Hans Zimmer and James Newton Howard - The Dark Knight (2008)

Duitsland / Verenigde Staten
Score
Label: Warner Bros.

1. Why So Serious? (9:14)
  2. I'm Not a Hero (6:34)
  3. Harvey Two-Face (6:16)
  4. Aggressive Expansion (4:35)
  5. Always a Catch (1:39)
  6. Blood on My Hands (2:16)
  7. A Little Push (2:42)
  8. Like a Dog Chasing Cars (5:02)
  9. I Am the Batman (1:59)
  10. And I Thought My Jokes Were Bad (2:28)
  11. Agent of Chaos (6:55)
  12. Introduce a Little Anarchy (3:42)
  13. Watch the World Burn (3:47)
  14. A Dark Knight (16:15)
  15. Bank Robbery (Prologue) * (5:23)
  16. Buyer Beware * (2:55)
  17. Halfway to Hong Kong * (3:43)
  18. Decent Men in an Indecent Time * (2:50)
  19. You're Gonna Love Me * (4:51)
  20. Chance * (3:33)
  21. You Complete Me * (4:50)
  22. The Ferrries * (9:56)
  23. We Are Tonight's Entertainment * (5:37)
  24. A Watchful Guardian * (6:45)
  25. Why So Serious? [The Crystal Method Remix] * (5:30)
  26. Poor Choice of Words [Paul van Dyk Remix] * (6:14)
  27. Gunpowder and Gasoline [Mel Wesson Remix] * (4:33)
  28. Rory's First Kiss [Ryeland Allison Remix] * (6:03)
totale tijdsduur: 1:13:24 (2:26:07)
avatar van thomzi50
Hoe gaat zo'n proces van samen een score maken eigenlijk in zijn werk? Wisselen de mannen af qua nummers, of doen ze het echt samen? Dat laatste lijkt me erg moeilijk werken namelijk.

neo
Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn. Het is alleen wel handig om elkaar goed aan te voelen. De preciese details van deze samenwerking weet ik niet, maar het verdelen kan op vele manieren. Soms worden verschillende componisten voor verschillende stukken aspecten gebruikt van een film. Neem Last of the Mohicans waarbij Trevor Jones de eerste helft scoorde en Randy Edelman de tweede. Maar ook kan de ene componisten de actiestukken doen en de ander de subtielere emotionele stukken, wat volgens mij wel een beetje bij het Howard & Zimmer duo van toepassing is.

Bij duo's is het vaak dat beiden afzonderlijk aan het schrijven zijn en dan continu elkaar aanvullen en elementen van elkaar overnemen. De een verzint een thema wat de ander dan gebruikt voor een bepaalde scene waar deze net mee bezig was. Het is continue elkanders werk aanhoren en weer verder gaan. Kort gezegd.

avatar van thomzi50
Ik doelde met dat 'moeilijk zijn meer op scores als LOTR, The Sixth Sense, Star Wars of het eerste Batman-deel; scores die nogal leunen op één motief (of een paar motieven) en verder niet bijster veel bieden. Dat is hier, op het eerste gehoor, niet het geval.

Volgens mij is het maken van een score van een sequel film wel moeilijk. Zoiets bleek uit het interview met Zimmer & Newton Howard. Maar ik denk dat het inderdaad meer is wat neo zegt. De componist maakt het deel waar hij goed in is, al zitten er bij deze score tracks waar je echt beide componisten in terug hoort. Ik meende ook dat dit stond in het interview dat ze beide een wat eigen deel deden. Zimmer was bezig met Why So Serieus bijvoorbeeld. Howard meer met de emotionele drama dacht ik.

