David Julyan - Memento (2001)

Score
Label: Thrive

1. Opening Titles / Polaroid Fades (3:03)
  2. Motel Room / Arriving at the Derelict (2:55)
  3. Snapshot (4:20)

met Roni Size

4. Focus on Sight (3:40)

met Thievery Corporation

5. Stone (3:16)

met Monc

6. Remember Me (2:24)
  7. The Facts / Tattoos (3:13)
  8. More Facts (1:58)
  9. Treefingers [Extended Version] (4:45)

met Radiohead

10. All Is Full of Love [Funkstorung Mix] (5:23)

met Björk

11. Motel Room / Arriving at the Motel (2:16)
  12. Leonard and Natalie (3:37)
  13. Time for My Shot (2:31)
  14. Losing Control / Tattoo Parlor (3:34)
  15. First Cool Hive (4:50)

met Moby

16. Who Am I (4:22)

met Peace Orchestra

17. Amnesia (4:37)

met Paul Oakenfold

18. Arriving at the Derelict / Jimmy (1:41)
  19. Memento (Main Theme) (6:52)
  20. Something in the Air (5:44)

met David Bowie

neo
Julyan is zo iemand die verplicht van pa en ma op jonge leeftijd piano les moest gaan volgen. Daar had hij totaal geen zin in. Toch ondervond hij later dat hij muzikale aanleg had en volgde zelfs een opleiding aan een conservatorium in London. London, thuis stad, nu nog steeds. In London nam hij voor een appel en ei de score voor Following op, oftewel geen budget, slechts de tape waarop het materiaal werd gezet kostte geld. Memento had meer budget. De studio waar zowel Following als Memento opgenomen waren was in Blackheath, voor Memento wat beter ingericht. Een gedeelte van London, redelijk rustig, maar met de achtergrond dat op deze plek eeuwen terug door epidemie geplaagde bevolking hier in grote getalen werd begraven.Een klein geruchtje jaren terug was dat Julyan hierdoor geinspireerd raakte bij het schrijven van zijn eerste 2 filmscores.

De Memento score is opgebouwd uit 1 thema; dat voor Leonard. Zijn verwarring, de spanning en bijkomende emoties.De elektronische instelling verwoord alles dromerig, het is soundscape achtig.De herhaling is er zeer zeker, maar juist zo belangrijk en daardoor goed.''Opening Titles'' en Main theme lijken bv op elkaar als twee druppels water. Een man die steeds weer bij af begint, een score die regelmatig weer bij af begint.Tonaal, met een groots spanningsveld en meeslepend somber. Slechts af en toe wat dialogen, niet teveel en zeer zeker bijdragen aan de kracht (zelden gedacht dat dat echt kon werken).In het donker roept dit het meeste op, liefst voor slapen gaan.

Om nog even te songs aan te halen, want die zijn zeer zeker allemaal genietbaar, wat mij ook niet al te vaak gebeurd.De score is rustig en kalm, de songs zijn rytmisch. Een aardig contrast.Who Am I van Piece Orchestra is een perfect nummer als het om de identiteitcrisis gaat, zie ook deze soundtrack waar dit nummer ook op staat.
5 sterren

Mooi verhaal!

Wat is de naam van de track die je hoort tijdens de slotscène? (Leonard filosoferend in de auto ("When i close my eyes, is the world still out there?"))

Dat is een prachtig stuk namelijk!

neo
Dat ben ik vergeten Dan zou ik moeten gaan zoeken naar de cd en aangezien ik nogal chaotisch kan zijn met cd's. Ik zou zeggen luister zelf even de cd als je die hebt.

Volgens mij was dat de score van de film, en dus Memento Main Theme. Misschien dat het niet exact die track was, grote kans dat dit een versie speciaal voor het album is om het volledige thema er nog eens op te krijgen, maar denk dat deze er het dichtst bij in de buurt komt.

Toch jammer dat de songs weer dwars door de score zijn gegooid, wat de sfeer enigszins verstoord, maar wat is die score mooi! Heel dromerig, aardig Badalamenti-achtig, maar dat is dit soort soundscape al snel, met in dit geval een erg goed gebruik van dialogen, want; het verstoort nooit de muziek, houd een sterk verband met de film erin, en zorgt toch voor de afwisseling die deze vaak in dezelfde lijn zijnde muziek toch nodig heeft. Inderdaad echte 's avonds laat-muziek, en dan van het beste soort.

De tracks van de andere artiesten zijn dan vaak best leuk, toch haalt het het niet bij de score, en een enkel nummer heb ik eigenlijk niets mee. Hoewel het dan wel geinspireerd moge zijn op de film, zijn deze er niet in te horen, en vind ik het weer een beetje uitbuitend om de voor het grote publiek niet echt aantrekkelijke score toch te verkopen, wat altijd jammer is dat het op deze manier moet. Maar aan de andere kant; hey, anders hadden we dit waarschijnlijk nooit los van de film kunnen horen.

avatar van thomzi50
Jammer van de songs die niet van Julyan zijn. Althans, van sommigen daarvan. Sommigen vind ik namelijk erg goed passen bij de donkere, inderdaad Badalemti-achtige soundscapes van Julyan, zoals het nummer van Radiohead. Maar het nummer van Björk vind ik aanzienlijk minder dan het origineel en niet passen, het slotnummer is een type nummer dat mijn ooit kan bekoren al helemaal niet als afsluiter van een cd als deze en artiesten als Moby en Oakenfold ben ik ook geen groot fan van.
Er zitten prachtige stukken op deze Memento score, maar het is geen topper. Dat was het geweest als er een nummer of vier van gastartiesten waren verwijderd, zodat het nog meer één geheel was geworden. Nu word je als het ware wel meegezogen als luisteraar maar op sommige momenten helemaal uit de luisterervaring gehaald door de ongepaste onderbrekingen.

neo
Heel simpel; alles behalve Julyan's score eruit filteren en je hebt een prachtige ervaring.

avatar van thomzi50
Dat zou inderdaad erg fijn geweest zijn, als zoiets was gebeurd. Dan zat er zeker een half sterretje extra in.

neo
Wat ik dus vaak doe is dat ik dan gewoon de score tracks rip van de cd en die achter elkaar beluister. Onnodige andere muziek laat ik praktisch altijd buiten beschouwing bij mijn waardering.

avatar van thomzi50
Maar dat staat toch gewoon op de cd ? Ik vind, helaas, dat ik het wel moet meerekenen in mijn oordeel. Anders heeft een artiest die 70 minuten op zijn plaat heeft staan waarvan 40 minuten goed zijn en 30 minuten drie keer niks zijn een even goed album afgeleverd als wanneer hij een album met 40 minuten toptracks aflevert.. Zo werkt het niet bij mij

neo
Dat is een heel ander verhaal, maar dan zou ik zelfs bij zoiets de overweging kunnen maken om op een andere manier te beoordelen. Ken een score cd van Kenji Kawai's Stay/Fate Night waar 2 soorten kwaliteiten tegenover elkaar staan; matige synthesizer rommel en 'oorverblindende' orkestrale muziek. Dan zou ik toch nog gaan voor. 4.5 vermoedelijk. Maar dat is in zo'n geval meer een uitzondering.