Autechre - Garbage (1995)

Alternatieve titel: AeG

Electronic
Label: Warp

1. Garbagemx36 (14:11)
  2. PIOBmx19 (7:37)
  3. Bronchusevenmx24 (9:44)
  4. VLetrmx21 (8:27)
avatar van Onderhond
Op de één of andere manier blijf ik toch een beetje moeite hebben met Autechre. Tot dusver is Anvil Vapre de enige EP die me echt wist omver te blazen. Dit is weer zo'n EP die matig tot saai begint, en gaandeweg beter wordt.

"Garbagemx36" opent de EP, maar weet me veel te weinig te boeien. Simpel en nogal leeg geratel, met daaronder minimale melodieën, die nogal verveeld en zielloos klinken. De waves die er tergend traag bijkomen zijn mooi, maar voegen te weinig toe om deze track nog te redden. "Piobmx19" is een beetje beter, en weet vooral ritmisch wat interessantere dingen te brengen. Klinkt wat voller en geanimeerder, maar ook hier laten de melodieën het wat afweten, en komen ze pas veel te laat de track binnengevlogen.

Kant B is een stuk boeiender, met "Bronchusevenmx24" als opener. Chille track, gebeurt op zich ook niet al te veel, maar de opbouwende wave werkt hier wel. Droomt lekker weg, en het geplop blijft lekker op de achtergrond deze keer. De afsluiter van deze EP is "Vletrmx21", tevens ook het hoogtepunt vind ik. Voor het eerst krijgen de Autechre melodieën vrij spel (geen geratel en geplop deze keer) en wordt er een sferisch meesterwerkje afgeleverd. Prachtige opbouw, pure mystiek en voor mij een echte kouderillingen 5* track.

EP wordt dus vooral gered door de B-kant, de A-kant is te pover. Maar wat een B-kant ook. Als Autechre op dreef is, zijn ze tot fenomenale tracks in staat. Jammer genoeg blijft dat niveau niet (of te weinig) aangehouden over de lengte van een hele EP of album. 3.5*

avatar van bas
bas
hoe vaker je dat 'saaie begin' hoort, hoe krachtiger het als geheel wordt..... klassieker deze.

avatar van Gyzzz
Ik vind inmiddels dit Autechre's beste EP. De eerste keren vond ik hem niet zo bijzonder, omdat het vooral als je hem even snel doorluistert niet zo'n indruk maakt. Maar de EP vormt een erg mooi geheel, en het is gewoon heerlijk achterover zitten zonder dat je je één moment ergens aan ergert. Vandaar na mijn verhoging van 3,5 naar 4, nu een verhoging tot 4,5*.

Garbagemx36 is een enorm groeinummer. Het duurde even voordat ik de schoonheid er van inzag. Op een gegeven moment werd ik er door gegrepen en nu is al lange tijd m'n favoriete Autechre nummer. De melodie die er tot 2 keer toe spontaan in springt geven me nog steeds kippevel.

Piobmx19 en Bronchusevenmx24 doen me daarna niet zoveel, het zijn wel leuke tracks maar zeker geen toppertjes.

Vletrmx21 is de tweede topper van deze EP, deze boeide me direct de eerste keer dat ik hem hoorde. Wat een drone die het hele nummer door gebruikt wordt met enkele crescendomomenten, prachtig!

avatar van Dudeness
Ik kan wel gaan janken bij het beluisteren van Vletrmx21....

Ik ben allesbehalve een IDM-enthousiast, maar de laatste track vind ik echt fenomenaal!!

Daarom, en eigenlijk ook wel voor de eerste track...geef ik dit kleinood een welverdiende 4.5...

avatar van John Doe
Vletrmx21 lijkt mij wel een soort sonische uitbeelding van een kathedraal van binnen.

De opener, Garbagemx36, is ook direct het sterktste nummer van deze EP vind ik. Hoewel het bijna uit twee keer hetzelfde stuk met dezelfde opbouw bestaat blijft het toch boeien. Er wordt echt de tijd genomen om het nummer op te bouwen, langzaam kruipen de melodieën erin en wordt er naar een climax gewerkt. Mooi, mooi.

De nummers 2 en 3 kabbelen mooi voort en zijn in eerste instantie een beetje onopvallend, maar vooral Bronchusevenmx24 is toch wel een erg sterke track. Vletrmx21 doet het goed als afsluiter, maar na deze zo vaak gehoord te hebben wordt ie toch wat saai. Er gebeurt voor mij net te weinig.

Toch verhoogd naar 4*, met name voor de nummers 1 en 3.

Wist u dat?
De getallen achter de track titels (die samen 100 vormen) geven het percentage weer dat het betreffende nummer 'inneemt' van de totale EP.

DwarreI
Garbagemx36 en Vletrmx21

avatar van thidjuz
Één van de beste ae releases, ik zou echt uren naar vletrmx21 kunnen luisteren.

avatar van Kos
Kos
DwarreI schreef:
Garbagemx36 en Vletrmx21

avatar van Kos
Kos
Aurum schreef:

Wist u dat?

