LL Cool J - Exit 13 (2008)

Label: Def Jam

1. It's Time for War (2:18)
  2. Old School New School (3:57)
  3. Feel My Heart Beat (3:34)

met 50 Cent

4. Get over Here (2:52)

met Nicolette, Jiz, Lyrikal en Ticky Diamondz

5. Baby (3:43)

met The-Dream

6. You Better Watch Me (3:07)
  7. Cry (4:15)

met Lil' Mo

8. Baby [Rock Remix] (4:20)

met Richie Sambora

9. Rockin' with the G.O.A.T. (4:02)
  10. This Is Ring Tone M... (5:49)

met Grandmaster Caz

11. Like a Radio (3:20)

met Ryan Leslie

12. I Fall in Love (3:40)

met Élan

13. Ur Only a Customer (5:06)
  14. Mr. President (4:35)

met Wyclef Jean

15. American Girl (4:26)
  16. Speedin' on da Highway / Exit 13 (4:48)

met Funkmaster Flex

17. Come and Party with Me (4:37)

met Fat Joe en Sheek Louch

18. We Rollin' (3:03)
  19. Dear Hip Hop (4:27)

met DJ Scratch

20. New York, New York (Interlude) * (0:18)
  21. New York, New York * (3:58)
  22. 5 Boroughs * (4:28)

met KRS-One, Method Man, Jim Jones en Lil' Kim

totale tijdsduur: 1:15:59 (1:24:43)
avatar van realmadrid23
Game schreef:
Ik heb het echt gehad met LL. Zijn vorige album was echt slecht, waarom hij nog rapt is eigenlijk nog de vraag...Het verbaast me dat hij niet met ontbloot bovenlijf op de cover staat.

Dat hij met 50 Cent samen werkt is sowieso voor mij al de reden om dit album niet te checken. Hij verneukt zijn legendarische status een beetje vind ik.

wat respect voor the legend mag ook wel knul, de eerste nummers knallen er gewoon uit!!. , en " you better watch me" .. voor de rest is het helaas ietsjes minder, maar nog geen slecht album.

RedLightCityBoy
Oke ik begrijp deze relatief lage stemmen absoluut niet.
Misschien ligt bekijk ik hem zo positief omdat ik niet veel van deze man heb gecheckt maar dit klinkt erg aangenaam.

1. It's Time For War
Gruwelijke beat, agressieve rap en een sterke flow.

2. Old School New School
Weer een mooie beat en een aardige rap, het refreintje is wat standaard maar ook niet saai.

3. Feel My Heart Beat
Niks mis mee. Je kunt 50 haten of niet. Maar ik kijk niet per album maar per nummer. En op deze is 50 cent niet hinderlijk.

4. Get Over Hear
De beat valt wat tegen, echt zo'n standaard Dirty South beat.
Maar dan begint Nicolette opeens te flowen als een Jah Skilz en dan zie ik de track weer helemaal zitten. Het refrein is dan weer heel erg irritant en de verdere raps zijn matig.

5. Baby
Saai refrein van The Dream waar hij zijn stem totaal niet goed benut. LL Cool J is wel verassend sterk in dit nummer.

6. You Better Watch Me
Matige beat van Marly Marl.
Maar een zeer sterke flow van LL Cool J.

7. Cry
Mooie love song zoals we van LL gewent zijn.
En ik heb toch een zwak voor Lil Mo.

8. Baby Rock
Wel een aardig nummer met sommige rock invloeden.

9. Rocking with the G.O.A.T.
Goed nummer, aardige beat.

10. This Is The Ring Tone M...
Irritante beat met zoon lange toon erin die Premier ook had in ALONGWAYTOGO dat vindt ik echt minder.
Maar leuk dat Grandmaster Caz er op staat (1 van de eerste MC's)

11. Like A Radio
Gewoon een heel slecht nummer.

12. I Fall In Love
Gewoon ook heel erg zonde.

13. Ur only a customer
Zeer matige raps met een redelijke beat.

14. Mr. President
Ik kan deze beat toch wel waarderen.
Mooie teksten van LL en Wyclef Jean doet leuk mee met het refrein.

15. American Girl
Leuk geprobeerd, Mark Figeroa rapt niet slecht alleen de trompetten en het Amerikaanse volkslied passen echt totaal niet.

16. Speedin' on da Highway/Exit 13
Matig nummer, niet slecht, wel leuke mix met Funkmaster Flex.

17. Come and Party With Me
Sheek Louch steekt er toch wel ruim uit qua rap.
Maar alsnog een mislukte clubganger.

18. We Rollin'
Lekkere rustige beat met een goede LL.

19. Dear Hip-Hop
Mooie afsluister. Mooie sample van MC Shan.

Ik geef toch echt 3.5*

@GAME

check dit album maar wel, is ongeveer even goed als L.A.X

RedLightCityBoy schreef:

@GAME

check dit album maar wel, is ongeveer even goed als L.A.X

Wat moet die reactie nou weer voorstellen?? Want ik wil dit album gerust een kans geven hoor.

RedLightCityBoy
Nou wat het moet voorstellen is dat je Exit 13 eerst even 1 kans moet geven voordat je praat over een eventuele carriere stop.

avatar van 'State Of Mind'
De bonustrack ''New York, New York'' is een lekkere bonustrack.

Ik vind dit absoluut een topper, een van de betere hip hop albums dit jaar, zeker weten.

