Dynamo Open Air 10th Anniversary (1995)

Metal / Rock
Label: Roadrunner

1. Dog Eat Dog - No Fronts (3:59)
  2. Paradise Lost - Once Solemn (3:05)
  3. Machine Head - Old (6:01)
  4. Biohazard - Punishment (4:47)
  5. Grip Inc. - Paint It Black (2:46)
  6. Type O Negative - Blood & Fire (4:37)
  7. Downset. - Body Cry (4:52)
  8. Fear Factory - Self Bias Resistor (5:13)
  9. Trouble - Till the End of Time (4:09)
  10. Madball - Ball of Destruction (2:13)
  11. Dub War - Gorrit (4:56)
  12. Eleven Pictures - Proof (5:12)
  13. Mental Hippie Blood - Still Pounds (6:44)
  14. Nevermore - The Systems Failing (3:36)
  15. Motorpsycho - On the Toad Again (3:55)
  16. Warrior Soul - Pump It Up (3:14)
  17. Waving Corn - Liefe (3:28)
  18. Tiamat - Whatever That Hurts
Een heel mooi muzikaal document over de hoogtijdagen van de vernieuwing in de Metal. Alle grote bands van die tijd (die ook op een van de meest bijzondere Dynamofestivals stonden) staan erop. Mijn persoonlijk hoogtepunt is wel Paint in Black van Grip Inc.

Naar het einde toe zwakt het album wat af dus daarom 4,5*

avatar van knoltor
Mijn broer had deze cd en ik kan me herinneren dat ie ook de nodige uurtjes op mijn kamer heeft doorgebracht. Ik was destijds helemaal geobsedeerd door een aantal bands van deze cd (Machine Head, Fear Factory, Type O). Nog altijd blijft die periode van midden jaren negentig voor mij een unieke periode, waarin belachelijk veel goeds is uitgebracht.
Weliswaar is het einde wat zwakker inderdaad, toch blijft dit een uitstekend overzicht van waarom die periode zo bepalend was voor de verdere ontwikkeling van de metal.

avatar van vin13
Opvallend dat Motorpsycho hierop staat, altijd lastig te plaatsen.
Grote verscheidenheid voor de omnivore rocker.

i was there in 1995 en het was een geweldig festival.Met bands die na de jaren 80 metal revolutie,de revolutie van metal heeft voortgezet.Denk aan bands als life of agony,machine head,biohazard,paradise lost,type o negative.het was echt een kick om daar te zijn geweest.Top punt was toch dog eat dog met crowd surfing op surf board.Het publiek werd zo gek dat je geen eens meer een kant op kon bewegen,go with the flow heet dat geloof ik.Een ander hoogte punt was nailbomb,het project van Max van Sepultura,was echt een kick optreden.Deze cd is mooi maar gaat niet op bij er bij zijn geweest.

avatar van Fleppie
Ik was er ook.
Vond het leuk, maar verlangde destijds terug naar de jaren '80. Nu verlang ik terug naar de jaren '90.

avatar van Agony
Deze verzamelaar was ik bijna vergeten. Bijna mijn hele "metaljeugd" verzameld op 1 schijfje! Eleven Pictures, Type O, Madball, Biohazard, Machine Head en Mental Hippie blood als persoonlijke favorites.

avatar van Edwynn
Tien jaar Dynamo en dan een ceedeetje met alleen maar hippe jaren 90 meuk. Nog doodgewoon studiospul ook. Ik heb ze voor minder op de brandstapel gesodemieterd. Waar is Stryper? Waar is Toxik? Waar is Death Angel? Waar is Sepultura? Brr, goedkoop onderzettertje. Weg ermee.

Robbiev
@edwynn: Smaakt die azijn een beetje

Voor een echt overzicht van dit legendarisch festival is het wel wat mager, maar wel lekker om terug te horen.
Geweldige tijd gehad toen...

avatar van DargorDT
Goedkoop onderzettertje of niet, deze cd is voor mij wel een soort jeugdsentiment. Ineens zie ik die hoes en de herkenning overspoelt me. Lang in bezit gehad, en veel gedraaid (1995-1999). Toch een soort sterrenensemble van de hippe metalbandjes uit die tijd, ook al valt er genoeg op aan te merken. In die tijd lag er elke drie, vier maanden een nieuwe hits-collectie met Top 40-nummers in de bakken van de FRS. Dit was voor mijn gevoel de metal-variant, met het tienjarig jubileum van Dynamo als alibi.

Geen idee hoe het Waving Corn (wat een naam trouwens), Dub War en Warrior Soul is vergaan. Morgen eens kijken of ik via Spotify deze nummers in de goede volgorde kan beluisteren. Kan ik me gelijk weer twintig jaar jonger voelen, want dit is voor mij wel een cd die echt het gevoel van die jaren terugbrengt.

avatar van freakey
DargorDT schreef:

Waving Corn geen idee, Dub War heet tegenwoordig Skindred en Warrior Soul speelt binnenkort zelfs weer in Nederland. Stonden hier overigens ook niet enkele non album tracks op?

kippenhok
Edwynn schreef:

In mijn herinnering staan hier allemaal artiesten op die optraden op het festival tijdens het jubileumjaar. Het is dus op zich best een complete verzamelaar, maar inderdaad niet een volledig overzicht van wat Dynamo ooit geboden heeft.

