Raphael Saadiq - The Way I See It (2008)

Soul
Label: Sony

1. Sure Hope You Mean It (3:40)
  2. 100 Yard Dash (2:18)
  3. Keep Marchin' (2:37)
  4. Big Easy (3:18)

met The Infamous Young Spodie en Rebirth Brass Band

5. Just One Kiss (2:32)

met Joss Stone

6. Love That Girl (3:04)
  7. Calling (3:44)
  8. Staying in Love (2:53)
  9. Oh Girl (3:34)
  10. Let's Take a Walk (2:28)
  11. Never Give You Up (4:12)

met Stevie Wonder en CJ

12. Sometimes (4:06)
  13. Oh Girl [Remix] (3:41)

met Jay-Z

14. Big Easy [Euro Version] * (4:47)
  15. Come on Home * (3:47)
  16. Seven * (3:01)
  17. Kelly Ray * (3:29)
avatar van jelmer19
Er zijn al verschillende nummers gelekt zoals:
Oh Girl
Love That Girl
Staying in Love
en
100 Yard Dash

Klinkt goed!!

avatar van woenie
S a double D I Q.... Erg lang op gewacht... TE lang. (Jammer dat hij samen met Joss Stone gewerkt heeft ...weer een nummer met haar...zie ik.)

avatar van jelmer19
Ik moet zeggen dat ik nu ook wel erg uitkijk naar dit album.
De nummers hierboven zijn gewoon heerlijk en ik draai dan ook al enkele weken constant de youtube linkjes af.
Dit is trouwens het nummer met Joss Stone.
Het nummer Big Easy is ook al te beluisteren!
Woohoo!! Dit kan weleens de release van het jaar worden als ik dit zo hoor!!!

Ik ben overigens zeer benieuwd naar de samenwerking met Stevie!

jelmer19 schreef:
Ik ben overigens zeer benieuwd naar de samenwerking met Stevie!

Ja! Wie niet

avatar van jelmer19
Uuuuuhm ja, geen idee eigenlijk

avatar van woenie
Zijn stem is een stuk beter. Niet zo schel maar dieper. Nice..: P. Als hij weer komt, ga ik echt wel. Heb em op NSJ ook gezien. Echt geweldig!

avatar van jelmer19
Wat een plaat, het beste wat ik in 2008 gehoord heb!
De sound en sfeer die neergezet wordt is echt fantastisch..
Raphaels beste werk wat mij betreft.

avatar van Reijersen
Ik trap ook af met 4,5 ster. Inderdaad een lekkere plaat, maar eerst nog even wat vaker beluisteren voordat ik een uitgebreidere recensie ga schrijven.

avatar van Reijersen
Raphael Saadiq, de man die we kennen van Tony! Toni! Toné! en Lucy Pearl. De man die we kennen van producties voor onder andere Mary J. Blige, Lionel Richie en Joss Stone's gehele laatste album. De man die we kennen van zijn funky solo-album 'Instant Vintage' en zijn blaxpotation-achtige album 'As Ray Ray'. Juist, die Raphael Saadiq. Die is terug met een nieuw solo-project. En nu wederom eens in een totaal andere stijl. Namelijk Motown-achtig.

Elk nummer op dit album doet je terugdenken aan de Motown soul van bijvoorbeeld Marvin Gaye, Smokey Robinson & the Miracles, Tammi Terrell. Die heerlijke relaxtie, ietwat gladde, laidback sfeer straalt elk nummer uit en dat maakt dit album tot een mooi geheel. Pluspunt nummer één! dus: de sfeer.
Daarnaast is het album gewoonweg perfect. Alle zanglijnen, handclaps, ooh's, aah's, yeeehh's, drums, strings, etc etc etc. Zeg maar, alles productioneel en vocaal is perfect neergezet door Saadiq. Een betere producer krijg je niet.
Vocaal is Saadiq ook nog eens enorm herkenbaar. Een heerlijk eigen stemgeluid regeert dit album, regeert de nummers. De overdreven stemacrobatiek laat hij achterwege en hij laat vooral het gevoel tellen. En hoe! Pluspunt nummer twee!
Tekstueel is het allemaal niet zo verrassend, maar ook nergens storend slecht. Het gaat gewoon waar het over gaat, liefde, girls. Het past gewoon perfect in het totaalplaatje van dit album. En dat is mijn inziens toch het grootste streven. Pluspunt nummer drie!
Dan de gastoptredens. De brassband op song 4 zorgt precies voor de sfeer die je bij een nummer met de titel 'Big Easy' wilt. Joss Stone zingt samen met Saadiq een prachtbalad zoals Gaye en Terrell dat ooit deden. Stevie Wonder blaast eigenlijk alleen maar een stukje mondharmonica mee en CJ is een zanger, die op zijn eigen albums ook rapt, met een prettige stem.
Dan eigenlijk het punt waarom dit album geen 5 sterren krijgt: de Oh Girl remix met Jay-Z. Simpelweg past die track niet bij het album, bij de gehele sfeer. Motown en een rapper? Nee dat kan gewoon niet.