Bij bijvoorbeeld het eerste Batman deel denk ik dat ze echt samen liedjes hebben geschreven. Samen achter een piano, elkaar aanvullen en elementen op en aanmerken. Daaruit blijkt ook wat je noemt het leunen op één motief, thomzi50.

avatar van Albus Dumbledore
James Newton Howard en Hans Zimmer hebben wederom een mooie score geleverd voor Batman Begins' vervolg: The Dark Knight. Ik ben heel benieuwd hoe de muziek in de film verwerkt is, maar als album opzich is het een hele mooie score. Mijn favoriete nummers waren toch wel: Blood On My Hands, Like A Dog Chasing Cars, And I Thought My Jokes Were Bad en A Dark Knight. Alhoewel laatstgenoemde bij mij van slechte kwaliteit was. Die zal ik dus een keer opnieuw gaan downloaden.
Wat mindere nummers vond ik toch wel de behoorlijk lange aanloop van Why So Serious, A Little Push vond ik ook niet geweldig en I Am The Batman viel me ook tegen.
Maar: mooie score en ik weet nu gelukkig al dat het met de filmmuziek goed zit in The Dark Knight.

Mijn precieze gemiddelde: 4,07 - 4 sterren.

JohnWilliams schreef:

Waar haal jij de Limited Edition vandaan als ik vragen mag?
Want misschien is dat ook een tip voor mij dan. Ebay soms? of Amazon.com?

De site zelf. Daar kun je ze bestellen.

Zojuist de film gezien. En echt, deze score is zo goed, ik heb mijn 4,5 sterren veranderd naar 5! De muziek is erg goed in de film verwerkt. Ik zat erg vaak met kippenvel in de bioscoop, en dat kwam niet door de beelden. Al is de film ook erg goed. Nog even en de regular en limited edition beide liggen op me deurmat, en de film zal over 3 maanden volgen.

avatar van JohnWilliams
De Tracks 2 en 3 zijn geweldig. Track 3 is helemaal in dat Newton Howard sfeertje, gewoon echt geweldig!

supper mooie soundtrack. maar ik had niet anders verwacht van Hans Zimmer & James Newton Howard. spijtig dat ik de film nog niet gezien heb. dan zal hij nog mooier zijn.

4.5* omdat ik de film nog niet gezien heb een half * minder.

avatar van JohnWilliams
Het Theme van The Joker waar ik niet zo laaiend enthousiast over was is goed hoor! (Why So Serious). Echt heel erg eng eigenlijk, in de film past het zo goed...zo'n onheilspellend gevoel...je weet dat hij (the joker) er aan komt. Maar ik houd het op 4*...misschien over een paar weekjes 4,5*. Maar nu dus nog 4*.

avatar van Florsi Florsa
Fijn dat je ons op de hoogte houd, Mitchell.
Theme van The Joker?

avatar van JohnWilliams
Ik schreef er ook achter: Why so Serious.
Dat is zijn Theme. Steeds als hij komt hoor je die enge lange noot (wat veel weg heeft van een metro geluid of een snelle auto in de verte) echt knap bedacht!

avatar van stuntman_jasper
Ok, welk persoon heeft ''Guess who Batman (Fuck you very much)'' van Lily Allen aan de tracklijst toegevoegd?

Beetje raar, he?

Een geweldige soundtrack die me nog meer aansprak dan die van Batman Begins (en die vond ik al goed!).

Ik heb heel Danny Elfman geen seconde gemist. Zijn theme past ook helemaal niet hierbij, Zimmer en Howard hebben gewoon een hele goede score neergezet die past bij de film...duister, mysterieus, chaotisch (vooral de theme van the joker; why so serious).

Mijn favoriete tracks:
I'm Not A Hero
Harvey Two-Face
Like a Dog Chasing Cars
Introduce a Little Anarchy
A Dark Knight

Hoewel ik toch ook de heldentheme uit Batman Begins (Molossus 0:40) terug had willen horen in die vorm...hoe hij hier is verwerkt in Introduce a little anarchy en Like a dog chasing cars is werkelijk geweldig!

Hans Zimmer en James Newton Howard zijn een geweldig duo! En solo zijn ze ook allebei steengoed!

