Dizzee Rascal - Boy in da Corner (2003)

Hip-Hop / Electronic
Label: XL

1. Sittin' Here (4:05)
  2. Stop Dat (3:40)
  3. I Luv U (4:05)
  4. Brand New Day (4:00)
  5. 2 Far (3:08)

met Wiley

6. Fix Up, Look Sharp (3:45)
  7. Cut 'Em Off (3:55)

13. Seems 2 Be (3:46)
  14. Live O (3:35)
  15. Do It (4:06)
  16. Vexed * (4:11)
  17. Street Fighter * (3:19)
  18. I Luv U [Remix] * (4:24)

met Wiley en Sharky Major

19. Give U More * (3:25)

met D Double E

20. Win * (2:25)

met Breeze

21. We Aint Havin It * (3:45)

met Wiley

22. Kryme * (3:41)

met Redrum en Sharky Major

23. Ready 4 War * (4:40)

met Armour, Stormin en Sharky Major

24. Street Fighter [Instrumental] * (2:41)
  25. Go [Instrumental] * (4:34)
  26. Ho [Instrumental] * (4:05)
  27. String Ho [Instrumental] * (2:44)
  28. Ting Ting [Instrumental] * (2:05)
  29. Wheel [Instrumental] * (3:48)
avatar van Reijersen
Orginaliteit staat buiten kijf bij Dizzee. Maar toch weet de wat opgefokte muziek me niet het hele album te boeien. Wel erg cool om af en toe een paar nummers van op te zetten.

3,5 ster.

I Luv U is echt zó hard!
Ik hoorde het vorig jaar live op lowlands.
Uit mijn plaat gegaan!

avatar van Stapler

Het is ook niet van the Beastie Boys origineel.
Het is namelijk de big beat break.

avatar van hiphopisntdead
O ok bedankt;)

avatar van Carolaah
Hmm.. ik vind dit toch minder klinken dan "Maths and English"
Ligt er volgens mij net aan van welk geluid je meer houdt..
Vind dit toch wat, hoe zal ik het zeggen, leger klinken..

Sommige tracks zijn wel heel fijn.. toen 'I luv U' op tv verscheen vond ik het maar niks.. maar nu vind ik het toch wel één van de betere nummers van de cd..

Hm.. en toch.. ik zit te denken aan een lichte 3,0.. eigenlijk beetje meer richting 2,5..

ik zal het nog wat luisterbeurten geven.

lambf
Jammer van die electronische beats. Stop Datis echt verschikkelijk, maar I Love U ook, en al die andere eigenlijk ook. En hebben ze weer een wat beter beat - bv 2 Far - maken ze het nummer enorm flauw. Maar mij grootste onbegrip in de adoratie van sommigen voor deze Rapper is zijn matige stemgeluid. Rappen kan hij ook niet echt, laat staan dat hij een leuke flow heeft.

avatar van Lukaz
lambf schreef:

Verschrikkelijk!? Als je niet van deze beats houdt denk ik dat je Grime gewoon te hard vindt. Het latere werk van Dizzee Rascal is toegankelijker, meer hiphop. en ja, commercieel succesvol en (vooral in Engeland) erg gehyped. . maarja. Dit is keiharde Grime. Nummers als I Love U & Stop Dat zijn echte Grime klassiekers wat mij betreft. Jus A Rascal al helemaal.

Laat ik dit album toch maar eens met een halfje verhogen.

ls je niet van deze beats houdt denk ik dat je Grime gewoon te hard vindt

Volgens mij vindt ie het juist veel te soft, zijn smaak een beetje kennende.

lambf
ls je niet van deze beats houdt denk ik dat je Grime gewoon te hard vindt

Die beat van (om een vorbeeld te noemen) I Love U is maar suf. Keihard ? Je maakt me aan het lachen

avatar van BoordAppel
In combinatie met die tekst en die delivery, zeker wel hard. Briljant nummer.

avatar van MJ_DA_MAN
Zeker een keihard nummer .

|Joël|
Nee bah die beat heeft wel wat, maar is naar mijn mening vooral lelijk.

avatar van Arrie
Oh well

avatar van hiphopisntdead
Ik zie op Wikipedia Dat Dizzee Rascal Nu Bij Definitive Jux Zit?
weet iemand hier meer over?

avatar van Kos
Kos
Gyzzz schreef:
Sittin' Here en Do It zijn echt topnummers, en verder is alles in orde, hoewel het soms wel een beetje teveel op elkaar gaat lijken.
Helemaal eens, vooral Sittin' Here is heerlijk.

bowi01
godverdomme, wat vond ik deze plaat toen der tijd hard! luister hem nog steeds een keer in de zoveel weken. engelse grauwheid knalt er van af. een van de meest vernieuwende platen voor het genre betreft.

avatar van Raul
Geweldig album, deze verdient alleen al 4 sterren voor zijn baanbrekende invloed in Engeland. Vernieuwende beats, keiharde raps, sterke flow en scherpe teksten (als je ze eenmaal ontcijferd hebt).