Al met al dus een topalbum! Misschien wel het beste dat ik in 2008 gehoord heb, tot nog toe. De gehele sfeer doet je heerlijk genieten. Maar met één klein minpuntje, die laatste track.

avatar van jelmer19
Helemaal mee eens. Binnenkort zal ik ook even een uitgebreide mening neer pennen over dit meesterwerkje!

tuktak
als je van motown houdt kun je hier geen buil aan vallen, met prima producties en mooie arrangementen. vocaal was het misschien niet de bedoeling om eruit te springen, ietsje meer dynamiek had van mij wel gemogen, het is soms wel wat aan de vlakke kant. dat heeft ook te maken met de afwerking van de plaat, waarbij er als het ware een jaren 60laagje over heen is gesaust. erg leuk, maar nergens vernieuwend of verheffend.

avatar van Reijersen
Toch jammer dat Stevie Wonder alleen een stukje mondharmonica doet.

avatar van RvL
RvL
WOW dit is dik! ... deze zag ik even niet aankomen

Klinkt allemaal erg strak! Feel good music

avatar van Roenesan
Reijersen schreef:

Idd, erg jammer
Zonder dat nummer zou het een feilloos album zijn

avatar van jelmer19
Ik werd bekend met de muziek van Saadiq door het album As Ray Ray. Met hier en daar heerlijke funky R&B / Soul muziek een plaat die ik veel beluisterd heb. Toen ik hoorde dat de opvolger kwam had ik hoge verwachtingen. En wat zijn die waargemaakt zeg! Dit album is gewoon bijna perfect. Saadiq neemt je mee in een sfeervolle trip terug in de tijd. De tijd van de oude soul. Producties om je vingers bij af te likken en dan die stem. De stem van Saadiq komt op deze plaat nog beter tot z'n recht dan op vorige albums. Maar niet alleen Saadiq zelf zorgt voor een goeie sfeer op dit album. De goed uitgekozen achtergrondkoortjes helpen hier ook aan mee. Je luistert en je denkt het klopt. Alles zit gewoon goed in elkaar.
Voorbeelden zijn 100 Yard Dash , Big Easy , Love that Girl en Staying in Love die lekker swingen en het feel-good gevoel naar boven brengen. Maar ook de rustige nummers als Just One Kiss , Calling en Oh Girl zijn prachtig..
Dit is voor mij in ieder geval de release van 2008 die zelfs dicht tegen een top 10 plaats aan zit. Enige smetje voor mij is dat Jay-Z op het laatste nummer te horen is. Die hoort gewoon helemaal niet thuis in de context van dit album.

avatar van Rhythm & Poetry
Raphael Saadiq zingt op dit album uiterst beheerst en zijn zuivere, wat hoge, zang doet het goed bij mij. Productioneel klopt het ook door het gerbuik van de live-instrumenten en achtergrondkoordjes, waardoor het af en toe lekker gospel is. Kan me aansluiten bij jelmer en Reijersen. Keep Marchin' is mijn favoriete nummer.

avatar van klaezman
Denk je iets moois/nieuws gevonden te hebben voor het Soul Album van de Week... Hebben de weinige overlevenden van dat topic 'm al ontdekt, which is a good thing =D

Wat een lekker oldskool plaat. Na alle heruitgaven, compilaties en remixes van oude Motown-platen (en na de dood van Norman Whitfield) eindelijk eens een fris 'oud' geluid. Lekker veel laagjes en lijntjes door elkaar heen, hooks om aan te hangen en die stoffige '60s-stem van Saadiq. Damn wat klinkt dit goed! (op die bonus track na dan)

Kan rechtstreeks elke vintage jukebox in wat mij betreft.

edit: ben trouwens wel heel benieuwd naar de verklaring van 2pacfan4life voor zijn 0,5 sterren...

jelmer19 schreef:

Same here,geweldig album die zo mijn top 10 kan gaan bestormen.Moet nog effe nadenken over mijn cijfer die ik ga geven,een 4,5 of een 5.

avatar van Chrisseh
Goh, lekker album. Het had (bij mij iniedergeval wel) even een paar luisterbeurten nodig voordat ik het echt kon waarderen, maar het is nu toch een uiterst relaxed plaatje.

