Plastikman - Artifakts (1998)

Canada

3. Pakard (12:14)
  4. Hypokondriak (10:34)
  5. Rekall (10:48)
  6. Skizofrenik (5:00)
  7. Are Friends Electrik? + Lodgikal Nonsense (20:26)
Wauw, wat is Rekall een helder geproduceerde track zeg. Mooie diepe synths, vocalsample en sterk ritme. Doet me eigenlijk wel een beetje denken aan de Aphex Twin van SAWI. Tof ook die old school-achtige geluiden.

Sowieso spreekt de atmosfeer van dit album me wel aan, alhoewel ik het wat duisterder klinkende Closer van Plastikman vooralsnog wel een wat intrigerender plaat vindt. Maar goed, het slotstuk hier zorgt ervoor dat ik hier een hele hoge stem op uitbreng. Wat is dat een bloedstollende mooie track zeg. Prachtig!!

avatar van brooklyn
Yep, prachtige track. Nu de rest van de Plastikman-albums nog Herman

avatar van Amicus
Gisteren toen ik het altijd gezellige Haarlem weer eens bezocht zag ik dit album in een muziekzaak liggen.... nou ja liggen, hij stond pontificaal tussen de nieuwste releases.

Plasticman is voor mij geen onbekende, ik heb hem vaak voorbij horen komen op mixtapes en met de gedachte dat ik die avond de beruchte voordrink avond moest organiseren. ( voordrink avond is hier in Assendelft een prettige sfeer creëren doormiddel van genoeg drank, comfortable zitgelegenheid waar er nog ouderwets gerookt mag worden en natuurlijk goede muziek).

Thuis kwam ik er tot mijn grote schrik al snel achter dat dit helemaal geen nieuw album was gewoon al wat jaartjes meegaat, geen probleem dacht ik SAW van AT klinkt ook nog steeds relevant.

De avond begon... en na Crystal Castles dacht ik......Plasticman !!!, mijn nieuwe verovering.

Om eerlijk te zijn het was echt minder, de beats gingen verloren de structuur van de nummers drongen niet door en wat vond ik
Hypokondriak een rotnummer, naar mijn idee een miskoop, stelletje verkopers dit album bij de nieuwe releases zetten... stelletje HONDEN.

Na eent flinke nacht doorhalen begon ik aan mijn dagelijkse Zondag ritueel ( 2 broodjes kroket en sinds kort eridevisielive, AZ maar Ajax ).

Later in de avond vond ik nog een een mooie fles Chablis en kwam op de rare gedachte om dit album nog een kans te geven....

En wat was mijn eerdere gedachte fout over dit album zeg, weliswaar gebruikte ik nu mijn koptelefoon en was mijn Grolsch vervangen door een goed glas Chablis Cru 1999...maar toch...

Toen de eerste tonen door de koptelefoon doordringden was ik opeens compleet verkocht, die Nihilistische sfeer met erg goede goede dance invloeden, of was het andersom

Ik snap nog steeds niet waarom deze plaat gisteren niet echt pakte, misschien is dit zo'n album wat je echt alleen met het liefst een koptelefoon op kan waarderen of viel hij gewoon na CP verkeerd ?

Ik heb nu de laatste Burial opstaan maar die onderbreek ik nu graag om dit album samen met met mijn half lege/volle fles Chabis voort te zetten

Wat komt Pakard na 1 minuut al lekker los zeg, mooie beat. Ben benieuwd naar de rest.

tuktak
5 sterren voor deze plaat van hawtin in zijn muzikale hoogtij. 10 jaar oud deze shit, maar vergeleken met de meuk van nu nog steeds ongenaakbaar. energiek, eenvoudig, afwisselend, ritmisch, en met een opbouw die getuigt van zo ontzettend veel gevoel, dat maakt dit tot de beste plaat van hawtin onder zijn alias plastikman.

avatar van sander.
Zonder meer een van de meest briljante techno die ik ken.

Hij doet iets met die TB-303 waardoor ie lijkt te praten. Ritmes die over 20 jaar nog steeds even dansbaar zijn. Strings (allemaal FM trouwens) die de juiste hypnose dragen. Effecten maken deze plaat, maar ze staan nooit op de voorgrond. Subtiele echo's, een rustige galm, minimaal maar uiterst doeltreffend. Deze plaat dwingt je soms om te bewegen, precies zoals dat plastikmanpoppetje ook doet. Je kunt er gewoon naar luisteren in je bed, maar als je een keer ergens op tijd moet komen met de fiets is het ook erg handig. Ik weet niet wat het is. Het heeft rust en een enorme energie tegelijkertijd.

avatar van Thelonious Monk
Ooooh ja, oooh ja. Richie heeft het weer geflikt. Vanaf ik "Psyk" hoorde, wist ik dat het goed zat. Nog niet alles knn beluisteren, maar op dit moment toch al 4*. Hawtin is en blijft god.

avatar van Paap_Floyd
Nee, vanaf Psyk?? Korridor is ook zo vet!!!