Large Pro - Main Source (2008)

Label: Gold Dust

1. The Entrance (2:15)
  2. Hot: Sizzlin', Scorchin', Torchin', Blazin' (2:57)
  3. 'Maica Living' (3:47)

met Killah Sha en Guardian Leep

4. Pump Ya Fist Like This (3:13)

met Mikey D Lotto

5. Party Time (2:44)
  6. In the Ghetto (2:49)
  7. Hardcore Hip Hop (3:18)
  8. Frantic Barz (3:02)
  9. Sewin' Love (2:58)
  10. RuDopeDapNNoyd, Part 1 (1:01)

met Jeru the Damaja

11. RuDopeDapNNoyd Pt.2

met Lil' Dap

12. RuDopeDapNNoyd, Part 3 (0:47)

met Big Noyd

13. Classic Emergency (2:31)
  14. Rockin' Hip Hop (3:22)
  15. Large Pro Says (2:02)
  16. To the Meadows (1:46)
  17. The Hardest (4:42)

met Styles P en AZ

avatar van P Jay
Large Professor weet hoe hij beats moeten bakken, dat heeft hij al meermaals bewezen. Van enkele op het eerste gehoor banale geluidjes weet hij een dreunende nek brekende boombap-beat te maken. Het is niet iedereen gegund. Op "Main Source" komt de hiphop-veteraan weer voor de dag voor enkele strakke producties met harde volle drums. Dat Large Pro als MC geen virtuoos is, weet iedereen ondertussen al, maar toch wil ik even aanstippen dat Large Pro gewoon een erg aangenaam en warm stemgeluid heeft en beschikt over een zeer regelmatige en keurig uitgevoerde old schoolflow. Als de beats lekker klinken is het bij hiphop-artiesten als Large Pro vooral belangrijk dat de beats beter gaan klinken door een lekker flowende MC.

In tegenstelling tot de meerderheid vind ik "Hot: Sizzling, Scorching, Torching, Blazing" zeker niet één van de betere nummers hier ondanks de erg lekkere zware drums. Daarvoor vind ik de overall sound te digitaal klinken: erg on-Large Professor. Ook op "Rockin' Hip Hop" klinkt het allemaal té metaal en digitaal. Larg Pro moet het voor mij toch hebben van iets muzikaler klinkende samples.

"Maica Living" heeft een rust gevende beat met sfeervolle meewiegende gitaartonen en basic rhymin'. "In The Ghetto" heeft een funky basslijn ter zijner beschikking en is één van mijn favoriete tracks hier. Het beste nummer op "Main Source" is ironisch gezien misschien wel het enige nummer dat niet door Large Pro is geproduced, maar door Marco Polo: "Hardcore Hip Hop". Een heerlijk staaltje van hoe boombap anno 2008 toch nog fresh kan klinken. De gescratchte hook maakt het natuurlijk helemaal af.

"Frantic Barz" is een schoolvoorbeeld van hoe Large Pro een onbeduidend geluidje dat weinig om het lijf heeft als basis kan gebruiken voor een swingende productie. Een neergaande simpele melodie van drie noten: meer heeft Extra P niet nodig, behalve dan een dope drumpatroon en dat kan hij als geen ander verschaffen. Verder zijn "Pump Ya Fist", met zijn snelle old school-achtige tempo aangegeven door zenuwachtige staccato blazers samen met een erg sterk komende Mikey D, en "Classic Emergency" nog aan te stippen als hoogtepunten.

De vaak terugkerende digitale geluidjes (die ook al overvloedig op "1st Class" te horen waren) vind ik soms wat storend en enkele tracks slaan de plank ook wat mis. Zoals "Large Pro Says", waarop Large Pro rapt: "Get low, get high, get sideways, get by...". Jammer genoeg heb ik altijd al een hekel gehad aan rappers die doen alsof ze een gymleraar zijn. Ook de in drie tracks verdeelde possecut met Jeru, Lil' Dap en Noyd vind ik nu ook niet bepaald memorabel. De enkele misstapjes op "Main Source" en de beperkte MC-skills van Large Pro zijn de enige minpunten op dit anders erg lekker in het gehoor liggende album.

Relax
WeztSide schreef:
Er is veel kritiek op de lyrics, maar dat hoeft niet altijd heel veel uit te maken. Herinnert iemand "Group Home - Livin' Proof" nog?
Dat album is een klassieker, maar lyricaal echt verschrikkelijk.
Large Pro kan niet slechter dan dat zijn.

Large Pro heeft gewoon scherpe en goede teksten hier hoor....

avatar van MJ_DA_MAN
En de heren van Group Home kunnen naast het schrijven van teksten ook totaal niet rappen.

avatar van Shelter
Group home is puur producties wat het goed maakte op dat album.
De rappers zijn matig tot slecht maar omdat alleen producties ook niet geweldig is worden ze voor lief genomen.

ManMonster
Damn, nog zo'n album die onder mijn radar is verwenen.. Ga eens dringend een nog aan te schaffen lijstje moeten maken!

avatar van BZN
BZN
heb m in NY voor 6 dollars gekocht, op plaat!
heerlijk album dit!