The Connells - Ring (1993)

Label: TVT

1. Slackjawed (4:00)
  2. Carry My Picture (3:57)
  3. '74-'75 (4:38)
  4. Doin' You (3:33)
  5. Find Out (3:31)
  6. Eyes on the Ground (3:03)
  7. Spiral (3:07)
  8. Hey You (3:23)
  9. New Boy (4:39)
  10. Disappointed (5:04)
  11. Burden (3:59)
  12. Any Day Now (2:39)
  13. Running Mary (4:40)
  14. Logan Street * (3:38)
  15. Wonder Why * (3:13)
  16. Living in the Past * (2:43)
avatar van andré
Brrrrrrrr, verschrikkelijk nummer: 74-75

avatar van Kos
Kos
Niks mis mee

Niks mis mee

Kreeg deze CD als verjaardagskadootje. "Niks mis mee" somt het wel aardig op, maar dar is gewoonweg niet goed genoeg. Volgende!

avatar van sq
sq
Ik was deze een beetje vergeten. 74-75 vind ik fantastisch mooi, en was de aanleiding voor aanschaf. Van de rest van het album is me niets bijgebleven. 2 keer gedraaid ofzo, en daarna niet meer.

DutchViking
Sprankelende pop/rocknummertjes, maar wel heel gelikt en commercieel. Toch gaan de nummers niet snel vervelen, bij mij althans. Eerlijk gezegd vind ik 74/75 wel een van de mindere songs, maar niet slecht.

Vind 't wel meevallen met de geliktheid. Nummers zijn wat sentimenteel en soft op z'n Amerikaans, maar uiteindelijk toch heel erg mooi als je bijvoorbeeld van R.E.M. houdt.

avatar van Cerclezot
1,0
Heb deze onlangs gekocht voor 1 euro en dat is ook ongeveer wat hij waard is. Enkel 74-75 is prachtig al de rest varieert van regelmaat tot regelrechtige ramp

avatar van vigil
midnightcowboy schreef:

nou R.E.M. is toch wel een bergje spannender hoor....

AC/DC
Ken eigenlijk alleen maar 74-75 maar dat is echt een prachtig nummer.

EVANSHEWSON
Cerclezot schreef:

Deze muziekgèk betaalde hem destijds iets meer... maar je hebt gelijk, het seventy-four seventy-five liedje is tijdloos mooi, de rest is puur tijdverlies!
1.5 sterretje voor dàt ene prima nummer

avatar van Paap_Floyd
Deze heb ik ook. Lijster het zeer weinig maar '74-'75 vind ik al jaren een fijn nummer moet ik zeggen.

avatar van musicfriek
Dat nummer vind ik nou juist verschrikkelijk saaaaaaai

EVANSHEWSON
musicfriek schreef:
Dat nummer vind ik nou juist verschrikkelijk saaaaaaai

Voor mij is dat een nummer vol heimwee naar mijn jaren zeventig, ik vind dat een prima nummer, het doet me qua sfeer denken aan reuzesongs zoals Dirty Work (Steely Dan), Horse With No Name (America) en héél de plaat Déjà Vu van Crosby, Stills, Nash & Young.

Het is een nummer dat bij mij zowat die "hippietijd" in gedachten terugbrengt, vandaar dat ik dàt zo'n zàààààààlig nummer vind, en met mij velen, gelukkig!

Associaties die je in je hoofd maakt, het is voor elk verschillend natuurlijk!

Ik zie zelfs beelden van het Woodstock festival voor me (1969) als ik dit héérlijke nummer hoor en dan wou ik dat die hippietijd nooit voorbijging!

avatar van Diesel
andré schreef:
Brrrrrrrr, verschrikkelijk nummer: 74-75

Prrrachtig nummer..

'74 '75 is een geweldig nummer(hoewel mijn maten het veel te veel draaien nadat ik het hun heb aangesmeerd) maar de rest is nogal saai... Daarom 3 sterren

mathieudc
'74-'75 is zo een verschrikkelijk goed nummer! Een instant-classic. Dat nummer lijkt uit de tijd van de titel te komen, ik dacht dan ook dat het van rond die tijd dateerde. Hoe dan ook, dat nummer kan makkelijk bij de 100 beste songs aller tijden denk ik, wat mij betreft althans.

stuart
De hoes heeft wel wat met die oranje/paarsige kleuren; verder is het toegankelijke radiopop, maar wat 'mellow' en niet echt bijzonder.

