Elton John - Greatest Hits 1970-2002 (2002)

Label: Mercury

1. Your Song (4:03)
  2. Tiny Dancer (6:16)
  3. Honky Cat (5:13)
  4. Rocket Man (I Think It's Going to Be a Long Long Time) (4:42)
  5. Crocodile Rock (3:55)
  6. Daniel (3:54)
  7. Saturday Night's Alright for Fighting (4:54)
  8. Goodbye Yellow Brick Road (3:14)
  9. Candle in the Wind (3:50)
  10. Bennie and the Jets (5:23)
  11. Don't Let the Sun Go Down on Me (5:37)
  12. The Bitch Is Back (3:45)
  13. Philadelphia Freedom (5:20)
  14. Someone Saved My Life Tonight (6:44)
  15. Island Girl (3:43)
  16. Don't Go Breaking My Heart (4:35)

met Kiki Dee

17. Sorry Seems to Be the Hardest Word (3:50)
  18. Blue Eyes (3:32)
  19. I'm Still Standing (3:05)
  20. I Guess That's Why They Call It the Blues (4:46)
  21. Sad Songs (Say So Much) (4:13)
  22. Nikita (5:47)
  23. Sacrifice (5:08)
  24. The One (5:55)
  25. Kiss the Bride (4:25)
  26. Can You Feel the Love Tonight (4:05)
  27. Circle of Life (4:55)
  28. Believe (4:50)
  29. Made in England (4:53)
  30. Something About the Way You Look Tonight (4:03)
  31. Written in the Stars (4:19)

met LeAnn Rimes

32. I Want Love (4:39)
  33. This Train Don't Stop There Anymore (4:42)
  34. Song for Guy (5:08)
  35. Levon * (5:23)
  36. Border Song * (3:23)
  37. Lucy in the Sky with Diamonds * (5:57)
  38. Pinball Wizard * (5:17)
  39. True Love * (3:34)

met Kiki Dee

40. Live Like Horses * (5:08)

met Luciano Pavarotti

41. I Don't Wanna Go on with You Like That * (4:32)
  42. Don't Let the Sun Go Down on Me [Live] * (5:48)

met George Michael

43. Your Song * (4:24)

met Alessandro Safina

44. Sorry Seems to Be the Hardest Word * (3:29)

met Blue

45. Are You Ready for Love * (3:30)
totale tijdsduur: 2:37:23 (3:27:48)
Hele mooie cd. Uiteraard vol met veel bekende hitsmaart voor mij zijn toch daniel en song for guy op dit moment de uitstekers. Heerlijk om hem op volume 10 ongeveer te beluisteren. Creert een relaxt zweertje

Het is een mooie cd en Daniel is een pareltje. Sommige dingen zijn natuurlijk wat pover, maar ja, Elton doet toch zijn best hé.

avatar van titan
titan (crew)
Wat uit deze cd duidelijk naar voren komt is dat Elton in zijn beginjaren veel beter was. De eerste cd scoort daardoor makkelijk 4*, terwijl ik de tweede cd net 3* geef.

avatar van starbright boy
Zeker in zijn echte begintijd. De beste nummers zijn eigenlijk de eerste zeven, acht van deze cd.

Ben ik het met je eens. Na zijn beginjaren is hij steeds maar weer gaan voortborduren op hetzelfde. Ik kan ook echt niet een heel album van hem achter elkaar luisteren. Ik vind die piano steeds weer een beetje hetzelfde klinken, daar word ik echt moe van. Er zijn natuurlijk uitzonderingen: Saturday Night's Alright For Fighting is geweldig en in dat nummer is eindelijk die piano een stuk meer op de achtergrond.

avatar van avdj
Crocodile Rock is mijn favoriet. Verder ben ik het grotendeels met Music4ever eens. Een heel album is voor mij ook teveel van het goede. Daarom is deze verzamelaar wel welkom voor mij.

