Oasis - Familiar to Millions (2000)

Label: Big Brother

1. Fuckin' in the Bushes * (3:06)
  2. Go Let It Out (5:34)
  8. Gas Panic! (8:03)
  9. Roll with It (4:46)
  10. Stand by Me * (5:48)
  11. Wonderwall (4:47)
  12. Cigarettes & Alcohol (6:54)
  13. Don't Look Back in Anger (5:28)
  14. Live Forever (5:08)
  15. Hey Hey, My My * (3:46)
  16. Champagne Supernova (6:35)
  17. Rock'n' Roll Star (7:23)
  18. Helter Skelter * (6:31)
totale tijdsduur: 1:14:47 (1:38:05)
nee hoor

jij wel dan?

avatar van ZERO
Ik vind het echt fantastisch hoe het refrein in Don't look back in anger uit volle borst gezongen wordt door het publiek. Kippenvel! Ik hou wel van live-cd's en deze vind ik persoonlijk vrij goed. Een stem volgt als ik hem wat meer geluisterd heb.

Michael1992
Ampivinni schreef:
nee hoor

jij wel dan?

Niet echt, misschien had meneer Gallagher het wel over zichzelf.

avatar van Ampivinni
hij speelde het zeker voor zichzelf,
al claimt ie op de dvd dat de zijne heel groot is

Michael1992
Klinkt hier misschien een beetje raar maar:
"Praatjes vullen geen gaatjes."

zeker niet nee

maak dat de gallaghers maar duidelijk xD

avatar van Thuurke
Het is helemaal terecht. In Nederland is Oasis misschien klein, maar ze zijn wereldberoemd in de rest van de wereld. Kijk maar naar hun huidige Dig Out Your Soul Tour, waar ze komen en welke concertzalen ze betreden en wat wel/niet uitverkocht is. Madison Square Garden, Wembley, Azie, Japan, Zuid Afrika etc. Je kan ze onderschatten maar ze zijn Familiar to Millions. Oasis is een stadionband, Radiohead or whatever niet.

Andere bands die je anno 2009 ook in dit rijtje kan zetten zijn U2, Pearl Jam, Rolling Stones, Bruce Springsteen, ACDC.

avatar van BenZet
Oasis is een heel goede liveband. En zoals Thuurke al zegt, zijn ze erg groot en populair. En ik moet zeggen in NL ook wel aardig. Twee keer HMH uitverkocht is niet slecht. Blijft wel feit dat het niet de sympatiekste zijn en dat staat ze weleens tegen. Is jammer, maar ik stoor me er niet aan.
Dit album staat overigens in mijn top - 10 omdat het zo compleet is en de uitvoeringen (gas panic, cigarettes and alchohol) fantastisch zijn... Persoonlijk vind ik het publiek iet wat te luidruchtig, maar dat is mijn enige kritiek!

avatar van Ampivinni
er word veel beweerd dat op het begin van Cigarettes & Alcohol iets van Tomorrow Never Knows van de kevertjes word gespeeld, herken er alleen niks in.

Na het (fantastische) concert gisteravond van Kasabian in Tivoli Utrecht startte het bandje na afloop met: Cigarettes & Alcohol. Wat een f***ing goede tering muziek is dit toch zeg! Net even de briljante versie van dit briljante live album gedraaid. Wat een concert!

avatar van Ducoz
Ik heb de blauwe versie van dit album, heb deze rode nog nooit gezien. En het zelfde geld voor de bonus tracks..

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
De rode is nochtans de originele versie: de blauwe verscheen pas bijna een jaar later.

avatar van Johanv4434
De rode vandaag aangekregen. Hier kan ik kort over zijn: heerlijke live plaat.

