Rammstein - Sehnsucht (1997)

Duitsland

7. Spiel mit Mir (4:45)
  8. Klavier (4:22)
  9. Alter Mann (4:22)
  10. Eifersucht (3:35)
  11. Kuss Mich (Fellfrosch) (3:30)
  12. Engel [English Version] * (3:57)
  13. Du Hast [English Version] * (4:25)
  14. Du Riechst So Gut '98 * (4:24)
  15. Stripped * (4:26)
  16. Rammstein [Eskimos & Egypt Radio Edit] * (3:41)
  17. Du Hast [Remix by Clawfinger] * (5:24)
  18. Spiel mit Mir [Live] * (5:22)
  19. Laichzeit [Live] * (5:14)
  20. Wollt Ihr das Bett in Flammen Sehen? [Live] * (5:52)
  21. Engel [Live] * (5:57)
  22. Asche zu Asche [Live] * (3:24)
  23. Spiel mit Mir [2023 Mix] * (4:47)
avatar van wizard
Dit album was mijn kennismaking met Rammstein, en ik vind het nog steeds een van hun beste albums.
Sehnsucht weet het harde, ruwe gevoel van voorganger Herzeleid vast te houden, maar door tegelijkertijd wat kleine details als toetsen of het fluitje en de vrouwelijke zang in Engel, zijn de nummers beter geworden. Ik ervaar het album daardoor als veel minder monotoon dan Herzeleid.
Weliswaar is niet elk nummer even sterk (Bück Dich bijvoorbeeld vind ik wat minder, en ook Bestraffe Mich hoef ik niet heel vaak te horen), maar echt zwakke nummers staan er niet op Sehnsucht. Uitschieters zijn wat mij betreft Alter Mann, Engel en Tier.

Op Sehnsucht klinkt Rammstein hoekig, bijna militaristisch, in ieder geval heel erg strak. Dat levert een goed album op, dat ik echter weinig draai. Een nummer, of een paar nummers, tussendoor vind ik wat makkelijker te behappen dan een heel album.

3.5*