Heb er even een halfje erbij gedaan, van 3,5 naar 4.
Als ik de tracklist zo nog eens bekijk zie ik dat er gewoon een aantal wereldnummers opstaan. Ik vond 'Daniel' trouwens een lange tijd niet bijzonder en nu vind ik hem super!
Maar Crocodile Rock blijft mijn favoriet!

avatar van monique
heerlijk album alleen mis ik ''cry to heaven'' uit 1986 op dit album voor de rest niets dan lof voor elton john

avatar van Jan Wessels
Deze dubbelcd werd verleden zomer op een braderie in Meppel gratis weggegeven door een telefoonverkoper. Originele geremasterde versie! Ik kende natuurlijk EJ wel maar eenmaal aan het luisteren was ik verrast dat ik zoveel nummers kende. Niet dat ik ze nou allemaal zo geweldig vind maar een aantal nummers zijn zeker de moeite waard (bijv. Song for Guy, I'm still standing). Een aantal andere skip ik snel door (Nikita, Candle in the wind). 3,5

EVANSHEWSON
De enige compilatie die je echt nodig hebt, als je Elton (en Bernie) genegen bent. Nou ja, hun muziek dus.

Het beste komt vooraan; Tiny Dancer is misschien het allerbeste nummer wat Elton ooit schreef met zijn kompaan Taupin.

De eerste cd is de sterkste. Véél tijdloos materiaal;

Vanaf de jaren tachtig maakte Elton kut-elpees, nou, vaak toch, de bezieling van zijn jaren zeventig albums (vaak topklasse) was weg, hij kon nog wel af en toe een prima single afleveren.

Al bij al geef ik toch de maximumscore omdat dit zo'n kompleet cariëreoverzicht is, en urgent is in iedere collectie muziek waar plaats is voor het betere singer-songwriterswerk.
5 stars for the Dame!
*****

avatar van musicfriek
De volle mep is mij iets teveel van het goede. De 2e cd is kwalitatief toch echt stukken minder. In tegenstelling tot velen vind ik Sacrifice ook een prachtig nummer van hem. Maar velen kunnen het niet meer horen vanwege Sky Radio-gehalte, lekker belangrijk ook eigenlijk.. Verder prima verzamelaar 4*

avatar van LucM
Dit is wel de meest complete compilatie van Elton John en daarnaast heb ik ook een bonus-CD met 9 nummers.
Deze zanger/pianist en singer-songwriter behoort beslist tot de meest succesvolle artiesten in de pophistorie.
De jaren '70 waren duidelijk de beste periode van Elton John en dat hoor je op CD1, waar louter sterke nummers op staan. "Your Song", "Crocodile Rock" en "Goodbye Yellow Brick Road" zijn mijn favoriete nummers van Elton John.
Gedurende de jaren '80 en '90 vond ik het minder worden al bracht hij nog steeds sterke singles uit zoals "I'm Still Standing" en "Sacrifice". "Can You Feel the Love Tonight?" uit de Lion King-tekenfilm vind ik zijn minst goede single.
5 sterren voor CD1, 4 sterren voor CD2. Dat wordt dus 4,5 sterren.

bikkel
Nuttige verzamelaar van een man die zijn hoogtij vierde in de jaren 70,en dan vooral zijn beginperiode.De nummers waar de stem en de piano op de voorgrond treden.De nummers 1 t/m 17 hebben dat originele wat Elton John had.Pakkende liedjes met een kop en een staart.Hij heeft ook 1 van de betere (glam)rock nummers op zijn naam staan;Saturday night's alright for fighting.
Na die periode verzand hij helaas te vaak in een overmaat aan kitch en artistieke armoede.Zal ongetwijfeld ook te maken hebben gehad met de donkere periode in zijn leven.(drugs,de pers,mislukt huwelijk,en zijn uiteindelijke voorkeur voor het mannelijk geslacht)
Maar de man heeft een schat aan prachtige liedjes gemaakt.

avatar van kaztor
Sommige nummers vind ik wel leuk van de man, zoals I'm Still Standing, Your Song of Goodbye Yellow Brick Road maar voor de rest heb ik hier bitter weinig mee. Niet m'n muziek.

LucM schreef:

Man, die is zo mooi. Veel beter dan Circle of Life ook. Heerlijk melancholisch nummer, wel erg glad, maar moet kunnen op zijn tijd.

avatar van LucM
Juist omdat het zo glad klinkt vind ik "Can You Feel the Love Tonight?" één van Elton's mindere songs, het klinkt mij ook een beetje melig. "Circle of Life" vind ik overigens ook één van zijn mindere.