Prachtige live registratie van een geniale band. Liam klinkt hier fantastisch! En Noel is als altijd ijzersterk!

avatar van Thuurke
De live DVD is ook een aanrader, dezelfde nummers en een uitverkocht Wembley. DVD bevat mooie documantaires, de aanloop naar het concert, fans, kids, politie, soundcheck, gewoon compleet zoals elke live DVD eruut moet zien. Oasis is terecht de beste band van de jaren '90.

avatar van harm1985
Tja... Oasis, mijn oude jeugdliefde. Heb deze dubbel CD helemaal grijs gedraaid. Als ik em nu nog eens hoor stoor ik me wel een beetje aan het gemompel van Liam Gallagher, maar vooral aan de gebrekkige dynamiek (dat verbetert wel als je em harder zet hoor).

Oasis was hier eigenlijk ook al een beetje voorbij de top. Standing on the Shoulder of Giants was niet meteen hun beste album (sinds Liam zich met liedjes schrijven ging bemoeien ging het bergafwaarts), maar toch is dit een significant album voor mijn muzikale ontwikkeling, want dankzij dit album leerde ik Neil Young kennen.

Misschien maar weer eens in de CD speler knallen...

avatar van pdonidvie
Wel, ik kan mij volledig vinden in wat je hier zegt, Harm. Oasis is ook voor mij een grote jeugdliefde. En niet volledig onterecht. Hun eerste twee studioalbums en bijhorende b-kantjes zijn van ongelooflijk hoog niveau ('Definitely Maybe', 'Morning Glory' en 'The Masterplan'). Spijtig genoeg ging het daarna stillaan bergaf. Eerst door hun cokegebruik ('Be Here Now') en daarna het vertrek van originele banleden en gewoonweg inspiratieloosheid. En misschien nog wel het ergste: Liam zijn stem was post- 'Be Here Now' nog maar een schaduw van wat ie de jaren ervoor was en Noel besloot van lead naar rythmguitar over te schakelen.

En dat is nu net wat hier fout zit. Ze besloten net te laat een live-album uit te brengen. Want inderdaad, zoals Harm eerder zei, zijn ze hier voorbij hun hoogtepunt. Dit werd namelijk opgenomen tijden hun 'Standing On The Shoulder Of Giants'- tour. Met nieuwe leden, slechte nieuwe nummers en een vervelende Liam. Enige pluspunt is dat vanaf hier 'Don't Look Back In Anger' véél beter werd gebracht.

Soit, ongeacht die minpunten kunnen we niet omheen de classics. Het blijft een plezier dit te horen en/of te bekijken. Toch, als we het bij officiele releases moeten houden, raad ik eerder de DVD 'There And Then' aan, die een veel betere periode documenteert van toch wel één van de belangrijkste bands van de jaren '90. Spijtig genoeg is die nooit uitgebracht op CD.

avatar van harm1985
Precies, ik kijk ook liever de DVD's There and Then en Live by the Sea. Overigens een puntje eraf, want man, wat klinkt die CD abominabel, dof, geen dynamiek, echt zonde.

avatar van Ronald5150
"Familiar to Millions" is een concertregistratie van Oasis. De band werkt zich door een gevarieerde setlist die een goed beeld geeft van het oeuvre van de band tot aan het album "Standing on the Shoulder of Giants". Zanger Liam Gallagher is redelijk goed bij stem, al blijkt maar weer dat zijn broer en gitarist Noel een veel betere zanger is. Maar dit is algemeen bekend en je houdt van de stem van Liam of niet. De band speelt strak en de publieksparticipatie is groot. Het geluid vind ik echter niet heel erg goed. Het klinkt een beetje dof en het publiek zit iets te veel vooraan in de mix. Maar al met al toch een genietbare liveregistratie.

Zo jammer dat het geluid niet best is . Qua setlist is dit smullen en ook de uitvoeringen zijn er strak op. Oasis op het hoogtepunt van hun roem .Blijf toch stil hopen dat beide broers nu eens normaal gaan doen en dat het mag leiden tot een hereniging . Dit blijft namelijk tijdloos en kan ieder moment van de dag op bij mij. Bij het opschroeven van het volume verbetert de geluidskwaliteit toch wel wat ,maar op normaal niveau is het een brei van geluid. Dat scheelt een vol punt ,zodat ik op 4 sterren uitkom.