LL brengt ons die old school vibe terug op dit album, met harde tracks, en rustige tracks. Ik ben wel absoluut blij dat LL, 50 Cent van het productieteam heeft afgegooid, (hij zei dat hij zijn fans niet wou kwijtraken), helaas is er wel nog een featuring met 50, dat absoluut het slechte nummer op dit album is, niet alleen dankzij 50, maar LL is ook slecht op dit nummer.

avatar van Game
Veeeeeeel beter dan z'n vorige twee albums. LL is weer terug (met vlagen dan) met die old school. Wel een beetje langdradig album dit. 5 nummers minder en het ziet er al beter uit.

De intro mag van mij genomineerd worden voor de beste intro van dit jaar. LL zoals ik hem graag mag. "When I walk in the room, young boys look at me strange / As if I am a relic from some long forgotten game".

De flow op "Get Over Here" is steengoed. Ik ken geen een rapper op die track maar ze flowen meesterlijk! Nicolette steelt de show.

"Old School New School", "You Better Watch Me", "Rocking With The GOAT", "This Is Ringtone M..." en "Dear Hip Hop" brengen de oude vibe terug. "Cry" is weer de lieve LL. "Mr. President" komt een beetje laat, maar de beat en de aanwezigheid van Wyclef maken het goed.

LL Cool J is wel een beetje veel bezig met het feit dat hij een echte veteraan is, maar hij heeft ook wel recht van spreken vind ik. Dit was zijn laatste album op Def Jam dus ik ben benieuwd wat hij nu gaat doen. Tegen nog een album als dit zeg ik geen nee.

De 2 bonustracks zijn trouwens ook erg goed. Die andere heet "5 Boroughs" met Jim Jones, Lil Kim, Method Man en KRS-One.

Cijfer?

Lol, was ik vergeten . 3,5

Ik ga trouwens ook op wat vroegere albums van LL stemmen etc. Hij is weer helemaal "hot" bij mij geworden haha. Toch een beetje jammer dat hij niet zoveel krediet krijgt hier op MM. In dit millenium heeft hij niet veel soeps uitgebracht. In de jaren '90 zeker wel.

Die Nicolette is trouwens nog maar 15 jaar! Had ik ECHT niet verwacht, op die leeftijd al zo'n flow. Nu nog wat betere teksten. Zeker in de gaten houden die dame...

Bij LL Cool J:

Lol dit is van een journalist die Exit 13 reviewde:

If you could become any man for one night, who would you be? 50? Diddy? Jibbs? Personally, I’d give some serious consideration to becoming one Mr. James Todd Smith, better known as the incomparable LL Cool J. Life as LL would be pretty sweet: I’d be one of the greatest rappers of all time, I could make every woman in a twenty-mile radius instantly orgasm just by licking my lips, and if you forced me to, I could easily knock you out (sorry, my mama said to). Yes sir, it’d be hard to top life as LL.

avatar van Kos
Kos
Mr. President. . zelden zo'n achterlijke lyrics gehoord.

LL is sowieso af en toe compleet de weg kwijt qua lyrics, beetje tof doen met z'n reputatie en dan dirty south beats er in gooien enzo. .
En zo'n tekst waarin alles rijmt op 'urrrr' .

Maar bij vlagen toch wel moeten lachen. hele kleine 2,5 ster .

Ongeloofelijk triest commentaar wat ik hier lees over Exit 13.
Ik heb Exit 13 al enkele keren beluisterd en het blijft een sterk album. LL Cool J bewijst dat hij een van de beste artiesten in de rapwereld is. Hij is niets voor niets van de de oude garde.
Als voorbeeld neem ik het nummer ''i fall in love''. Dit is een gewaagd nummer met een orientaal tintje (indisch).

Mr. President wordt afgekraakt, terwijl dit gewoon een duidelijk boodschap is voor de amerikaanse volk.

Zijn vorige album was slecht, ben ik volkomen mee eens. Met Exit 13 heeft hij echt een stempel gezet.
Ik moest dit gewoon even kwijt.

avatar van ThingMan
Het laatste nummer heb ik nog niet op de cd zien staan. Terwijl 5 Boroughs (Is Back) met Method Man, Jim Jones en Lil' Kim misschien wel het vetste nummer is.
Ik ben er nog niet uit welk cijfer ik dit album moet geven. Het is in ieder geval niet meer zo sappig als de vorige albums (The DEFinition, 10 en Todd Smith)

avatar van sanchez
Game schreef:
Bij LL Cool J:

Lol dit is van een journalist die Exit 13 reviewde:

hahaha

Kos schreef:
Mr. President. . zelden zo'n achterlijke lyrics gehoord.

En zo'n tekst waarin alles rijmt op 'urrrr' .

Maar bij vlagen toch wel moeten lachen. hele kleine 2,5 ster .

Je impliceert dat Dirty South eigenlijk onwaardig is voor een gerenomeerde artiest om te gebruiken in zijn/haar muziek. Maar ik vraag me af waar je deze wijsheid vandaan haalt, want wat heeft een "beetje tof doen met zijn reputatie" te maken met Dirty South beats?

Mezelf
Vind dit album trouwens steeds beter worden, Over het algemeen harde producties met een LL Cool J die weer iets van vergane glorie terugkrijgt, echt een groeiertje. Voor nu geef ik het een 3, maar het kan nog stijgen.

avatar van Kos
Kos
Mezelf schreef:

Niets, dat zeg ik ook helemaal niet.

Het zijn echter twee zaken die het album nogal de mist in doen gaan.

Mezelf
Mwa, ik vind dat deze man die al sinds de jaren 80 muziek maakt het daar wel over mag hebben. Hij was erbij vanaf het begin en dan heb je alle recht daartoe imo.

En ik vind die Dirty South beats juist wel leuk om hier te horen. Het is weer eens wat anders voor LL Cool J.

Maarja smaken verschillen he.

avatar van Der Untergang
Het nummer met meneer Curtis is zeer goed