Aerosmith - Get Your Wings (1974)

Label: Columbia

1. Same Old Song and Dance (3:53)
  2. Lord of the Thighs (4:14)
  3. Spaced (4:21)
  4. Woman of the World (5:49)
  5. S.O.S. (Too Bad) (2:51)
  6. Train Kept a Rollin' (5:33)
  7. Seasons of Wither (5:38)
  8. Pandora's Box (5:43)
avatar van musicboy
Niks over dit album. Vreemd.

avatar van sdr
sdr
2,93 gemiddeld!? Same Old Song and Dance is een lekkere rocker, tracks 2, 3en 4 zijn ook goed, daarna wordt het wel iets minder.

Wat een laag gemiddelde voor deze absolute klassieker. De band begint na hun bluesige debuut hier écht op stoom te komen, met geweldige nummers als Same Old Song, Lord of the Thighs en Seasons of Wither, misschien wel een van hun mooiste ballads. Woman of the World kwam voort uit de live jam in het midden van de Rattlesnake Shake, een cover die Aerosmith in die vroege jaren vast in hun setlist had zitten. Op Train Kept A Rollin' kun je trouwens heel mooi de invloed van The Yardbirds op de band horen, met eerst de originele Yardbirds versie, gevolgd door de Aerosmith-interpretatie.

4.5 ster

sdr schreef:

Seasons of Wither is wel nog een hoogtepuntje.

Als je het Aerosmith-geluid wilt horen, moet je naar The Train Kept A Rollin' luisteren. Ik vind het een uitstekende cd met gritty gitaarriffs, een uitstekende rhytmsectie en de sleazy teksten van de nummers vertellen wat Steven Tyler vooral leuk vindt. Topper.

avatar van James Douglas
Train Kept A Rollin' is vooral live een beest. Die galloperende riff in het middenstuk van die song is ultiem Rock & Roll. De albums uit de jaren zeventig van Aerosmith blijven trouwens ondergewaardeerd.

avatar van freakey
James Douglas schreef:

Volgens mij is Aerosmith zowieso ondergewaardeerd.

avatar van vielip
Echt wel een klassieker! Deze zet zo in het rijtje Toys, Rocks, Permanent vacation, het debuut, Done with mirrors en Pump. Seasons of wither is magistraal!! Zelden klonk Tyler zo breekbaar en vol emotie. Same old song and dance, Lord of the tighs, S.O.S. en Train kept a rollin' zijn monster songs!
De lekkere rauwe produktie past precies bij de muziek. Alle instrumenten komen prima tot hun recht.

avatar van Zoute Popcorn
Het nummer Say hello 2 heaven van temple of the dog lijkt qua couplet best wel veel op Season of Wither van dit album, heel grappig om te horen

avatar van Poeha
Een beter album dan ik van tevoren had verwacht. Veelal recht toe recht aan rock met Lord of the Thighs als positieve uitschieter. Maar het absolute hoogtepunt van dit album betreft toch het tweeluik Train Kept a Rollin' en Seasons of Wither. De eerste is een beest van een song terwijl het tweede juist zeer verfijnd klinkt. Veruit de twee beste songs van het album. Die kende ik al van het puike verzamel album: Pandora's Toys (1995).

Twee jaar na hun voortreffelijke debuut zingt Steven Tyler met zijn echte stem en dat zorgt voor een eerste verschil. Verder is dit Get Your Wings wat minder bluesy en licht het wat 'gemakkelijker' in het gehoor. Toch is dit ook een prima album geworden, met een aantal songs die er echt uitspringen. Bovenal is dat het geweldige Train Kept A Rollin', maar ook Same Old Song and Dance mag er zeker zijn. De ballad Season of Wither is ook mooi en Lord of the Thights mag er ook zijn. Een prima plaat, net wat minder dan hun debuut.

avatar van Ronald5150
Ook op deze tweede plaat van Aerosmith, staan weer een aantal klassiekers. "Get Your Wings" opent met het stuwende "Same Old Song and Dance". Heerlijke riff en pompende baslijnen. Een andere geweldige rocktrack is het rollende "Train Kept a Rollin' ". De titel van dit nummer doet zichzelf eer aan, de energie is gelijk aan een op gang komende trein en vooral het middenstuk is fantastisch. "Seasons of Wither" is een mooie midtempo song. De genoemde tracks steken er wel bovenuit in vergelijking met de rest. Dit maakt de andere nummers niet slecht, maar ze steken wel af bij de genoemde klassiekers. Al met al is "Get Your Wings" net als het debuut van Aerosmith een meer dan prima plaat. Met de aanwezigheid van een drietal fantastische songs nestelt Aerosmith zich al snel in de eredivisie van de rock. Daarnaast produceren ze een karakteristiek geluid door hun rockmuziek te omlijsten met een vuig en rauw bluesrandje. Gewoon goed!

avatar van gigage
Spaced en women of the world gaan al gauw naar het stukje brein dat moeite heeft met het opslaan van ontvangen data. Dat maakt van kant A niet de meest indrukwekkende rock n blues die je misschien zou hopen. Ik had wat dat betreft ook een album van Montrose op kunnen zetten ware het niet dat Lord of the Tighs er tussen staat. Maar kant B (vanaf S.O.S.) maakt alles weer goed.
Dat moest ook wel want het debuutalbum deed niet zoveel in de US. Deze ook niet overigens maar er zat wat progressie in. De band krijgt op dit album al iets meer een eigen smoel en de productie is ook sterk verbeterd.
Train kept a rollin' werd tot het laatst en tot vervelens toe vast aan de live setlist toegevoegd. Maar eigenlijk is het gewoon ook een wereldsong met een heerlijke groove en soloos. De song gaat langzaam en ietwat mysterieus over naar Seasons of a Wither. Dat is nog eens een powerballad om naar uit te kijken. De afsluiter Pandora's Box laat alvast horen waar de heren in de toekomst in petto hebben. Sterke compositie en verdient vinkje mijnerzijds, al is het maar vanwege die klarinet voordat de riff begint. Aerosmith kwam op stoom in 1974. Hoewel het e.e.a. nog wel erg seventies klinkt toch een aanrader.
(SBM Remaster 1993. DR12)