Zijn jaren '70-werk vond ik het beste omdat Elton Johns muziek authentieker, natuurlijker en bezielder klonk, in de jaren '80 en '90 vond ik het minder doordat zijn karakteristieke pianospel werd vervangen door gladde synthesizers.

avatar van musicfriek
Nou, melig hoor ik er totaal niet in af Hoe je daar nu bij komt... Het is gewoon een serieuze ballad. Je houdt er van of niet.

Een nummer van One Two Trio, dat noem ik melig.

avatar van LucM
Geef mij dan een ballad als "Your Song": sober, authentiek en een tikkeltje zwaarmoedig. "Sorry Seems to Be the Hardest Word" en "Blue Eyes" vind ik om die reden ook prachtige ballads.

avatar van musicfriek
Of Tiny Dancer, zijn mooiste nummer ooit Prachtig pianowerk en mooi gezongen ook. Dat nummer is haast episch.

avatar van LucM
Dit is inderdaad zowat zijn mooiste nummer. Elton John heeft beslist heel wat klassiekers achter zijn naam.

avatar van FunkStar
Heerlijke compilatie, al moet ik toegeven dat CD 1 het beste blijft!

avatar van musician
Prima cd voor mensen als ik: ondanks alle verzamelwoede er nog nooit toe gekomen zijn om ook maar één cd of zelfs LP van Elton John te kopen.

Ja, ik schaam mij diep, maar er was uiteindelijk altijd wel weer iets leukers te vinden dan Elton John.

Hij heeft onmiskenbaar leuke singletjes geschreven, een heel gangbaar studio-album heb ik nooit aangedurfd, zelfs niet voor de laagste prijzen.

Misschien komt het er ooit nog eens van, Elton.

Ik ben vooral altijd gecharmeerd geweest van het "theatralere" werk, zoals Don't let the sun go down on me, maar een leuk duet als Don't go breaking my heart heb ik ook altijd goed kunnen waarderen, vooral in de tijd dat het werd uitgebracht (1976).

Ik bedenk mij nu, als ik de lijst zo eens afloop wat er allemaal op staat, dat ik misschien wel eens te bang ben geweest voor de mierzoete aanwezigheid van nummers als Candle in the wind.

Want, we kunnen in ieder geval wel stellen dat Elton John méér dan aan de veilige kant van de rock-streep staat. En dat geeft dus helemaal niets, een beetje braaf, maar het helpt niet echt om rock-minnende kopers tot kopen over te halen, om het zo maar eens te zeggen.

ElsenaarMetal
erg mooie muziek. ben lange tijd van de hardrock en metal geweest. maar begin steeds meer andere genres te luisteren. en, kan ze erg waarderen.
Eerste muziek van Elton john die ik aandachtig heb geluisterd en moet zeggen, erg tevreden. deze word nog vaak gedraaid!

Goeie verzamelaar al mis ik nog een aantal mooie songs:'just like belgium','donez pour donez' (duet met france gall),'little jeanny' en 'cry to heaven'.

avatar van Julian McArthur
Zonde dat 'Blessed' en de 1997 versie van Candle in the wind er niet opstaan. Dat flikken ze bijna elke keer met een verzamelaar dat er wel een of andere hit ontbreekt

kaztor schreef:

Hah, ik zit nu volop in Elton-sferen met de ene na het andere album op de deurmat!

musician schreef:

Doen, Hans!!!

Ik heb 2 verzamelaars; het tegenvallende Rocket Man en het goede overzicht The Very Best Of uit 1990.

avatar van teus
deric raven schreef:

Mee eens
De Rocket Man verzamelaar is verre van compleet, en deze vind ik te compleet,daar bedoel ik mee dat de pakweg de laatste helft van deze compilatie de zgn gezapige periode van E J bevat ,die mij en merk ik de meeste users hier minder boeien...Op Very Best uit '90 ligt toch meer de nadruk op zijn (mooiere) eerste werk,heb zelf een soort gelijke hele mooie Duitse uitgave ,daarnaast moet je eigg op zijn minst enkele EJ regulaire albums t/m half '70,s bezitten,waarvan dan zeker GYBR uit '73
Zo'n aanschaf of bezit geeft meer luister(kans)plezier dan deze halve boeiende verzamelaar