Ik heb hem zelf ook een tijdje in bezit gehad, voor het Motorpsycho nummer. Sinds dat op de 4CD re-issue van Timothy's Monster terechtgekomen is, is deze verzamelaar nu overbodig voor mij.

Verder best een fijne tracklist met wat favorieten (Type O Negative, Motorpsycho met name) en wat bands waar ik prima zonder kan (Dog Eat Dog, Biohazard).

avatar van milesdavisjr
Uitgekomen op min of meer het hoogtepunt van het festival, rond deze periode trok Dynamo ongeveer 120.000 betalende bezoekers, wat een prachttijden. Wat een monsterklus moet het geweest zijn om vanuit juridisch oogpunt dit verzamelwerkje opgetuigd te kunnen krijgen. Veel bands die min of meer aan het oogsten waren rond deze periode (Dog Eat Dog, Paradise Lost, Machine Head, Biohazard en Type O Negative) kwamen op de bill terecht van het festival en zijn ook op dit schijfje vertegenwoordigd. Het geheel is echter (zoals wel vaker het geval is met dit soort plaatjes) wat wisselvallig van aard, vormt ook geen coherent geheel want varieert van doom tot hardcore en van punk tot aan industrial metal. Toch staan er een aantal genietbare songs op; Once Solemn, Old, Type O Negative leveren prima - hoewel al bekend - songs af. Proof van Eleven Pictures kan mij ook nog wel bekoren. Wat tevens opvalt; wat zijn de panelen in 25 jaar toch veel verschoven en wat hebben de bands toch aan populariteit ingeboet. Hoewel dat bij veel genres nu eenmaal het geval is trekt denk ik alleen Paradise Lost nog volle zalen in het clubcircuit en wellicht Machine Head, de overige bands zijn nooit doorgebroken, zijn opgeheven of vervullen nog maar een hele kleine rol in de marge. Wat tevens opvalt; de programmering was wel erg trendgevoelig; alleen bands als Trouble en wellicht Nevermore waren vanuit muzikaal oogpunt nog relieken uit het verleden. Het hele scala van genres die 'in' waren op dat moment zijn goed vertegenwoordigd. Kortom een charmant verzamelwerkje maar ook niet meer dan dat.

avatar van trebremmit
Dog Eat Dog op Dynamo? Dat paste daar toch helemaal niet, of kwam dat door die hele skate hype toentertijd, volgens mij was daar toen een speciaal podium voor.

avatar van Edwynn
Was in de tijd dat hardcore ineens huge werd. Biohazard en Sick Of It All waren toen ook heel populair.

avatar van trebremmit
Vrienden van mij gingen dat jaar naar Dynamo omdat juist die bands daar stonden, die waren wel van de hardcore en volgens mij stonden er ook nog wat van die punkrock bandjes. Maar Dog Eat Dog was toch meer iets voor Pinkpop of Lowlands, veel minder hard en radiovriendelijker.

avatar van Edwynn
Klopt. Maar werden wel uitgebreid besproken in metalmagazines. Ook gedraaid op Headbanger's Ball enzo.
Kennelijk erg geliefd bij metalheads. Ik vond er ook geen klap aan. Met dat doedelzakje en dat jankstemmetje. Brr.

avatar van trebremmit
Ik vond het toen wel leuk, tegenwoordig is het meer jeugdsentiment.

avatar van milesdavisjr
Op een van de platen van Dog Eat Dog heeft (in mijn herinnering) onze kleine grote vriend Ronnie James Dio als het goed is ook nog een nummer ingezongen. Dat verzin je toch niet; vrolijke huppel hop skate bubbelgum rock van dit bandje vs de drakenspuwende duivelse brulboei Ronnie, wellicht dat daarom enkele metalheads van destijds wel eens een kijkje wilden gaan nemen op 1 van de festivals waar de heren speelden.

avatar van jurado
Dit plaatje bevat tracks van voornamelijk bands die in '95 op Dynamo stonden.
Het werd een wat diverser festival met van die typische 90's bands inderdaad.
Uiteraard was het beter geweest om een verzamelaar te maken met live materiaal van de afgelopen 10 jaar.
Dynamo '95, wat een weekend. Ik heb toen een fantastisch optreden gezien van het Eindhovense 35007, wat niets met metal te maken had natuurlijk. Toch stond de tent vol met spacende metalheads.
Verder waren Trouble in de stromende regen en Type o Negative memorabel te noemen.
Wat waren er veel bezoekers zeg, man man.
Wat een feest.
Mijn oudste zoon heeft het allemaal mee gemaakt, veilig bij mama in de buik.