The Sabres of Paradise - Haunted Dancehall (1994)

Electronic
Label: Warp

1. Bubble and Slide (2:39)
  2. Bubble and Slide II (7:38)
  3. Duke of Earlsfield (8:42)
  4. Fight Path Estate (3:21)
  5. Planet D (4:41)
  6. Wilmot (7:32)
  7. Tow Truck (6:35)
  8. Theme (4:48)
  9. Theme 4 (1:55)
  10. Return to Planet D (5:04)
  11. Ballad of Nicky McGuire (8:30)
  12. Jacob Street 7am (3:46)
  13. Chapel Street Market 9am (7:14)
  14. Haunted Dancehall (4:24)
avatar van andré
Fantastische luisterervaring dit album. De muziek beweegt zich in het schemergebied tussen Portishead (instrumentaal), Chemical Brothers, DJ Shadow en Autechre. Duistere Ambient Electro-Dub of iets in die trant. Toch is de belangrijkste man van de Sabres, Andy Weatherall, het meest bekend van zijn vele remixen voor o.a. Happy Mondays, Beth Orton en New Order. Ook was hij producer van het succesvolle Screamadelica-album van Primal Scream. Nou was ik van dat album niet echt onder de indruk, zijn echte kwaliteiten heeft hij, naar mijn mening, in dit album gestopt. Voor mij een van de beste albums van de negentiger jaren.

avatar van ravenstein
Wilmot blijf ik een fantastisch nummer vinden, de rest kan me veel minder bekoren (hoewel Tow Truck er ook nog mag wezen).

avatar van orbit
Leuke muziek, zitten allerlei stijlen in en het vormt zijn eigen kleine niche. Haunted Dancehall en Return to Planet D vond ik de leukste nummers staat me bij..

avatar van dj maus
Planet D is een remix door Portishead.

Jammer dat de single-versie van Wilmot hier niet op staat.

Verder is de titel echt goed gekozen. 'Haunted' is echt het adjectief dat bij deze muziek past.

avatar van Cabeza Borradora
dj maus schreef:
[...]

Jammer dat de single-versie van Wilmot hier niet op staat.

Dat vond ik indertijd ook een regelrechte tegenvaller. Ik had me het album vooral door de single eigen gemaakt, maar wist niet dat op het album een heel wat makkere versie van Wilmot stond, een versie dewelke trouwens wel past bij de rest van het album. Indertijd het album niet zoveel gedraaid, was me allemaal wat te "mak" voor in mijn wilde jaren. Nu kan ik het wat beter appreciëren, maar een topper vind ik het toch nog steeds niet.

Calmdown!
Bijzonder sfeervolle plaat. Vind de totale tijdsduur echter wat aan de lange kant maar dat kan aan mij liggen

Niet slecht maar ook niet meer dan dat. Dit is typisch zo'n plaat waarvan je je na een aantal jaren weer afvraagt "hoe klinkt dit weer?". En na een nieuwe luisterbeurt weet je dan waarom je er een aantal jaren geen aandacht aan hebt gegeven.

Misterfool
Niet elk nummer is even interessant, maar het electro-dubstijltje(beetje vrij vertaald naar de beschrijving van André) ligt mij wel. Nummers als Ballad of Nicky McGuire,Bubble and Slide II en Wilmot reken ik tot mijn favorieten. Prima Album! Ik twijfel tussen 3.5* en 4*.