Boudewijn de Groot - Het Beste Van (1990)

Label: Mercury

1. Strand (2:33)
  2. Een Meisje van Zestien (3:03)
  3. Vrijgezel (2:27)
  4. Welterusten, Mijnheer de President (2:35)
  5. Naast Jou (3:31)
  6. Testament (3:18)
  7. Zonder Vrienden Kan Ik Niet (1:52)
  8. Het Land van Maas en Waal (3:02)
  9. Verdronken Vlinder (2:29)
  10. Beneden Alle Peil (3:11)
  11. Picknick (3:34)
  12. Mensen Om Me Heen (5:54)
  13. Eva (3:05)
  14. Prikkebeen (4:17)

met Elly Nieman

15. Als de Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen (3:27)
  16. Jimmy (3:58)
  17. Tante Julia (2:52)
  18. Moeder (3:55)
  19. Of Niet Soms (2:54)
  20. Travestie (3:58)
  21. Wegen (2:09)
  22. Een Tip van de Sluier (4:59)
  23. De Kinderballade (4:14)
avatar van Nicolage Rico
Mijn favoriet blijft toch wel "verdronken vlinder". Verder heeft de cd veel leuke nummertjes, die het vooral bij de ouderen onder ons goed doen.

De teksten zijn verder erg origineel en goed bedacht. Let eens op het nummer "Zonder vrienden kan ik niet". Elk beginletter van een zin, vormt een naam (per couplet). Nou, dan moet je toch wel onder invloed van drugs zijn geweest om zoiets te schrijven.

3,5 sterren.

avatar van Jools
Zoiets heet een Acrostichon, net al het Wilhelmus.
Komt toch wel vaker voor dunkt me.

avatar van Nicolage Rico
Jools schreef:
Zoiets heet een Acrostichon, net al het Wilhelmus.
Komt toch wel vaker voor dunkt me.

Je hebt gelijk wbt die Acrostichon, maar dat wil niet zeggen dat de teksten vaak briljant zijn, geholpen door een bepaalde drug.

avatar van the viking
Inderdaad een prachig album met briljante teksten !
Suggestieve berichten als zou Guus Meeuwis een waardig opvolger van Boudewijn de Groot zijn deponeer ik bij deze naar het rijk der fabelen(mag zelfs nog niet eens z'n schoenveters strikken)
zijn sieraden voor het leven ! 4.5*

avatar van Hans Brouwer
the viking schreef:
Welterusten, Mijnheer de President,Testament,Verdronken Vlinder.Beneden Alle Peil,Prikkebeen en een Tip Van De Sluier zijn sieraden voor het leven ! 4.5*
En Jimmy natuurlijk niet te vergeten!

avatar van the viking
Die kan er ook bij Hans evenals Als De Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen !

avatar van Bighead
Testament blift m'n favoriet.

Maar het is indrukwekkende verzameling liedjes van deze Nederlands troubadour..

avatar van Jan Wessels
Mooi overzicht van de Groot's oudere werk. De teksten van Nijgh zijn altijd wat bizar en de Groot weet er fantastische melodiën bij te bedenken. Naast de bekende hits staan er ook een paar nummers op die me ook altijd wisten te boeien: Picknick en Mensen om me heen. Deze verzamelaar was lang voor erg weinig te verkrijgen. 4,0

De vondeling van Ameland, had er wel op gemogen, wat mij betreft. Ik hoorde laatst trouwens het Engelse origineel van Eva, maar ben vergeten welke artiest/nummer het was. Wie weet het?
Denver/Donovan, wellicht?

avatar van beruk
Nou, ik heb gezocht maar Eva lijkt een De Groot, nijgh original. Ik heb voornamelijk gezocht op sites met gitaartabs en daar vind ik een andere eva van het orkestje genaamd orgy.....

Feeder
Eva is van Nijgh en De groot hoor ! Ben ik 500% zeker !

avatar van c-moon
Koffie schreef:
Denver/Donovan, wellicht?

De vondeling van Ameland werd pas in 2004 opgenomen, dus die kan onmogelijk op een verzamelaar van 1990 staan

c-moon schreef:

Wou ik ook al zeggen !

avatar van c-moon
Feeder schreef:
Eva is van Nijgh en De groot hoor ! Ben ik 500% zeker !

Inderdaad!

Er zijn natuurlijk wel meer songs met die naam, en zelfs twee Eva's zijn van de Groot, de oudste met Nijgh en Eva uit '96 tekst van Harm Schepers...

Er is ook nog Eva van Nicolas Lens (Vlaamse kleinkunstenaar),...

c-moon schreef:

En dat van 'Eva', nu begin ik toch te twijfelen, misschien verwarde ik het met Nee Meeuw (Donovan).
^2

Koffie schreef:

^2

Ja, dat krijg je natuurlijk na jouw zoveelste kopje koffie

Feeder schreef:

Ja, dat krijg je natuurlijk na jouw zoveelste kopje koffie

D-ark
Geweldige verzamelaar. Niks op aan te merken

avatar van kaztor
Strand = Ik, een jaar of 15 met makkers in Spanje.

