Fish - Field of Crows (2004)

Label: Chocolate Frog

7. Numbers (5:40)
  8. Exit Wound (5:59)
  9. Innocent Party (7:43)
  10. Shot the Crow (6:23)
  11. Scattering Crows (5:07)
avatar van fish
I've seen it all before got a wardrobe full of T's

Rechtstreeks uit The Rookie. Een niet geringe aanklacht tegen alle posterren die middels bepaalde tv-programma's als een komeet stijgen en net zo snel opbranden.

Dit album is ver verwijderd van zijn Marillion dagen. Geen ingewikkelde muzikale structuren, wel veel meer rechtvooruit en de point overbrengen. Hij klinkt fris en gedreven, de productie is helder en vol en dat is een enorme verbetering ten opzichte van zijn laatste twee werken. Fish heeft iets te vertellen en dat is duidelijk.

Geschreven en opgenomen net na zijn scheiding. Hoor het in Shot the craw en Exit wounds.

De liedjes gaan over oorlog, de sluipschutter in Washington, Idols, oude gewoonten enz. Wat vooral opvalt is niet de persoonlijke mening die hij in zijn liedjes verweeft (dat was altijd al zo), maar vooral dat hij z'n schrijftalent weer heeft gevonden. De teksten zijn donker, vol woede, emotierijk, en bovenal, knap geschreven.

Fish heeft al een vol leven achter de rug, meer geld toegelegd op zijn werk dan er aan verdiend, en dit album is dan ook een mooi afscheid geworden. Naar eigen zeggen was dit zijn laatste......

avatar van Zachary Glass
fish schreef:

Mooi bericht

Toen ik dat hoesje zag moest ik meteen denken aan dat laatste schilderij van Van Gogh (het hoesje lijkt er wel verdacht veel op, vind ik). Dat was toch ook Van Gogh's afscheid, nietwaar? (dat afscheid was weliswaar dramatischer)

avatar van Marty McFly
Geweldigde revanche van Onkel Fish na het in mijn ogen ZEER matige Fellini Days (dat door een bizarre geluidsmix ook nog nauwelijks om aan te horen is...). Ik vind dit samen met "Vigil" zijn sterkste studio-album.

avatar van Marty McFly
Volgens mij is de titel van track no. 10 trouwens "Shot the Craw"... dus met "a" i.p.v. "o"...? Zal wel Schots zijn? Dat zoeken we op!

avatar van Saldek
Ik weet niet waar ik het anders kwijt moet. Het nummer waar het over gaat heet volgens mij 'A gentleman's excuses'. Heb ik alleen op tape, en kan het op de albumlijst van deze ex-Marillion niet vinden. Maar goed, ik weet niet al teveel van Marillion en al zeker niet van Fish, maar het vernoemde nummer is mij toch wel een tranentrekker. Wat is dat een waanzinnig mooi nummer zeg, alsof het, beheersd dan wel, echt uit z'n tenen komt.
Bij Marillion kon Fish zich ook helemaal geven (dat weet ik dan nog net wel) maar zo gevoelig heb ik hem nimmer nooit eerder gehoord. Weet iemand van welk album dit nummer dan wel zou moeten zijn? Of is het meeste van Fish wel de moeite waard?

avatar van Waldo Jeffers
komt vanop Vigil In A Wilderness Of Mirrors, & persoonlijk vind ik het meeste van Fish wel leuk

avatar van freddze
Zachary Glass schreef:
Ja, deze hoes is duidelijk een verwijzing naar Korenveld met kraaien, misschien niet hét laatste, maar toch een van de laatste schilderijen die Van Gogh gemaakt heeft..

Wordt het trouwens niet eens tijd voor www.kunstmeter.nl?

avatar van Running On Empty
Zeer genietbare plaat na een reeks zeer teleurstellende albums

avatar van Brunniepoo
Stem van Fish blijft is hier nog best aardig en tekstueel is alles in orde maar muzikaal vind ik er eigenlijk geen moer aan. Om de een of andere reden maakt al op een behoorlijk aantal van zijn platen geen enkel nummer echt indruk, het beklijft allemaal voor geen meter. Misschien moet ik verder solowerk van de beste man maar gewoon opgeven.

Ozric Spacefolk
Goed rockende plaat, wederom. Maar minder coherent dan het trio Sunsets/Raingods/Fellini Days, vind ik...

Al heb je wel weer het idee echt met een band te maken. Fish wordt bijgestaan door Usher/Watson op gitaar, Vantsis op basgitaar Mark Brzezicki op drums en Tony Turrell (ook al weer een tijdje bij Fish) op toetsen...

Toch mis ik John Wesley wel, als gitarist...

avatar van vigil
Brunniepoo schreef:
Stem van Fish blijft is hier nog best aardig

Eigenlijk vind ik dat de stem van Fish op deze cd eigenlijk het minste is in vergelijk met zijn andere studioplaten. Je hoort de sleet er op zitten en hij mist de power (dat is zelfs bij later werk beter). Muzikaal gezien is het niet echt een spannende plaat. Een beetje veel van hetzelfde. Dan hou je zeker nog wel een zeer aardige plaat over maar hij heeft zeker 5 betere. Hoogtepunten zijn voor mij het eerste en het laatste lied.

avatar van Parisa
Fish zijn irritatie, zorgt bij mij op allerlei manieren voor irritatie.

Ozric Spacefolk
Parisa schreef:
Fish zijn irritatie, zorgt bij mij op allerlei manieren voor irritatie.

Dat zou je toch moeten toelichten.

avatar van Parisa
Zijn zang staat me hier helaas minder aan. En hetzelfde geldt voor zijn pinnige, korte schrijfstijl.
Misschien hoor ik Fish liever als gezellige opa verhaaltjes vertellen over vroeger met wat prettige achtergrondmuziek.