Father McKenzie
De single was héérlijk, deed me denken aan America of iets anders uit de hippiejaren, het klonk echt lekker retro.
Het album, daarvan was ik echt redelijk 10.
Weinig geïnspireerde songs....

avatar van LucM
Het nummer "'74-'75" vind ik ook erg mooi en is een evergreen, maar nadien hebben wij niets meer van The Connells gehoord (dit album is mij verder onbekend). Duidelijk een ééndagsvlieg.

avatar van novalepidoptera
´74-'75 vind ik een heel goed nummer uit 1995 helaas valt de C.D. wat tegen, het is niet slecht maar geen enkel nummer hierop haalt het niveau van '74-'75.

avatar van starsailor
Terecht dat iedereen afgaat op het nummer '74-'75. Onterecht dat deze band afgestempeld wordt als eendagsvlieg (zie het aantal albums wat ze uitgebracht hebben).
Dat het allemaal niet echt goed is kan ik bevestigen, echter het debuutalbum (Darker Days) is een uitzondering. Dit is een steengoed album en nauwelijks te vergelijken met de bagger die ze vervolgens uitbrachten.
Verder is het nummer Scotty's Lament van het album Boylan Heights ook echt een aanrader!

avatar van Dibbel
Ongelooflijk dat deze hier zo laag gewaardeerd wordt.
Blijkbaar heeft iedereen hier alleen maar naar '74-'75 geluisterd en niet naar de rest.
Dit is een verrassend sterke plaat met alleen maar goede songs, waarvan bovengenoemd
'74-'75 nog wel zowat het minste nummer is.
Het ene prachtige gitaar tingeltangelnummer na het andere waarvan Doin'You, Hey You, Disappointed en Burden er nog eens extra bovenuit steken.
Mike Connell (die steeds wordt bijgestaan door George Huntley en Doug MacMillan) heeft een erg prettige stem die mij regelmatig doet denken aan Roger McGuinn.
En steeds weer worden de gitaarliedjes prachtig ingekleurd door een Hammondachtig orgeltje en regelmatig een mandoline.
Aanbevolen voor iedereen die hier (ook terecht overigens) zo hoog opgeeft over bv. The Byrds, The Serenes, Johan, R.E.M. om maar eens wat te noemen.
In die trant dus, maar dan nog melodieuzer en met een hogere feelgood factor.
Ik geef ze niet gauw die 5 sterren, maar nu wel.
Neem hem asjeblief mee als je hem ergens voor weinig ziet liggen, krijg je geen spijt van.

avatar van Supersid
"Die Ene Song Die Iedereen Kent" is fantastisch, verder valt "New Boy" nog goed mee (al heb ik daar een live-versie van waarbij deze versie verbleekt). De rest is naar mijn mening van erg lage kwaliteit. Plaatje om te vergeten, oof om als uitgebreide single te beschouwen. Ik heb de indruk dat veel mensen 'm als koopje hebben aangeschaft, en da's helemaal niet zo verwonderlijk.

avatar van Rogyros
74-75 vind ik een mooi nummer. En daarom heb ik besloten kennis te nemen van dit album. Wat mij bij het beluisteren is opgevallen is dat de overige nummers vrijwel continu dezelfde klank hebben. Steeds hetzelfde gitaartje. Een collega van mij noemde het Friends-muziek. Van die niet onaardige, maar ook nietszeggende klanken. En dat steeds weer. Het hoeft van mij niet altijd puntje-van-je-stoel-muziek te zijn. Gewoon wat achtergrondmuziek kan ook fijn zijn. Maar als ik meerdere keren denk dat ik dit gitaartje en deze drumloop en zo al eerder heb gehoord, alleen de melodie is wat anders, dan denk ik aan creatieve armoede.

Ik denk dat 74-75 een toevallige uitschieter was. Een eendagsvlieg, een band die te weinig in zijn mars heeft om het niveau van hun hit vast te houden. Daarbij aangetekend dat ik andere muziek van deze groep niet ken. Maar gelet op wat ik heb gehoord op dit album, ga ik zeker niet op zoek.

2,5 ster.

Rogyros schreef:
2,5 ster.

Een band die 8 albums uitbracht kun je m.i. niet bestempelen als eendagsvlieg, zoals ik al zei in een eerdere reactie hier. Het is ook absoluut geen band die ik met hand en tand wil verdedigen maar hun debuutalbum is toch een juweeltje en maakt van 74-75 niet eens een uitschieter maar een radiovriendelijk liedje.

avatar van Rogyros
Met eendagsvlieg bedoelde ik ook niet dat ze verder niets uitgebracht hebben. Maar dat ze acht albums hebben gemaakt zegt niks over of ze wel of niet een eendagsvlieg zijn. Want dat slaat natuurlijk op succes (of kwaliteit).

Het komt op mij over dat ze een eendagsvlieg zijn. Ik stel het niet als wetenschap vast. Ik had ook de aantekening geplaatst dat ik de rest niet ken.Ik zal het verder ook nooit weten. Want ik ga geen onderzoek doen. Daarvoor is dit album echt te matig in mijn ogen.

Rogyros schreef:

Die keus is uiteraard aan jou. Maar als je van de Editors als eerste het album Violence zou horen, betekend dat dan ook dat je nooit het album The Back Room zou leren kennen volgens deze logica....tsja.

avatar van Rogyros
Daar heb je een goed punt, starsailor!
Maar er is zoveel muziek om nog te ontdekken en te beluisteren. En er is gewoon niets wat mij nieuwsgierig maakt naar meer bij The Connells. Hooguit jouw enthousiasme over het debuut.