Chris Rea - The Road to Hell (1989)

Rock / Pop
Label: Warner Bros.

1. The Road to Hell (Part I) (4:54)
  2. The Road to Hell (Part II) (4:33)
  3. You Must Be Evil (4:23)
  4. Texas (5:11)
  5. Looking for a Rainbow (8:04)
  6. Your Warm and Tender Love (4:34)
  7. Daytona (5:07)
  8. That's What They Always Say (4:29)
  9. I Just Wanna Be with You (3:41)
  10. Tell Me There's a Heaven (6:04)
  11. He Should Know Better * (4:39)
  12. That's What They Always Say [Rainbow Mix] * (6:43)
  13. 1975 * (4:39)
  14. The Road to Hell (Parts 1 & 2) [Live] * (7:02)
  15. Working on It [Live] * (6:27)
  16. Let's Dance [Live] * (7:25)
  17. Daytona [Live] * (6:38)
  18. Working on It [Extended Mix] * (5:56)

met Michael Brauer

19. Josephine [US Version] * (4:18)
  20. Let's Dance * (4:17)
  21. You Must Be Evil [Live] * (4:39)
  22. I Can Hear You're Heartbeat * (3:27)
  23. Working on It * (4:27)
avatar van Kos
Kos
Vond ik vroeger echt een mooi album. Nu al lang niet meer gehoord.

Dringend herbeluisteren, Kos, echt waar!
Dreigend en somber, prachtig!

fredpit
Bijna vergeten...maar dat is waar ook!!

Chris kreeg een artistieke hergeboorte en zag het ecologische licht..het schijnt overigens,dat hij een hele verzameling oude ferrari's aan dit album heeft overgehouden..

Ook in 89 vond ik dit al een goed album dat ik toch een aantal weekjes in mijn walkman heb gehad.

Leg dat maar eens uit aan vrienden,....Heb je de laatste van Chris Rea al gehoord?..Je bedoelt die gast van driving home for christmas...???

edit: Ik zie dat bij allmusic dit 4.5 ster krijgt.....pffff ik wist dat ik het toen bij het rechte eind had

avatar van jellorum
onlangs ontdekt
mooie muziek om bij weg te dromen , s' nachts op te zetten (vind ik goed passen door de stem van de beste man) of om gewoon luid door je boxen te jagen...
dit vind ik ook uitstekende muziek om op cafe te aanhoren
super is the road to hell part.II en that's what they always say
de rest is gewoon goed tot heel goed

avatar van Lamontagne
jellorum schreef:

de rest is gewoon goed tot heel goed

Ja en dan heb je nog Looking for a rainbow en Texas die zijn gewoon weer SUPER goed

avatar van Lamontagne
Dit is echt een topalbum met die warme stem en mooie produktie.
Goeie nummers met als hoogtepunten Texas en Looking for a rainbow

avatar van Gert P
Redelijk album en persoonlijk vind ik Tell me ithere's a heaven prachtig.
Heb hem wel maar draai het te weinig.

EVANSHEWSON
Lamontagne schreef:
Dit is echt een topalbum met die warme stem en mooie produktie.
Goeie nummers met als hoogtepunten Texas en Looking for a rainbow

Vind ik ook, maar ik ben iets gematigder met mijn points :

****1/2

avatar van musicfriek
Grappig, deze hadden mijn ouders destijds. Laatst weer eens gehoord en ik moet zeggen dat vooral de titelsong tijdloos blijft. Ook de rest van dit album is

Handsome Bill
Wat mij betreft het beste dat de man gemaakt heeft.

avatar van musicboy
10 albums (9 reguliere en 1 verzamel met herwerkste songs) waren voorafgegaan. Maar Chris Rea was nog lang niet uitgezongen. Met 'The Road To Hell' sloeg hij een iets ander pad in, vooral de thematiek werd verlegd: hier niet meteen liefde, jeugdjaren en de zee als onderwerp, wel maatschappijkritische songs. Wellicht is het zijn meest succesvolle album, zeker vanuit commercieel standpunt bekeken. Voor het eerst zag ik een clip vaak gespeeld worden. Die clip was natuurlijk 'The Road To Hell'. Het eerste deel is somber en dreigend, in deel 2 barst de song volledig open. Als we zo door doen, zijn we onze planeet naar de verdoemenis aan het helpen, de weg naar de hel. Heerlijk gitaarspel. Op dit album staat de gitaar veel centraler dan voorheen. De invloed van de tv wordt zwaar op de korrel genomen in 'You Must Be Evil': je moet wel slecht zijn om zulke rotzooi op onze kinderen los te laten. Tien jaar later zal 'The Road To Hell 2' verschijnen, maar dan zal het gaan over de invloed van de computer. Mooi idee, alleen zal het album niet mogen tippen aan dit meesterwerk. 'That's What They Always Say' hoort ook in dat rijtje, uiteindelijk draait het om geld en macht. De dreiging, maar ook een sprankeltje hoop, is er in het wondermooie 'Looking For a Rainbow': mensen op zoek naar een beloofd land, een aards paradijs. Bewondering voor Amerika (natuur, niet politiek) weerklint in 'Texas' en 'Daytona'. Weing liefdessongs dit keer, alleen 'Your Warm and Tender Love' (mooie ballad) en 'I Just Wanna Be With You' (luchtig niemendalletje als afwisseling van een eerder zwaar album) gaan erover. De slotsong 'Tell Me There's A Heaven' is een pareltje: het kind vraagt aan zijn pa of er wel een hemel bestaat, waar al die rotzooi voorbij is. Geen antwoord, wel een troostend en warm nummer. Passende afsluiter: we zijn op de weg naar de hel, maar de hemel biedt redding. Maar toch overheerst doemdenkerij en somberheid: bestaat dat land met de regenboog, bestaat die hemel? De warme stem van Rea doet een beetje geloven in het goede. 5 sterren.