Sittin Here is mn persoonlijke favoriet, I Luv U, Fix Up Look Sharp en Jus A Rascal ook heel erg dope.
4 sterren dus.

avatar van thomzi50
Hier kan zeker een halfje bij, want wat een energie en een heerlijke producties. Bij nader inzien misschien wel beter dan Maths + English, wat ik tot nu toe altijd tamelijk ruim als zijn hoogtepunt beschouwde.

avatar van Gyzzz
Vooral de eerste drie tracks zijn echt ongelofelijk goed en raak. Opvallend zijn vooral de producties, die - in tegenstelling tot Dizzee's flow en stemgeluid af en toe - stuk voor stuk torenhoog boven zijn generatiegenoten uitstijgen.

X-man
Orgineel, vol met energie en een sound die ik zeer erg kan waarderen. Dit is echt een pareltje, net geen klassieker imo. De wat mindere tracks 2 Far en Cut 'Em Off zijn voor mijk namelijk het enige smetje op deze cd.

Edit:
Moet trouwens wel even kwijt dat het meest geniale nummer (voor mij dan) Jus A Rascal is, vooral als dat refrein dan begint haha. Echt prachtig hoe dat gedaan is.

avatar van Lennart_M
Ik zie nu pas dat hij nog maar 18 was ten tijde van dit album .
Heerlijke plaat, lekker hard!

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Hele tijd niet meer geluisterd deze, zo maar even I Luv U knallen .

avatar van Shelter
Ik vind Fix up look sharp een powerbooster....wat een vet nummer is dat met lekkere harde beat. Het snelle rappen past er goed op door de lome beat. I luv u, Jus a rascal en Jezebel springen er ook boven uit.
De rest is wel aardig. 3,5*

avatar van KILLERBEE99
Aparte stijl dit, moest erg wennen.

Lennart_M schreef:
Ik zie nu pas dat hij nog maar 18 was ten tijde van dit album .
Heerlijke plaat, lekker hard!

17 zelfs.. damn wist ik ook niet.

avatar van Elohim
Hoezo prijzen mensen I Luv U en Fix Up Look Sharp zoveel als je ook Hold Ya Mouff en Cut 'Em Off hebt? Of Jezebel!

Kwam deze tegen in een 2e hands bak, MOEST hem wel meenemen, dit vond ik een paar jaar geleden zo vet! Ik zal hem binnenkort nog een paar keer opzetten en een stem geven.

Deze stijl/dit genre is natuurlijk niet door Dizzee gecreëerd hea. Wiley stond hier aan het begin, was de mentor van Dizzee, die hem voorbij is geschoten.

avatar van madmadder
Ondanks het feit dat ik dit album op zowel cd als lp heb, heb ik een album als Maths & English, waarvan ik het origineel niet bezit, vele malen vaker beluisterd en dat ken ik dan ook veel beter. Als ik Maths & English hoor, zie ik het helemaal voor me. Ik in mijn hummer, ramen open en de hele stad verblijden met die boeng lekkere beatz. Alle mensen, jong en oud, zullen me in het slechtste geval glimlachend nakijken en me in het beste geval hysterisch achterna rennen terwijl ze mijn naam schreeuwen. Maar dit album in diezelfde hummer draaien zou denk ik tot niets goeds leiden Nee, dit album opzetten zou leiden tot hoongelach en verbouwereerde gezichten. Daar is dit album niet hitgevoelig genoeg voor. Dit album zet ik op als ik na een hele dag in mijn hummer gezeten te hebben thuiskom in mijn penthouse en vermoeid maar voldaan met een koud biertje op de bank plof. Zou iemand die nog geld van me krijgt vervolgens binnenstormen, een pistool tegen mijn slaap drukken en eisen dat ik ofwel mijn hummer ofwel mijn penthouse af sta, tja, neem dan die hummer maar.

avatar van Paalhaas
madmadder schreef:
boeng lekkere beatz

avatar van UK-Choonz
Lekker debuut van Dizzee Rascal. Heerlijke agressieve raps en tegendraadse beats. Heel wat beter dan die gelikte sound die vaak populair was in die tijd.