Heel herkenbaar.

wcs
Welterusten, Mijnheer de President is een supernummer waarmee boudewijn bewijst een soort nederlandse bob dylan te zijn die echt knappe nummers weet af te leveren, 1 van de weinige nederlanstalige artiesten waar ik naar luister

avatar van FunkStar
Voor mij is dit pure jeugdsentiment. Mijn moeder draaide de nummers van Boudewijn erg vaak en dus ken ik veel van zijn nummers!

Mijn favorieten zijn: Meisje van 16, Meester Prikkebeen, Verdronken Vlinder, Jimmy en het mooie Als de rook om je hoofd is verdwenen..

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Ik verschiet er zelf van hoeveel nummers ik toch wel kende van deze Boudewijn de Groot, blijkbaar wist ik niet dat hij zoveel Nederlandstalige klassiekers heeft geschreven. Je ziet, een mens is nooit te oud om bij te leren. Teveel favorieten om op te noemen, maar Jimmy blijft natuurlijk een lekker nummer samen met ... (noem ze zelf maar op).

Dwerg Hippoliet
Een prachtig album met alle klassiekers van Boudewijn De Groot.

avatar van musician
Prima overzicht van het eerste deel van de carriere van Boudewijn de Groot.

Ik zou haast zeggen: hiermee heb je alle hoogtepunten wel gehad (ik ben geen liefhebber van de top 2000 kraker Avond), maar dan doe ik waarschijnlijk Boudewijn de Groot te kort.

Toch staat deze cd wat mij betreft zo stevig als een huis, onvervalste Nederlandstalige klassiekers die maar zelden zijn overtroffen, misschien dat Ramses Shaffy een imposantere carriére achter de rug heeft maar goed, Boudewijn de Groot heeft heel wat klassiekers gebracht.

Favorieten: Als de rook om je hoofd is verdwenen (zinderende cover uit 2009 van 't Vrije Schaep!), Verdronken vlinder en Welterusten Mijnheer de president.

avatar van Lord Flashheart
Amerika heeft Bob Dylan, Duitsland heeft Reinhard Mey, Frankrijk had George Brassens en België had Jacques Brel. Maar wij hebben Boudewijn de Groot!

Hij blijft toch één van de beste liederen schrijvers ter wereld en zijn oeuvre kan zich zeker meten met de groten der aarde. En deze verzamelaar is daar een prima overzicht van. Dikke 4****.

The Oath
Lord Flashheart schreef:

Onder 'wij' mag je gerust het hele Nederlandstalige wereldbevolking plaatsen. Boudewijn de Groot wordt hier ook als groot artiest gezien.
Brel is van over de grens. Ik ken enkel 'ne me quitte pas' En daar zal het bij de meeste hier wel ophouden.

avatar van Lennonlover
Wauw! Die teksten, prachtige melodieën. Gewoon TOP!

avatar van wizard
Dit album is voor mij jeugdsentiment. Niet dat ik erbij was toen Boudewijn de Groot z’n klassiekers schreef, maar tijdens het spelen met Lego het ik dit verzamelalbum erg veel gehoord. Als ik het album nu opzet, kan ik zo’n beetje alle teksten wel weer meezingen. Die teksten zijn nu trouwens beter te snappen dan toen ik tien jaar was.

Als ik kijk van welke albums de nummers op dit album afkomstig zijn, vermoed ik dat de eerste drie albums van De Groot mij het beste zullen bevallen: na Als de Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen komt er nog slechts sporadisch een nummer voorbij dat ik aardig vind, daarvoor vind ik zo’n beetje elk nummer goed. De uitzondering hier zijn Mensen Om Me Heen, dat een beetje op m’n zenuwen werkt, en Het Land van Maas en Waal. Vroeger vond ik dat een erg leuk nummer, volgens mij hebben we het ook nog eens met muziekles op de basisschool behandeld, nu vind ik het een beetje kolderiek overkomen. Los daarvan staat zo’n beetje elk nummer, ook na ruim 45 jaar, nog steeds overeind. Zelfs Welterusten Meneer de President klinkt nog steeds urgent en relevant.
Tijdens de eerste vijftien nummers op dit album buitelen de hoogtepunten over elkaar heen, maar Strand, Vrijgezel, Testament, Verdronken Vlinder, Eva en Prikkebeen springen er voor mij bovenuit.
Vanaf Jimmy worden de nummers stukken minder. Of Niet Soms en Een Tip Van de Sluier zijn aardig, hoewel dat laatste nummer me te lang opgerekt is, en alleen De Kinderballade vind ik écht sterk.

Misschien dat ik me over een tijdje maar eens aan Voor de Overlevenden of Picknick moet wagen.

4.0*