Fraai album van Chris Rea die het met deze plaat over een andere boeg gooide.
Donkerder en langer uitgesponnen songs met de uitmuntende slide als terugkerende zekerheid.
musicboy geeft hierboven al treffend aan hoe het thematisch inelkaar steekt.
Deze aanpak is het meest geslaagde wat Rea ooit deed. Een broeierig sfeertje met een ijzersterke 1e helft van het album.
Het dreigende begin met het uit 2 delen bestaande titelnummer , en het fabelachtige You Must Be Evil , waar hij zich kwaad maakt over wat voor ellende er op de Tv wordt geslingert als zijn kleine dochtertje op een vroeg tijdstip nog kijkt.
Het ruim 8 minuten klokkende looking For A Rainbow , waar hij met veel passie en vernuft naar een climax toewerkt.
Het gedeelte erna is muzikaal iets minder spannend , maar toch van een uitstekend nivo.
De afsluiter Tell Me There's A Heaven is emotioneel en orchestraal.
Zomers klinkt Chris Rea hier al lang niet meer , hij is nu meer een man die de donkere kanten van het bestaan overpeinst.
Artistiek een wezenlijke verbetering.

Handsome Bill
De dynamiek in het album is ongekend, het knalt de speakers uit.
Goed verhaal trouwens Musicboy, prachtig verwoord.

avatar van rudiger
Gisteren heb ik deze gekocht , zat samen met On The Beach in `n dubbel cd .
Het titelnummer hoorde ik vrijdagavond pas voor het eerst en was meteen onder de indruk .
De rest ga ik eens rustig voor zitten , ik had alleen het album Auberge in huis en die is super goed dus het komt met Road To Hell zeker goed .
Ik vind het stemgeluid van Rea zeer aangenaam om naar te luisteren en met de nodige gitaarpartijen zijn alle ingredienten aanwezig.
Stem volgt later .

avatar van Willem12982
mijn buurman draaide het titelnummer laatst en ik heb de lyrics gelijk gegoogled. ik was gelijk verkocht, mooie productie. deed me denken aan een aantal albums van Tony Joe White uit dezelfde periode.

avatar van MisterK
Wat is deze man toch ondergewaardeerd. Fantastisch album. titelnummer is schitterend. Maar ook Texas en Looking for a rainbow vond ik magistraal.

Een dikke 4,5 voor dit album.

Heerlijke cd van Chris Rea. The Road to hell, Daytona, Looking for a Rainbow, zalige nummers.

avatar van rudiger
Wat is dit eigenlijk een geweldig album van de heer Rea .
Er zijn maar weinig albums die van begin tot eind boeien maar deze wel .
Chris heeft een lekker rustig stemgeluid en goede gitaarpartijen .
Misschien omdat het wat op Knopfler lijkt vind ik dit erg goed .
Prijsnummer is natuurlijk de opener .
Dikke 4,5 ster .

Kos schreef:
Vond ik vroeger echt een mooi album. Nu al lang niet meer gehoord.

Dan wordt het wel weer eens tijd joh .
Heb hem net nog even in zn geheel beluisterd , erg goed album .
Lekkere muziek met die kerstdagen.

Alleen heel wat anders dan I'm Driving Home For Christmas rudiger . Mits Rea zich op The Road To Hell bevind natuurlijk .

The road to hell, de dreiging en de sfeer die dat nummer uitstraalt.
Heerlijk.

avatar van Smeerklaas
Een album, dat van begin tot eind boeit. Ik kom zelden zo'n album tegen, maar dit is er toch echt een. Net zoals Bat Out Of Hell en Breakfast in America, hoewel dat natuurlijk totaal andere albums zijn.

Road to Hell part II is voor mij hoogtepunt, maar ook de andere nummers zijn erg goed. Kakt gewoon nergens in. Heerlijk album, draai hem regelmatig.

avatar van Jumpjet
Mijn meest recente aanschaf in het verder compleet maken van de Rea-discografie (ik ben ongeveer halverwege)

Het titelnummer kende ik natuurlijk al, de rest van het album moet ik nog vaker gaan beluisteren. Toch weer licht teleurgesteld door het drumgeluid (ik verdenk de drummer ervan een computer te zijn) maar het warme stemgeluid en fabelachtige slide spel zijn gelukkig prominent aanwezig.

