George Michael - Older (1996)

Label: Virgin

1. Jesus to a Child (6:51)
  2. Fastlove (5:25)
  3. Older (5:33)
  4. Spinning the Wheel (6:22)
  5. It Doesn't Really Matter (4:50)
  6. The Strangest Thing (6:01)
  7. To Be Forgiven (5:21)
  8. Move On (4:45)
  9. Star People (5:16)
  10. You Have Been Loved (5:31)
  11. Free (3:00)
Arbeidsdeskundige
Dit is een bijzonder intens album. Zijn prachtige soul stem biedt heel veel troost.

avatar van Rinus
Misschien wel zijn beste album. Geen enkel slecht nummer.

avatar van milesdavisjr
Zes jaar na Listen kwam Older op de markt, een zo mogelijk nog introverter schijfje dan Listen. De nummers liggen in het verlengde van zijn voorganger hoewel de jazzy arrangementen nu een nog grotere rol spelen. Voor mij bleek en blijkt deze vorm van muzikale begeleiding een uiterst relaxte luisterervaring op te leveren. Met de zeer smaakvolle vocalen van Michael als blikvanger en het gebruiken en het inzetten van de juiste instrumentale ondersteuning is het genieten geblazen. Fastlove, een volwassen dansbare song zonder oubollig aan te doen, zo blief ik ze het liefst. Het Spaanse gitaargetokkel in; To Be Forgiven geeft het nummer net dat stukje meerwaarde. Move On is ook alweer zo'n klein meesterwerkje, het nummer wordt zo subtiel voor het voetlicht gebracht maar klinkt zo soulvol. Star People swingt op zijn eigen manier. Free vormt de fraaie instrumentale afsluiter van dit heerlijke plaatje. Wat mij betreft vormt Older de best worp uit de discografie van Michael. De plaat is uitgebalanceerd, overwegend rustig van aard, de arrangementen worden heel subtiel ingekleurd en de nummers zijn stuk voor stuk af. Met een uur wel wat aan de lange kant maar ach een kniesoor....

Arbeidsdeskundige
Er staat werkelijk geen enkel slecht nummer op dit hartverscheurend mooie album. Het intense Jesus to a Child en de swingende nummers Fastlove en Move On zijn heerlijk. De ultieme parels voor mij zijn To Be Forgiven en You Have Been Loved. Laatst genoemde nummers zijn qua tekst, zang en instrumentatie beklemmend fraai.

avatar van Minneapolis
Heeft George in zijn testament op laten nemen dat dit nooit op betaalbaar vinyl mag komen of zo?
Wat is het voor onzin dat er nooit een keer een herpersing komt?

avatar van gaucho
Tja, hoe breng je bijna een uur muziek uit op vinyl? In elk geval niet op één LP, zoals de oorspronkelijke uitgave uit midden jaren negentig. Waar je dan ook nog eens op z'n minst 550 euro voor moet uittrekken, als ik Discogs als maatstaf moet hanteren.

Het wachten is inderdaad op een reissue op twee LP's, met per plaatkant een voor vinyl perfecte speelduur van ongeveer een kwartier. Ik zie het daar overigens echt nog wel een keer van komen. Het is een kwestie van tijd voordat elke LP uit de jaren negentig die over 'staying power' beschikt, ook betaalbaar op vinyl wordt uitgebracht. Al vermoed ik dat je er ook in dit geval wel een paar flappen voor moet neertellen (lees: 30, 40 euro, inmiddels de gangbare prijs voor en dubbel-LP, zo lijkt het).

Los daarvan geniet ik ook van dit album via de CD die je overal voor een habbekrats kunt oppikken - ik kom 'm regelmatig bij de kringloop tegen voor een euro of iets in die geest. Uit de tijd dat de 'loudness war' nog niet echt wat uitgebroken, dus met deze fenomenale productie krijg je ook op CD een heerlijk helder geluid.

Want laat dat nog maar eens gezegd zijn: dit is een bovengemiddeld goede popplaat, die afgezien van de dansbare nummers Fastlove en Star people vooral bestaan uit nummers die tegen de easy listening aan hangen. Maar het is absoluut kwaliteitspop, waar Georges uitstekende zang en de algehele instrumentatie fraai met elkaar in balans zijn. Hoogtepunten te over, maar vooral Jesus to a child, You have been loved en To be forgiven zijn geweldige staaltjes songwriting, die ver uitgaan boven de teenybopper-hits van George Michael en Wham! in de jaren tachtig.

Minneapolis schreef:
Wat is het voor onzin dat er nooit een keer een herpersing komt?

Nog één jaartje geduld... dan komt ie vast.

Iets met 25 jaar enzo...