Meen je niet! Altijd al afgevraagd en dan is het zoiets simpels...

avatar van John Doe
Garbagemx36 en Vletrmx21 zijn wat mij betreft ook de rijkste nummers hierop.

Garbagemx36 is sterk gelaagd en dit is mooi psychedelisch uitgewerkt. Diepe subbassen, hoge glitches en van alles daaromheen kronkelt door elkaar. Strakheid en vrijheid in gevecht met elkaar. Verdient voor de propere ervaring hard gedraaid te worden op een degelijk geluidssysteem. Er zitten bijvoorbeeld her en der stemgeluiden achter in de mix die je anders amper waar zult nemen. Sowieso, als ik iets als dit vaker luistert, en de basis verteerd, kan ik later fijn aandacht besteden aan het detail in de geluiden. De rafelige texturen en vervorming die overal heerlijk aanwezig is zie je op de kaft visueel uitgebeeld. Dit is voor een groot deel de kern van Autechre muziek sinds 1994/1995, de vervaging van meer reguliere geluiden en de vervorming van gewone melodieën, beats en composities.

Met PIOBmx19 dein ik heerlijk weg. PIOB mix 2 is een jaar later uitgekomen maar daar weet vrijwel niemand van, die is ook mooi.
Een soortgelijk verhaal is het met Bronchusevenmx24. Op Incunabula staat Bronchus 2. Verder ben ik nog Bronchus One tegengekomen op een various artists uitgave (deze eerste versie moet zo rond 1990 gemaakt zijn door ze). Op al deze Bronchus versies wordt met eenzelfde basis gedubt. Net als in de officiele clip van Basscadet kan ik me met deze Bronchus track(s) voorstellen dat ik me in een bloedbaan bevindt en daar in de diepte meesurft op bijvoorbeeld een bloedplaatje naar keuze. Lekker ver dub ik ook weg met de Bronchus track hier.

Dan komt de afsluiter en deze verdiend wel eens een uitgebreide beschrijving. VLetrmx21 is onder andere te vergelijken met sommig werk van Basinski en Troum. Deze zijn overigens later gekomen met hun releases, ook al waren ze beide al een tijd aan het werken met soortgelijke ideeën.
VLetrmx21 bevat kapotklinkende geëmotioneerde ambientgeluiden die mij echt vanuit het hart lijken te komen. De geluiden zijn geschikt voor zowel bewuste als onbewuste (droom)beluistering. Uit een apocalyptische leegte komt een echo op uit het donker. Langzaam maar zeker wordt een vorm zichtbaar. Een licht doemt op in deze donkere wereld waar je in bent beland. Wazen van dit licht schijnen door de ruimte. Mooi is het, heel mooi, maar ook absoluut eenzaam en dramatisch voelt het aan. Deze wereld waar je bent kan op veel plekken en tijden zijn. Er ontvouwt zich een vloeiend, krachtig minimalistisch stuk. Een stuk dat inmiddels een klassieker status heeft gekregen in Autechre´s ouvre, iets wat ook geldt voor Aphex Twin´s Rhubarb. Dit nummer klinkt net als Rhubarb heel echt, iets heel waars. De basis van de track is een golvende eenvoudige melodie met subtiele trillingen in de tonen. De trillende, rafelige, beweeglijke textuur is om van te smullen en dit geldt trouwens voor de meeste geluiden van de Tri Repetae plaat waar deze EP mee werd uitgegeven, bij de ++ versie althans. De subtiele rafelige kantjes zullen veel mensen niet gauw opvallen. Het vereist namelijk in de eerste plaats al veel rust en volle aandacht om hier bewust van te genieten. Voor de echt complete ervaring moet je dit nummer ook hard draaien over een degelijk iets. Zonder dat kan deze track ook fijn klinken, maar blijf je toch meer bij de mooie basis steken. Deze simpele basis heeft ook al kracht, het is niet voor niks een alom geliefd nummer. Veel emotie blijkt een stuk muziek te kunnen oproeren door alleen al de variatie met volume en timing. Alleen zit er nog veel meer rijkheid in verborgen die te ontdekken valt met meerdere luisterbeurten. Gelukkig is dit een uitstekende track om op repeat te zetten .

avatar van Gyzzz
Met Autechre ben ik door verschillende fases van favorieten gegaan, binnen albums, tussen albums, en met een voorkeur voor de wat behapbaardere EPs en dan weer de lange albums.

Toch ben ik inmiddels weer uitgekomen waar de wondere wereld van Autechre voor mij begon: bij enorme waardering voor de 'Garbagemx36' op deze schitterende EP. Hier balanceren ze eenvoud met doordachtheid en toegankelijkheid met abstractie als op geen andere plaat. Wat een avontuur van een track toch!