Rammstein - Sehnsucht (1997)

Duitsland

7. Spiel mit Mir (4:45)
  8. Klavier (4:22)
  9. Alter Mann (4:22)
  10. Eifersucht (3:35)
  11. Kuss Mich (Fellfrosch) (3:30)
  12. Engel [English Version] * (3:57)
  13. Du Hast [English Version] * (4:25)
MetalDex
Ploppesteksel schreef:

"boenk".

Ik vind dit juist een heel goede plaat, met van die echte Rammstein-nummers zoals ik ze graag heb:
Laichzeit, Wollt ihr das bett in flammen sehen? & Der Meister zijn daar ook (volgens mij) goede voorbeelden van. Je zegt ook nog 1 van de zwakste.. welke vind jij dan sterk & welk is de zwakste? Ik kan ze allemaal hebben, misschien zal dat nog veranderen, maar momenteel ben ik nog geen beu.

Du Hast vind ik inderdaad ook een van de zwakste Rammstein-nummers. (Vooral die Engelse versie )
Verder staat dit album vol met juweeltjes: Bestrafe Mich, Eifersucht, Sehnsucht, Spiel Mit Mir, Klavier Bück Dich is een beetje populair, maar live echt een knaller!
Waar Herzeleid buiten enkele genialen nummers (die Ploppesteksel al noemde) een paar zwakke momenten kent is Sehnsucht één brok genot (als enige minpuntje dan Du Hast).

Ik vind dit veruit het beste album van Rammstein, maar dat is mijn persoonlijke smaak. Kuss Mich vind ik het slechtste nummer van het album en eifersucht vind ik het refrein niet sterk van, de muziek daarentegen wel. De rest van de nummers van dit album vind ik allemaal toppers van Rammstein!

Bobiej
animalkrullie schreef:
Goed album.
Lekkere heavy metal
Zelfs duits kan aardig zijn (taal wel te verstaan)

Duits is een perfecte taal voor de muziek van Rammstein, kijk maar naar de duitse versie van Du Hast op www.youtube.com[/url], zul je zien dat die veel sterker is dan de Engelse versie die op de site staat.

Bobiej
Nu heb ik dit album ook maar eens geluisterd, weinig indrukwekkends. 'T is gewoon lekker beuken en leuk om af en toe te luisteren. Du Hast is het ultieme R+ nummer voor mij, en Bück Dich komt op een verdiende 2e plaats.

avatar van relentless
mijn favo plaat van rammstein 5.o buck dich bestraffe mich en du hast zijn de top

En ook mijn favoriete Rammstein plaat ook al luister ik het bijna nooit meer (ik denk dat mijn metal periode een beetje over is) Sehnsucht blijft toch beter dan "Mutter" en "Reise Reisse". Maar vooral nostalgie en de heerlijk beukende gitaren en teksten maken er nog een 3,5 sterren van!

Oh trouwens mijn favoriete Rammstein nummer staat hier ook nog op "Klavier" namelijk!

avatar van relentless
mike gozer makker Sehnsucht heerst ben het eens met mike

du hast, bestrafe mich, spiel mit mir,sehnsucht, buck dich!!! heelijke hersenloze rammers. even afschakelen van alles wat burgerlijk is... leuke van rammstein is dat ze op een bijna kinderlijke manier proberen om de maatschappij te shockeren, word ik vrolijk van! jammer dat er weinig meer te shockeren valt tegenwoordig. daarom snap ik dat ze een andere weg ingeslagen zijn. ik blijf dit het lekkerste album vinden.

avatar van kaztor
Ben nu Herzeleid en deze weer eens aan het beluisteren....

Wat beukt dit toch heerlijk weg!
Hierna werdt het toch wel wat minder, hoor, maar ik hou ze altijd nog in de gaten. Ze blijven toch een van de leukere bands.

Kadafi
Rammstein blijft een geval apart voor mij. Wat is het nou in hemelsnaam? Echt keiharde metal vind ik het niet (zoals ik altijd heb gedacht) bij het horen van dit album. Soms heb ik wel behoefte aan een pauze, omdat het behoorlijk op fors tempo doorgaat.

Ik word vrolijk van de veelvoudigheid aan stijlen die ze in dit album hebben verwerkt. Het doet mij deugd een combi van scheurend gitaarwerk met electronische housebliepjes te horen. En dat Duits, ja het klinkt niet mooi, maar wel gaaf, het is potverdorie duidelijke taal. Dit is de eerste plaat die ik van Rammstein heb gehoord. Ben benieuwd of de rest ook de moeite waard is. 3,5* voorlopig voor Sehnsucht.

