Run DMC - Raising Hell (1986)

Label: Profile

8. Raising Hell (5:31)
  9. You Be Illin' (3:26)
  10. Dumb Girl (3:31)
  11. Son of Byford (0:27)
  12. Proud to Be Black (3:14)
  13. My Adidas (A Cappella) * (2:32)
  14. Walk This Way [Demo] * (5:26)
  15. Lord of Lyrics [Demo] * (4:30)
  16. Raising Hell Radio Tour Spot * (0:53)
  17. Live at the Apollo Raw Vocal Commercial * (3:28)
MAS
+ 0,5 Hoewel het album 23 jaar oud is klinkt het nog steeds origineel en verfrissend.

avatar van Weirdo Wizzy
Raar dat hier zo weinig stemmen en reacties zijn op een album als deze. Zeker op een site waar veel hiphopliefhebbers toch een beetje prat gaan op echte hiphop (cru gezegd).

Maar dan nog...dit wordt toch beschouwd als één van de grootste klassiekers die hiphopmuziek ooit heeft voortgebracht?

Maar nu over het album zelf! Het is een vermakelijk album. Leuk om die klassieke lines te horen zoals de beginwoorden van Peter Piper. Ook de legendarische crossovertrack Walk This Way blijft goed natuurlijk. De afwisseling tussen de MC's vind ik ook erg leuk. Toch typisch van die tijd, jammer dat ze dat nou nog maar weinig doen. Toch vind ik altijd dat het wel erg veel op elkaar lijkt. Ik vind het wel knap hoe ze met zo weinig middelen zo'n album tot stand weten te brengen, maar ik ben tegelijk ook altijd erg blij dat hiphop zich zo goed heeft doorontwikkeld.

MAS
Doorontwikkelen staat niet altijd garant voor hogere kwaliteit. Ik ben ook blij dat hiphop is ontwikkeld maar puur om het feit om dat er daardoor meer diversiteit is ontstaan. Als alle hiphop de 80's sound had zou het op gegeven moment saai worden. Ik vind het minimale (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) bij dit album en bijvoorbeeld de BDP-albums juist heel vet. Ik vind recentere albums ooit een beetje overgeproduceerd en dat is bij dit album zeker niet het geval. Juist daardoor vind ik dit oprechter en puurder klinken maar ik kan begrijpen dat je daar niet van houd.

Misschien een beetje onduidelijk maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

avatar van VanDeGriend
Onnodige quote verwijderd. Het is echt niet nodig om hele berichten waarop je reageert te quoten als deze direct boven je eigen reactie staan. Verknoeit opmaak en leesbaarheid. Thanks

R&P 1,5?

avatar van RebelINS
Born to rock around the clock!
You can't say I'm not!
And in case you forgot!
I'm the kiiiiiiiiiiiiiiiiiiing of ROCK!!!!!

gruwelijk intro van Hit it Run

Mijn favoriete Hip-Hop album ooit. Ongelofelijk wat voor kwaliteit ze hier neer zetten met de minimale middelen die ze hebben. Elk nummer is stuk voor stuk briljant.

avatar van Shelter
lekkere oldschool hiphop... Jam Master Jay was de meester van dope scratches, vooral hierop.
Favoriete nummers; peter piper (begin met die beat die invalt nice), its tricky, you be illin.

Rene1979
Ik ben af en toe bezig om hele oude platen uit me kast te trekken, te beluisteren en te stemmen hier. Zo ook deze dit is natuurlijk gewoon een klassieker. Toen deze net uitkwam was ik 7 jaar oud en 2 jaar later zat ik als snotneus met een casettedeck Yo MTV Raps en andere hip Hop programma's op te nemen. Run DMC was toen wel een van me favoriete groepen en dit zal ook samen met het eerste album van Cypress een van me eerste aankopen zijn geweest, Dit album zal door veel hedendaagse liefhebbers niet meer zo gewaardeerd worden maar feit blijft dat dit een klassiek oldschool album is. Zeker voor de mensen die in die tijd begonnen met Hip Hop.

Ik vind dus ook eigenlijk dat je op dergelijke album niet hoort te stemmen als je het album niet in de tijd van toen kan plaatsen. Nu is het een gedateerd product dus je kan het niet vergelijken met hedendaagse Hip Hop en daar je stem op baseren dat is fout en respect voor deze pioniers is wel op zijn plaats..

