The Walkmen - You & Me (2008)

Label: Gigantic

1. Dónde Está La Playa (3:55)
  2. Flamingos (For Colbert) (1:10)
  3. On the Water (3:09)
  4. In the New Year (4:22)
  5. Seven Years of Holidays (For Stretch) (3:40)
  6. Postcards from Tiny Islands (4:04)
  7. Red Moon (4:02)
  8. Canadian Girl (4:04)
  9. Four Provinces (4:02)
  10. Long Time Ahead of Us (3:47)
  11. The Blue Route (4:26)
  12. New Country (3:44)
  13. I Lost You (3:32)
  14. If Only It Were True (3:07)
  15. Louisiana [Sun Studio Version] * (5:23)
  16. Canadian Girl [Sun Studio Version] * (4:17)
  17. Long Time Ahead of Us [Sun Studio Version] * (3:52)
  18. Red Moon [Sun Studio Version] * (3:51)
  19. I Lost You [Sun Studio Version] * (3:42)
avatar van midnight boom
neem maar van mij aan dit is goed en ik denk dat het hier over een tijdje een hele hoop reacties zullen staan
hier gaan we nog het een en ander van horen...

avatar van KampF
Vanwege de 8.5?

avatar van Lepel
Haha. Ja, inderdaad Middernacht boem-klap-pats; je hebt nog niet eerder op iets van The Walkmen gestemd, je beoordeelt deze plaat evenmin, maar toch moet eenieder van JOU aannemen dat dit goed is? Of schrijf je stiekem voor pitchfork?

avatar van van elst
wat een vreem gezeur hier.... ik heb deze plaat al een maandje als promo hier liggen, en ik kan jullie alvast mededelen dat dit voor mij same met fleet foxes één van de allermooiste platen van 2008 is.

Bloedmooiere en Hartverscheurendere songs als "The New year" en "I lost you" ga je niet snel horen dit jaar. Een heerlijke plaat die drijft tussen liefde en wanhoop, drijvend op die typische spookachtige walkmen-sound, maar je hoort ook de geest van een roy orbison in de songs ronddwalen. Er wordt veelal gebruikt gemaakt van blaasinstrumenten die de donkere aard van deze plaat nog eens onderstrepen, maar het mooiste instrument op dedeze plaat lijkt de bezwerende zang van frontman leithauser wel te zijn.

avatar van c'est Barry
Toen ik In The New Year voor het eerst hoorde, deed het me een beetje denken aan The Strokes. Vooral vanwege de manier van zingen. Gelukkig is deze band heel wat inventiever en origineler. Mooie invulling van de nummers, interessante songstucturen. Wat dat betreft heeft Midnight Boom (en inderdaad, ook Pitchfork) gelijk. Als je de zang kan hebben, is dit een hele mooie (groei)plaat.

avatar van Omsk
The Walkmen is een band met soms fantastische en vaak inwisselbare nummers. Helaas werkt deze plaat vooral de laatste categorie uit.

avatar van Bart
'In the New Year' is een erg mooi nummer; ik ga deze plaat snel in z'n geheel beluisteren!

avatar van Bart
Naast 'In the New Year', blijkt ook 'On the Water' een prachtnummer te zijn! Heerlijke donkere nummers op deze plaat; dit album wordt steeds beter naarmate je 'm vaker beluisterd. Dat is een goed teken. Jammer, dat het zo'n laag gemiddelde heeft.

avatar van Lars11
Kende nog niets van deze band, maar ben overdonderd. 24 oktober in Paradiso zag ik. Ga ik dan ook zeker heen.

avatar van lauradance
een beetje veel van hetzelfde maar zeker geen slecht album.

khonnor
deze score zijn ridicuul.

uitzonderlijk fijne rockplaat!!

khonnor
correctie

geweldig mooie ingetogen parel vol weemoed, melancholie en verstilde pracht... en een dylanesque merg-en-been stem

meesterwerk

Postcards from Tiny Islands = song van het jaar!

Kid A(cid)
Klinkt deze band nog steeds als een frontale botsing tussen Dylan, The Fall en de E-Street Band? Count me in!

avatar van Reint
Voor mij klinkt het als een band die de rauwheid van Two Gallants, de hoog-reikende gitaren van Television en het retro geluid van The Strokes combineren.

Dat doen ze trouwens verschrikkelijk goed op dit album.

Poa
Hier staan echt een aantal hele sterke songs op. Mooi album, een verhoging zit er wel in.

Poppekontje
Dit is het eerste van ik van deze band hoor, maar het valt me zeker niet tegen. Ben benieuwd naar meer.

avatar van Reint
Erg geslaagd album, en wordt hier laten zien dat je met een stijl, zoveel mogelijkheden kunt creeren.