Kadafi schreef:

Het is Industrial rock in de lijn van bands als KMFDM en Ministry. Tenminste wel het eerste album Herzeleid en deze Sehnsucht, het latere werk is wat meer 'normale' hardere Rock.

Ik heb dit album trouwens al een tijdje in bezit, maar ben pas kort geleden begonnen dit album vaak te luisteren. En dit is wel een lekkere CD zeg. Ik hoor Rammstein toch het liefst op industrial beats met daarboven op hard gitaarwerk, en daar is op Sehnsucht geen gebrek aan. Sehnsucht, Tier, en Buck dich zijn mn favorieten. De riff en beat van Du hast doen me trouwens denken aan een softere versie van Ministry's, Just one fix.

avatar van winterstorm
Helemaal per ongeluk leren kennen: te lui om een krakende gestoorde radiozender van de autoradio te halen en ineens klonk tussen het gekraakt en geruis 'Du hast'. De dag erna het ceedeetje gekocht en grijs gedraaid. Lichtgrijs.

avatar van winterstorm
Kadafi schreef:

Het is zeker geen geval apart, ze hebben de kaas op een clevere manier gestolen bij industrialbands. En inderdaad, Duits is een verrekt coole én koele taal bij dit soort muziek.

Geweldige rammstein plaat, betere kun je niet vinden!

Zoals het Rammstein betaamt...ronduit prachtig

avatar van notsub
Rammstein is één van mijn favoriete bands. De combinatie van dynamische ritmes, heftig gitaarwerk en als slagroom op de taart de machtige Duitse teksten zijn ook op deze CD een groot genoegen om naar te luisteren. Sehnsucht, Engel, Du Hast en Küss Mich zijn hier het leukst. Gewoon hard aanzetten en meeschreeuwen maar.

avatar van Sir Spamalot
Tweede worp van deze Duitse Industrial Metal band en weeral een voltreffer. Ik vind het onmogelijk om bij Rammstein stil te blijven zitten: de vuist vliegt de lucht in en het hoofd begint op en neer te gaan. Prachtig geluid overigens: alles vooraan hard in de mix. Het blijft een recept dat weinig veranderingen duldt, maar toch hoor ik hier genoeg op om het interessant te houden. Topbeukers: Sehnsucht, Tier, Eifersucht. Zoals gewoonlijk geef ik geen zier om eventuele bonusnummers: ze stonden niet op de originele cd die ik heb en ik mis ze ook niet.

PriestMaiden
Opvolgend album is nog beter, maar deze is ook helemaal de max! Dit album vind ik beter dan Herzeleid. Het titelnummer en Du Hast zijn echt topbeukers en zeer goed.

ElsenaarMetal
Ben net een beetje Rammstein aan het luisteren, het enige nummers die ik ken van dit album zijn: Engel en Du Hast, engel vindt ik echt Super strak en Du Hast vindt ik wel aardig, behalve dat de coupletten nergens op slaan.

Du, Du hast,
du Du Hast
Du Du hast Du hast mich

Anyway, zal eens kijken of ik ergens een aardig Rammstein album voor een leuke prijs op de kop kan tikken.

avatar van Rumour
ElsenaarMetal schreef:
Du Hast vindt ik wel aardig, behalve dat de coupletten nergens op slaan.

Du, Du hast,
du Du Hast
Du Du hast Du hast mich

Hm, misschien moet je de coupletten (en het refrein erna) eens uitluisteren voordat je op de skip-knop drukt...

Knap hoe Rammstein onderwerpen als sex (sodomie, incest), dood en moord kan verwoorden in al dan niet dubbelzinnige en soms zelfs diepgaande, poëtische teksten. En dat in de rauw klinkende Duitse taal ondersteund door een soort mix van metal en techno maakt het voor mij een interessant geheel waar je ook gewoon hersenloos los op kunt gaan.

avatar van hank2
Rumour schreef:

Ja ik vroeg me af waar Du Hast nou over gaat, heb met mijn steekolenduits wel een idee, maar ben wel benieuwd.

avatar van Dexter
Het begin is een woordspeling: 'Du hast (mich)' (je heb (me)) of 'Du hasst (mich)' (je haat (me)).
Het einde van het couplet eindigt met 'du hast mich gefragt'. Die vraag luidt, volgens het refrein, 'Willst du, bis der Tod euch scheidet, treu ihr sein für alle Tage?', de Duitse versie van de trouwbelofte. Till antwoordt dan heel subtiel: 'Nein!'.

avatar van hank2
Dexter schreef:
Till antwoordt dan heel subtiel: 'Nein!'.

