en de herkenning overspoelt me. Lang in bezit gehad, en veel gedraaid (1995-1999). Toch een soort sterrenensemble van de hippe metalbandjes uit die tijd, ook al valt er genoeg op aan te merken. In die tijd lag er elke drie, vier maanden een nieuwe hits-collectie met Top 40-nummers in de bakken van de FRS. Dit was voor mijn gevoel de metal-variant, met het tienjarig jubileum van Dynamo als alibi.

Geen idee hoe het Waving Corn (wat een naam trouwens), Dub War en Warrior Soul is vergaan. Morgen eens kijken of ik via Spotify deze nummers in de goede volgorde kan beluisteren. Kan ik me gelijk weer twintig jaar jonger voelen, want dit is voor mij wel een cd die echt het gevoel van die jaren terugbrengt.

avatar van freakey
DargorDT schreef:

Waving Corn geen idee, Dub War heet tegenwoordig Skindred en Warrior Soul speelt binnenkort zelfs weer in Nederland. Stonden hier overigens ook niet enkele non album tracks op?

kippenhok
Edwynn schreef:

In mijn herinnering staan hier allemaal artiesten op die optraden op het festival tijdens het jubileumjaar. Het is dus op zich best een complete verzamelaar, maar inderdaad niet een volledig overzicht van wat Dynamo ooit geboden heeft.

Ik heb hem zelf ook een tijdje in bezit gehad, voor het Motorpsycho nummer. Sinds dat op de 4CD re-issue van Timothy's Monster terechtgekomen is, is deze verzamelaar nu overbodig voor mij.

Verder best een fijne tracklist met wat favorieten (Type O Negative, Motorpsycho met name) en wat bands waar ik prima zonder kan (Dog Eat Dog, Biohazard).