UMC's - Fruits of Nature (1991)

Label: Wild Pitch

1. One to Grow On (3:34)
  2. Kraftworks (3:34)
  3. Morals (3:34)
  4. Blue Cheese (3:31)
  5. Swing It to the Area (3:17)
  6. Never Never Land (4:14)

met Berkeley Carroll Summer Choir

7. You Got My Back (4:03)
  8. Jive Talk (3:33)
  9. Feelings (4:04)

met Tonya Wilcox en Alton Sharpton

10. Any Way the Wind Blows (3:27)
  11. Pass It On (4:26)

met Kwazi en Prophet

12. Woman Be Out (3:31)
  13. Hey Here We Go (3:26)
  14. It's Gonna Last (3:55)
avatar van thomzi50
Wel grappig. Erg vrolijk, onbekend en deze jongens doen wat ze willen. Prima gedaan, 3 sterren

avatar van FunkyMonk
One to Grow On kende ik al lang, maar nooit het hele album gechecked.

Erg leuke plaat toch vind ik. Doet me denken aan De la soul uit die periode; fleurige oldschool.
Aanradertje voor degenen die van het genre houden. 4*

avatar van P Jay
Wat'n heerlijk album! Ik kende de single "Blue Cheese" en dat vind ik hier zelfs niet het beste nummer!

Typisch album uit '91, toen iedereen nog naar hartenlust mocht sampelen: resultaat is een speels en vrolijk album dat put uit verschillende jazz en soul-nummers. Het hoofdbestanddeel van de beats is soms wat repetitief, maar altijd komen de producers dan aandraven met een nieuw subtiel geluidje, waardoor de aandacht niet verslapt.

De rhymes zijn erg positief en zijn qua boodschap schatplichtig aan de Native Tongue-renaissance van een paar jaar ervoor. Jeugdige onbevangenheid troef en sterke teksten met een waardevolle betekenis. Je zou al bijna vergeten dat de 2 MC's ook nog een erg leuke flow hebben en elkaar prima afwisselen.

Ik twijfelde tussen 4* en 4,5*, maar ik vind de meeste nummers hier zodanig geslaagd en leuk klinken dat ik bezwijk voor de 4,5*

Mindere nummers in mijn ogen zijn: "Swing it to the Area" en "Pass It On": de rest is van gewoon goed tot fantastisch!

avatar van Outblasty
Deze kaft doet me erg denken aan Breaking atoms (ook nog eens zelfde jaar), ga hem maar eens beluisteren een dezer dagen.

EPMD
beter dan unleashed inderdaad.. vet dope album man!! Goede beats en Kool Kim en Haas G hebben een vette delivery.. Ik vind vooral de stem van Haas G echt vet.. 4,5 zonder twijfel...

avatar van Kos
Kos
Outblasty schreef:

Lijkt er muzikaal ook wel een klein beetje op. Al is dit wat ritmischer en ik vind Large Pro een iets fijnere producer.

avatar van Pooiertje
Lekkere funky hiphop, ook wel vergelijkbaar met Main Source.
Checken dus!

avatar van Outblasty
oeioei wat klinken de eerste 3 nummers geweldig , echt heerlijk om op te staan en dan in het zonnetje gaan zitten en dit album voor het eerst te horen. Ik hou wel van dit soort hiphop, lekkere (simpele) beats, leuke samples en simpele goede flowende raps.

Is deze nog origineel te krijgen? Alleen al voor de kaft zou ik deze graag willen hebben. Perfecte albumcover bij deze muziek.

Edit: Ik zie dat ie gewoon op Bol.com te krijgen is, binnekort dan maar eens bestellen. Op Bol.com staat trouwens dat ie in Juni 1990 gereleased is, is dit een fout van Bol.com of van degene die hem hier heeft ingevoerd?

avatar van Outblasty
Mijn eerste luisterbeurt zit erop en ik ben meestal niet zo onder de indruk van een album als ik hem voor het eerst hoor maar dat is bij deze wel anders. Wat een lekker album

Het heeft opzich wel iets weg van Main Source al zijn deze beats wat fleuriger en wat simpeler (de beats van Breaking Atoms zijn erg gelaagd).

avatar van P Jay
Deze is echt wel van '91. En je hebt volledig gelijk, Outblasty, deze producties zijn erg leuk, lekker, fris, ... en al wat je maar wil, maar simpeler dan die van Breaking Atoms.

"Fruits of Nature" is bij zomers weer écht wel genieten!

avatar van Outblasty
4,5* voor dit geweldige album. Echt een heel goed album en raar dat het maar zo weinig stemmen heeft. Een aanrader voor iedereen die van optimistische hiphop houd.

Favoriete tracks:
Morals, Blue Cheese en Feelings. Die laatste is gewoon echt geweldig !

avatar van Outblasty
Zijn er meer van dit soort platen uitgebracht behalve dan het eerdere werk van De La Soul? Ik hou echt van deze vrolijke swingende beats met een of meerdere rappers die gewoon zijn ding doen.

avatar van Osiris Apis
Probeer Black Sheep en Brand Nubian maar.

avatar van Outblasty
Haha. Ik kan nu in ieder geval weer even vooruit. Een aantal hiervan ken ik wel maar het meeste heb ik nog nooit gehoord. Komende tijd maar eens wat van deze albums beluisteren.

avatar van Outblasty
Ongelofelijk dat dit album zo weinig aandacht krijgt. Ik gaf vrij snel een 4,5* aan dit album maar ik had niet verwacht dat ik na meer dan 10 luisterbeurten nog steeds zwaar onder de indruk ben van dit album. Zo ongelofelijk constant hoog niveau en dan ook nog een paar geweldige uitschieters. Met dit weer kan ik niet anders dan genieten van dit album. Als ik dit album zo geweldig blijf vinden komt deze nog wel in mijn top10. Een dikke aanrader voor iedereen die van vrolijke hiphop houd.

avatar van Osiris Apis
Toch wel een leuk album. In het begin vond ik erg weinig aan en leken de nummers veel op elkaar. Misschien zit er nog 4* in.