Dan nog iets over de teksten. Die zijn bitterzoet. Het album sluit gepast af met de zin, ''I'll die in dreams of you''. Ook treffend vond ik de zin: ''You know I'll never leave you ... (dat klinkt vriendelijk, dat wil je als geliefde horen) ... no matter how hard I trie''.
Dat is toch even iets anders dan iemand de eeuwige liefde beloven, ergens lijkt hij toch weg te willen.
Het lijkt dan ook eerder om een ongezonde verslaving te gaan dan om een geslaagde relatie. Knap geschreven hoor.

avatar van weasel
Paar erg sterke nummers, maar wel veel van hetzelfde.

avatar van nelis
Erg goed album, met On the water, In the new year en Canadian girl als uitschieters.

Had nog nooit van The Walkmen gehoord maar bevalt me zeer goed.

Poppekontje
Nog eens een paar keer beluisterd, en het is toch wel veel van hetzelfde. Er staan wel wat hele aardige nummers op, met Canadian Girl als persoonlijk hoogtepunt, maar ik kan mijnstem niet verhogen. Ik ga hem echter ook niet verlagen, want het blijft best een sterk album.

avatar van Matthijs72
Eerste kennismaking met deze band, ben wel aardig onder de indruk.

Vooral van het openingsnummer en "In The New Year", daarvan trouwens een zeer goede live-versie op youtube, net effe rauwer dan op CD

3.5* maar denk dat ie naar de 4 gaat

(verwijderd)
Een van de betere albums die ik dit jaar gehoord heb. Geweldige, broeierige sfeer en enorm sterke songs. En wat een STROT heeft die kerel! Ook live in Paradiso waren ze erg sterk!

avatar van Yeahz
Door de lovende kritieken over Bows and Arrows ben ik op het spoor van The Walkmen gekomen. Bows and Arrows wordt wat mij betreft gekenmerkt door een paar uitschieters en een aantal nummers dat mij weinig tot niets deed. Ik vond het in ieder geval wel een interessante band en zodoende heeft You & Me ook een weg naar mijn cd-speler gevonden.

You & Me kan denk ik het best beschreven worden als een orkaan van liefde en chaos die tot rust is gekomen. Er waait nog een enkel windje, maar over het algemeen is het berusting. Even iets anders dan dat ik van The Walkmen gewend was, maar niet minder aangenaam. Nummers als Four Provinces, I lost you en If only it were true behoren wat mij betreft tot het beste werk dat the Walkmen ons voorgeschoteld hebben. Zanger Leithauser speelt nog steeds een spelletje met onze emoties, maar hij lijkt op deze plaat beheerster dan ooit tevoren. Hierdoor klinkt deze plaat een stuk volwassener dan voorgaande platen en komen zijn teksten een stuk beter uit de verf.

Kortom: mooie plaat over de liefde, liefdes, liefhebben, met een getemd walkmen-sausje eroverheen. een welverdiende 4*

avatar van philtuper
The Walkmen hebben een soort van urgentie in zich. Een constante drive is er te horen in hun nummers en dat maakt van deze band een interessante naam om te onthouden. Bows and Arrows was bij vlagen heel goed en deze You and Me heeft nog net wat meer vlagen. Eigenlijk is het gewoon een heel sterk album! Live lijkt het me meer dan interessant...

avatar van Aron
Ik zag The Walkmen toevallig live in Scala in London, ik kende de band nog niet en wist niet wat ik er van moest verwachten, maar aan het publiek te zien waren ze bekender dan ik dacht. Ik vond ze erg goed, echt een geweldig bandje.

You & Me vind ik ook een erg goed album, zeker een van de betere albums van 2008.

johan69
"In the new year" blijft een weergaloos nummer op een mooi en tijdloos album.

avatar van IMPULS
In the New Year is idd super! Maar ook onderdeel van een ietwat rauw geproduceerd album dat mij uitstekend bevalt. De muziek, de band, het is (quasi?) ongepolijst alsof het zó op de digitale tape is gezet. En songs schrijven kunnen ze ook. Kan niet wachten op het vervolg. Pak 'm regelmatig beet, ook smakelijk voor in de auto...

avatar van Ducoz
Heerlijk album, en die blazers!
Na een aantal keren zijn 'Red Moon' en 'Canadian Girl' de favorieten.
Toffe plaat.

avatar van Venceremos
Omsk schreef:
The Walkmen is een band met soms fantastische en vaak inwisselbare nummers.

Exact. Naast schitterende songs als Red Moon, Canadian Girl en In the New Year, gaat die typische bassdrum-blazers-bombast à la The National mij danig tegenstaan. Met name de 2e helft van dit album heeft dit euvel.