Feist - Let It Die (2004)

Canada
Label: Arts & Crafts

1. Gatekeeper (2:16)
  2. Mushaboom (3:44)
  3. Let It Die (2:55)
  4. One Evening (3:36)
  5. Leisure Suite (4:07)
  6. Lonely Lonely (4:10)
  7. When I Was a Young Girl (3:08)
  8. Secret Heart (3:49)
  9. Inside and Out (4:18)
  10. Tout Doucement (2:32)
  11. Now at Last (3:15)
Yak
Schitterend album. Soms dicht op het randje van kitsch, maar in die val wordt niet gelopen. 4,5*.

Een nummer als Secret Heart heeft de potentie tot het stichten van wereldvrede.

Heerlijk, jazzy album. Alleen gaat ze voor mij bij nummers als "One evening" en "Leisure Suite" wel over de grens van kitch heen... jammer, want als dit soort nummers eruit waren gelaten, had ik meer sterren gegeven. Nu 3.5*

Yak
F*ck! Kwam er pas net achter dat Feist vanavond in de Paradiso stond. Dat had ik graag willen zien.

Ze komt terug naar Tivoli!

6 mei in utrecht inderdaad, zeker naar toe. Heb haar gezien op Dour vorig jaar: heel leuk!

Yak
Persbericht! Feist in de Helling is verplaatst van 6 mei naar donderdag 9 juni.

Yak
En de hoes van de Amerikaanse release ziet er zo uit. Best mooi.

En ik heb ze net mogen aanschouwen in de Helling. Charmante dame met een ongeloofelijk schone stem! Veel nieuwe nummers, dus haar nieuwe cd kan niet lang meer op zich wachten denk ik.

Yak
Hey, Bloompje was er ook.
Tot dusver het beste concert van dit jaar. Wát een innemend persoon, wát een schitterende stem, wát een hartverwarmend optreden!

Ja, en vond je ook niet dat er veel dames aanwezig waren?

avatar van Pelk
Yak schreef:

En de hoes van de Amerikaanse release ziet er zo uit. Best mooi.

Heel mooi, maarre: wat voor muziek is het eigenlijk ?

Beetje jazzy..Secret Heart is een cover van Ron Sexsmith. Ze zong eerder bij Kings of Convenience.

avatar van Pelk
Aha, toch maar even gaan luisteren. Trouwens, heb jij (bloompje) al een mening over mad professor vs. Massive attack (No Protection) ? je zou de plaat gaan luisteren of is dat nog niet gelukt ?

Yak
Leuk interview met Leslie Feist, waardoor ik er bovendien achter kwam dat er nog een eerder album van haar is. Wat ik helemaal geweldig vind is dat Tofu Hut de 'nieuwe' manier van muziek ontdekken volledig uitbuit: de interviewer laat Feist een aantal nummers opsommen die ze zou willen aanraden aan de lezers, en post vervolgens mp3's van die nummers na de tekst van het interview.

Benieuwd of dat vorige album ongeveer in dezelfde stijl ligt...

avatar van lebowski
Nou Yak, het is je gelukt met al je enthousiasme, Feist heeft er een fan bij. Ik heb de cd inmiddels een stuk of tien keer gedraaid en voel me er helemaal in thuis. Uitschieter wat mij betreft: When I was a Young Girl. 4 *. Everything But The Girl ook maar weer eens tevoorschijn halen

Braveau!
Als je nog niet genoeg hebt van Feist, kun je hier ook nog mijn leuterverhaaltje lezen over haar optreden in De Helling onlangs.

avatar van HiLL
Heb er wat gedownd...de stem is al heerlijk!

Leisure Suite -> heerlijk gitaarriffje en lekker orgeltje..ja HiLL houdt hier wel van!

Geweldig album inderdaad,

toevallig hoorde ik op tv dat de muziek ook in de reclame van Lacoste gebruikt wordt.

avatar van HiLL
Now at Last mijn god wat een mooi, lief, teder, breekbaar, schattig liedje. Zo mooi gezongen...som lijkt het of mevrouw net tegen het valse aanzingt...zucht wat mooi.

avatar van HiLL
Gekocht vandaag. Heeeeeerlijk abum!
Is Pop toch?

avatar van mathias
Is pop, af en toe zelfs folky

Ik vind niet alle nummers even sterk. Met name de poppy nummers als Inside and Out vind ik minder. Maar haar cover van Ron Sexsmith, het nummer Secret Heart vind ik geweldig!
This very secret
That you're trying to conceal
Is the very same one
That you're dying to reveal
Go tell him how you feel

bubbachups schreef:

Heel het album is pop(py)

HiLL schreef:

Heel het album is pop(py)

Wijsneus..

De relatief poppy nummers dan.

avatar van HiLL
snap em wel. Ik vind het wel een lekker liedje.

avatar van Martin Visser
Kom op Feist, je kan het!

De Canadese zangeres Feist heeft in 2004 een fraaie plaat afgeleverd die ik pas onlangs heb ontdekt. Feist heeft een heel erg mooie stem, die het midden houdt tussen die van Norah Jones, Mathilde Santing en Lydia Wever van Brown Feather Sparrow. Soms zingt ze zwoel en jazzy, maar soms ook doet haar stem het meest denken aan de ijle stem van Wever. In die laatste gevallen vind ik Feist op haar mooist. In de ijle uithalen klinkt meer gevoel door, terwijl ze in haar zwoele mood wat gladjes overkomt.

De meeste liedjes zijn licht jazzy en heel rustig en ingetogen begeleid. Het album is wel wat verrassender dan die van Norah Jones, die na een paar keer draaien toch wat vlak en platgeproduceerd blijkt te zijn. Er zit echter een grote maar aan dit album. Alleen de eerste helft is echt goed. Die bestaat dan ook geheel uit eigen liedjes. Halverwege stapt ze over op covers en dan zakt de plaat in. Ik moet zeggen dat ze een verrassende cover van Inside and out van de Bee Gees neerzet, maar de laatste helft haalt het toch niet bij de reeks eigen liedjes. Hopenlijk durft ze op een volgende plaat helemaal op eigen kracht te vertrouwen.

Ik ontdekte haar vorig jaar en was op slag verkocht. Die stem...
Regelmatig draaide ik het plaatje en werd iedere keer een beetje meer verliefd. Mushaboom is zowat mijn ochtendwekker tune geworden.
Tot ik ze op een dag live in AB (Brussel) zag.
Hartverscheurend optreden was dat.
Kijk uit naar haar nieuwe cd, waaraan ze op dit moment werkt.

avatar van HiLL
Aha daar kijk ik vanaf ook nu naar uit. Over het album? Niets dan lof. Met koptelefoon op hoor je dat dit geen standaard popalbumpje is van een 1 of ander lekker grietje. Nee deze plaat biedt meer dan het in eerste instantie doet vermoeden. Daar waar Jones, en Melua al helemaal, snel saai worden..hoor je hier steeds weer nieuwe dingetjes..een heerlijke plaat.

Ace
Toch stiekem wel een mooie plaat dit... 4* is mijn oordeel na een enkele luisterbeurt.