Kijk hier heb ik wat aan, bedankt voor de moeite. Toch wel vrij geniaal gedaan dan.
Nu begrijp ik de clip ook beter, daar wordt ook wel duidelijk nein 'gezegd'.

avatar van metallica1997
zeer goed album
vooral de nummers buck dich & spiel mit mier

als ik zou moeten waarderen per nummer zou ik dat zoo doen

1sehnsucht 5*
8klavier 4*
9alter mann 4*
10eiffersucht 4*
11kuss mich 4*

Ik vind Sehnsucht tot nu toe het beste van rammstein. Het klinkt niet zo enorm herhalend als Herzeleid (hoewel het dat soms wel is) en het heeft niet dat enorm commerciële wat ze later wel haden (imho). Ik heb alleen van Du Hast nooit echt gehouden, en het is ook een skipper gebleven tot nu toe. Voor de rest vind ik het een enorm goed album.

avatar van kaztor
Als die ongelofelijk vette Monster-Riff van Bestrafe Mich inzet gaat hier het dak eraf!

de twee minste zijn 'eifersucht' en 'kuss mich' (althans, dat vind ik), voor de rest is dit één van hun beste platen!

Het beste album van Rammstein

Alle nummers op dit album zijn gewoon goed, geen langzame nummers ( klavier half ) en veel keyboard geluidjes erdoor heen waardoor het allemaal heel leuk en orgineel klinkt

avatar van Sanderzzz
Tweede album van Rammstein en een zeer goede. Het verschil met het debuut zit dat er in dit album meer variatie wordt aangebracht in de nummers en dat is voor mij toch wel een lust voor het oor.

Het album Sehnsucht begint met (rara) Sehnsucht. Vind ik al meteen één van de betere nummers die er op dit album staan. Het gejodel en de lekkere keyboard beats maken dit nummer toch wel een lekkere song om naar de luisteren.

Vervolgens horen we het prachtige nummer Engel. Eén keer luisteren is al voldoende om dat fluitgeluidje heel de dag in je hoofd aan te horen. Heerlijk gitaarwerk en de plotse tussenkomst van de vrouw is zeer mooi om aan te horen. Ook het keyboardwerk na het refrein dat wordt herhaald voor de tweede keer , is prachtig.

Tier vind ik dan het eerste mindere nummer van het album. Het doel van dit nummer kan ik maar niet achterhalen. Het nummer is te veel van hetzelfde en Till zingt jammer genoeg met opzet vals (zo vind ik dat toch). Ook jammer is dat ze geen lekkere solo hebben gemaakt voor de gitaar, maar een zacht tussenspel van de keyboard om dan weer over te gaan tot het refrein. Jammer.

Het album wordt dan weer goed met Bestrafe Mich. Heerlijk gitaarwerk (één van de mooiste op dit album) en mooi gezongen met een heerlijke ironische tekst. Keyboard in het midden van het nummer is ook leuk.

Du Hast is mijn favoriet op dit album. Simpel maar geniaal ! De simpele tekst die zoveel betekent ; het simpele gitaarwerk dat je toch maar blijft appreciëren en het geweldige keyboardwerk maakt van dit nummer één van de beste Rammsteinsongs ooit gemaakt.

Bück Dich is HET stampnummer van het album. Lekker rommelig en hard. Niet het beste, maar zeker ook niet het slechtste nummer op dit album.

Spiel Mit Mir vind ik dan weer leuker dan Bück Dich. Mooi opbouwend begin, leuke keyboard sound doorheen de muziek en simpele maar meesterlijke lyrics.

Klavier vind ik ook een geslaagd nummer. Vind ik veel mooier dan Seemann door de jungle-achtige geluidjes die ik tijdens het nummer opvang. Ook zeer mooi gezongen door Till.

Daarna zwakt het album jammer genoeg sterk af :

Alter Mann is niet slecht ; maar is ook niets speciaals en dat geldt ook voor Eifersucht.

Küss Mich is botweg het slechtste nummer op dit album. De cartoonachtige geluidjes is niet mijn ding.

Al bij al een zeer goed album van de Duitse heren. 4*