Zeker een leuk album hoor, maar ik ben er volgens mij toch niet zo lyrisch over als velen hier. Ik vraag me namelijk af of we het ook zo geweldig hadden gevonden als het uit de “Motown-tijd” kwam. Of zijn we gewoon blij dat er ook nog artiesten zijn, die niet in een poging om zoveel mogelijk te verkopen de doorsnee RnB-kant op gaan?
Het klinkt wel écht alsof het van lang geleden is en niet als een imitatie, maar er zijn niet echt nummers die er voor mij boven uit springen en ik vind het net iets té glad.
Van mij had er een beetje meer pit in de zang gemogen. En dat nummer met Jay-Z, daar zal ik geen woorden meer aan vuil maken..

j.b.b.l schreef:

Uiteindelijk wordt het een 4,0.
Dit album staat vol met warme soulmuziek,geweldige jaren 60's sound,ik krijg er i.i.g geen genoegen van,een van de beste platen uit 2008 en toch mis ik iets.
Elke keer wanneer dit album zijn einde nadert heb ik een incomplete gevoel en ik denk dat het door de zang van Rapheal Saadiq komt.
Begrijp me niet verkeerd,Raphael doet het geweldig maar ik mis de warmte in zijn stem op bepaalde nummers(weet het even niet anders uit te leggen).
Hoe dan ook,een geweldig album en een 4,0 is toch ook een hoog cijfer.
Mijn favorieten nummers zijn Big Easy en Oh Girl(jammer van die remix )

avatar van TheFunkyM
Album is lekker.. Niet altijd voor in de stemming maar de zag is zo goed.
De stem is heerlijk en het past echt bij de old skool motown feeling.
Wel vind ik de productie wat gladjes, waardoor het soms wat gewoontjes klinkt. Begrijp me niet verkeerd ik vind het een heel lekker album.. maar geen 5 album.

Mijn favoriet is calling, ik krijg bij dit nummer altijd een lekker gevoel. Sowieso ben ik met soul en rnb meer fan van de rustigere nummers, dit betekend echter niet dat ik de wat meer uptempo nummers niet waardeer..

avatar van TheFunkyM
Ik zit me bericht terug te lezen.. misschien is het niet de productie wat niet top is.. Ik mis gewoon wat in het geheel? Het rouwe.. of wat dan ook..

ik weet het niet.. top album

avatar van j.b.b.l
Ik snap wat je bedoelt maar ik weet het ook niet beter uit te leggen.Misschien is de stem van Raphael Saadiq te glad?Ik kan het ook niet uitleggen.

avatar van TheFunkyM
Ja zou kunnen of niet.. Ik mis een klein beetje het rouwe. Dat kan met de stem te maken hebben, ik weet het niet.. het is meer het ''gevoel'' wat ik heb..

Verder vind ik Calling zo verschrikkelijk lekker.

avatar van Reijersen
Ik weet niet of je van te voren iets gelezen had over het concept achter deze plaat. Maar het is dus zo dat Saadiq op zoek is gegaan naar de Motown sound, om het maar even zo allesomvattend te noemen. En nu is Motown niet echt de rauwe vorm van soul. Dus dan klopt het inderdaad dat je iets rauws mist op dit album. Dan kan je van Saadiq misschien beter naar het funk-georiënteerde album 'Instant Vintage' gaan luisteren of het blaxplotation-achtige album 'As Ray Ray'. (mocht je die nog niet kennen)

avatar van TheFunkyM
Oke thanks.. Ik zit nu een beetje op internet te speuren.. maar ray ray is kan ik nog niet vinden. Daarintegen vind ik the way i see i verschrikkelijk lekker.. dat zegt de 4 sterren volgens mij ook:)

avatar van Reijersen
Ja, dat zeggen die 4 sterren zeker. Ik dacht, geef gewoon even aan dat Saadiq vaak in concepten werkt met zijn albums.

avatar van woenie
een groot minpuntje.. die ene foto in het boekje...What was the best man thinking? (Iedereen begrijpt vast wel over welke foto het gaat als je het origineel gekocht hebt.)

woenie schreef: