Feist - Let It Die (2004)

Canada
Label: Arts & Crafts

1. Gatekeeper (2:16)
  2. Mushaboom (3:44)
  3. Let It Die (2:55)
  4. One Evening (3:36)
  5. Leisure Suite (4:07)
  6. Lonely Lonely (4:10)
  7. When I Was a Young Girl (3:08)
  8. Secret Heart (3:49)
  9. Inside and Out (4:18)
  10. Tout Doucement (2:32)
  11. Now at Last (3:15)
avatar van Martin Visser
Kom op Feist, je kan het!

De Canadese zangeres Feist heeft in 2004 een fraaie plaat afgeleverd die ik pas onlangs heb ontdekt. Feist heeft een heel erg mooie stem, die het midden houdt tussen die van Norah Jones, Mathilde Santing en Lydia Wever van Brown Feather Sparrow. Soms zingt ze zwoel en jazzy, maar soms ook doet haar stem het meest denken aan de ijle stem van Wever. In die laatste gevallen vind ik Feist op haar mooist. In de ijle uithalen klinkt meer gevoel door, terwijl ze in haar zwoele mood wat gladjes overkomt.

De meeste liedjes zijn licht jazzy en heel rustig en ingetogen begeleid. Het album is wel wat verrassender dan die van Norah Jones, die na een paar keer draaien toch wat vlak en platgeproduceerd blijkt te zijn. Er zit echter een grote maar aan dit album. Alleen de eerste helft is echt goed. Die bestaat dan ook geheel uit eigen liedjes. Halverwege stapt ze over op covers en dan zakt de plaat in. Ik moet zeggen dat ze een verrassende cover van Inside and out van de Bee Gees neerzet, maar de laatste helft haalt het toch niet bij de reeks eigen liedjes. Hopenlijk durft ze op een volgende plaat helemaal op eigen kracht te vertrouwen.