B.B. King - One Kind Favor (2008)

Blues
Label: Geffen

1. See That My Grave Is Kept Clean (4:49)
  2. I Get So Weary (4:17)
  3. Get These Blues Off Me (4:30)
  4. How Many More Years (3:10)
  5. Waiting for Your Call (6:02)
  6. My Love Is Down (5:25)
  7. World Is Gone Wrong, The (4:24)
  8. Blues Before Sunrise (4:21)
  9. Midnight Blues (3:49)
  10. Backwater Blues (7:36)
  11. Sitting on Top of the World (3:41)
  12. Tomorrow Night (5:00)
avatar van platedraaier
Tsja, wat kan ik hier nu voor iets zinnigs over vertellen. B.B. King doet gewoon waar ie goed in is. Lekkere blues muziek maken. Relaxte blues, niet van dat beukwerk, maar goed de man is de 80 dan ook al gepasseerd. Maar de blues zit hem in het bloed, die gaat door tot ie er letterlijk bij neer valt.

Al met al een zeer genietbaar lekker blues plaatje.

Geproduceerd door T-Bone Burnett en met een eminente begeleiding van Jim Keltner, Nathan East en Dr. John. Burnett zorgt voor een authenthiek bluesgeluid. De stem van B.B. King klinkt alsof het 50 jaar geleden is opgenomen. Low-fi, bij de wat hardere uithalen treedt ouderwetse vervorming op, maar dat zal bewust zo zijn gedaan.

avatar van thelion
Een nieuwe plaat van de laatste nog levende blues legende (in mijn ogen dan)......
Ben zeer benieuwd en zal dit album binnen kort ook zeker aanschaffen.....

Stijn_Slayer
Deze moest volgens de Gelderlander heel goed zijn, ik zal binnenkort eens gaan zoeken naar dit album.

Stijn_Slayer
Het is inderdaad een heel erg goed album. Het is al ongelofelijk dat die man op z'n 83e nog muziek maakt, maar dat het ook nog heel erg goede muziek is is helemaal knap.

Naar mijn mening zijn deze nummers niet veel minder dan pakweg the thrill is gone, catfish blues en everyday I have the blues. Jammer dat het album 17 euro kost, hopelijk is die over een halfjaartje goedkoper.

avatar van Frank Langeweg
BB King – One Kind Favor 2008

16 september 2008 werd hij 83, de oude bluesbaas. En met de release van One Kind Favor laat The King door samenwerking met T-Bone Burnett (Alison Kraus & Robert Plant, Roy Orbison, Elvis Costello) zien dat hij nog steeds The King is! Al bij de eerste luisterbeurt weet je dat deze samenwerking goed was en hoop je dat de koning 100 jaar mag worden. T-Bone wilde graag produceren maar hield het geluid van een BB King concert ergens in de sixties in zijn achterhoofd. In samenwerking met Dr. John op toetsen, Nathan East (Clapton) op stand-up acoustic bass en Jim Keltner (John Lennon, Mick Jagger) op drums heeft hij het aardig voor elkaar weten te krijgen. BB grijpt terug op songs van zijn oude helden en doet gelukkig niet het uitgekauwde werk wat we al van zoveel andere platen kennen. Blues Before Sunrise (Leroy Carr of toch John Lee Hooker?) doet meteen oude bellen rinkelen maar BB zet deze song naar zijn hand en net als bij ‘Blackwater Blues’ hoor je gewoon dat hij De Blues nog steeds heeft. T-Bone had zich veel eerder mogen ontfermen over onze hoogbejaarde held. Het had ons een aantal aalgladde platen van de laatste jaren kunnen besparen. Happy birthday BB! En nog vele jaren want als je zo doorgaat met fijn intieme bluesplaatjes maken mag je van ons nog jáááren mee!

Frank Langeweg

Deze nieuwe B.B.King doet zijn naam van King echt alle eer aan.
Ik persoonlijk heb mij deze aangekocht op vinyl.Dit is kippevel blues zoals er nog meer zou mogen gemaakt worden.
Hopelijk wordt onze King nog zeer oud en maakt hij nog heel veel van deze mooie platen.
Zeker kopen................
Keep The Blues Alive

J-P

Ik heb het album vorige week aangeschaft en tot op heden nog slechts 1 maal geluisterd maar wat een heerlijke CD.

Ik zal het de komende tijd nog wat vaker luisteren en dan een oordeel geven. Vooralsnog iig geen miskoop.

avatar van Fake_world
ik luister niet zoveel blues maar ik heb deze toch wel staan:)
ik vind het een enorm goede plaat om ' s avonds te draaie voor wat te geniete

avatar van George
One kind favor heeft mij verrast.
Dat is niet uitsluitend te danken aan de inmiddels hoogbejaarde ,bijna 84-jarige, bluesgigant zelf of zijn uitstekende begeleidingsband met Dr. John , Nathan East en Jim Keltner in de gelederen. Het is vooral de samenwerking met T. Bone Burnett die zijn bluesvruchten afwerpt.
Het is een relaxed blues album geworden met een King zoals ik hem graag mag horen. Sax solo's, zoals op het mooi uitgevoerde en sluitstuk Tomorrow night , zou ik meer wensen.
B.B. heeft met One kind favor zijn sterkste album sinds jaren afgeleverd.

Gregson
Blues zoals blues hoort te zijn! BB King op z'n best .

avatar van Booyo
Gregson schreef:
Blues zoals blues hoort te zijn! BB King op z'n best .

Zo is dat.

avatar van Ronald5150
Op hoogbejaarde leeftijd komt B.B. King met een dijk van een album. Producer T Bone Burnett creëert de perfecte omstandigheden voor King om met "One Kind Favor" nog een keer te schitteren. Burnett verzameld een aantal klasse muzikanten die samen met B.B. King een prachtig authentiek bluesgeluid neerzetten. De stem van B.B. King lijkt nog op geen enkele manier aan kracht te hebben ingeboet en klinkt ontzettend diep en donker. Met name in de slow blues liedjes gaat die stem door merg en been en heeft een heerlijk rauw randje. Ook het kenmerkende gitaarspel van King is overduidelijk aanwezig op "One Kind Favor". King laat Lucille weer prachtig zingen en aan de mooie warme klank is niet te horen dat King al 83 jaar is. Met "One Kind Favor" levert B.B. King een van zijn beste albums ooit af en hij bewijst eens en te meer dat hij de absolute King of the Blues is.

avatar van iemand74
Wat een sterke plaat is dit. Een van de beste elektrische blues-albums die ik ken. Het geluid van de band en de productie is warm, organisch, maar ook meaty, en brengt uitstekend het vakmanschap van B.B. King voor het voetlicht. Wat een geweldige manier van gitaarspelen heeft die man toch. Understated en beheerst, maar o zo trefzeker. Datzelfde geldt eigenlijk voor zijn zang. Aanrader, dit album.

avatar van iemand74
Lees net dat Dr. John piano speelt op dit album. Nu ik het weet hoor ik het ook, heel New Orleans.