MAS
Mooi album! Vrolijke hiphop met goed samplewerk.

avatar van fabblwaps
Ik heb deze net even op de achtergrond geluisterd, de teksten heb ik dus niet meegekregen maar de sound vind ik alvast erg fijn.

avatar van principal2000
Op dit album zijn de termen dope en fresh wel van toepassing. Kwalitatief is er niks mis met dit album. De MC's zijn goed, hebben een prettige flow en inhoudelijk is het ook prima. Muzikaal is het vrolijk, fris en catchy zonder ergens sell-out te worden. Dé hit is natuurlijk One To Grow on, die wat mij betreft de tand des tijds uitstekend doorstaat. Er staan eigenlijk heel veel goede nummers op. De nummers zijn minimaal onderhoudend en gelukkig geldt dit voor een minimaal aantal tracks. Eigenlijk is dit album wel kenmerkend voor het label waarop het is uitgebracht: Wild Pitch. Dit label heeft niet heel lang bestaan, maar heeft kwalitatief veel leuke albums geproduceerd. Jammer dat UMC's met hun 2e album iets meer een rauwe sound probeerden neer te zetten. Deze vrolijke paste beter bij hun (hoewel Unleashed ook geen slecht album is). Qua score valt dit album tussen de 4* en 4,5*. Een uitstekende score dus.

avatar van Silky & Smooth
Een album vol frisse hip-hop. Ben nog niet heel erg thuis in deze periode van hip-hop. Alleen de de echt bekenden uit dit jaar (waarschijnlijk maak ik nu de fout, omdat zij bij de bekenden horen. Voor mij onbekend althans). Hierdoor is de vergelijking voor mij met De La Soul en in mindere mate A Tribe Called Quest snel gemaakt.
Vrolijke hip-hop met opgewekte en positieve teksten. Ondersteund met up-tempo beats met veel invloeden uit jazz. Bij het luisteren ga je helemaal mee in de vrolijke sfeer van de MC's.
De cover maakt dit album helemaal af. Typisch een cover die past bij deze tijd en muziek. Van mij krijgen de heren een 4* voor dit album. Dit is een album van de week dat wel in mijn straatje past!

Silky & Smooth schreef:

Dan zou ik als ik jou was eens wat van de artiesten die P Jay hierboven noemt checken. Als je dit goed vind denk ik dat bijvoorbeeld Naughty By Nature en 3rd Bass jou ook wel liggen.

avatar van Silky & Smooth
Oh cool, bedankt. Enkelen daarvan ken ik wel. Moet ik er vanuit gaan dat hun albums die uit de jaren rond 1990 komen dezelfde stijl hebben? Want ik heb bijvoorbeeld Naughty's Nicest, maar langs niet alle nummers vind ik vet. Vrolijke nummers als O.P.P en Hip-Hop Hooray zijn dan wel gaaf!

Edit: had dit bericht geplaatst voordat ik de links ging checken (die naar gelijksoortige album leiden en niet naar alleen de artiest)

MAS
Nee dat zeker niet dit is namelijk niet te vergelijken met bijvoorbeeld KRS-one of Onyx uit diezelfde tijd. Rond die tijd was er wel een opkomst van wat vrolijkere hiphop. Dat vrolijke gaat trouwens meer over de beats en de manier van rappen want de onderwerpen zijn vaak een stuk minder vrolijk.

avatar van Silky & Smooth
Nee zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat ik bij de door P Jay genoemde artiesten moest kijken naar jaren 1990, 1991. Maar toen had ik niet gezien dat die links er al naar toe linkten Dat van die onderwerpen wist ik wel hoor, zijn wel aantal artiesten die ik ken uit die tijd die zulke muziek maken. Alleen niet zoveel. Maar toch bedankt, leuk album van de week trouwens

MAS
Deze week weer een paar keer geluisterd en ik ga hem verhogen naar 4,5. Echt een geweldig album!

avatar van Outblasty
Met dit weer kan ik ook niet anders dan deze toch weer verhogen naar een 4,5*. Heerlijke zomerse beats met een aantal geweldige samples en twee fijne rappers.

avatar van J.M.
Eigenlijk check ik bijna nooit meer oude albums en vind ik het vaak ook niks, Maar deze klinkt toch wel fijn en totaal niet gedateerd. Ben blij dat ik hem toch geluisterd heb terwijl ik geen reet zin in had .

avatar van Bedorvenkebab
Redelijk album. Old-school weet me vaak niet te trekken aangezien het me soms wat te eentonig werd (ja ik weet, slecht argument omdat ik Ambient wel kan waarderen). Dit zit er een beetje tussen in. De MC's leveren goed werk, de beats geven een leuk sfeertje, en bij dit weer is het natuurlijk ideaal. Toch heb ik dit soort Hip-Hop liever op mix CD's, aangezien ik het nooit in één keer zal draaien. Vandaar voor nu een 3*, al zit het dicht tegen 3.5 aan.

avatar van principal2000
Ik vind het een warrig stukje.

MAS
Verhoogd naar de maximale score. Misschien binnenkort in mijn top 10.

avatar van principal2000
Ik heb deze nu ook origneel! Eindelijk, want tot nu had ik alleen de cdsingle van One To Grow on (met Blue Cheese als B-side) en de 12" van Any Way The Wind Blows. Allemaal goede nummers, maar dit album bevat bijna enkel goede nummers, wat een aanschaf rechtvaardigt.