MAS
Daar ben ik het niet mee eens. Als je dit echt niet trekt vind ik dat je dit gewoon een 1 ster kan geven al kan ik me dat nauwelijks voorstellen.

avatar van Nr.4
Hoewel dit album uit m'n geboortejaar komt, kan ik het zeker waarderen. Lekker basic, maar harde producties en toffe raps. Perfection vind ik persoonlijk wat minder, maar verder staat er genoeg classic material op.

avatar van KILLERBEE99
Dit vind ik dan wel weer best leuk in vergelijking met de andere Run-D.M.C. albums...

avatar van Oortrommel
Gezien de groundbreaking My Adidas (fashionstatement én maatschappijkrtisch) al een topplaat, maar daar komt nog eens het (r)evolutionaire Walk This Way bij. Run-D.M.C. stofte een eerdere Aerosmith plaat af om het in een hiphop-jasje te steken, wat gezien hun rock-oriented muziek niet helemaal uit de lucht kwam vallen, en veranderde hiermee de hiphop-toekomst. Voorheen werd hiphop gezien als een hype die uit de ghetto's kwam overwaaien, maar toen hiphop dankzij Run-D.M.C. eindelijk MTV haalde, was de geest niet meer terug in de fles te krijgen. Eigenlijk zou iedere rapper dankbaar moeten zijn voor wat Run. DMC en Jay hebben betekend voor de muziek, maar ik vrees dat anno 2014 weinigen nog realiseren dat het destijds écht een struggle was.

Het is een beetje jammer dat door het overweldigende succes en de legacy van beide tracks de overige nummers wat ondergesneeuwd raken, maar wat staan hier een geweldige tracks op. Voor mij is dit hun één na beste plaat en ik draai deze nog geregeld. Heerlijke muziek.

avatar van Shelter
Ik vind zowel Peter Piper, Its Tricky en you be illin veeeeel beter dan Walk This Way.
Het mengen van rock in hun tracks valt ook wel mee, alleen Walk This Way, Kinf of Rock en wat andere tracks. Voor mij staat Run DMC niet voor de groep die hiphop met rock ging mengen, ze staan voor de eerste positieve hiphop groep en de dope scracthes van Jam Master Jay.
JMJ had echt de art van scratching in zijn vingers, niet scratchen om het scratchen maar echt iets toevoegen aan de sound. Ik heb ze nog live mogen zien met zijn 3-en en dat was echt top!

avatar van niels94
Een erg lekker album! Ik denk wel het beste hiphopalbum tot dan toe, voor zover ik het gehoord heb. Eén van de betere 80's hiphopalbums, zelfs. Lekker energiek en met toffe producties (vooral Peter Piper!). Soms zijn de rockinvloeden alleen wel wat cheesy, en van mij had Aerosmith ook wel weg mogen blijven.

avatar van LucM
Hoewel ik zelden hiphop draai vind ik dat een verdomd lekkere schijf met een portie agressie, energie, humor en vindingrijkheid en Walk This Way vind ik de beste hiphop-single ooit. Volgens mij is dat één van de belangrijkste en invloedrijkste hiphopalbums ooit (Beastie Boys heeft daar duidelijk de mosterd vandaan gehaald). Door Run-D.M.C. en Beastie Boys kreeg ik interesse voor hiphop al was het tijdelijk, die ebde weer weg na de opkomst van de grunge en britpop.

avatar van lennon
Ik ben ook niet zo van dit genre, al vind ik de muziek vaak wel lekker.

Deze band, delasoul en beastie boys zijn daarop een uitzondering. De combinatie met rock en of originele manier van samplen bevalt me bij deze 3.

Dit album is dan ook gewoon meer dan gewoon goed.
Wie weet kom ik door deze 3 ooit nog dieper in dit genre, maar voorlopig geniet ik hier van.

avatar van Funky Bookie
Tsja, deze heren zijn baanbrekend geweest voor het genre. Met de crossover naar rock hielpen ze hiphop doorbreken naar het grote publiek. Ook zonder die crossover is dit echter een monsterlijke plaat. De heren zijn in topvorm en de teksten ijzersterk. Topplaat!