Mijn #1 - Hans Zimmer

avatar van The Scientist
Even een overbodig lange quote verwijderd die vrij onnodig was omdat het bericht er direct boven staat.

1,0
Hans Zimmer blijft voor mij dé filmcomponist (al is de Pool met de onschrijfbare naam van 'Bram Stoker's Dracula' ook getalenteerd), maar hier heeft hij iets gemaakt waarvan ik het niet koud of warm krijg. In dat opzicht past het natuurlijk bij de film...

@complicated: Elfman mis je natuurlijk niet. Deze serie Batman films heeft buiten de personages immers nul komma nul gemeen met de pareltjes van Tim Burton.

neo
Onschrijfbare naam? Gewoon een een paar keer achter elkaar schrijven en je vergeet het nooit meer.

winterstorm schreef:

Ik vind de Burton en Schumacher films echt niks vergeleken met de nieuwe serie van Nolan. Elfman heeft een goede theme voor ze neergezet...maar daar blijft het dan ook echt bij. En een theme alleen die gewoon niet past bij de nieuwe serie.

Als ik je comment zo lees heb ik het gevoel dat je nooit de hele soundtrack hebt geluisterd.

Het blijft natuurlijk smaak, maar ik ben het met complicated eens.

avatar van Thunderball
Deze vanmiddag aangeschaft en ik zit hem nu te beluisteren.

Bij een eerste luisterbeurt vind ik hem goed, maar niet super. Tijdens het kijken van de film leek de muziek meer indruk te maken.
Er zitten hele mooie tracks bij zoals nr 14 wat nu opstaat en al een tijd lang door de speakers komt, maar feitelijk is ook dit weer gewoon het maintheme, wat al voor Begins was gecomponeerd en dus niet echt een nieuw iets is.

Ik geef hem voor nu een ruime 3,5 ster.

Thunderball schreef:

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Aangezien deze theme ook in Like a dog chasing cars en Introduce a Little anarchy voorkomt, kan je wel zeggen dat dit de main theme van The Dark Knight is. Inderdaad, als je goed luistert is dit gebasseerd op de main theme van Batman Begins. Maar het is weldegelijk anders en nieuw.

Luister daarvoor naar:

avatar van Thunderball
Ga deze soundtrack steeds beter vinden. Ik draai hem iedere dag wel een keertje. Ik verhoog dan ook mijn waardering naar vier sterren.

avatar van stuntman_jasper
Deze score heeft inderdaad een lekker replay gehalte

complicated schreef:

Goed, ook filmsmaken kunnen verschillen en ik heb nou eenmaal een behoorlijke boon voor Tim Burton. En hetzelfde geldt voor Hans Zimmer. De soundtrack hoor je natuurlijk per definitie als je de film bekijkt, al is dat weer net iets anders dan het nadien nog eens te beluisteren. Het valt me op dat ik steevast de Zimmer-meesterwerken herbeluister, maar nog zelden de cd ervan aanschaf, in tegenstelling tot vroeger. Te vaak werd ik bij een soundtrack 'ontgoocheld' door de tragische, stille melodietjes. Beetje een uitzondering hierop is de soundtrack van Gladiator.

avatar van JohnWilliams
Ik koop juist té veel score's en soundtracks.
Het is nu een té grote hobby geworden.

Zojuist de Limited en Regular edition ontvangen... en ja, de Limited is mooier. Maar jammer dat het een digipack is

JohnWilliams schreef:
Ik koop juist té veel score's en soundtracks.
Het is nu een té grote hobby geworden.

De soundtrack van 'The Peacemaker' al gehoord? Aanrader!

Ik weet niet of het mag, maar http://www.musicmeter.nl/album/131243
is ook zeker een aanrader!

winterstorm schreef:

In dit geval is dat eigenlijk niet waar. Een aanzienlijk deel van de soundtrack is niet te horen in de film, waardoor je stem voor de score hier misschien niet gerechtvaardigd is. Ik vond het verschil tussen de film- en de albumversie dan ook opmerkelijk groot.