The Road to Hell komt (voorlopig) nog niet in de buurt van mijn Rea favorieten On the Beach, God's Great Banana Skin en the Blue Jukebox. Eerst 'ns 3,5 ster.

avatar van nico1616
Ik ben een grote fan van On the Beach, maar deze valt me toch tegen.
Het begint wel heel sterk met het tweedelige titelnummer, maar daarna komen alsmaar meer matige nummers, waarin vaak dezelfde lyrics tot in den treure worden herhaald.

Zijn stem en gitaarspel verhullen wel enigszins de mindere songkwaliteit waardoor het beluisterbaar blijft.

Het dieptepunt komt op het einde: Tell Me There's a Heaven vind ik een ongelofelijke stinker. Dat soort pathetische gepraat met een kind, ondersteund door een piano en enige orkestrale bombast is echt niet aan mij besteed ...

3* voor de highlights.

avatar van viking1
Maar es weer opgezet heb hem al heel lang in mijn bezit.
prachtig album heerlijk broeierig album de opener is gelijk al top.
Blijf leuk stukje van de nederlandese radio,onderwerp niet zo leuk gaat over ongelukken
En filles intro van t eerste nummer.
Heerlijke donkere stem heeft de man,mooi gitaar geluid.
Dit is het enigste album die ik van chris rea heb ken wel wat van zijn hitjes.
Maar es verder in de man verdiepen en wat ouder werk van hem kopen.
Blijf lekkere muziek,sterke cd dit.

avatar van Jacobgallagher
Inderdaad een over het algemeen schitterende onheilspellende sfeer, maar zware arrangementen, vet aangezet gitaargeluid, fijne leads, donkere bastonen en natuurlijk Rea's ruige schrapende stemgeluid. En al is de opzet wat zwaar, toch herbergt bijna ieder nummer wel een swingende melodie. Schitterend album met bijna geen dieptepunten, of het moet het slotnummer zijn.

Standout tracks:

That's What They Always Say
The Road To Hell (pt 2.)
You Must Be Evil
I Just Wanna Be With You
Looking For a Rainbow
Your Warm and Tender Love

Broeierige ,onheilspellende plaat van Rea.De songs worden wat langer waardoor de slideguitar iets meer ruimte krijgt.Tekstueel spaart Rea niks en niemand en de ecologische boodschap die sommige songs uitdragen zijn anno 2013 nog steeds relevant.Veel van mijn (muziek)vrienden kunnen niks met deze plaat omdat ze hem erg tijdsgebonden vinden.Ik vind het nog steeds prima luisterbaar en geniet er steeds meer van naarmate de jaren klimmen.4 en halve ster

avatar van Ronald5150
Op "The Road to Hell" laat Chris Rea zijn meer donkere en kritische kant horen. Niet alleen qua geluid, want de muziek klinkt dreigender dan ooit tevoren, maar zeker ook tekstueel. Rea snijdt allerlei sociale onderwerpen aan en hierdoor krijgt "The Road to Hell" een sterk maatschappijkritisch karakter. Het wordt echter nergens belerend. Zeker niet als je anno 2013 goed naar de teksten luistert, merk ik dat Chris Rea actueler en urgenter dan ooit klinkt. Ook het gitaarspel van Rea klinkt op "The Road to Hell" intenser dan hiervoor. Zijn typerende slide stijl leent zich hier dan ook uitstekend voor. In combinatie met Rea's warme diepe en raspende stem is het plaatje compleet. "The Road to Hell" is een hoogtepunt uit het oeuvre van Chris Rea en hij laat naast zijn muzikale vakmanschap ook zijn maatschappelijke betrokkenheid horen.

avatar van Clownvis
Zo'n 25 jaar geleden was Chris Rea heel vaak de muziek die mee op vakantie ging. Op 1 of andere manier was het de perfecte muziek in de auto naar onze vakantie bestemming. Op een gegeven ogenblik was Chris in de vergetelheid geraakt en ik raakte mijn CD's van hem praktisch niet meer aan. Tot een maandje geleden werd ik weer geraakt door zijn warme stem, gitaarspel en schitterende nummers. Deze CD spreekt het meest tot de verbeelding waarbij vooral zijn gitaarspel ruimschoots aanwezig is. Hoogtepunten zijn The road to hell part 2, You must be evil en Looking for a rainbow maar eigenlijk zit er haast geen slecht nummer op. Kan niets anders dan een 5 geven. Oh ja, inmiddels weer mijn 4e CD besteld (die ik vroeger ooit eens op LP heb gehad), namelijk Shamrock Diaries.

avatar van Running On Empty
Aardige plaat van Chris Rea die ik onlangs maar eens uit de bakken heb gehaald naar aanleiding van enkele recensies die ik hier las. Maar eigenlijk een beetje te poppy wat mij betreft. Deze haalt het voor mij echt niet vergeleken met zijn meesterwerk Shamrock Diaries en blijft ook achter bij On The Beach.

Ik hang tussen de 3 en 3,5 vanwege het gedrocht I Just Wanna Be with You (3:41) maar Tell Me There's a Heaven (6:04) trekt mij over de streep voor een 3,5